Економія субвенції за рахунок людей є неприпустимою!
На засіданні Уряду 27 лютого було
розглянуто низку нормативно-правових актів стосовно надання освітньої субвенції
з державного бюджету і пов’язаних з фінансуванням нової української школи.
А
саме обговорено проекти постанов Кабінету Міністрів України «Про внесення
змін до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим
бюджетам», «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам
на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова
українська школа» у 2019 році» та «Деякі питання використання субвенції з державного
бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми
потребами у 2019 році».
За інформацією міністра освіти і науки України Лілії
Гриневич, за підсумками попереднього фінансового року економія щодо використання
освітньої субвенції станом на 1 січня 2019 року склала 4 млрд грн, що створило
умови для перерозподілу заощаджених коштів для освітньої галузі, зокрема їх використання
на потреби не тільки державних, а й приватних закладів середньої освіти, що пропонується
проектами названих постанов.
Проте, до
цих документів Головою СПО об’єднань профспілок, Головою ФПУ Григорієм Осовим під
час урядового засідання було висловлено низку застережень. Вони стосувались забезпечення
належного рівня оплати праці вчителів, як це встановлено чинним законодавством.
Представник
профспілок наголосив, що обсяги освітньої субвенції, затверджені бюджетами на попередні
та поточний роки, не забезпечують у повному обсязі потреб закладів загальної середньої
освіти на оплату праці педагогічних працівників, зокрема:
– не виплачується
надбавка в розмірі 30% за престижність педагогічної праці, як встановлено постановою
КМУ, і з 1 вересня 2018 року це стосується всіх педагогічних працівників. За інформацією
обласних організацій Профспілки працівників освіти і науки України, таку надбавку
отримують лише окремі категорії працівників, як правило, керівники шкіл та їх заступники,
або вчителі, які працюють за програмою «Нова українська школа»;
– вчителям
та шкільним педагогам зменшується розмір надбавки з установлених законом 20% до
5–10%, що також пояснюється недостатністю коштів освітньої субвенції;
– з тієї
ж причини в багатьох закладах загальної середньої освіти не оплачується праця вчителів
за завідування навчальними кабінетами та майстернями, а також за заміну тимчасово
відсутніх вчителів;
– не в повному
розмірі сплачується винагорода за сумлінну працю тощо.
Як зазначила
в своєму висновку Профспілка працівників освіти і науки України, економія освітньої
субвенції на місцях утворюється штучно з метою подальшого переспрямування грошей
не на оплату праці вчителів, а на інші потреби, наприклад оновлення або поповнення
матеріально-технічної бази шкіл, проведення там ремонтних робіт або реконструкції,
хоча освітня субвенція має цільове призначення і повинна використовуватись виключно
на оплату праці педпрацівників.
Як стверджують
представники Міносвіти, економія освітньої субвенції створюється не загалом по
країні, а лише в окремих областях, зокрема в зоні проведення АТО, і виникає вона
не через недоплати педагогам, а через незатребуваність передбачених у бюджеті коштів.
Тому ці заощадження можуть бути спрямовані на такі потреби, як, наприклад, зміцнення
матеріальної бази навчальних закладів, при цьому не тільки державних, а й приватних
закладів загальної середньої освіти за їх письмовими заявами та за умови надання
ними у встановленому порядку відомостей про себе.
Профспілки
запропонували доопрацювати зазначені постанови КМУ та узгодити їх з профспілками,
як того вимагають норми Генеральної та Галузевої угод.
Урядовці
з цим погодились.
ПРЕС-ЦЕНТР
ФПУ
Григорій Осовий
Голова Федерації профспілок України:
«Таке питання, як невикористання освітньої субвенції
виникає час від часу, тому Уряд і Міністерство освіти в діалозі з профспілками мають
більш системно працювати, щоб економія, яка утворюється, використовувалась раціонально,
з метою забезпечення законних прав і гарантій працівників».
Середня зарплата за рік
зросла майже на 20%
Середня заробітна плата в Україні у січні 2019 року
склала 9223 грн, що у 2,2 раза вище мінімальної заробітної плати (4173 грн) і
на 19,6% більше, ніж у лютому 2018 року.
О
днак, заробітна плата
працівників окремих галузей бюджетної сфери залишається нижчою, ніж середня по
економіці. Так, в освіті це 7104 грн, охороні здоров’я та наданні соціальної
допомоги – 6203 грн.
Найвищою середня зарплата є в Донецькій області
(10045 грн) та м. Києві (13721 грн), найнижчою – у Чернівецькій області (6958
грн).
Індекс реальної заробітної плати у січні 2019 року
в порівнянні з груднем 2018-го становив 86,4%, а відносно січня 2018-го –
109,5%.
На 1,2% відносно 1 січня 2019 року знизилася
заборгованість із заробітної плати та станом на 1 лютого п. р. склала 2614,3
млн грн.
96,3 тис. працівників економічно активних
підприємств не виплачено 1437,1 млн грн, з яких 244,3 млн грн – борги державних
підприємств.
Працівникам промисловості заборговано 2095,9 млн
грн, або 80,1% від загальної заборгованості.
ДЕПАРТАМЕНТ З ПИТАНЬ
БЮДЖЕТУ
ТА ОПЛАТИ ПРАЦІ АПАРАТУ ФПУ
16.03.2019
|