ЧИ СТАНЕ ЗАКОН ОБОВ’ЯЗКОМ ДЛЯ ЧИНОВНИКА?
Два роки тому, 29 січня 2016 року,
голова Катеринопільської райдержадміністрації Черкаської області Ольга Ніколенко
видала розпорядження про ліквідацію відділу освіти (структурного підрозділу самої
адміністрації). Події, що відбувалися після того, викликали гучний резонанс не
лише в Катеринопільському районі Черкаської області, а й далеко за його межами.
6
квітня 2016 року більше половини працівників
галузі освіти вийшли на мирний протест. Було направлено звернення в різні
інстанції, починаючи з обласного управління освіти і закінчуючи Адміністрацією
Президента. Проте, очільниця району стояла на своєму… Освітян найбільше
хвилювало «ключове» питання: «Навіщо проводити оптимізацію штату органу
управління освітою таким «непопулярним» шляхом – шляхом ліквідації?».
Очевидно, що саме ліквідація установи без правонаступництва не передбачає в
подальшому, при створенні відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації,
працевлаштування «неугодних» працівників, які не підтримують діяльність
голови райдержадміністрації.
Щоб запобігти ліквідації
відділу освіти, Катеринопільською районною організацією профспілки
працівників освіти і науки України у березні 2016 року подано адміністративний
позов до суду з позовними вимогами визнати протиправними дії голови Катеринопільської
районної державної адміністрації Черкаської області в частині ліквідації
відділу освіти Катеринопільської районної державної адміністрації без завчасного
надання професійним спілкам інформації щодо скорочення чисельності або штату
працівників та скасувати розпорядження.
За час, що минув, відбулися
два суди. Черкаський окружний адміністративний суд став на захист освітян.
Скасував згадане розпорядження та визнав дії голови Катеринопільської РДА
Ольги Ніколенко протиправними. 7 грудня 2016 року Київський апеляційний суд
не підтримав апеляційний позов голови Катеринопільської райдержадміністрації
та залишив рішення Черкаського адмінсуду в силі.
Оскільки розпорядження про
ліквідацію відділу освіти було скасоване судом, працівники, звільнені
внаслідок ліквідації відділу освіти згідно п. 1 ст. 40 Кодексу законів про
працю України, були звільнені незаконно.
Посадова особа, яка вчинила
протиправні дії, повинна була негайно виконати рішення суду, а отже, відновити
роботу відділу освіти та поновити на роботі незаконно звільнених працівників.
Керівництво району на звернення Катеринопільської районної організації
профспілки щодо виконання рішення суду відписалося, що, нібито, подано касаційну
скаргу. Проте, рішення суду набуло законної сили та потребувало негайного
виконання, згідно з ч. 1 ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства
України: «…Постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є
обов’язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їх правонаступників, а
також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи
службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території
України».
Діючи в інтересах звільнених
працівників унаслідок незаконної ліквідації, голова Катеринопільської районної
профорганізації направила низку звернень, а саме: звернення до Черкаської
облдержадміністрації, Національного агентства України з питань державної
служби, Кабінету Міністрів України, Президента України з посиланням на ч. 2
ст. 19 Конституції України про те, що органи державної влади та органи
місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов’язані діяти лише на
підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами
України, з вимогою дати оцінку діям голови Катеринопільської
райдержадміністрації Ольги Ніколенко щодо невиконання рішення суду.
Також направлено заяви до прокуратури Катеринопільського
відділу Звенигородської місцевої прокуратури, Звенигородської місцевої
прокуратури, Черкаської обласної прокуратури, Генеральної прокуратури щодо
притягнення голови Катеринопільської райдержадміністрації Ольги Ніколенко до
кримінальної відповідальності за вчинення нею злочину, передбаченого ст. 382
Кримінального кодексу України, а саме умисне невиконання судового рішення, що
набрало законної сили.
Інформацію Катеринопільської районної організації
профспілки щодо невиконання головою Катеринопільської райдержадміністрації
рішення суду внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №
12017250180000167.
Проте, органами влади та прокуратури не було
вчинено дій, які змусили б посадову особу – голову Катеринопільської
райдержадміністрації Черкаської області в повному обсязі виконати постанову
суду, яка набрала законної сили.
Загалом, це листування тривало з грудня 2016 по
квітень 2017 років. Зважаючи на бездіяльність влади та прокуратури, керуючись
ст. 61, 110 ЦПК України, ст. 231, 232, 233, 235, 236, 237 КЗпПУ, в квітні 2017
року було подано дев’ять позовних заяв до суду від самих незаконно звільнених
працівників відділу освіти з позовними вимогами поновлення на роботі та
компенсації матеріальної і моральної шкоди за вимушені місяці простою. На
сьогодні тривають судові слухання по цих справах. Катеринопільська районна
організація профспілки виступає третьою особою в справах на боці позивачів.
Ще один цікавий момент. У ході слухань один із
суддів Катеринопільського райсуду, який розглядав справу щодо двох людей,
після четвертого слухання взяв самовідвід, посилаючись на приязні відносини з
головою РДА Ольгою Ніколенко. Справи передали іншому судді.
Тож залишається тільки чекати, щоб набути
власного досвіду щодо того, наскільки неефективно працюють судова та виконавча
системи України після люстрації, адже владна «гілка» та прокуратура нашої
країни чомусь діють на боці чиновника, а не простих пересічних громадян, на
кшталт «ворон ворону око не виклює».
Наталія ГОНТАРЕНКО,
голова
Катеринопільської районної організації ППОіНУ
ФПУ ПІДТРИМУЄ
РІШЕННЯ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ОКЛАДІВ ДЕРЖСЛУЖБОВЦІВ
Урядом прийнято постанову щодо
впорядкування структури оплати праці держслужбовців у 2018 році.
С
вої зауваження до документа
під час його попереднього обговорення на урядовому комітеті надавала Профспілка
працівників державних установ України, а на засіданні Уряду з цього питання
виступив Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий. Він зауважив,
що згідно з положеннями Генугоди, яку підписано з Урядом, передбачено, що не
менше 64% доходу працівника має становити його основна зарплата (ставка або
посадовий оклад), а третину можуть складати різноманітні доплати (надбавки,
премії та ін.). Наразі ситуація прямо протилежна, тому зміна структури
заробітної плати – позитивний напрямок, який обрав Уряд, і профспілки його
підтримують.
Однак, саме по собі збільшення основного гарантованого розміру
зарплати (відповідно до кваліфікації й посади, яку займає працівник) – це не
все, на що очікують держслужбовці, оскільки наразі таке підвищення
здійснюється здебільшого за рахунок економії фонду оплати праці внаслідок
незаповненості вакансій на державній службі, а подальші кроки у цьому напрямі
мають бути чітко орієнтовані на забезпечення гарантій, визначених законом
України про державну службу, і такою є позиція СПО об’єднань профспілок.
Григорій Осовий закликав до посилення діалогу з профспілками
під час ухвалення подібних соціально значущих рішень, а стосовно цієї
конкретної постанови щодо оплати праці працівників державних органів, яка
набрала чинності з 1 січня 2018 року, висловив застереження, аби під час її
реалізації не було допущено великих розривів у розмірах підвищення окладів для
фахівців центральних органів виконавчої влади та місцевих (зокрема, районних
та ін.).
За оцінкою міністра соцполітики Андрія Реви, прийняття цього
рішення дозволить підвищити гарантований розмір виплат саме у вигляді посадових
окладів з 30 до 50%.
Прес-центр ФПУ
14.02.2018
|