Профспілки критично оцінюють проект закону № 2983 «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»
Прийняття ВР цього законопроекту у першому читанні спричинило
різке невдоволення профспілкових організацій, оскільки документ запроваджує значні
обмеження реєстрації профспілок, його норми вносять зміни у порядок створення та
організації діяльності профспілок, порушують засади внутрішньої демократії, повідомляє
прес-центр ФПУ.
«У разі схвалення цього законопроекту буде запроваджено зміни
до чинного законодавства, що регулює діяльність профспілок, це є несумісним з
відповідними міжнародними трудовими стандартами та правовими зобов’язаннями України»,
– зазначив у своєму коментарі заступник Голови ФПУ Сергій Українець.
Зокрема, відповідно до закону профспілки для здійснення своєї
діяльності будуть змушені проходити систему державної реєстрації, отримуючи дозвіл
від органів державної влади, а не повідомляти про неї, як це роблять сьогодні. Це
порушення статті 2 Конвенції МОП № 87 «Про свободу асоціації та захист права на
організацію», згідно з якою працівники «…мають право створювати на свій вибір організації
без попереднього на те дозволу, а також право вступати в такі організації».
На думку Сергія Українця, автори законопроекту упустили той
факт, що професійні спілки – це особливий вид громадських об’єднань, діяльність
яких захищена конвенціями МОП та вітчизняним законодавством, а також не взяли
до уваги рішення Конституційного Суду від 18 жовтня 2000 року, яким визнано, що
висування додаткових вимог з реєстрації профспілок рівнозначно вимозі про попередній
дозвіл на утворення профспілки. Конвенція МОП встановлює, що дозвіл на діяльність
профспілки не потрібен – профспілки визначають свою діяльність на основі Статуту,
і чинний закон про професійні спілки чітко встановлює, що профспілка набуває статусу
юридичної особи з моменту схвалення нею Статуту.
Тобто передбачені законопроектом № 2983 обмеження ускладнюватимуть
процес набуття профспілкою права юридичної особи, обмежуватимуть можливість профспілок
вести колективні переговори й укладати колективні договори, тому що без статусу
юридичної особи це неможливо.
Існують також інші суперечливі моменти законопроекту, в тому
числі вимоги надавати різнопланову й надмірну інформацію про засновників профспілок.
Сергій Українець акцентував на тому, що зазначений законопроект було внесено до
порядку денного Верховної Ради і прийнято у першому читанні 14 липня ц. р. без
попередніх консультацій та обговорення з громадськістю та профспілками.
Враховуючи ці обставини, 30 липня відбулася нарада СПО об’єднань
профспілок, на якій було створено робочу групу з опрацювання пропозицій та змін
до законопроекту.
31 липня відбулося засідання робочої групи, яка напрацювала
свої пропозиції для парламентських комітетів, де законопроект готується до другого
читання.
Нагадаємо, що попередньо пропозиції профспілок із категоричним
протестом проти ухвалення такого законопроекту вже направлено до Голови ВР, Уповноваженого
з прав людини, Національного координатора МОП в Україні. Позицію профспілок підтримано
МКП, голова якої Шаран Барроу звернулася до Мінсоцполітики та Голови ВР, а також
надіслано звернення до МОП з пропозицією дати оцінку цим законодавчим новаціям
щодо їх відповідності Конвенціям МОП.
Слід зазначити також, що Уповноважений Верховної Ради України
з прав людини надіслав до Комітету Верховної Ради України з питань промислової
політики та підприємництва лист із пропозицією провести круглий стіл для напрацювання
узгоджених пропозицій, вироблення спільної позиції під час підготовки законопроекту
до другого читання за участю народних депутатів України, зокрема Комітету з питань
промислової політики та підприємництва, представників міністерств, Секретаріату
Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, спільних представницьких
органів об’єднань профспілок та роботодавців, а також Національного координатора
Міжнародної організації праці в Україні. Крім того, Комітету запропоновано врахувати
висловлені СПО об’єднань профспілок та Секретаріатом Уповноваженого Верховної
Ради України з прав людини зауваження та пропозиції до згаданого законопроекту
під час його підготовки до другого читання.
Федерація профспілок України вживає заходів щодо недопущення
прийняття зазначеного законопроекту в редакції першого читання.
ВЛАДО, НЕ ДОПУСТИ БЕЗЗАКОННЯ!
Біля будівлі Одеської обласної ради депутатів перед початком
сесії минулого тижня відбулося пікетування, організоване членами профспілки Одеської
області. Підставою стала глибока стурбованість членів профспілки з приводу звернення
прокуратури регіону до Господарського суду Одеської області з позовом про позбавлення
права власності та користування майном профспілок області та передачу будівлі
Будинку профспілок у власність держави.
Як повідомляє
прес-центр
ФПУ, зазначену будівлю Одеська обласна рада профспілок придбала за 1 837 018 рублів,
які було сплачено з профспілкових внесків членів первинних профспілкових організацій
Одеської області.
Сам прецедент позбавлення власника законно придбаного колективного
майна створює умови для ослаблення автономії профспілок в Україні, встановленої
міжнародним правом, Конституцією України, та ліквідації захищеності профспілок
від зовнішнього втручання, у т. ч. з боку державних органів.
У пікетуванні взяли участь понад 400 осіб, у т. ч. працівники
санаторіїв Одеси.
Зі зверненням членів профспілок Одеської області на адресу голови
обласної ради можна ознайомитися на сайті ФПУ fpsu.org.ua
ПРОЖИТКОВИЙ
МІНІМУМ
В УКРАЇНІ
МАЄ СТАНОВИТИ
3,221 ТИСЯЧІ
ГРИВЕНЬ
Про це у прес-центрі інформаційної агенції ГолосUA заявив голова
Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок
безробіття, перший заступник Голови СПО об’єднань профспілок, заступник Голови ФПУ
Сергій Кондрюк.
Водночас Мінфін озвучив новий рівень зарплати та прожиткового
мінімуму на наступний рік. Так, з 1 січня 2016 року планується встановити мінімальну
зарплату на рівні 1,378 тисячі гривень, а прожитковий мінімум – 1330 гривень.
Про це йдеться у листі Мінфіну головним розпорядникам бюджетних коштів. У документі
зазначено, що з 1 грудня 2016 року заплановано збільшити мінімальну зарплату з
1,378 тисячі гривень до 1,543 тисячі гривень.
На думку Сергія Кондрюка, український ринок праці став критично
неплатоспроможним. «Доцільність виробляти товари та послуги втрачена, тому що переважна
більшість українців не можуть їх купувати», – зазначив він.
Як повідомляє ГолосUA, представник профспілок наголосив, що
з огляду на ситуацію, що склалася в Україні, прожитковий мінімум для працездатної
людини цього року має становити 3221 гривню. «Ця сума до копійки порахована Мінсоцполітики
та скоригована Федерацією профспілок України», – пояснив Сергій Кондрюк. При цьому
він нагадав, що мінімальна зарплата в Україні сьогодні становить 1218 гривень.
«Багато українців не мають можливості заробити собі на життя,
а отже, вони й не витрачають грошей на ринку, – заявив заступник Голови ФПУ. –
Виходить замкнуте коло». Він також повідомив, що тільки половина вакансій, запропонованих
Державною службою зайнятості, гарантує зарплату близько рівня мінімальної. «Таким
чином, криза українського ринку праці перебуває в такому стані, що йому потрібна
вже не терапія, а реанімація... Політики, керівники держави, Кабінету Міністрів
або не хочуть чути про катастрофічну ситуацію на ринку праці, або свідомо уникають
вирішення проблем», – заявив Сергій Кондрюк.
ПРО
ВИКОНАННЯ
РІШЕННЯ
ТРУДОВОГО
АРБІТРАЖУ
Для захисту конституційних прав трудівників на працю, достатній
рівень життя та своєчасне отримання заробітної плати СПО об’єднань профспілок відповідно
до норм Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)»
висунув вимоги, а в подальшому прийняв рішення про вступ у колективні трудові спори
(конфлікти) на національному рівні з Кабінетом Міністрів України та СПО сторони
роботодавців.
Як повідомляє Департамент захисту соціально-економічних прав
апарату ФПУ, вперше в історії українських правовідносин та соціального діалогу
на вимогу профспілок відбувся Трудовий арбітраж на національному рівні з розгляду
питання стосовно відповідальності організацій роботодавців за несвоєчасну оплату
праці, який зобов’язав роботодавців вжити заходів щодо погашення заборгованості
з виплати зарплати.
На виконання рішення Трудового арбітражу з розгляду колективного
трудового спору (конфлікту) між СПО об’єднань профспілок та СПО сторони роботодавців
на національному рівні від 29.05.2015 № 3 СПО об’єднань профспілок 14 липня
2015 року розглянув питання «Про результати роботи примирних органів та подальші
дії СПО об’єднань профспілок» і запровадив постійний моніторинг своєчасної виплати
зарплати.
Відповідно до Рішення СПО об’єднань профспілок від
14.07.2015 № 24-1 СПО сторони роботодавців на національному рівні та Національній
службі посередництва і примирення надіслано оперативну інформацію щодо заборгованості
з виплати зарплати на підприємствах, що належать до сфери впливу Спільного представницького
органу сторони роботодавців на національному рівні; на підприємствах, що належать
до державної форми власності; на підприємствах, що належать до комунальної власності,
а також додаткову інформацію про підприємства, на яких існує заборгованість із
виплати зарплати.
Ознайомитися з інформацією можна на сайті ФПУ fpsu.org.ua
22.08.2015
|