В українців є бажання жити краще!
Днями за ініціативи
Федерації професійних спілок України та Європейського фонду освіти (ЄФО) у
Києві відбулася презентація суті участі європейських профспілок в питаннях
професійної освіти та підготовки кадрів. У заході взяли участь спеціаліст ЄФО із
соціального партнерства Петрі Лемпінен, регіональний менеджер ЄФО по Україні
Тімо Куусела, заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк, в. о. заступника Голови ФПУ
Євген Драп’ятий та інші. Ми скористалися можливістю та поставили кілька
запитань, що наразі хвилюють як профспілки, так і суспільство в цілому,
представникам Європейського фонду освіти.
Про рівень професійної
освіти в нашій країні, відповідальність за її якість та необхідні зміни ми
говорили зі спеціалістом ЄФО із соціального партнерства Петрі Лемпіненом.
– Пане Петрі, як ви
оцінюєте рівень професійної освіти та підготовки кадрів в Україні?
– Це мій третій візит до України в рамках роботи в
Європейському фонді освіти, і я побував тільки в одному профтехучилищі. Тим
часом я відвідав інші країни СНД, як-от Казахстан, Азербайджан, Росію, Білорусь,
і вважаю, що всі вони стикаються з однією і тією самою проблемою: Радянський
Союз не вкладав значних коштів у розвиток професійної освіти... Ми вже
говорили про те, що в Україні вища освіта дуже популярна. А що стосується
матеріальної бази професійної освіти (училищ і технікумів), то вона дуже примітивна.
Вища освіта – це те, до чого люди мають прагнути. Тим часом ми маємо замкнене
коло – багато людей із вищою освітою безробітні, а фахівців робітничих
професій бракує, бо молодь не має бажання вчитися брудній роботі та ще й у
таких умовах.
– Як, на Вашу думку, можна розірвати це замкнене коло?
– Мені здається, що в Україні дуже багато дрібних і великих
професійно-технічних училищ (ПТУ). Вважаю, що вам було б добре ознайомитися із
досвідом Росії, де цю структуру оптимізовано. Так, було об’єднано застарілі
училища в коледжі, у яких тепер можна здобути різнопрофільну, якісну освіту.
– На кого має бути покладено відповідальність: на роботодавців,
державу чи профспілки?
– У сусідній Росії цими проблемами опікуються регіональні
органи влади, тож роль профспілок у цьому питанні – незначна. Соціальне
партнерство щодо професійної підготовки спостерігається лише на окремих
підприємствах. Однак великі компанії не довіряють державній системі освіти,
тож самостійно організовують курси підвищення кваліфікації для своїх
співробітників.
– Як має виглядати ця система в ідеалі?
– Україна насамперед має визначити стратегічно важливі
сектори економіки, тоді проаналізувати, які професії і в яких галузях будуть
затребувані в майбутньому. Адже зі зміною технологій змінюється й потреба в
робочій силі. Я вважаю, що необхідно організувати регіональну структуру, яка й
вирішуватиме це питання.
– Скажіть, будь ласка, які загрози можуть виникнути перед
профспілками, якщо вони не братимуть участі у процесі навчання та
перенавчання кадрів?
– Якщо в цьому процесі будуть задіяні тільки роботодавці,
то в кінцевому підсумку не буде створено професійної освіти, а все виглядатиме
як підготовка і навчання кадрів. Тобто люди володітимуть конкретними
технічними навичками для виконання певного обсягу роботи. В Європі роботодавці
більше зацікавлені в тому, щоб навчити працівника навичок, які знадобляться
під час виконання тієї чи іншої роботи, а після її завершення – розпрощатися з
ним. Приміром, компанія працювала у вашій країні 5 років, а тоді у зв’язку із
розширенням переїжджає до Китаю або Бразилії, відтак не дуже переймається
долею людей – їй байдуже, що чекає на її працівників. Ось чому працівникові
важливо не тільки володіти певними навичками, а й здобути загальноосвітні
знання та бути активним, креативним, ініціативним, гнучким тощо. І залучати
профспілки до цих процесів важливо не тільки в Європі, а й в усьому світі.
Також якщо виявиться нестача висококваліфікованих спеціалістів у певних
галузях, то чимало компаній просто виїдуть з України і не повернуться!
Про те, що можна змінити у сфері професійної освіти, що для
цього необхідно зробити та хто має займатися цими питаннями, ми спілкувалися
з регіональним менеджером Європейського фонду освіти по Україні Тімо Кууселою.
– Аби дати поштовх розвитку професійно-технічної освіти на
нових принципах в Україні, чи потрібні якісь нові закони, документи?
– У вас прийнято досить багато різних документів. Ми зробили
невеликий аналіз усіх основоположних документів, які регламентують професійну
освіту та підготовку кадрів, і мені здається, що проблема криється не в
кількості цих документів, а в тому, що за ними стоїть: хто їх підтримує, ким
були ініційовані та в чому, власне, їх суть. Я упевнений, що вони містять
розумне зерно. Я давно працюю в Україні, тож спостерігаю прогрес у ставленні
до цих питань. Представники Міністерства освіти України, з якими я спілкувався
ще п’ять років тому, сьогодні зовсім інші, вони знають, що потрібно робити. Так
само й роботодавці, які спершу слухали мене з відкритим ротом і дивувалися,
про що я взагалі кажу, навіщо це треба, а потім зацікавилися і з часом почали
діяти в правильному напрямі. Тобто треба просто усвідомити й зрозуміти, як ці
питання можна впроваджувати у повсякденну діяльність. А закони не змінюють реальність.
– Що хочете побажати українським профспілкам, аби завдання,
які Ви декларуєте, швидше реалізувати в Україні?
– Питаннями професійної освіти й підвищення кваліфікації
працівників має опікуватися держава. Тож профспілки мають сісти за стіл
переговорів із роботодавцями та представниками влади й обговорити, яких
заходів ужити для досягнення спільної мети. А профспілки повинні бути
зацікавлені в тому, щоб у разі втрати роботи людина виявилася мобільною на
ринку праці, готовою швидко перенавчатися, аби знайти нову роботу. І ці
навички потрібно десь формувати. Можна почати подібну співпрацю по галузях,
необхідно проаналізувати, як соціальні партнери можуть співпрацювати у
вирішенні цих надзвичайно важливих питань.
Спілкувалася
Анна Рєпіч, «ПВ»
Взаємозв’язок існує
Ми ведемо дуже складні переговори щодо нової Генеральної
угоди, одне з ключових питань якої – рівень заробітної плати. Ми чудово
розуміємо, що значно легше було б боротися за підвищення заробітної плати, якби
кваліфікація українських робітників – членів профспілок була конкурентною, щоб
роботодавець боявся втратити кожного співробітника. Тож ситуація, коли
роботодавець стверджує, що у нього купа охочих зайняти те чи інше місце,
провокує нас на пошуки непотрібних нам компромісів.
Сергій Кондрюк,
заступник Голови Федерації профспілок України
24.10.2012
|