БЮДЖЕТ МОЖУТЬ ПЕРЕГЛЯНУТИ ЗА ПІДСУМКАМИ ТРЬОХ КВАРТАЛІВ
Можливість підвищення розмірів прожиткового мінімуму та
мінімальної заробітної плати буде розглянуто у разі позитивної динаміки
зміни макропоказників економічного і соціального розвитку України за
підсумками першого півріччя 2025 року та з урахуванням можливостей ресурсної
частини Державного бюджету України.
Про це зазначено
у листі Мінфіну, який поінформував ФПУ і КМУ про результати розгляду
звернення ФПУ про забезпечення конституційних прав громадян у Державному
бюджеті України на 2025 рік.
Тоді ФПУ від
імені членських організацій, які представляють права та інтереси мільйонів
своїх членів – найманих працівників, зайнятих у різних сферах економіки
України, ознайомившись з ухваленим Верховною Радою України Законом «Про
Державний бюджет України на 2025 рік», висловила категоричні заперечення щодо
неналежного рівня фінансового забезпечення державних соціальних стандартів
та гарантій, передбачених у Держбюджеті.
Про це
зазначалось у Зверненні ФПУ до Президента України В. Зеленського, а також у
коментарі Голови ФПУ Григорія Осового, опублікованому в день прийняття ВР Держбюджету,
з метою пояснення того, що найбільше турбує профспілки у прийнятому
документі.
Отже, на
переконання профспілок, депутати за пропозицією уряду ухвалили рішення, що не
відповідає інтересам працюючих людей, – про замороження мінімальної заробітної
плати і державних соціальних стандартів та гарантій на 2025 рік на рівні 2024
року. Так, мінімальну заробітну плату (у розмірі 8 тис. грн – станом на 2024
р.) залишили на тому ж самому рівні і на наступний рік.
Це означає
зменшення інших виплат, які прив’язані до прожиткового мінімуму та мінімальної
зар-плати, з чим ФПУ не погодилась і наголосила, що профспілки на різних етапах
опрацювання проєкту Держбюджету–2025, в т.ч. і під час його обговорення в
парламентських комітетах, вносили свої пропозиції, але, на жаль, вони не були
враховані.
ФПУ закликала
Президента України, як гаранта додержання Конституції України, прав і свобод
людини і громадянина, не підписувати Закон України «Про Державний бюджет
України на 2025 рік», повернути його на доопрацювання народним обранцям та
ініціювати підвищення розмірів основних державних соціальних стандартів і гарантій
на 2025 рік щонайменше на рівень інфляції. Це б сприяло захисту трудових
доходів, пенсій, а також грошового забезпечення військових від інфляційного
знецінення.
Реакцією на лист
ФПУ стало звернення Офісу Президента України до КМУ, а згодом лист
Секретаріату Кабінету Міністрів України до Мінфіну і відповідно його
відповідь, яка надійшла до ФПУ.
У ній зазначено:
«
Щодо розмірів
мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника І тарифного
розряду ЄТС на 2025 рік
У 2025 році
розмір мінімальної заробітної плати становитиме 8 000 грн, що дозволить
забезпечити досягнутий рівень гарантії з урахуванням значного підвищення у
2024 році (підвищення становило 16 відсотків порівняно з 2023 роком).
Оплата праці
працівників бюджетної сфери здійснюватиметься на основі посадового окладу
працівника І тарифного розряду ЄТС, розмір якого залишається на рівні грудня
2024 року.
У 2024 році уряд
прийняв Постанову Кабінету Міністрів України від 12.01.2024 №23 «Деякі питання
оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей
бюджетної сфери», якою внесено зміни у примітку 1 до додатка 1 до Постанови
Кабінету Міністрів України від 30.08.2022 №1298 «Про оплату праці працівників
на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці
працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери»
й установлено, що посадові оклади працівників установ, закладів та
організацій окремих галузей бюджетної сфери розраховуються з огляду на розмір
посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС 3195 гривень.
Такий розмір
посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС на 5,5 відсотка
перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений
Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон)
станом на 01.01.2025 (3028 гривень).
З огляду на це,
уряд виконав норми трудового законодавства, відповідно до яких мінімальний
посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі, не меншому за
прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб станом на 01 січня
календарного року.
Також постановою
Кабінету Міністрів України від 12.01.2024 № 23 «Деякі питання оплати праці
працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери»
керівникам установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери
доручено забезпечити диференціацію заробітної плати працівників, які
отримують заробітну плату на рівні мінімальної, у межах фонду оплати праці
шляхом встановлення доплат, надбавок, премій з урахуванням складності,
відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника,
результатів його роботи.
Щодо розміру
прожиткового мінімуму на 2025 рік
Основою для
визначення розмірів низки соціальних виплат і видів допомоги є розміри
прожиткового мінімуму.
Розміри
прожиткового мінімуму встановлюються згідно з вимогами бюджетного
законодавства з урахуванням наявних фінансових ресурсів держави та вже
прийнятих рішень щодо соціального захисту населення.
В умовах
повномасштабної війни, зокрема необхідності спрямовувати всі внутрішні
доходи на безпеку і оборону з метою захисту наших громадян, розміри прожиткового
мінімуму визначено на рівні 2024 року.
У пункті 26
Прикінцевих положень Закону Кабінету Міністрів України доручено у разі
позитивної динаміки зміни прогнозних макропоказників економічного і
соціального розвитку України за підсумками виконання Державного бюджету
України у першому півріччі 2025 року та з урахуванням можливостей ресурсної
частини державного бюджету розглянути питання можливості підвищення розмірів
прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати.
Водночас
повідомляємо, що підстави для внесення змін до Закону визначено статтями 52 та
53 Бюджетного кодексу України, згідно з якими зміни вносяться за підсумками
трьох кварталів у разі перевищення показників доходів, врахованих у розписі
державного бюджету на відповідний період, більше, ніж на 15 відсотків».
ПРЕСЦЕНТР ФПУ
В УКРАЇНІ
ОБМЕЖЕНО ВИПЛАТУ СПЕЦІАЛЬНИХ ПЕНСІЙ НА ПЕРІОД ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ У 2025 РОЦІ
Уряд України
на період дії воєнного стану у 2025 році обмежив виплату спеціальних пенсій,
розмір яких більший за 23,61 тис. грн – 10 прожиткових мінімумів для осіб, які
втратили працездатність, запровадивши відповідні знижувальні коефіцієнти на
суми, які перевищують цей поріг.
Про це йдеться у
Постанові Кабінету міністрів від 3 січня 2025 р. №1 «Про визначення порядку
виплати пенсій деяким категоріям осіб у 2025 році у період воєнного стану».
Як інформує
Управління соціального страхування і пенсійного забезпечення ФПУ, відповідно
до статті 27 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування» максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень,
додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги
перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених
законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають
особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових
мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.
Таке ж обмеження
передбачено і для інших пенсій, призначених за окремими законодавчими
актами. Проте, неодноразово Конституційний Суд України звертав увагу на те,
що зазначене обмеження пенсій максимальним розміром (зокрема щодо осіб, які
постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, військовослужбовців) є
неконституційним. У зв’язку з цим суди приймали рішення на користь пенсіонерів
за їх зверненням.
Тому протягом
останніх років урядом розроблялися законодавчі пропозиції щодо урегулювання
проблеми надвисоких пенсій, адже на противагу пенсіям на загальних умовах,
мінімальний розмір яких становить 2361 грн, а середній розмір – трохи більше
5000 грн, окремі пенсії за «спеціальними» законами виплачуються у розмірі
70-90 тисяч грн і більше, що викликало негативну реакцію в засобах масової
інформації.
Слід зазначити,
що ФПУ неодноразово закликала владу до впровадження справедливої пенсійної
реформи із скасуванням надвисоких пенсій та щомісячного довічного грошового
утримання, хоча б на період воєнного стану.
Про це, зокрема,
зазначено у Заяві Ради Федерації профспілок України «Про збереження і
відновлення трудового потенціалу, подолання несправедливості в системі оплати
праці та податковій політиці держави», ухваленій на засіданні Ради ФПУ 19
грудня 2024 р. Як зазначено у Заяві, у солідарній системі мають бути єдині
норми і правила для всіх, без привілеїв. Ця робота повинна об’єднати бізнес,
працівників, органи влади на засадах соціального діалогу.
З метою
реагування на порушену проблему, відповідно до статті 46 Закону України «Про
Державний бюджет України на 2025 рік», Кабінет Міністрів України прийняв
постанову №1 від 03.01.2025р.
У постанові КМУ
зазначається, що з 1 січня 2025 року пенсії, які перевищують 10 розмірів
прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, виплачуються із застосуванням
коефіцієнтів до відповідних сум перевищення: до частини пенсії від 10 до 11
прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність, застосовується
коефіцієнт 0,5; від 11 до 13 – 0,4; від 13 до 17 – 0,3; від 17 до 21 – 0,2;
понад 21 – 0,1.
У той же час
пунктом 2 зазначеної постанови передбачено, що це обмеження не застосовуються
до пенсійних виплат осіб, які брали безпосередню участь в антитерористичній
операції (АТО) та забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в
районах АТО, безпосередньо брали участь у заходах, необхідних для забезпечення
оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв'язку з
воєнною агресією РФ проти України, перебуваючи безпосередньо в районах і в
період здійснення зазначених заходів, а також до пенсій у разі втрати
годувальника, призначених членам сім'ї загиблих (померлих, зниклих безвісти)
таких осіб.
УПРАВЛІННЯ
СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФПУ
13.02.2025
|