« на головну 22.02.2025
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1267)
23
Січень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Що відбувається?

БЮДЖЕТ МОЖУТЬ ПЕРЕГЛЯНУТИ ЗА ПІДСУМКАМИ ТРЬОХ КВАРТАЛІВ

БЮДЖЕТ МОЖУТЬ ПЕРЕГЛЯНУТИ ЗА ПІДСУМКАМИ ТРЬОХ КВАРТАЛІВ

Можливість підви­щення розмірів про­житкового мінімуму та мінімальної заро­бітної плати буде роз­глянуто у разі пози­тивної динаміки зміни макропоказників еко­номічного і соціально­го розвитку України за підсумками першого півріччя 2025 року та з урахуванням мож­ливостей ресурсної частини Державного бюджету України.

Про це зазначено у листі Мінфіну, який поінформу­вав ФПУ і КМУ про резуль­тати розгляду звернення ФПУ про забезпечення кон­ституційних прав громадян у Державному бюджеті України на 2025 рік.

Тоді ФПУ від імені член­ських організацій, які пред­ставляють права та інтере­си мільйонів своїх членів – найманих працівників, за­йнятих у різних сферах еко­номіки України, ознайо­мившись з ухваленим Вер­ховною Радою України За­коном «Про Державний бю­джет України на 2025 рік», висловила категоричні за­перечення щодо неналеж­ного рівня фінансового за­безпечення державних со­ціальних стандартів та га­рантій, передбачених у Держбюджеті.

Про це зазначалось у Зверненні ФПУ до Прези­дента України В. Зелен­ського, а також у коментарі Голови ФПУ Григорія Осо­вого, опублікованому в день прийняття ВР Держ­бюджету, з метою пояснен­ня того, що найбільше тур­бує профспілки у прийнято­му документі.

Отже, на переконання профспілок, депутати за пропозицією уряду ухвали­ли рішення, що не відпові­дає інтересам працюючих людей, – про замороження мінімальної заробітної пла­ти і державних соціальних стандартів та гарантій на 2025 рік на рівні 2024 року. Так, мінімальну заробітну плату (у розмірі 8 тис. грн – станом на 2024 р.) залишили на тому ж самому рівні і на наступний рік.

Це означає зменшення інших виплат, які прив’язані до прожиткового міні­муму та мінімальної зар-плати, з чим ФПУ не пого­дилась і наголосила, що профспілки на різних ета­пах опрацювання проєкту Держбюджету–2025, в т.ч. і під час його обговорення в парламентських комітетах, вносили свої пропозиції, але, на жаль, вони не були враховані.

ФПУ закликала Прези­дента України, як гаранта додержання Конституції України, прав і свобод лю­дини і громадянина, не під­писувати Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», повер­нути його на доопрацюван­ня народним обранцям та ініціювати підвищення роз­мірів основних державних соціальних стандартів і га­рантій на 2025 рік щонай­менше на рівень інфляції. Це б сприяло захисту трудо­вих доходів, пенсій, а також грошового забезпечення військових від інфляційно­го знецінення.

Реакцією на лист ФПУ стало звернення Офісу Пре­зидента України до КМУ, а згодом лист Секретаріату Кабінету Міністрів Украї­ни до Мінфіну і відповідно його відповідь, яка надій­шла до ФПУ.

У ній зазначено:

« Щодо розмірів міні­мальної заробітної пла­ти та посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС на 2025 рік

У 2025 році розмір міні­мальної заробітної плати становитиме 8 000 грн, що дозволить забезпечити до­сягнутий рівень гарантії з урахуванням значного під­вищення у 2024 році (підви­щення становило 16 відсо­тків порівняно з 2023 роком).

Оплата праці працівни­ків бюджетної сфери здій­снюватиметься на основі посадового окладу праців­ника І тарифного розряду ЄТС, розмір якого залиша­ється на рівні грудня 2024 року.

У 2024 році уряд прийняв Постанову Кабінету Міні­стрів України від 12.01.2024 №23 «Деякі питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджет­ної сфери», якою внесено зміни у примітку 1 до до­датка 1 до Постанови Кабі­нету Міністрів України від 30.08.2022 №1298 «Про опла­ту праці працівників на основі Єдиної тарифної сіт­ки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та органі­зацій окремих галузей бю­джетної сфери» й установ­лено, що посадові оклади працівників установ, закла­дів та організацій окремих галузей бюджетної сфери розраховуються з огляду на розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС 3195 гривень.

Такий розмір посадового окладу працівника І тариф­ного розряду ЄТС на 5,5 від­сотка перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон) станом на 01.01.2025 (3028 гривень).

З огляду на це, уряд ви­конав норми трудового за­конодавства, відповідно до яких мінімальний посадо­вий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі, не меншому за прожитко­вий мінімум, встановлений для працездатних осіб ста­ном на 01 січня календарно­го року.

Також постановою Кабі­нету Міністрів України від 12.01.2024 № 23 «Деякі питан­ня оплати праці працівни­ків установ, закладів та ор­ганізацій окремих галузей бюджетної сфери» керівни­кам установ, закладів та ор­ганізацій окремих галузей бюджетної сфери доручено забезпечити диференціа­цію заробітної плати пра­цівників, які отримують за­робітну плату на рівні міні­мальної, у межах фонду оплати праці шляхом вста­новлення доплат, надбавок, премій з урахуванням складності, відповідаль­ності та умов виконуваної роботи, кваліфікації пра­цівника, результатів його роботи.

Щодо розміру про­житкового мінімуму на 2025 рік

Основою для визначення розмірів низки соціальних виплат і видів допомоги є розміри прожиткового мі­німуму.

Розміри прожиткового мінімуму встановлюються згідно з вимогами бюджет­ного законодавства з ураху­ванням наявних фінансо­вих ресурсів держави та вже прийнятих рішень щодо соціального захисту населення.

В умовах повномасштаб­ної війни, зокрема необхід­ності спрямовувати всі вну­трішні доходи на безпеку і оборону з метою захисту на­ших громадян, розміри про­житкового мінімуму визна­чено на рівні 2024 року.

У пункті 26 Прикінцевих положень Закону Кабінету Міністрів України доруче­но у разі позитивної дина­міки зміни прогнозних ма­кропоказників економічно­го і соціального розвитку України за підсумками ви­конання Державного бю­джету України у першому півріччі 2025 року та з ура­хуванням можливостей ре­сурсної частини державно­го бюджету розглянути пи­тання можливості підви­щення розмірів прожитко­вого мінімуму, мінімаль­ної заробітної плати.

Водночас повідомляємо, що підстави для внесення змін до Закону визначено статтями 52 та 53 Бюджет­ного кодексу України, згід­но з якими зміни вносяться за підсумками трьох квар­талів у разі перевищення показників доходів, врахо­ваних у розписі державного бюджету на відповідний пе­ріод, більше, ніж на 15 від­сотків».

ПРЕСЦЕНТР ФПУ

 

В УКРАЇНІ ОБМЕЖЕНО ВИПЛАТУ СПЕЦІАЛЬНИХ ПЕНСІЙ НА ПЕРІОД ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ У 2025 РОЦІ

Уряд України на пе­ріод дії воєнного стану у 2025 році обмежив виплату спеціальних пенсій, розмір яких більший за 23,61 тис. грн – 10 прожиткових мі­німумів для осіб, які втратили працез­датність, запрова­дивши відповідні знижувальні коефі­цієнти на суми, які перевищують цей поріг.

Про це йдеться у Постанові Кабінету міністрів від 3 січня 2025 р. №1 «Про визначення порядку виплати пенсій дея­ким категоріям осіб у 2025 році у період воєнного стану».

Як інформує Управління со­ціального страхування і пен­сійного забезпечення ФПУ, від­повідно до статті 27 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додатко­вої пенсії, цільової грошової до­помоги, пенсії за особливі за­слуги перед Україною, індекса­ції та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може пере­вищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездат­ність.

Таке ж обмеження передба­чено і для інших пенсій, призна­чених за окремими законодав­чими актами. Проте, неоднора­зово Конституційний Суд Украї­ни звертав увагу на те, що за­значене обмеження пенсій максимальним розміром (зо­крема щодо осіб, які постраж­дали внаслідок аварії на Чор­нобильській АЕС, військовос­лужбовців) є неконституційним. У зв’язку з цим суди приймали рішення на користь пенсіонерів за їх зверненням.

Тому протягом останніх ро­ків урядом розроблялися зако­нодавчі пропозиції щодо урегу­лювання проблеми надвисоких пенсій, адже на противагу пен­сіям на загальних умовах, міні­мальний розмір яких становить 2361 грн, а середній розмір – трохи більше 5000 грн, окремі пенсії за «спеціальними» зако­нами виплачуються у розмірі 70-90 тисяч грн і більше, що ви­кликало негативну реакцію в засобах масової інформації.

Слід зазначити, що ФПУ не­одноразово закликала владу до впровадження справедли­вої пенсійної реформи із скасу­ванням надвисоких пенсій та щомісячного довічного грошо­вого утримання, хоча б на пері­од воєнного стану.

Про це, зокрема, зазначено у Заяві Ради Федерації проф­спілок України «Про збережен­ня і відновлення трудового по­тенціалу, подолання неспра­ведливості в системі оплати праці та податковій політиці держави», ухваленій на засі­данні Ради ФПУ 19 грудня 2024 р. Як зазначено у Заяві, у солі­дарній системі мають бути єди­ні норми і правила для всіх, без привілеїв. Ця робота повинна об’єднати бізнес, працівників, органи влади на засадах соці­ального діалогу.

З метою реагування на по­рушену проблему, відповідно до статті 46 Закону України «Про Державний бюджет Укра­їни на 2025 рік», Кабінет Міні­стрів України прийняв постано­ву №1 від 03.01.2025р.

У постанові КМУ зазнача­ється, що з 1 січня 2025 року пенсії, які перевищують 10 роз­мірів прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, ви­плачуються із застосуванням коефіцієнтів до відповідних сум перевищення: до частини пен­сії від 10 до 11 прожиткових мі­німумів для осіб, які втратили працездатність, застосовуєть­ся коефіцієнт 0,5; від 11 до 13 – 0,4; від 13 до 17 – 0,3; від 17 до 21 – 0,2; понад 21 – 0,1.

У той же час пунктом 2 за­значеної постанови передба­чено, що це обмеження не за­стосовуються до пенсійних ви­плат осіб, які брали безпосе­редню участь в антитерорис­тичній операції (АТО) та забез­печенні її проведення, перебу­ваючи безпосередньо в райо­нах АТО, безпосередньо брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки насе­лення та інтересів держави у зв'язку з воєнною агресією РФ проти України, перебуваючи безпосередньо в районах і в період здійснення зазначених заходів, а також до пенсій у разі втрати годувальника, призна­чених членам сім'ї загиблих (померлих, зниклих безвісти) таких осіб.

УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФПУ

 

 

13.02.2025



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

13.02.2025 18:40

13.02.2025 18:28

13.02.2025 18:27

29.12.2024 22:05

26.12.2024 18:21

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання