Проблема працевлаштування молоді в Україні. Освіта в Україні дуже далека від практики, тож роботодавцям часто доводиться перенавчати молодих працівників…
Першого весняного дня у Будинку Федерації
профспілок України відбулася презентація проекту Закону України «Про внесення
змін до деяких Законів України (щодо участі роботодавців в освітньому процесі
для підвищення якості підготовки кваліфікованих кадрів)», який ініціював
народний депутат України, голова Комітету Верховної Ради з питань науки і
освіти Максим Луцький. Координатором робочої групи та співавтором проекту виступила
Аліна Неселевська. Профспілки не залишилися осторонь порушеної проблеми та долучилися
до її вирішення, відтак – підтримали законопроект і внесли свої пропозиції
щодо його доопрацювання.
Внесення змін до законодавства щодо
працевлаштування молоді має на меті зменшити кількість безробітних серед молодих
фахівців, забезпечити реалізацію гарантованого державою права на працю та
першим робочим місцем випускників вищих навчальних закладів. Нині молодим
українцям одразу після отримання диплома, зокрема про вищу освіту, дуже складно
знайти роботу за спеціальністю. Як не прикро, та підтвердженням цього є
невтішна статистика. Так, за даними Міністерства соціальної політики України
майже половина незайнятих громадян, що зареєстровані в державній службі зайнятості
як безробітні, це саме молодь. Загалом особи віком до 28 років становлять
близько 35% безробітних громадян України і близько 20% – офіційно зареєстрованих
безробітних.
«Сьогодні йдеться про участь
роботодавців в освітньому процесі та підвищенні кваліфікації. Тема ця надзвичайно
актуальна, адже слід зрозуміти, як саме пов’язати випуск спеціалістів з
відповідною професійною підготовкою та потребами ринку праці, – коментує
заступник Голови ФПУ Григорій Осовий. – Статистика показує, що в цьому напрямі
однозначно щось треба робити, адже 40% економістів, що закінчують вищі
навчальні заклади, відразу йдуть на біржу праці. Це означає, що батьки вкладають
у навчання своїх дітей кошти, а результат для всіх – плачевний…»
На думку розробників та
ініціаторів законопроекту, існує кілька способів вирішення проблеми. Серед
основних називають поєднання інтересів навчальних закладів і роботодавців у
забезпеченні якості підготовки кваліфікованих кадрів, стимулювання надання
якісних освітніх послуг у процесі підготовки кваліфікованих кадрів; розвиток
соціального партнерства роботодавців і навчальних закладів, яке має бути спрямоване
на забезпечення якісної професійно-практичної підготовки кваліфікованих
кадрів, розвиток пріоритетних напрямів наукових досліджень.
За словами Аліни Неселевської,
цей законопроект передбачає поєднання інтересів навчальних закладів і
роботодавців. Зокрема, останні дістають право спільно з Міністерством освіти і
науки, молоді та спорту формувати державне замовлення на підготовку фахівців
із вищою освітою. Роботодавці, представники їх організацій та об’єднань
можуть входити до складу вченої ради вищого навчального закладу та брати
безпосередню участь у формуванні стандартів і змісту освіти, вносити
пропозиції щодо змін та доповнень до Державного класифікатора професій та
Переліку напрямів і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців
у вишах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями; розробляти та
надсилати до уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузі
освіти і науки критерії ефективності системи підготовки та перепідготовки
кадрів; брати участь у визначенні пріоритетних напрямів наукових досліджень
навчальних закладів, наукових проектах і програмах; упроваджувати адресну
підготовку кадрів. У проекті йдеться також про співпрацю роботодавців із
вишами щодо підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних
працівників відповідного закладу та залучення провідних фахівців підприємств,
установ і організацій до проведення теоретичних і практичних занять та
організації професійно-практичної підготовки учнів і студентів навчальних
закладів безпосередньо на виробництві.
«Вирішення проблеми
«відірваності» освіти від виробництва – це об’єднання інтересів і забезпечення
ефективного діалогу між виконавчою владою, профспілками та роботодавцями.
Дуже добре, що над цим законопроектом працюють усі вищеперелічені сторони», –
наголосила Аліна Неселевська. Також вона зазначила, що зауваження та
пропозиції профспілок виявилися слушними та актуальними, відтак уважно
вивчаються і обов’язково будуть враховані.
Майже 18 тисяч
випускників-освітян за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліст і магістр
було випущено з вишів у 2011 році, із них більша частина – за державним
замовленням, однак реальний попит становить лише 4 тисячі. За напрямом
сільське господарство, лісництво і виробництво був випущений 261 випускник,
при цьому попит – 4900.
ОПИТУВАННЯ
Що думають присутні про доцільність і
необхідність внесення змін до чинної законодавчої бази, зокрема про проект
Закону України «Про внесення змін до деяких Законів України (щодо участі
роботодавців в освітньому процесі для підвищення якості підготовки
кваліфікованих кадрів)», ми дізнавалися у ході його презентації…
Віктор Іванкевич, керівник
соціально-економічного департаменту апарату ФПУ:
– Сьогодні цей законопроект
однозначно потрібен, однак над ним іще треба чимало працювати, щоб роботодавець
був справді зацікавлений, аби була мотивація брати на роботу молодих
випускників вищих навчальних закладів.
Катерина Гордієнко, консультант із молодіжних
питань профспілки працівників АПК України:
– Закон України «Про вищу освіту» потребує
ретельного вивчення і введення новацій. Представлений законопроект слід
доопрацьовувати, зокрема щодо участі профспілок у партнерстві роботодавців і
вишів, зарубіжного досвіду з питань практики тощо.
Анастасія Сабова, в. о. голови Всеукраїнської
студентської ради:
– Аби вирішити проблему працевлаштування
випускників, необхідна участь роботодавців у формуванні держзамовлення.
Законопроект гарний, однак треба запросити до його обговорення представників
Міносвіти, студентських організацій, профспілок і врахувати їхні пропозиції.
Володимир Майданюк, віце-президент Асоціації
профорганізацій студентів України:
– Дуже добре, що роботодавці активно залучаються
до підготовки спеціалістів. Законопроект слід доопрацювати, і не тільки у
питанні управління цим процесом. Роботодавці мають долучитися до процесу
підготовки спеціалістів, у тому числі матеріально.
Вільям Корнійчук, незалежний експерт:
– Завдання, які постали перед суспільством, належать
до якісно нових та інноваційних. Якщо відсутні інноваційні ідеї та підходи
щодо виходу системи освіти із кризи, особливо у питаннях молодіжного
працевлаштування, то проблема не буде розв’язана…
13.03.2012
Анна РЄПІЧ, «ПВ»
Коментарі
#1 17.05.2012 19:00 добавил: Юлія | додати коментарЧи звільняються роботодавці, які працевлаштовуют ь випускників від обкладання певними податками?
|
|
|