Боротьба з бідністю – не боротьба з бідними
У середу в стінах вищого законодавчого органу країни
відбулися парламентські слухання «Стан проведення пенсійної реформи та
шляхи її вдосконалення». До обговорення актуальної проблематики долучилося
широке коло законодавців, урядовців, фахівців, соціальних партнерів.
Парламентські слухання були своєрідним підсумком етапу
громадського обговорення урядового законопроекту про реформування пенсійної
системи. Багато говорилося про пенсійну реформу як ключове, визначальне для
майбутнього України рішення. Адже процес реформування пенсійної системи країни
триває з 1998 року, але до логічного завершення за цей час так і не
доведений.
Саме на тому, що це не початок, а розвиток, продовження уже
розпочатого реформування пенсійної системи, наголошували в своїх виступах
нечисленні прихильники урядового законопроекту. Багато говорилося про
незбалансованість бюджету Пенсійного фонду і пов’язані із цим навантаження на
Держбюджет (лише в 2010 році ПФ довелося дотувати на 34,4 млрд грн), демографічні
чинники (співвідношення платників внесків до Пенсійного фонду і пенсіонерів
в Україні невпинно наближається до показника 1:1, у той час як на одного
пенсіонера мало б припадати три, щонайменше – дві працюючі особи), відновлення
соціальної справедливості (немає обмежень на максимальний розмір пенсій,
держслужбовці і ще понад 20 категорій мають окремі закони про пенсійне забезпечення)
тощо.
Однак у більшості виступів хоч і відзначалося, що подальше
реформування пенсійної системи є абсолютно необхідним, водночас лунали
застереження щодо поспішності та непродуманості запропонованих нині виконавчою
владою кроків. Насамперед йшлося про те, що урядовий законопроект не є
системою заходів для справжньої реформи. Суть запропонованих Урядом новацій в
основному зводиться до вирішення проблем наповнення бюджету ПФ, причому переважно
за рахунок найбільш вразливих категорій населення! У той час як вирішення
пенсійної проблематики має відбуватись на комплексних, системних засадах і
вимагає створення економічних передумов. Відтак основним лейтмотивом виступів
практично всіх доповідачів були рекомендації Уряду відкликати свій
законопроект і для початку зосередитися на покращенні економічної ситуації у
країні в цілому, зокрема підвищити рівень зайнятості та зарплати. А на основі
консультацій із соціальними партнерами готувати справжню, ґрунтовну пенсійну
реформу.
Володимир ПОЛЄТАЄВ, «ПВ»
ІЗ ТРИБУНИ
Владислав Безруков, директор Інституту геронтології НАМНУ
– Пропонуючи збільшення пенсійного віку, не варто забувати про
медичні аспекти такого рішення. Зекономивши на пенсіях, ми будемо змушені додатково
виділяти кошти на роботу системи охорони здоров’я, на обслуговування хворих, виплати
за «лікарняними». Бо ж із віком кількість і частота захворювань зростає – це загальновідомий
факт. Лише дещо більше 1% наших співгромадян похилого віку можна вважати практично
здоровими! Крім того, треба враховувати фізичні й інтелектуальні можливості літніх
людей з огляду на особливості певних професій.
Валерій СУШКЕВИЧ, голова Комітету ВР України – Довіра населення є загальновизнаною в світі аксіомою успішної
пенсійної реформи. Люди формують свої погляди через позитивний досвід розвитку
і, головне, обізнаність у цій сфері. На жаль, довіру населення щодо пенсійної реформи
ми втратили давно, і продовжуємо «ефективні» дії для подальшої її втрати. Результати
опитування засвідчили, що 65% українців взагалі нічого не знають про пенсійну реформу,
а про особливості накопичувальної системи чули лише 4% респондентів. Тобто, не
знають про пенсійну реформу ті, для кого ми її робимо.
Віктор ТУРМАНОВ, голова ЦК ПС вугільників – Впровадження пенсійної реформи потребує серйозного предметного
обговорення. Вона необхідна, але має бути збалансованою і продуманою, детально
обґрунтованою. Серед іншого, в законопроекті варто закріпити норму, згідно з якою
перерахунок пенсій працюючим пенсіонерам здійснюватиметься з огляду на середню
зарплату в Україні за календарний рік, який передував зверненню за перерахунком.
Фактично так і має бути, але в 2009–2010 роках за основу брали показник 2007-го,
що призвело до суттєвого зменшення пенсій працюючих пенсіонерів.
Ніна КАРПАЧОВА, Уповноважений ВР із прав людини
– Під час зустрічей із трудовими мігрантами зазначалося, що вони
бажають повернутися на Батьківщину. Але не можуть дочекатися навіть елементарного
– створення відповідної кількості робочих місць. Вони також просять українську владу
укласти з країнами їх перебування двосторонні угоди, які дали б можливість врахувати
весь трудовий стаж як в Україні, так і за кордоном. Крім того, досі не виконане
рішення Конституційного Суду щодо реалізації конституційного права на пенсію громадян,
які виїхали на постійне місце проживання до інших країн.
Надія КАЗЬМІНА, голова ФНПК
– Профспілкова позиція щодо даного законопроекту озвучена, кримчани
також його не підтримують. Реформа має вдосконалювати пенсійну систему в інтересах
і нинішніх, і майбутніх пенсіонерів, які сьогодні лише заробляють свої пенсійні
вигоди. Наголошуємо: аби провести пенсійну реформу на гідному рівні, насамперед
необхідно приділити належну увагу питанням зайнятості населення. Адже не секрет,
що нині підтримання кількості працюючих на стабільному рівні зазвичай досягається
за рахунок скорочення тривалості робочого часу на підприємствах.
Реформа повинна відновити справедливість
Першим від наймасовішої громадської організації країни перед
учасниками парламентських слухань виступив заступник Голови Федерації професійних
спілок України Сергій Українець, який у своїй промові чітко окреслив негативне ставлення
спілчанської громади до запропонованого урядового проекту та висловив профспілкові
пропозиції. – На розгляді парламенту і суспільства законопроект, який торкається
інтересів 13,5 млн пенсіонерів і 22 млн працездатних громадян. Які висновки зробили
професійні спілки, провівши його експертний аналіз? Основний – реформу вкотре
за 10 років намагаються провести за рахунок урізання і так обмежених пенсійних
прав, особливо пенсіонерів з низькими пенсіями та працюючих пенсіонерів. Саме
це, на думку авторів, є найкращим способом поліпшити фінансовий стан Пенсійного
фонду (ПФ) і позбавитись державних дотацій. Спільний представницький орган профспілок
України висловився однозначно: законопроект спрямований проти людей і за своєю
суттю не є системою заходів для справжньої реформи.
У всіх нормальних країнах пенсійний вік підвищується тоді,
коли не вистачає робочих рук. У нас із 20,5 млн працездатних не має роботи кожен
третій – це визнають навіть представники роботодавців. Отже, справжня причина зовсім
не в пенсійному віці, а в тому, що держава разом з бізнесом не створили умов для
праці та гідної заробітної плати. Ми вказали і Уряду на конкретні джерела коштів
для стабілізації пенсійної системи. Замість урізання пенсій нами запропоновано
навести порядок у системі заробітної плати і зайнятості. Адже саме високий рівень
зайнятості та зростаючі зарплати можуть стати фінансовим локомотивом пенсійної
системи.
Насамперед необхідно вивести з «тіні» щонайменше 120 млрд грн
зарплати, які мають принести ПФ мінімум 40 млрд. Далі – забезпечити зайнятість
5–7 млн людей, які не мають легальної оплачуваної роботи (кожен мільйон зайнятих
додасть до ПФ ще 10 млрд). Зрештою, треба спонукати бізнес сповна сплачувати людям
зароблене – нині в структурі собівартості зарплата не сягає і 7%, що вдвічі менше,
ніж навіть у часи СРСР. Тобто, нині трудящим не доплачують 250–300 млрд грн, а
це ще 100 млрд до Пенсійного фонду.
Щодо самої реформи, то люди чекають від неї двох позитивних змін.
Перше – відновлення справедливості. Кожна зароблена копійка, кожний відпрацьований
місяць мають бути враховані. Друге – розмір пенсій має забезпечити гідне життя.
Пропозиції профспілок наступні: відкликати даний законопроект
і готувати справжню, глибоку пенсійну реформу, бо проблеми і справді є; розпочати
разом із соціальними партнерами реформу заробітної плати, яку спрямувати на легалізацію
всіх трудових виплат та постійне зростання зарплат; внести на затвердження парламенту
Державну програму зайнятості на 5 років, передбачивши поступове залучення до роботи
всіх, хто хоче працювати.
24.02.2011
|