Більше соцгарантій
ФПУ обговорила роль і дії профорганізацій усіх рівнів на
завершальному етапі приватизації держмайна
Реформування відносин власності призвело до цілої низки
негативних наслідків, таких як втрата впливу держави на діяльність акціонерних
товариств і підприємств-монополістів, погіршення життєвого рівня трудящих,
умов і безпеки праці, зростання безробіття, заборгованості із заробітної
плати.
Підсумки проведеної масової приватизації в державі свідчать,
що проголошені законодавством основні принципи реформування власності втілюються
в життя не повною мірою. Сам процес не зробив з українців нових власників,
позбавив їх права на державне майно на користь певних осіб, які скупили його
майже за безцінь. Мають місце порушення новими власниками норм трудового
законодавства, невиконання колдоговорів, необґрунтоване скорочення
виробничого персоналу, ігнорування науково обґрунтованих норм праці та
відпочинку, ліквідація профорганізацій, зменшення фінансування на соціальний
захист працівників, охорону та безпеку праці.
З метою недопущення погіршення економічних і трудових прав
працівників приватизованих підприємств Президія ФПУ 17 лютого постановила, що
керівництво ФПУ має ініціювати підписання Меморандуму про співпрацю щодо
здійснення державної політики у сфері реформування відносин власності на
тристоронній основі між Федерацією профспілок України, Фондом держмайна і Державним
агентством України з управління державними корпоративними правами і майном. А
також звернутися до Уряду та РНБО з пропозицією визначити критичний відсоток
співвідношення державної та приватної власності для економіки України, її
стратегічних галузей з метою забезпечення економічної безпеки держави.
Жертви переділу власності За інформацією Державного департаменту з питань банкрутства,
за період із 2000 року кількість підприємств, щодо яких було відкрито провадження
у справі про банкрутство, становить понад 110 тисяч. За 10 місяців 2010 року
загальна кількість підприємств, які перебувають у процедурі банкрутства,
становила 14 575, із них 349 – державні. Протягом жовтня 2010 року припинено
740 справ про банкрутство, ліквідовано 579 підприємств. І лише 18 із них
відновили фінансово-господарську діяльність.
ЯК ДІЯТИ СЬОГОДНІ? Враховуючи досвід боротьби за права працівників при реформуванні
відносин власності, завдання профспілок полягає в активізації дій із
соціально-економічного захисту трудящих у цьому процесі. Це, зокрема:
– забезпечення гласності при підготовці переліку
підприємств, які будуть приватизуватися, при призначенні осіб, уповноважених
на управління державними корпоративними правами, оприлюдення їхніх
зобов’язань перед державою, трудовим колективом;
– налагодження тісної співпраці з центральними органами
виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у розробленні планів
передприватизаційної підготовки, реструктуризації, приватизації підприємств;
– формування соціальних зобов’язань покупця до фіксованих
умов конкурсу з продажу пакета акцій;
– продовження практики спільних перевірок виконання
договорів купівлі-продажу, умов конкурсів, особливо, коли є звернення профкомів
стосовно порушення покупцем узятих зобов’язань;
– використання профкомами права на участь у комісіях із
приватизації та реструктуризації, зборах кредиторів і ліквідаційних комісіях,
комісіях із передачі об’єктів права держвла-сності до комунальної, обстоюванні
збереження профілю об’єктів соцсфери, засіданнях наглядових рад;
– своєчасне отримання профкомами інформації щодо підготовки
рішень про зміни форми власності чи продаж пакетів акцій, неплатоспроможність
підприємств.
Три
кроки оптимізації
У липні 2010 року Фондом державного майна України було
оприлюднено проект закону України «Про Державну програму приватизації на
2010–2014 роки», мета якої – сприяти оптимізації частки державного сектору в
умовах ринку, зростанню ефективності економіки та конкурентоспроможності
країни.
Основні шляхи досягнення мети:
– забезпечення високих темпів приватизації державних
об’єктів, на які не встановлено заборони й обмеження на приватизацію і які є
надлишковими для виконання державою своїх функцій, збитковими та
малорентабельними;
– використання програмно-цільового підходу до приватизації
держоб’єк-тів ключового комплексу стратегічних галузей, створення умов для
ефективного розвитку підприємств після приватизації;
– застосування індивідуальних засад при приватизації
підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави,
ознаки домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг) або
входять до складу ключового комплексу стратегічних галузей;
– масове включення до приватизації земельних ділянок, на
яких розташовані держоб’єкти, які підлягають їй;
– зменшення обмежень для включення держоб’єктів до приватизації
за умови, що це не позначиться негативно на виконанні державою своїх функцій,
не створить небезпеки та не погіршить соціально-економічні та екологічні
умови життєдіяльності суспільства;
– залучення до приватизації інвесторів, зацікавлених у
довгостроковому розвитку підприємств після приватизації;
– збільшення привабливості приватизації для інвесторів,
створення її позитивного іміджу в українському суспільстві та міжнародній
спільноті.
У Державній програмі передбачено три етапи приватизації.
Перший етап (2010 р.) – це період, коли створюється
необхідна правова, нормативна й організаційна база для переходу до приватизації
на засадах нової програми; формується масив державних об’єктів, які підлягають
приватизації протягом 2011–2012 рр.; здійснюється підготовка до переходу на
приватизацію об’єктів, що входять до складу ключового комплексу стратегічних
галузей, на основі галузевих програм, а також уточнення переліку стратегічних
галузей, підготовка галузевих програм розвитку визначених галузей.
Другий етап (2011–2012 рр.) – це завершення продажу
об’єктів масової приватизації та об’єктів, приватизація яких розпочалась до
набрання чинності програмою; перехід до приватизації на нових засадах,
визначених програмою; приватизація державних об’єктів разом із земельними
ділянками, на яких вони розташовані; впровадження приватизації об’єктів стратегічних
галузей з урахуванням галузевих програм; формування масиву державних
об’єктів, приватизація яких завершується в 2013–2014 роках.
Третій етап (2013–2014 рр.) – заключний етап дії цієї
програми, коли відбувається завершення приватизації як широкомасштабного
соціально-економічного проекту; завершуються процедури продажу об’єктів, на
яких заплановано змінити форми власності.
03.03.2011
|