БОРЩОВИЙ НАБІР ПОДОРОЖЧАВ НА ТРЕТИНУ
З
а підсумками січня нинішнього року, овочі борщового набору подорожчали
на 33%. Найбільше додали в ціні білокачанна капуста, буряк і морква. Картопля з
цибулею чомусь не встигли підтягнутись і мають усього плюс 14% вартості.
У торговельних мережах кажуть, що орієнтуються на європейські ринки.
Сумнівний аргумент. В Україні впродовж першого місяця зими картопля подорожчала
на 70–80 копійок, а в Польщі, навпаки, подешевшала на 73 копійки. Солодкий перець
у Києві коштує 75 грн за кг, а в Варшаві – 59 грн. Буряк і морква, щоправда, однаково
коштують в обох столицях.
Певно, поляки не дуже полюбляють борщ, тож не дуже переймаються
підвищенням ціни на буряк, моркву чи білоголову капусту. В Україні до головної
національної страви майже трепетне ставлення. Люди будуть купувати за будь-якою
ціною. Тож супермаркети й не соромляться. Тільки за останній тиждень ціни на овочі
стрімко пішли догори. Якщо на оптових майданчиках моркву продають по 5,5–6 грн
за кг, у магазинах солодкий корінь пропонують по 8, а то й 10 грн. Щодо моркви
й буряку експерти зафіксували найбільше відхилення від цін минулого року.
Подібна ситуація й з капустою. Подекуди вона подорожчала вдвічі.
І це не межа, стверджують експерти аграрного ринку.
Аналітики попереджають, що в нормальній економіці такого стрибка
не може бути. «І зараз може якраз завдяки польській картоплі, польській капусті,
польській моркві ми побачимо здешевлення продуктів, бо коли різниця в Україні
і в Польщі на деякі продукти «борщового набору» сягає 30%, це означає, що невдовзі
почне працювати «човникова дипломатія», – переконаний генеральний директор Асоціації
постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.
На думку представників оптових компаній, ціни зростають під впливом
різних чинників. Приміром, подорожчання капусти оператори пов’язують із стриманими
продажами на рівні виробників, хоча запаси в сховищах поки достатні для задоволення
внутрішнього попиту. Але фермери відреагували на позитивний тренд, що позначився
на ринку ще тиждень тому, і не поспішають реалізовувати запаси, сподіваючись на
те, що в наступні кілька місяців ціни тільки зростатимуть.
Подорожчання моркви й буряку може бути пов’язаним із скороченням
запасів у сховищах, при цьому щодо буряку це найпомітніше. І виробники, й оптові
компанії вважають, що в найближчій перспективі ситуація з пропозицією українських
коренеплодів може тільки погіршитись, тому що продукція досить погано зберігається
й відсоток відходів є вищим, ніж передбачалося на момент закладання до сховищ.
Та в одному
експерти одностайні: подорожчання овочів довго відкладали через низьку купівельну
спроможність, проте, як і в 2016 році, найбільше підвищили ціни в грудні. Чим довшим
був період стабільних цін восени, тим стрімкішим подорожчання взимку і навесні.
ОЛЕКСІЙ ДОРОШЕНКО, ГЕНЕРАЛЬНИЙ
ДИРЕКТОР УКРАЇНСЬКОЇ АСОЦІАЦІЇ ПОСТАЧАЛЬНИКІВ ТОРГОВЕЛЬНИХ МЕРЕЖ:
«Вартість овочевого кошика
станом на початок року склала 29 грн. Торік ціна не перевищувала 21,1 грн. Тобто
індекс овочевого кошика, до якого ввійшли картопля, капуста, морква, буряк і цибуля,
куплені по 1 кг, за рік підвищився на 37%».
КУРС НА ВІЛЬНЕ ЦІНОУТВОРЕННЯ
У
ПАТ «Укрзалізниця» до
фінансового плану на нинішній рік заклали цифри дворазового підвищення тарифів
на пасажирські перевезення. Кожна по 10%. Як пояснюють залізничники, щоб це
було плавно і «не так відчутно для людей».
Нагальну необхідність подорожчання залізничних квитків в акціонерному
товаристві вбачають тому, що наразі пасажирське господарство залізниці є
збитковим і субсидується виключно за рахунок вантажного сегменту. До того ж,
залізничні квитки часто дешевші, ніж на автобусне сполучення на аналогічних
напрямках.
Щодо аргументу з приводу збитковості в експертів транспортного
ринку є певні сумніви. Кожен новий очільник Укрзалізниці намагається
переконати, що пасажирські перевезення в Україні є збитковими, відтак щоразу
потрібно підвищувати тарифи на проїзд у потягах. Громадськості прищеплюють
думку, що лише вантажні перевезення приносять залізниці прибуток, завдяки чому
покриваються збитки пасажирських. А в результаті страждає споживач –
пересічний українець.
Ще один аргумент для підвищення тарифів угледіли в Укрзалізниці:
давненько тарифи не змінювались. Оце вже ближче до істини. Якщо ціни зростають
на всі товари й послуги, то тут залізничники пасти задніх не збираються. До
того ж, буквально торік підвищення вартості проїзду таки відбулось – на ті ж
10%. От тільки сервіс у потягах залишився на колишньому «радянському» рівні.
Щодо збитковості пасажирських перевезень. Для того, щоб зафіксувати
це документально, слід провести незалежний аудит. Та до цього поки що руки не
доходять. Головне – правильно розставити акценти, щоб підвищення тарифів ні в
кого не викликало сумнівів.
І підвищать. Двічі: наприкінці літа і під ялинку. Повідомляють
про 10%, але не виключають і 12–15%.
Цього року Укрзалізниця планує істотно поліпшити свої фінансові
показники. Держкомпанія розраховує збільшити чистий дохід від реалізації
продукції на 20%, а чистий прибуток – усемеро. Залізнична галузь вважає ці
плани абсолютно здійсненними. І зміцнять фінансове становище не тільки
вантажні перевезення. Перевезення пасажирів залізницею дозволять, за
розрахунками компанії, заробити в цьому році майже на 16% більше, ніж у
минулому – понад 8,5 млрд грн. Укрзалізниця має намір за рік перевезти 201,5
млн пасажирів.
Що стосується пасажирських перевезень, то координатор проекту
«Поїздка» Олександр Бондаренко вважає логічним скорочення їх обсягів. «Зниження
обсягів пасажирських перевезень неминуче. Темпи оновлення рухомого складу в
три-чотири рази нижче реальних потреб. В Укрзалізниці ніхто не хоче
аналізувати пасажиропотоки. Тому оперативної реакції на реальні потреби в
обслуговуванні пасажирів не буде», – запевнив експерт.
Про якість
обслуговування взагалі говорити зайве. У разі виникнення скарг пасажири можуть повідомляти
на гарячу лінію «Якість та сервіс», от тільки на відповідну реакцію розраховувати
не варто. Приміром, на анонсовану гарячу лінію надійшло чимало скарг, що у вагонах
взимку холодно. Відповідь не забарилася: «ПАТ «Українська залізниця» не буде компенсувати
вартість залізничних перевезень через недотримання температурного режиму у вагонах».
Ще є запитання?
КОМЕНТАР
Євген КРАВЦОВ, виконувач обов’язків голови правління
ПАТ «Укрзалізниця»:
«Насправді, тарифи на перевезення пасажирів
Укрзалізницею, можливо, найнижчі як у Європі, так і на пострадянському
просторі. Для порівняння: сьогодні з Києва до Костянтинівки, а це 801 км, можна
доїхати за 88 грн (звичайно, це плацкартний вагон без додаткових послуг). Подорож
цим же маршрутом на автобусі обійдеться в 500 грн – це дорожче, ніж у нас
подорож у вагонах СВ або першим класом «Інтерсіті+». Тобто є значний дисбаланс.
Це неправильно. Автобусні перевезення апріорі повинні бути дешевшими, ніж
залізничні.
Тут
варто чітко сказати, що при вартості квитка, приміром, Львів – Одеса у близько
1 тис. грн у вагоні СВ – це не соціальне перевезення. І якщо ми обґрунтовуємо,
що насправді квиток має коштувати 1,3–1,4 тис. грн, то повинні мати право встановлювати
таку вартість. Пасажир сьогодні готовий платити за високу якість перевезення відповідну
ціну. І таким чином у вищому сегменті пасажирських перевезень, де немає соціальної
складової і яким користуються досить забезпечені люди, ми повинні мати вільне ціноутворення».
18.02.2018
|