ЧОМУ СТРАЙКУЮТЬ ЄВРОПЕЙЦІ?
27 березня загальнонаціональний страйк
у Німеччині призвів до зриву роботи авіасполучення, залізничного та громадського
транспорту. Профспілки закликали 230 тис. працівників транспортної галузі не виходити
на роботу.
Хвиля страйків поступово накриває західний
світ.
Страйк – останній довід працівників
Профспілковий рух у ЄС – один
з найпотужніших у світі. Європейська конфедерація профспілок (
ETUC
) налічує 45 млн членів. До неї входять сотні
профспілок, які ведуть перемовини з профільними асоціаціями. Вони постійно вимагають
покращити умови праці та підвищити зарплату. Якщо не вдається досягти бажаного,
тисячі працівників кидають робочі місця на добу.
Такі добові страйки можуть
перерости у щотижневі, завдаючи матеріальних та репутаційних втрат компаніям.
І не важливо, буде ця акція
на автозаводі чи у важливому хабовому аеропорті. У Хартії основних прав Євросоюзу
закріплено право робітників на страйк для захисту своїх інтересів. І вони охоче
ним користуються.
За даними Європейського інституту
профспілок, з кризового 2010-го по 2021-й рік інтенсивність страйків у ЄС та Великій
Британії впала у 3,5 раза.
Але останні місяці західні
країни накриває нова хвиля робітничих виступів. Конфронтація між роботодавцями
та робітниками знову загострюється через економічну кризу.
Робітничий рух набирає обертів
не тільки у ЄС. За 2022 рік в Британії загальна кількість втрачених робочих днів
через страйки сягнула 2,47 млн, що є найбільшим показником з 1989 року. Водночас,
у США активність страйкарів зросла на 50% порівняно з 2021 роком.
Причина – у зростанні цін. Інфляція у ЄС, Британії
та США у 2022-му році побила 40-річні рекорди і стала тягарем для робітників. Зростання
зарплат не встигає за зростанням цін, люди стають біднішими.
В Німеччині платіжки за опалення зросли вдвічі порівняно
з 2021-м роком. Зростання цін на енергоносії призвело до подорожчання всіх інших
товарів.
Німецька профспілка галузі послуг Verdi, погрожуючи
страйками, вимагає підвищити зарплату робітникам одразу на 10,5%, але не менш,
ніж на 500 євро. Німецькі залізничники вимагають ще більше – підвищення на
12%, але не менш, ніж на 650 євро.
Через кризу роботодавці не готові йти на такі умови.
У Європейському центральному банку застерігають, що підвищення зарплат призведе
до ще більшого зростання інфляції.
Є й більш фундаментальні фактори, які спонукають
людей до великих страйків. Один з них – старіння населення. Покоління «бебі буму»
(народжені у період з 1946-го по 1964-й роки) переважно вже на пенсії, а молоді
не вистачає, щоб замінити їх на робочих місцях. Пенсійні системи європейських
країн не витримують різкого зростання частки пенсіонерів і в окремих членах блоку
почали підвищувати пенсійний вік.
У Франції влада хоче підвищити вік виходу на пенсію
з 62 до 64 років. Протестуючи проти цього, з початку року найбільші французькі профспілки
влаштували вже 10 загальнонаціональних демонстрацій.
Ще один фундаментальний фактор – падіння народжуваності
у західних країнах, що призвело до нестачі робочої сили.
Все це підсилює переговорну позицію робітників,
тож вони заявляють про себе все частіше.
Транспортний колапс та збитки
17 лютого найбільші німецькі аеропорти оголосили
24-годинний страйк. Лише Lufthansa скасувала близько 1300 рейсів. Майже 300 тис.
пасажирів були змушені змінити свої плани, шукати готелі або інший транспорт.
27 березня блокада німецьких аеропортів повторилась
з ще більшою силою. Зриви роботи транспорту – один з найбільш неприємних наслідків
страйків. Вони стаються не тільки в аеропортах, але і на залізниці та в роботі громадського
транспорту.
Британська газета Guardian передає, що 7 березня під час чергового
загальнонаціонального страйку у Франції робочі місця кинули 39% працівників державного
залізничного оператора SNCF. А п’ятиденний страйк британських залізничників на
початку року паралізував 80% поїздів.
Одноденні акції мають обмежений вплив на економіку. Зірвані виробничі
плани та подорожі легко компенсуються в наступні дні. Однак коли зупинки у портах
та на залізниці стають регулярними, це призводить до порушень логістики та збитків
компаній.
Масштабні виступи робітників, як у Франції, стануть викликом для
інвесторів. Під тиском суспільства влада може збільшити бюджетні витрати на соціальну
політику, обмеживши пільги для бізнесу.
Де найбільше страйків
За даними Європейського інституту профспілок (ETUI), найбільш схильними
до страйків є жителі Франції, Іспанії, Бельгії, Данії, Норвегії та Кіпру. Але як
вже зазначалось, цьогоріч робітничий рух набирає обертів ще й у Німеччині та Британії.
У Франції наступний загальний страйк заплановано на 6 квітня. Паралельно
з ним продовжуються окремі виступи профспілок, зокрема, авіадиспетчерів, які можуть
тривати по кілька діб.
Страйки в Німеччині за підвищення зарплат тягнуться з 2022 року.
27 березня відбувся «попереджувальний» загальнонаціональний виступ робітників
перед черговим раундом перемовин. Якщо роботодавці не підуть назустріч, демонстрації
триватимуть.
З літа минулого року у Великій Британії, яка переживає економічні
труднощі після виходу з ЄС, тривають страйки 500 тис. бюджетників. Разом із ними
протестують й інші профспілки, зокрема, залізничники.
Оскільки перемовини йдуть складно, робітники планують протести протягом
усього квітня та масштабний виступ 28 числа.
Перемовини про зарплати та поліпшення умов праці зайшли в глухий
кут в Іспанії та Італії. Робітники найбільших аеропортів у цих країнах планують
нові акції.
В Іспанії страйки вплинуть на роботу 17 аеропортів та триватимуть,
щонайменше, 6 днів у квітні. В Італії співробітники аеропортів вийшли на страйк
2 квітня. Деякі компанії вже планують продовжити акції й в інші дні.
Під загрозою опинилася і залізниця у Сполучених Штатах. У грудні
минулого року в країні назрівав масштабний страйк залізничників, який міг коштувати
американській економіці 2 млрд дол. на день. Однак Конгрес США вчинив хитріше.
Він заборонив робітникам страйкувати та нав’язав свої умови за договором про
зарплати, посилаючись на відповідний закон.
Можемо констатувати, що боротьба працівників за свої права посилюється
і виходить на новий рівень. Період відносного затишшя минув. Світ вкочується в
епоху турбулентності, в якій профспілки відіграватимуть чільну роль і стануть
одним з найпотужніших факторів суспільного життя країн ЄС. Залишається сподіватись,
що українські профспілки не опиняться в ар’єргарді перетрубацій.
ЗА
МАТЕРІАЛАМИ «ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ПРАВДИ»
02.05.2023
|