ТОРБИНКИ ЗАМІСТЬ ГАМАНЦІВ
Н
аціональний банк України презентував монети номіналом 1, 2, 5 та
10 грн, які мають поступово замінити паперові банкноти. Чекати лишилось недовго.
Вже 27 квітня будуть введені в обіг монети номінальною вартістю 1 і 2 грн. Монети
номінальною вартістю 5 і 10 грн будуть вводитися в обіг у 2019–2020 роках.
Перехід з паперу на монети дозволить зекономити до 1 млрд грн на друк
дрібних готівкових грошей, що швидко виходять з ужитку. Загалом у зв’язку з фізичним
зношенням банкнот Національний банк щороку вилучає близько 800 млн штук банкнот
усіх номіналів, причому майже половину «папірців» складають банкноти низьких номіналів:
від 1 до 10 грн.
Як стверджують у Нацбанку, українці зможуть розраховуватися одночасно
і новими монетами, і банкнотами відповідних номіналів необмежений період часу
– доки монети поступово не замістять банкноти в обігу. Тобто паперові гроші номіналом
1, 2, 5 і 10 грн перебуватимуть в обігу паралельно з металевими, до останньої паперової
гривні, поки не зносяться.
За спостереженнями фінансових експертів, тривалість життя монет значно
вища за тривалість життя банкнот. Монети перебувають в обігу близько 20 років,
а банкноти номіналами 1, 2, 5 та 10 грн – у середньому близько 1 року.
У Центробанку запевняють, що заміщення паперових банкнот монетами
відбуватиметься поступово, тож споживачі жодних незручностей не відчують. До того
ж, на думку фахівців, заміна банкнот низьких номіналів на монети наблизить Україну
до практики Європейського Союзу, де існують монети номіналом 1 і 2 євро. Таку заміну
свого часу успішно провели різні країни, наприклад Угорщина, Чехія, Данія, Японія,
Канада, Великобританія, Австралія. Заміна банкнот на монети, за словами фінансистів,
дозволить досягти оптимального співвідношення між якістю і кількістю банкнот
і монет в обігу, відповідного сучасним потребам держави і економіки, а також світового
досвіду.
Якщо ж говорити про європейські чи світові практики, то там давно
перейшли на активне користування платіжними картками. Однак саме тут в українців
купа проблем, бо значна частина людей не має технічної змоги здійснювати електронні
платежі. Або через відсутність інтернет-ресурсу, або через психологічне неприйняття.
Та й торговельні площі не завжди і не скрізь «покриті» мережею розрахункових терміналів.
Якщо ж взяти до уваги, що більшість населення користуються послугами ринків,
а не супермаркетів, про платіжні термінали біля кіосків з редискою можна лишень
помріяти.
У Національному
банку нагадують і про припинення карбування копійчаного дріб’язку. 1, 2, 10 та
25 копійок зовсім скоро перейдуть до розряду раритетних.
ЯКІВ СМОЛІЙ,
ГОЛОВА НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ:
«До цього рішення нас стимулює
і розвиток безготівкових розрахунків, зміна купівельної спроможності гривні за
останні 20 років і зміни в поведінці споживачів. Розвиток безготівкових розрахунків
призводить до зменшення кількості номіналів у номінальних рядах країн світу. І Україна
– не виняток. Частка безготівкових розрахунків в Україні з використанням платіжних
карток за останні 5 років зросла більш ніж утричі – до 39% на початок 2018-го
(з 12% станом на початок 2013 року)».
ПОЗБУТИСЯ ДИСБАЛАНСУ
М
іністерство соціальної
політики планує впровадити механізм перерахунку пенсій для тих, хто має
значний робочий стаж, щоб ліквідувати дисбаланс, що утворився. Розробляються
поправки до пенсійної системи, що повинні вирівняти пенсійне забезпечення
громадян із солідним стажем, але які з багатьох причин отримували до виходу на
заслужений відпочинок мізерну зарплату.
У соціальному відомстві визнають, що перший етап впровадження
пенсійної реформи висвітлив низку недоліків. Зокрема, вони пов’язані з тим, що
люди, які по півстоліття працювали на одному робочому місці, так і не
заслужили гідної пенсії. Відтак нині міністерство замислилось над тим, аби роль
стажу вийшла на перше місце перед заробітною платою. При цьому сама формула
нарахування пенсій змінюватися не буде.
Експерти досить стримано реагують на новації відомства. Дехто
відверто називає «усунення дисбалансу» черговими пенсійними наперстками від
Уряду. Підставою для такого скепсису став коефіцієнт страхового стажу, який
внаслідок реформи було знижено з 1,35 до 1. Такий коефіцієнт заснований на
розрахунках Міжнародної організації праці. Він полягає в тому, що людина після
30 років участі в пенсійній системі шляхом сплати пенсійних внесків повинна
мати заміщення втраченого заробітку на рівні не менше 40. У розвинених країнах
вже давно збагнули, що розмір пенсії чітко прив’язаний до терміну участі у
системі.
В Україні після осучаснення пенсій більша половина громадян
лишилися ні з чим. Їм додали по 200–300 грн. І нікого, власне, не бентежить, що
людина похилого віку працювала чи не з 15 років.
І ось, нарешті, перекіс узялися виправляти. Прем’єр-міністр
України Володимир Гройсман заявив, що українці з великим стажем роботи будуть
отримувати гідні пенсії. Глава Кабміну визнає, що «реформа висвітлила
проблемні моменти, які існували в реаліях колишнього Радянського Союзу. Майже 3
млн пенсіонерів, які мають повний страховий стаж, отримали незначне підвищення
пенсії внаслідок того, що у них була маленька зарплата. Насамперед це
стосується колгоспників, молодших медичних працівників, працівників дошкільних
начальних закладів та інших робітників, які працювали на благо суспільства».
Міністерство соціальної політики отримало від очільника Уряду
доручення підготувати законодавчі зміни, які дозволять виправити соціальну
несправедливість щодо цих людей. Якщо на законодавчому рівні вдасться
закріпити автоматичне донарахування стажу, справедливість буде відновлено.
У жовтні минулого року пенсіонери вже отримали надбавки, але
навіть у людей з великим стажем роботи надбавки виявилися невисокими, тому що
перше, що враховується при осучасненні пенсій, – це розмір заробітної плати, а
не термін стажу.
Ігнорування
трудового стажу громадян стало одним з недоліків пенсійної реформи 2017 року, який
потрібно виправити. Про таке заявив міністр соціальної політики Андрій Рева. Він
визнає, що у процесі підготовки до другого етапу пенсійної реформи, який заплановано
на наступний рік, потрібно, насамперед, нейтралізувати дисбаланси, виявлені на
початковому етапі реформування. І не допускати їх у майбутньому.
КОМЕНТАР
Олександр ТКАЧ, експерт групи «Реформа фінансового сектору та пенсійної
системи» РПР:
«По-перше, запровадження другого
рівня пенсійної системи в Україні з 1 січня 2019 року можливо і доцільно здійснювати
на основі недержавних пенсійних фондів та обслуговуючих компаній, які демонструють
надійну роботу, починаючи з 2004 року. Державний накопичувальний фонд для цього
не потрібен, та й не повинен створюватися ПФУ за рахунок коштів платників податків.
По-друге, модель другого рівня,
запропонована в законопроектах, потребує термінового доопрацювання в питаннях, що
стосуються джерел фінансування внесків, взаємодії суб’єктів другого рівня, інформування
населення, критеріїв допуску та вибору НПФ і обслуговуючих компаній, державного
регулювання і нагляду, розробки та впровадження надійних інвестиційних інструментів,
вдосконалення системи покарання за шахрайство з пенсійними активами.
Ми
не маємо конкретного бачення, якого розміру мають бути внески, для кого вони будуть
обов’язковими, а для кого добровільними, як обирати фонд, як захистити права вкладників,
як каратимуть фонд за порушення тощо. Це потрібно зробити за 14 місяців – до офіційної
дати старту накопичувальної пенсійної системи. Бо інакше почнуться вибори, і ми
знову втратимо 5 років».
06.04.2018
|