Що головне в реформуванні податкової системи?
Нині часто можна почути
про необхідність докорінно змінити підхід до системи оподаткування. Власні зауваження
і пропозиції висуває влада, роботодавці та профспілки. У кожного своя позиція,
свої рекомендації і рецепти. Тому таким цікавим і діловим було обговорення Концепції
реформування податкової системи, презентація якої відбулася в Міністерстві фінансів
України.
Цей документ підготувала
Державна податкова служба України. Як зазначив у своїй доповіді заступник голови
Державної податкової служби Андрій Ігнатов, на виконання Програми економічних
реформ Президента України в 2010–2014 роках «Заможне суспільство, конкурентоспроможна
економіка, ефективна держава» в частині зменшення кількості малоефективних податків,
визначення доцільності величини їх ставок, розширення об’єктів оподаткування,
ревізії пільг і поліпшення системи адміністрування податків передбачено низку
кардинальних змін у системі оподаткування. Підкреслювалось, що ці зміни сприятимуть
найбільш повному використанню стимулюючої функції податків та ліквідації умов для
існування тіньового сектору економіки. Наголошувалося, що обсяг тіньового сектору
в Україні за експертними розрахунками ДПС оцінюється в 350 млрд грн на рік. Цей
обсяг розподіляється приблизно таким чином: 170 млрд грн – зарплата «в конвертах»;
100 млрд грн – доходи власників активів і виведення безготівкових коштів у готівкову
форму або на інвалютні рахунки в закордонних банках; 35 млрд грн – неофіційні
платежі; 45 млрд грн – основні засоби, матеріальні ресурси і послуги тіньового
сектору.
Але боротьба з тіньовим сектором шляхом адміністративних заходів
довела свою малоефективність. Єдиним дієвим способом, зазначалося в доповіді,
є усунення причин та умов його існування. Основною причиною відходу економіки в
тінь є високе податкове навантаження, по-перше, на інвестиційний актив (бізнес-одиницю,
підприємство) з точки зору його власника (юридичної або фізичної особи, або нерезидента),
по-друге, нарахування на фонд оплати праці (ФОП) в межах самої бізнес-одиниці підприємства.
У виступах першого заступника міністра фінансів Анатолія Мярковського,
народних депутатів України Владислава Лук’янова та Петра Мельника, інших учасників
обговорення йшлося про те, що зміни торкнуться структури й основної законодавчої
та нормативно-правової бази, що регулює оподаткування. Крім того, необхідно створити
кілька нових порядків і змін до форм звітності, що є порівняно значним обсягом,
який підлягає трансформуванню в результаті реалізації даних змін.
Мабуть, єдиним з учасників обговорення Концепції, хто чітко
і переконливо показав, як необхідно реформувати систему оподаткування на користь
простих людей, був заступник Голови ФПУ Григорій Осовий. «Безумовно, податкова
система потребує реформування, – сказав він. – Запропоновані Державною податковою
службою України зміни передбачають досягнення подвійної мети. Це підвищення
стимулюючої функції податків для виробництва та детінізація економіки. Не заперечуючи
необхідності вирішення цих завдань, знову, як і при обговоренні проекту Податкового
кодексу, доводиться констатувати, що з поля зору авторів випала соціальна складова,
а саме турбота про пересічного громадянина. Це сталося, можливо, тому, що розробником
цього документа є фіскальне відомство. Давайте пригадаємо головне призначення адміністрування
податків. Насамперед, це інструмент перерозподілу доходів в інтересах суспільства.
Які сьогодні в Україні і світі суспільно важливі проблеми? Це бідність, нерівність
та несправедливість. Треба розуміти, що глибоке майнове розшарування та розрив
у рівні доходів становлять загрозу національній безпеці держави та соціальній
стабільності».
Торкнувшись питання бідності, Григорій Осовий наголосив: «Україна,
підписавши в 2000 році Договір ООН «Цілі тисячоліття» взяла на себе зобов’язання
до 2015 року вдвічі скоротити рівень бідності. Уже сьогодні зрозуміло, що це зобов’язання
не буде виконано. Державною програмою подолання бідності до 2015 року її рівень
передбачається знизити лише на 0,2%, а кількість працюючих бідняків – з 19,5 до
15%. Чи працює у нас Податковий кодекс на усунення бідності? Майже ні. На жаль,
автори вдосконалення податкового законодавства в цій частині нічого не запропонували.
Позиція профспілок є такою: неоподаткований мінімум доходів установити на рівні
межі бідності, мінімальну зарплату і пенсію – на рівні не нижче об’єктивно визначеного
прожиткового мінімуму».
Григорій Осовий заявив, що в контексті реформування податкової
системи дуже важливим є також питання соціальної справедливості. Йдеться про податкові
пільги, диференційовані ставки ПДВ, субсидії. Позиція профспілок полягає в досягненні
соціальної справедливості в цих питаннях. Заступник Голови ФПУ також охарактеризував
позицію профспілок щодо єдиного соціального внеску, як конкретну і прозору: він
не може бути предметом податкового законодавства. На його думку, дебати щодо ЄСВ
є прерогативою системи соцстрахування і трьох сторін – держави, роботодавців і
профспілок.
Олексій Петруня
Питання нерівності
За даними ДПА, бідні сплачують
податків у 50 разів більше, ніж багаті. Якщо статки найманих працівників, пенсіонерів
щорічно зростають на 6–8% у реальному розмірі, то статки багатих – в рази вище.
Чи враховує цю проблему запропонована Концепція реформування податкової системи,
чи працює механізм справедливого перерозподілу доходів? Ні. Тож виникає запитання:
навіщо інвестувати в економіку і тяжко працювати, щоб отримати прибуток, якщо на
депозиті з кожних 4–5 млн гривень можна «косити» по мільйону, не докладаючи жодних
зусиль? Позиція ФПУ полягає в наступному: рівень податків на трудові доходи не повинен
перевищувати рівень податків на доходи від нетрудової діяльності.
Григорій Осовий, заступник Голови ФПУ
26.07.2012
|