ЧИ ПОТРАПИМО ДО ДЕСЯТИХВИЛИНКИ?
Ще ніколи профспілкова громада з таким нетерпінням не очікувала
чергових «10 хвилин з Прем’єром». Адже чекає реальної відповіді на доручення Президента
країни.
Петро Порошенко ознайомився з текстом електронної петиції про
відновлення оплати санаторно- курортних путівок для працюючих за рахунок коштів
соціального страхування. Електронне звернення набрало необхідні 25 тис. голосів.
Тепер Уряд має вжити заходів для опрацювання цього питання. Дослівно: «Прем’єр-
міністру України Арсенію Яценюку запропоновано вжити заходів для всебічного та
ґрунтовного опрацювання центральними органами виконавчої влади питання щодо визначення
ефективних механізмів державної підтримки надання відповідних послуг і за підсумками
проведеної роботи ухвалити необхідні рішення». Щоправда, термінів «визначення і
опрацювання» Глава держави не вказав.
2015 року за наполяганням Кабінету Міністрів України зупинено
закупівлю путівок на санаторно-курортне лікування застрахованих осіб, часткове
фінансування за рахунок коштів соціального страхування дитячих оздоровчих таборів,
санаторіїв- профілакторіїв виробничих підприємств та вищих навчальних закладів.
Позбавлення застрахованих осіб вкрай необхідних соціальних послуг викликало масові
звернення профспілкових організацій, трудових колективів, членів профспілок з
вимогами відновити порушені страхові права. Нині 30% зайнятих людей працюють в
умовах, що не відповідають санітарно-гігієнічним нормативам. Щороку отримують професійні
захворювання близько 7 тис. працівників, 12 тис. стають інвалідами праці, зростає
рівень загальної захворюваності. Майже половина працюючих не забезпечені засобами
індивідуального та колективного захисту від шкідливих виробничих факторів. Передусім,
це шахтарі, металурги, хіміки, будівельники, працівники транспорту.
З цього приводу профспілкові лідери неодноразово зверталися до
народних депутатів, депутатських фракцій у Верховній Раді України. Народними обранцями
подано низку законопроектів, якими передбачається внесення змін до Закону України
«Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», проте їх ухвалення затримується.
Прийняття закону дозволить забезпечити відновлення професійного
здоров’я працівників, передусім зайнятих у шкідливих та важких умовах праці, профілактику
захворювань, повноцінну роботу оздоровчих закладів та щорічно за рахунок коштів
соціального страхування оздоровити понад 250 тис. дорослих та майже 200 тис. дітей.
Яку ініціативу запропонує Уряд цього разу?
ЛІЖКО-МІСЦЕ – НА ВИНОС
Нинішній рік стане початком переходу від фінансування за ліжко-місце
до фінансування за надані послуги. Про таке заявили в Уряді, анонсуючи реформу
медичної галузі. Нинішній Кабмін хоче «збудувати таку систему охорони здоров’я,
яка буде повністю відповідати потребам людей, забезпечувати якісні та доступні
медичні послуги й гарантувати фінансовий захист медичним установам». Експерти до
подібних заяв ставляться із застереженням. На їх переконання, головне зло української
системи полягає в неефективному використанні коштів. Треба змінити систему кардинально:
аби держава перестала бути як замовником, так і постачальником медичних послуг.
Для цього медичним закладам слід надати можливість розпоряджатися бюджетними коштами
і легально отримувати доходи від надання послуг. Було б не зайвим запровадити
оплату медичних послуг за принципом «гроші йдуть за пацієнтом». Тоді мети реформи
вдасться досягти.
Медицина не може нормально функціонувати, якщо отримує менше
7% ВВП – такий висновок і вітчизняних, і зарубіжних експертів. В Україні навіть
досвідчені фахівці не можуть вказати точну цифру. Уряд пишається, що на поточний
рік збільшив видатки на Міністерство охорони здоров’я на 1,8 млрд грн порівняно
з минулим. Можна було б порадіти такій надбавці, але цей показник зріс тільки
через те, що відтепер цьому відомству підпорядковується Національна академія медичних
наук. Прогнозовані витрати – 1,4 млрд грн. До того ж, міністерство буде опікуватись
добудовою дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит», реконструкцією Національного
інституту раку. Тож якщо звести докупи прогнозовані витрати, медицина знову в мінусі.
Уряд сподівається, що більше ресурсів вкладатимуть самі місцеві бюджети. Та чи
спроможні вони забезпечити такі потреби? Експерти на позитивну відповідь не наважуються.
Андрій ШИПКО, народний депутат України, член профільного Комітету
ВРУ:
«Держава не може забезпечити за рахунок бюджету всі потреби
медицини,
проте це не повинно лягати тягарем на плечі пацієнта. Кожен
має знати, яким є гарантований державою обсяг медичної допомоги, яку він отримає
безкоштовно, а за які послуги доведеться заплатити».
Ольга БОГОМОЛЕЦЬ, народний депутат, глава парламентського
Комітету з питань охорони здоров’я:
«Дуже сподіваюсь, що реформа розпочнеться із затвердження європейських
клінічних протоколів, розмежування медичної послуги і допомоги, затвердження
базового пакета медичних послуг, за який держава гарантуватиме оплату. Інакше
реформа втрачає реальний сенс».
Віктор СЕРДЮК, президент Всеукраїнської ради захисту прав і
безпеки пацієнтів:
«Неможливо запровадити реформу охорони здоров’я без попередньої
реформи економічних і правових відносин, тобто без реформ відповідальності і справедливості.
Як тільки реформують економіку, тоді можна впритул наблизитися до реформи конкретної
сфери – медицини».
18.01.2016
|