Мінфін: проти принципів і норм
Федерація
профспілок України зазначає, що соціальний діалог під час роботи над проектом
Державного бюджету України на 2012 рік мав формальний характер. І це попри
багатообіцяючий початок роботи в рамках Порядку участі соціальних партнерів у
формуванні бюджетної політики, затвердженого рішенням Національної
тристоронньої соціально-економічної ради при Президентові України від 15
лютого 2011, а також постійно діючої тристоронньої робочої групи з проведення
консультацій на всіх етапах бюджетного процесу, утвореної відповідно до
наказу Міністерства фінансів України в березні поточного року.
ВІД ДІАЛОГУ ДО
ВТРАТИ ПОРОЗУМІННЯ
На початку
формування даного документу, коли соціальний діалог не був зорієнтований на
отримання конкретного результату, а лише на напрацювання спільних позицій, усі
дії соціальних партнерів були узгоджені, а терміни їх виконання дотримані.
Однак, на останньому етапі роботи над проектом держбюджету принципи соціального
діалогу було порушено.
Проект Закону
України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» схвалено Кабінетом
Міністрів та передано 15 вересня цього року до Верховної Ради без проведення
діалогу соціальних партнерів, що є порушенням Генеральної угоди про
регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики
і трудових відносин в Україні на 2010–2012 роки.
Для спростування
такої інформації Спільний представницький орган профспілок за кілька днів
потому, а саме 19 вересня, схвалив Заяву щодо неприйнятності основних
соціально-економічних показників проекту Державного бюджету України на 2012
рік і направив її до Верховної Ради, а 23 вересня на брифінгу профспілки
також висловили категоричну незгоду із запропонованими урядом в проекті
держбюджету розмірами державних соціальних стандартів та гарантій. Зокрема,
представники СПО наголосили, що цей документ сформовано урядом на базі основних
прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на
2012 рік, які фактично заморожують бідність серед працівників і провокують
подальше збільшення розриву між багатими та бідними. Крім того, профспілкова
сторона категорично не погодилася зі збереженням невідповідності (майже на
30%) встановленого прожиткового мінімуму його фактичній величині, що автоматично
призводить до заниження рівня оплати праці, розмірів державної соціальної
допомоги та пенсій. Також зазначалося, що запропоновані урядом розміри соціальних
стандартів та гарантій є недостатніми для реалізації базових положень
Конституції України про забезпечення права на належний життєвий рівень працівника
та його сім’ї, а також узятих Україною зобов’язань за ратифікованими конвенціями
МОП. Це унеможливлює реалізацію Цілей тисячоліття щодо боротьби з бідністю і
не відповідає завданням Президента Віктора Януковича про входження України
впродовж найближчих десяти років до двадцятки найбільш економічно розвинених
країн світу.
Утім, позитивною
рисою проекту держбюджету–2012 є підтримка національного виробництва в
ключових галузях промисловості, сільського й житлово-комунального
господарства та будівництва.
Враховуючи все
вищевикладене, Президія ФПУ, яка відбулася 9 листопада 2011 року, постановила,
що керівництво ФПУ має поінформувати Президента України Віктора Януковича
про порушення принципів соціального діалогу в частині п. 6.3 Генеральної
угоди на 2010–2012 роки та пп. 2.2.2 рішення НТСЕР від 15.02.2011. А
контролюватиме виконання постанови заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк.
ПРИНЦИПОВІ ПОЗИЦІЇ ЩОДО ПРОЖИТКОВОГО
МІНІМУМУ
Встановити
величину прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп
населення з урахуванням оновлених наборів продуктів харчування, непродовольчих
товарів та послуг, а також суми податку на доходи фізичних осіб, забезпечивши
оперативне коригування розміру прожиткового мінімуму протягом 2012 року
згідно з даними моніторингу прожиткового мінімуму та фактичного зростання
споживчих цін і тарифів. Натомість у проекті держбюджету–2012 прожитковий
мінімум встановлено без урахування оновлених наборів продуктів харчування,
непродовольчих товарів та послуг, а також суми податку на доходи фізичних
осіб.
ЩОДО МІНІМАЛЬНОЇ
ЗАРПЛАТИ
Визначити розмір
мінімальної зарплати на рівні реально обрахованого прожиткового мінімуму для
працездатної особи станом на 1 січня 2012 року з урахуванням ставки податку на
доходи фізичних осіб та подальшим її підвищенням протягом року згідно з індексом
споживчих цін та поетапним врахуванням сімейної складової. Профспілки
категорично не погоджуються з позицією щодо встановлення розміру мінімальної
заробітної плати на рівні незаконно заниженого розміру прожиткового мінімуму.
Розуміючи неможливість
різкого одномоментного підвищення мінімальної заробітної плати, профспілкова
сторона пропонує певну етапність реалізації своїх пропозицій.
ЩОДО БАЗОВОГО РОЗРЯДУ ЄДИНОЇ ТАРИФНОЇ
СІТКИ
Передбачити
підвищення розміру тарифної ставки (посадового окладу) працівника першого
тарифного розряду за ЄТС темпами, що забезпечать зменшення грошового розриву з
розміром мінімальної заробітної плати, встановлення в першому півріччі 2013
року розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду за ЄТС на
рівні мінімальної заробітної плати, а також системне підвищення середньої
заробітної плати в бюджетній сфері. Натомість закладене в проекті
держбюджету–2012 зменшення грошового розриву між розміром мінімальної заробітної
плати та посадового окладу працівника першого тарифного розряду в середньому
за рік лише на 1 грн не зупиняє зниження життєвого рівня освітян, медиків,
працівників культури, їх соціального захисту та спричиняє загострення соціального
напруження в трудових колективах.
ЩОДО ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Передбачити
необхідні кошти для підвищення пенсій, призначених у минулі роки, через
катастрофічне падіння їх купівельної спроможності. Розміри раніше призначених
пенсій уже більш ніж удвічі відстають від призначених нині при аналогічних
показниках страхового стажу й отримуваного заробітку.
У проекті
державного бюджету на покриття дефіциту коштів Пенсійного фонду України
передбачено 2,2 млрд гривень. Планується, що дефіцит коштів ПФ на виплату
пенсій у 2012 році зменшиться на 87,6% (або на 15,6 млрд грн) порівняно з
2011-м.
Проте, таке
значне зменшення дефіциту коштів Пенсійного фонду відбуватиметься за рахунок
власне пенсіонерів. Адже протягом останніх чотирьох років пенсії підвищувалися
лише на 20% від темпів зростання середньої зарплати в країні. Це призвело до
того, що пенсії, призначені раніше, вже більш ніж удвічі відстають від тих,
які призначаються сьогодні. У зв’язку з тим, що мінімальний розмір пенсії
зростає, хоча й незначною мірою, а інші пенсії практично не підвищуються, все
більше пенсіонерів переходить до категорії отримувачів пенсій мінімального
розміру.
НАСЛІДКИ УРЯДОВИХ
ПРОПОЗИЦІЙ
Встановлення мінімальної
заробітної плати майже на 30% нижче за фактичний прожитковий мінімум провокує
збільшення кількості зайнятих у тіньовій економіці або змушених погоджуватися
на виплату зарплати «в конвертах», що суперечить проголошеній урядом кампанії
із легалізації зайнятості та заробітних плат.
Низьке
співвідношення мінімальної та середньої заробітних плат – 35,1%, на відміну від
закладених в Генугоді 45% та встановлених міжнародною практикою 60–68%,
консервує бідність серед працівників і поглиблює прірву між багатими та
бідними.
Критично низька
частка заробітної плати в структурі доходів населення (близько 40% замість
60–70%) свідчить про те, що більшість працівників через низькі трудові доходи
належать до категорії отримувачів державних субсидій і допомоги
малозабезпеченим.
Невідповідність
майже на 30% розміру запропонованого прожиткового мінімуму фактичній його
величині автоматично призводить до заниження розмірів державної соціальної
допомоги та пенсій.
Проблема
заборгованості із заробітної плати, яка на сьогодні становить понад 1 млрд
грн, є, зокрема, причиною накопичення боргів за житлово-комунальні послуги.
Невизначеність
щодо розмірів мінімальних стипендій для учнів та студентів, на відміну від
законів про держбюджет минулих років, позбавляє тисячі молодих людей
поінформованості про своє найближче майбутнє.
Сторінку
підготувала
Олена ОВЕРЧУК, «ПВ»
04.12.2011
|