НІЧНА ВАРТА
Сценарій бюджетної ночі, швидше за все, і нині не зазнає змін.
Наразі причиною неквапливості Мінфіну щодо затвердження головного фінансового документа
країни на 2016 рік стали перипетії довкола реформи податкової системи. Презентований
Урядом Податковий кодекс не узгоджено з жодним комітетом Верховної Ради. До нього
– купа претензій у всіх без винятку фракцій. Однак на основі цього неіснуючого
документа і розраховано бюджет. Уряд проігнорував той факт, що будь-які зміни
до Податкового кодексу автоматично призведуть до змін у кошторисі держави. Відтак
експерти переконані, що бюджет, який презентував Арсеній Яценюк, – це набір випадкових
чисел. Затверджувати бюджет депутати будуть, очевидно, в останню ніч року, аби
не порушувати традицію.
Упродовж 2015 року країна так і не побачила бодай найменших
зусиль, спрямованих на пошук неефективних втрат бюджету. Інвентаризація державних
витрат так і залишилася таємницею за сімома замками, а обіцянки публічно довести
їх неефективність – декларацією. Тож сподіватися, що Уряд проаналізував, де і
як слід скоротити витрати, аби зменшити навантаження на платників податків, –
марно.
Марні надії і на те, що бюджет на наступний рік буде соціально
орієнтований. В умовах економічного спаду й стрімкого зниження ділової активності
годі очікувати соціального бюджету. Сподіватися на «бюджет зростання» без структурних
і комплексних реформ – це з галузі фантастики. Аналітики сходяться на думці, що
чиновники опираються будь-яким реформам, бо не зацікавлені у скороченні своїх витрат.
І через це пропагують свою філософію: в умовах, в яких опинилася Україна, держава
не може дозволити собі бюджет, спрямований на підвищення добробуту за рахунок рівня
зростання соціальних виплат, пільг і гарантій. Тож поліпшення життя українських
громадян у нинішньому варіанті бюджету не передбачено. А на питання, у якій сфері
народного господарства не провалено політику Уряду, відповісти практично нічого.
Ось тільки один приклад: наступного року соціальні стандарти,
якщо вірити Мінфіну, зростуть на 12,5%. Але ж ціни впродовж двох років зросли
практично удвічі, а наступного ціни точно зростуть на третину, однак Уряд вперто
декларує індексацію зарплат і пенсій на 12,5%.
Загалом бюджет України перетворився із винятково фінансового
документа в політичний. Та це теж традиційно для української влади.
Доходи Держбюджету–2016 встановлено на рівні 598,2 млрд грн. На
2015 рік вони були передбачені на рівні 502,3 млрд грн, на 2014-й – 498,9 млрд грн.
Витрати на 2016 рік заплановано на рівні 673,9 млрд грн. У 2015 році
цей показник становив 566,9 млрд грн, у 2014-му – 562,9 млрд грн.
Граничний обсяг дефіциту бюджету України розраховано в сумі 83,7 млрд грн, або 4% ВВП. Обсяг дефіциту
на 2015 рік планувався на рівні 75,8 млрд грн (3,6% ВВП), на 2014-й – 59,5 млрд
грн (3,6%).
АННА ДЕРЕВ’ЯНКО, ВИКОНАВЧИЙ ДИРЕКТОР ЄВРОПЕЙСЬКОЇ БІЗНЕС-АСОЦІАЦІЇ:
«Оптимізм Мінфіну стосовно валютного курсу зрозумілий. Рівень
інфляції 12% цілком відповідає рівню підвищення соціальних стандартів. Рівень зростання
ВВП може сягнути до прогнозованого Мінфіном. Але тільки за умови здійснення очікуваних
реформ, повернення капіталу в Україну, консервації ситуації на сході і продовження
співпраці з МВФ».
ПОЧІМ КІТ У МІШКУ?
Яка податкова реформа очікує Україну, навіть експертам пояснити
важко. Адже важливий для держави документ традиційно планують ухвалити в авральному
порядку, без широкого обговорення та належної експертизи. Це, як завжди, буде кіт
у мішку, бо за зміни до Податкового кодексу депутатам, ймовірно, доведеться голосувати
пакетом. Такий варіант насторожує українців, адже вони так і не дізнаються, які
підводні камені містить законопроект. З іншого боку, якщо голосування пакетом
не відбудеться, то ані бюджет, ані Податковий кодекс цього року не затвердять. А
отже, проігнорують вимоги МВФ.
Експерти стверджують, що в запропонованому Мінфіном проекті
Податкового кодексу немає істотних змін. «Справді, було внесено поправки в деякі
статті, але це не реформа. Немає моментів, які забезпечать економіці вихід із кризи,
а податкове навантаження в цьому варіанті Податкового кодексу збільшено», – вважає
експерт Реанімаційного пакета реформ Ілля Несходовський.
Тим часом аналітики все-таки побачили кілька неприємних «сюрпризів»
для українців. Загорнуті вони в традиційну оболонку у вигляді подорожчання деяких
товарів. Приміром, Мінфін пропонує скасувати нинішні пільги з ПДВ. Такі зміни неминуче
призведуть до подорожчання ліків та дитячого харчування одразу на 20%.
Остаточного варіанта законопроекту, як з’ясувалося, просто не
існує. Є урядовий, є альтернативний, але конкретного, за який би депутати віддали
свій голос, немає. Той, який розробляли у Міністерстві фінансів, створювався у
режимі підвищеної секретності, кажуть експерти. Навіть не всі міністри Уряду з
ним ознайомлені. То що казати про широку громаду?
Урядовці, презентуючи Податковий кодекс, відбуваються загальними
фразами: олігархи і великий бізнес не зможуть ухилятися від сплати «окремих» податків,
тож збільшуватимуть надходження до бюджету. В Уряді сподіваються, що роботодавці
одразу виведуть зарплати з тіні. Водночас, наголошують автори змін до Кодексу,
податкове навантаження на малий бізнес зменшиться. Десь ми вже
Григорій ОСОВИЙ, Голова Федерації профспілок України:
«Профспілки критично оцінюють проект Закону України «Про внесення
змін до Податкового кодексу України щодо встановлення індикативної заробітної плати
та стимулювання виходу з тіні обчислення та нарахування заробітних плат». Ми проти
внесення такого поняття, як «індикативна заробітна плата», розмір якої розраховується
залежно від розміру середньої заробітної плати у відповідній галузі економіки за
попередній рік.
Не можемо погодитись і з запровадженням запропонованого законопроектом
механізму сплати єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування
та податку з доходів фізичних осіб з індикативної заробітної плати виключно за
рахунок працівника. Ми переконані, що стягнення податків та внесків із віртуальної,
а не фактично нарахованої заробітної плати, протизаконно та призведе до зниження
реальних доходів працівника».
12.12.2015
|