ГОРДІЇВ ВУЗОЛ РОЗВ’ЯЖЕ ЗАКОН
Серед запланованих питань порядку
денного, які розглянули учасники розширеного засідання виконкому Івано-Франківської
обласної тристоронньої соціально-економічної ради, чи не найважче дався розгляд
питання «Про ситуацію на Бурштинській ТЕС».
М
одератором зустрічі виступила заступник
директора департаменту – начальник управління праці ОДА Ярослава Ульванська.
«Маючи гостру проблему на Бурштинській ТЕС, ми хотіли б послухати всі сторони
соціального діалогу, включаючи профспілкову сторону, дирекцію підприємства та
міську голову, щоб підійти до питання об’єктивно», – зазначила пані
Ульванська, додавши, що результатом діалогу має бути правильно юридично
виписаний документ, що сприятиме розв’язанню конфлікту.
Позаяк заявником скарги на
дії дирекції Бурштинської ТЕС, яка «порушує умови колективного договору»,
виступила галузева профспілка, слово для інформування учасників діалогу щодо
проблем, які виникли, було надано голові обласної ради профспілки працівників
енергетики та електротехнічної промисловості Василю Гриньківу. Він, зокрема,
сказав: «Конфлікти між адміністрацією ДТЕКу та працівниками Бурштинської ТЕС
тривають ще з часу приватизації підприємства, тому що адміністрація повсякчас
діє з позиції права сили, а не сили права. Приміром, у вересні 2012 року
колектив не проголосував за так звану оптимізацію соціальних стандартів у
колдоговорі. Але це був лише перший дзвіночок у наступі на соціальні права та
гарантії власника. Великими зусиллями профспілки колдоговір відтоді без змін
діє до сьогодні і вважається одним з кращих на підприємствах ДТЕК. Проте,
адміністрація пішла іншим шляхом: запровадила стимулюючі положення з
винагородою при звільненні у розмірі 6–9 середніх заробітних окладів. Це, на
жаль, спокушало працівників добровільно звільнятися і йти. Як результат, в
основних підрозділах ТЕС не вистачає по 30–40 фахівців. Може так статися, що
не буде кому працювати, і станція зупиниться».
Йшла мова й про інші питання,
які, власне, призвели до нинішнього конфлікту інтересів. Свого часу,
погодившись на умови адміністрації і задля збереження фахівців, було переведено
230 працівників соціальної сфери у профком, розвантаживши штатний розпис
станції. Адміністрація при цьому взяла на себе зобов’язання перераховувати
гроші на заробітну плату цим людям, а також утримувати об’єкти
соцкультпризначення в належному стані. А нині пожинають плоди цих маніпуляцій,
підміни нинішньою дирекцією в особі в. о. Дениса Шмигаля понять, що є
зарплатою, а що є коштами на утримання об’єктів соцкультпризначення. Вже
відкрито кримінальну справу щодо бази відпочинку «Легенда», відповідачем у
якій є дирекція. Аналогічна ситуація й щодо комбінату спортивних споруд.
Щодо приміщень соцкультпризначення,
то озвучена позиція профспілки така: «ДТЕК викупив цілісний майновий комплекс,
і сьогодні роздавати його по аутсорсингах вважаємо дерибаном».
У такому ж ключі виступив
голова профкому Бурштинської ТЕС Руслан Карвацький, який розповів про
скандальні події з виставленою охороною довкола спорткомплексу та заборгованою
адміністрацією зарплатою працівникам профкому за другу половину серпня.
Приводом для невиплати зарплати стало те, що в. о. директора без належного
оформлення юридичних документів та без згоди профспілки вже переказав кошти
фірмі, яка нібито має надалі займатися фінансуванням спорткомплексу й
утримувати переведених туди людей.
В. о. директора Денис Шмигаль,
із свого боку, прокоментував ситуацію, звинувативши профспілку, і насамперед
дирекцію спорткомплексу, в бездіяльності та неналежному утриманні закладу,
небажанні йти на контакт і звітувати про витрачені кошти тощо. Він також
запевнив, що всі статті колдоговору виконуються.
Чіткіше зрозуміти предмет конфлікту допомогла
голова м. Бурштин Руслана Джура, яка, зокрема, зазначила: «Каменем спотикання
нинішньої нашої проблеми стала політика держави в 2011 році. Не на одному
підприємстві відбуваються сьогодні такі речі. Не можна було стратегічні
підприємства віддавати в приватні руки. Прапором треба було махати тоді, коли
люди свої акції продавали по 500 грн за акцію п. Ахметову. Хтось собі купив
хату, машину, дітей вивчив, але це було тоді. А нині – інша історія. Власник заплатив,
а тепер провадить свою політику. Стосовно Бурштину. Є три великі соціальні
об’єкти, якими має опікуватися ДТЕК, і місто ніколи не потягне їх утримання,
бо не має таких коштів. Років із 5 тому, в торговому комплексі, де працювали 52
людей, ще виконувалися ремонтні роботи, працювали ресторан і кафе, а нині все
бур’янами поросло. Тому й виникла недовіра в людей, а чи не буде так й із
спорткомплексом та Палацом культури?
Інша справа, що спорткомплекс, дійсно,
доведений до ручки. І це не лише вина ДТЕКу. Це вина керівника, не господарника.
Так само «вбитий» Палац культури, у всіх залах руйнація, немає тепла. Тому
якщо сьогодні згідно законодавства та колективного договору фінансування
спорткомплексу припинено, то в мене виникає запитання: а чому фінансується
Палац культури? Чому вони отримали зарплату, а працівники спорткомплексу – ні?
Я розумію, що для власника соціальна тема нецікава, але тоді потрібно правдиво,
без спекуляцій, вести мову про подальшу долю людей».
Після тривалих дискусій сторони дійшли згоди про
призначення незалежної перевірки інспекцією Держпраці щодо виконання ДТЕКом
колективного договору; про результати перевірки виконання приватизаційних
зобов’язань також має повідомити Тристоронню раду спеціально створена депутатами
обласної ради комісія.
Очільниця міста висловила жаль з приводу, що
директор Бурштинської ТЕС займається вирішенням таких питань. І що вже 3 роки
поспіль випускники місцевого коледжу не бажають йти працювати на станцію, про
що колись мріяло багато молоді.
Першим результатом проведеного діалогу стала
виплачена дирекцією заборгована за серпень зарплата працівникам, зарахованим
до штату профкому.
Марта ПАВЛИШИН
ПРОФАКТИВ ЛУГАНЩИНИ
ВЧИТЬСЯ ПРОТИДІЯТИ НЕЗАДЕКЛАРОВАНІЙ ПРАЦІ
Триває інформаційна кампанія з питань протидії незадекларованій праці,
до якої профспілки долучилися в рамках проекту Міжнародної організації праці «Зміцнення
системи інспекції праці і механізмів соціального діалогу».
У
ході практичного семінару для первинних профспілкових
організацій Луганщини, який проводився 22–23 вересня 2017 року в Кремінському районі
області Центральним комітетом Профспілки працівників будівництва і промисловості
будівельних матеріалів України, профспілкові активісти були поінформовані про негативні
наслідки незадекларованої праці в Україні.
Учасники семінару висловили
стурбованість масштабами цього явища в сфері будівництва, обговорили існуючі ризики
для громадян, які не оформлюють офіційно трудові відносини з роботодавцями, погоджуються
на отримання заробітної плати «в конвертах».
На семінарі за участю заступника
керівника департаменту правового захисту, заступника головного правового інспектора
праці ФПУ Ірини Сидоряк профспілковці навчалися протидіяти порушенням трудових прав,
організовувати та здійснювати у первинних профспілкових організаціях заходи громадського
контролю за додержанням законодавства про працю, вирішувати індивідуальні та колективні
трудові спори.
Департамент правового захисту ФПУ
ПРОФСПІЛКИ ПРОТИ
СКАСУВАННЯ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ З ОХОРОНИ ПРАЦІ
У Запорізькій обласній раді профспілок відбулося
засідання комісії з охорони праці облпрофради за участю керівників служб
охорони праці провідних підприємств області. На засіданні було розглянуто
питання «Про позицію профспілок щодо масового скасування нормативно- правових актів
у сфері охорони праці».
У
виступах представників
підприємств, профспілкового активу наголошувалося, що дії Кабінету Міністрів
України із скасування нормативних актів з охорони праці створюють правові
прогалини у відносинах між роботодавцем і працівниками, органами нагляду, при
укладанні колективних договорів та угод, забезпеченні спецодягом та іншими
засобами індивідуального захисту.
К
омісією прийнято рішення
запропонувати облпрофраді підтримати звернення СПО профспілок, висловити
незгоду Кабінету Міністрів України щодо існуючої практики масового скасування
нормативних актів без узгодження із соціальними партнерами, а також вимагати
виконання чинних нормативних актів відповідно до норм законодавства, а саме: –
вимог ст. 28 Закону України «Про охорону праці»; – вимог Закону України «Про
засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»; –
пункту 3.2 Генеральної угоди про регулювання основних принципів і норм
реалізації соціально
-
економічної політики і трудових відносин.
Вл. інф. Запорізької облпрофради
02.10.2017
|