ПОЛЮВАННЯ НА «МЕРТВИХ ДУШ»
Із середини лютого від жебраків вимагається офіційне підтвердження
такого статусу, аби вони могли розраховувати на підтримку з боку держави.
Така процедура іменуватиметься верифікацією. Зрозумілою мовою
це означає «підтвердження достовірності даних субсидіантів». Прем’єр-міністр Арсеній
Яценюк пояснив: «Уряд має намір домогтися, аби виплати отримували тільки ті громадяни,
котрі цього заслуговують».
Такої ж думки і міністр фінансів Наталія Яресько, яка заявила,
що перевірка необхідна для виявлення зловживань, «мертвих душ» і невідповідності
критеріям отримання соціальної допомоги. За попередніми оцінками міністерства,
верифікація дозволить зекономити 5 млрд бюджетних коштів.
У Мінфіні почало функціонувати управління верифікації та моніторингу
виплат, а Кабмін ухвалив відповідні постанови, необхідні для запуску процесу верифікації.
Процес буде спрямовано на «подолання корупційних схем», стверджують ще в одному
міністерстві – соціальної політики.
Експерти кажуть, що постанови Уряду надають право перевіряти
банківські рахунки громадян, які звертаються за оформленням соціальних виплат,
та їхніх родичів. Банк не зможе відмовити міністерству в наданні даних, адже тепер
така вимога відомства буде цілком законною. Аналітики підтверджують, що така звірка
інформації – звична в усьому світі практика. Вона дозволяє об’єктивно і справедливо
визначати тих, хто дійсно потребує підтримки.
Однак у такої ініціативи вже зараз удосталь критиків, які переконані,
що вона може вилізти банкірам боком. Нововведення може ще більше підірвати довіру
з боку громадян до банківської системи, яка й так дісталася критичної межі. Згідно
з опитуванням, проведеним фондом «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва та
соціологічною службою Центру Разумкова, банкам довіряє всього 15% населення. Самих
банкірів тривожить те, що в Мінфіні досі не оприлюднили механізм майбутніх перевірок
фінансового стану одержувачів соціальних пільг. Поки що відомо лише те, що вся
відповідальність за проведення верифікації покладена на міністерство, хоча це і
не є його типовою функцією. Облік доходів кожного громадянина швидше має бути в
компетенції Державної фіскальної служби. Банкіри досі не знають, яка кількість
співробітників Мінфіну матиме доступ до таких даних, і чи не виникне в когось із
них бажання скористатися новими повноваженнями з корисливих міркувань. На думку
банківських працівників, Міністерству фінансів слід розробити чіткі правила співпраці
з банківськими установами, а заразом подбати й про якісний захист баз даних.
-
КОМУ І В ЯКИХ ВИПАДКАХ БАНКИ РОЗКРИВАЮТЬ ІНФОРМАЦІЮ ПРО КЛІЄНТІВ:
за письмовим запитом безпосередньо самого клієнта;
за письмовим запитом третьої особи і на підставі письмової
згоди клієнта;
за рішенням суду;
за письмовим запитом органів прокуратури, СБУ, Національної
поліції, Національного антикорупційного бюро України, Антимонопольного комітету
України;
Державній фіскальній службі України;
Державній службі фінансового моніторингу;
органам Державної виконавчої служби;
Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку;
Національному агентству з питань запобігання корупції;
Національному банку України та іншим банкам;
Міністерству фінансів (з 1 січня 2016 р.).
ОЛЕНА КОРОБКОВА, ВИКОНАВЧИЙ ДИРЕКТОР НЕЗАЛЕЖНОЇ АСОЦІАЦІЇ БАНКІВ
УКРАЇНИ:
«Держава має право цікавитися фінансовим станом своїх громадян,
які звертаються за допомогою. Якщо людина не приховує свої законні доходи і претендує
на преференції, для неї навряд чи щось зміниться. Тим же, хто має значні заощадження,
простіше і дешевше відмовитися від субсидій, ніж закривати рахунок і тримати гроші
«під подушкою».
ОЦІНКА ЗА ПОВЕДІНКУ
Кабінет Міністрів України оприлюднив інструкцію правил етичної
поведінки державних службовців. Відтепер чиновникам не можна конфліктувати, а тим
більше лаятися чи битися, жбурляти один в одного будь-якими предметами. Цього не
можна робити не тільки безпосередньо на робочому місці, а й поза межами службових
кабінетів. Крім того, документ забороняє грубощі, використання партійної символіки
та публічні висловлювання на підтримку тієї чи іншої політичної сили.
Аби не схопити двійку за поведінку, державні службовці мають
утримуватися «від будь-яких проявів публічної критики діяльності державних органів,
їх посадових осіб». Цього теж вимагають правила етики. Дія постанови поширюється
і на керівників державних підприємств.
Стандарти етичної поведінки державних службовців запроваджуються
Урядом не лише для відновлення громадської довіри до діяльності державних органів,
їх посадових осіб, а щоб продемонструвати наміри влади сповідувати європейські принципи.
Відповідна постанова, стверджують автори ідеї, враховує прогресивний і успішний
досвід країн-членів Європейського Союзу. За основу документа взято запроваджену
в Республіці Польща модель гарантування максимальної прозорості діяльності державних
органів.
Прийняття акту започатковує єдині обов’язкові вимоги до стандартів
етичної поведінки, доброчесності у діяльності державних службовців. Урядовці сподіваються,
що новація сприятиме недопущенню тиску з боку представників бізнесу чи політичних
сил на посадовців державних органів. Про це йдеться в поясненні до постанови.
Етична інструкція стане обов’язковою для всіх державних службовців.
Хоча окремі її пункти викликали неоднозначну реакцію не тільки в суспільстві, а
й у середовищі чиновників. Приміром, пункт про підзвітність та прозорість. Він
передбачає «для державних службовців першої та другої категорій ведення обліку телефонних
розмов та особистих зустрічей з представниками політичних партій, народними депутатами
України, суб’єктами господарювання або їх уповноваженими особами, а також надання
інформації про такі розмови та зустрічі в порядку, встановленому законодавством
про доступ до публічної інформації». Експерти вважають, що це може означати повернення
до політичних репресій. Однак за порушення правил поведінки передбачено дисциплінарну
відповідальність, тож чиновники повинні дотримуватись «кодексу поведінки».
Микола ТОМЕНКО, народний депутат України:
«Незважаючи на те, що засади етики поведінки державного службовця
визначаються статтею 5 чинного Закону України «Про державну службу», Кабмін вирішив
своїм підзаконним актом, а не відповідними змінами до Закону через голосування
в парламенті визначити, як працювати керівникам та заступникам апарату Верховної
Ради України, Адміністрації Президента, керівникам секретаріатів парламентських
комітетів та управлінь, радникам та помічникам Президента, Голови Верховної Ради,
головам ОДА та їх заступникам тощо.
Чи не варто Уряду більше зосередитися на виконанні прямих обов’язків?
Більше перейматися проблемами громадянина та суспільства, його соціально-економічним
становищем. А не думати, як прописати «кодекс будівника капіталізму» і змусити державних
службовців І та ІІ категорій займатися сталінськими методами – стеженням і прослуховуванням».
05.03.2016
|