« на головну 26.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1263)
21
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Резонанс

БОРЩОВИЙ НАБІР ПОДОРОЖЧАВ НА ТРЕТИНУ

БОРЩОВИЙ НАБІР ПОДОРОЖЧАВ НА ТРЕТИНУ

З а підсумками січня ниніш­нього року, овочі борщово­го набору подорожчали на 33%. Найбільше додали в ціні білокачанна капуста, буряк і морква. Картопля з цибулею чо­мусь не встигли підтягнутись і мають усього плюс 14% вартості.

У торговельних мережах ка­жуть, що орієнтуються на європей­ські ринки. Сумнівний аргумент. В Україні впродовж першого міся­ця зими картопля подорожчала на 70–80 копійок, а в Польщі, навпаки, подешевшала на 73 копійки. Со­лодкий перець у Києві коштує 75 грн за кг, а в Варшаві – 59 грн. Бу­ряк і морква, щоправда, однаково коштують в обох столицях.

Певно, поляки не дуже полю­бляють борщ, тож не дуже пере­ймаються підвищенням ціни на буряк, моркву чи білоголову ка­пусту. В Україні до головної наці­ональної страви майже трепетне ставлення. Люди будуть купувати за будь-якою ціною. Тож супермар­кети й не соромляться. Тільки за останній тиждень ціни на овочі стрімко пішли догори. Якщо на оптових майданчиках моркву про­дають по 5,5–6 грн за кг, у магази­нах солодкий корінь пропонують по 8, а то й 10 грн. Щодо моркви й буряку експерти зафіксували най­більше відхилення від цін минуло­го року.

Подібна ситуація й з капустою. Подекуди вона подорожчала вдві­чі. І це не межа, стверджують екс­перти аграрного ринку.

Аналітики попереджають, що в нормальній економіці такого стрибка не може бути. «І зараз може якраз завдяки польській кар­топлі, польській капусті, поль­ській моркві ми побачимо здешев­лення продуктів, бо коли різниця в Україні і в Польщі на деякі про­дукти «борщового набору» сягає 30%, це означає, що невдовзі почне працювати «човникова диплома­тія», – переконаний генеральний директор Асоціації постачальни­ків торговельних мереж Олексій Дорошенко.

На думку представників опто­вих компаній, ціни зростають під впливом різних чинників. Примі­ром, подорожчання капусти опера­тори пов’язують із стриманими продажами на рівні виробників, хоча запаси в сховищах поки до­статні для задоволення внутріш­нього попиту. Але фермери відре­агували на позитивний тренд, що позначився на ринку ще тиждень тому, і не поспішають реалізовува­ти запаси, сподіваючись на те, що в наступні кілька місяців ціни тільки зростатимуть.

Подорожчання моркви й буряку може бути пов’язаним із скорочен­ням запасів у сховищах, при цьому щодо буряку це найпомітніше. І виробники, й оптові компанії вва­жають, що в найближчій перспек­тиві ситуація з пропозицією укра­їнських коренеплодів може тільки погіршитись, тому що продукція досить погано зберігається й відсо­ток відходів є вищим, ніж передба­чалося на момент закладання до сховищ.

Та в одному експерти одностай­ні: подорожчання овочів довго від­кладали через низьку купівельну спроможність, проте, як і в 2016 році, найбільше підвищили ціни в грудні. Чим довшим був період стабільних цін восени, тим стрім­кішим подорожчання взимку і на­весні.

ОЛЕКСІЙ ДОРОШЕНКО, ГЕНЕРАЛЬНИЙ ДИРЕКТОР УКРАЇНСЬКОЇ АСОЦІАЦІЇ ПОСТАЧАЛЬНИКІВ ТОРГО­ВЕЛЬНИХ МЕРЕЖ:

«Вартість овочевого кошика станом на початок року склала 29 грн. Торік ціна не перевищувала 21,1 грн. Тобто індекс овочевого коши­ка, до якого ввійшли картопля, капуста, морква, буряк і цибуля, ку­плені по 1 кг, за рік підвищився на 37%».

 


КУРС НА ВІЛЬНЕ ЦІНОУТВОРЕННЯ

У ПАТ «Укрзалізниця» до фінансового плану на нинішній рік закла­ли цифри дворазового підвищення тарифів на паса­жирські перевезення. Кожна по 10%. Як пояснюють заліз­ничники, щоб це було плавно і «не так відчутно для людей».

Нагальну необхідність подорожчання залізничних квитків в акціо­нерному товаристві вбачають тому, що наразі пасажирське госпо­дарство залізниці є збитковим і субсидується виключно за рахунок вантажного сегменту. До того ж, залізничні квитки часто дешевші, ніж на автобусне сполучення на аналогічних напрямках.

Щодо аргументу з приводу збитковості в експертів транспортного ринку є певні сумніви. Кожен новий очільник Укрзалізниці намага­ється переконати, що пасажирські перевезення в Україні є збитко­вими, відтак щоразу потрібно підвищувати тарифи на проїзд у по­тягах. Громадськості прищеплюють думку, що лише вантажні пе­ревезення приносять залізниці прибуток, завдяки чому покрива­ються збитки пасажирських. А в результаті страждає споживач – пересічний українець.

Ще один аргумент для підвищення тарифів угледіли в Укрзалізни­ці: давненько тарифи не змінювались. Оце вже ближче до істини. Якщо ціни зростають на всі товари й послуги, то тут залізничники пасти задніх не збираються. До того ж, буквально торік підвищення вартості проїзду таки відбулось – на ті ж 10%. От тільки сервіс у по­тягах залишився на колишньому «радянському» рівні.

Щодо збитковості пасажирських перевезень. Для того, щоб зафіксу­вати це документально, слід провести незалежний аудит. Та до цьо­го поки що руки не доходять. Головне – правильно розставити ак­центи, щоб підвищення тарифів ні в кого не викликало сумнівів.

І підвищать. Двічі: наприкінці літа і під ялинку. Повідомляють про 10%, але не виключають і 12–15%.

Цього року Укрзалізниця планує істотно поліпшити свої фінансові показники. Держкомпанія розраховує збільшити чистий дохід від ре­алізації продукції на 20%, а чистий прибуток – усемеро. Залізнична галузь вважає ці плани абсолютно здійсненними. І зміцнять фінансо­ве становище не тільки вантажні перевезення. Перевезення пасажи­рів залізницею дозволять, за розрахунками компанії, заробити в цьо­му році майже на 16% більше, ніж у минулому – понад 8,5 млрд грн. Укрзалізниця має намір за рік перевезти 201,5 млн пасажирів.

Що стосується пасажирських перевезень, то координатор проекту «Поїздка» Олександр Бондаренко вважає логічним скорочення їх обсягів. «Зниження обсягів пасажирських перевезень неминуче. Темпи оновлення рухомого складу в три-чотири рази нижче реаль­них потреб. В Укрзалізниці ніхто не хоче аналізувати пасажиропо­токи. Тому оперативної реакції на реальні потреби в обслуговуван­ні пасажирів не буде», – запевнив експерт.

Про якість обслуговування взагалі говорити зайве. У разі виникнення скарг пасажири можуть повідомляти на гарячу лінію «Якість та сер­віс», от тільки на відповідну реакцію розраховувати не варто. Примі­ром, на анонсовану гарячу лінію надійшло чимало скарг, що у вагонах взимку холодно. Відповідь не забарилася: «ПАТ «Українська залізни­ця» не буде компенсувати вартість залізничних перевезень через недо­тримання температурного режиму у вагонах». Ще є запитання?

КОМЕНТАР

Євген КРАВЦОВ, виконувач обов’язків голови прав­ління ПАТ «Укрзалізниця»:

«Насправді, тарифи на перевезення пасажирів Укрзаліз­ницею, можливо, найнижчі як у Європі, так і на постра­дянському просторі. Для порівняння: сьогодні з Києва до Костянтинівки, а це 801 км, можна доїхати за 88 грн (зви­чайно, це плацкартний вагон без додаткових послуг). По­дорож цим же маршрутом на автобусі обійдеться в 500 грн – це до­рожче, ніж у нас подорож у вагонах СВ або першим класом «Інтерсіті+». Тобто є значний дисбаланс. Це неправильно. Автобусні перевезення апріорі повинні бути дешевшими, ніж залізничні.

Тут варто чітко сказати, що при вартості квитка, приміром, Львів – Одеса у близько 1 тис. грн у вагоні СВ – це не соціальне перевезен­ня. І якщо ми обґрунтовуємо, що насправді квиток має коштувати 1,3–1,4 тис. грн, то повинні мати право встановлювати таку вартість. Пасажир сьогодні готовий платити за високу якість перевезення від­повідну ціну. І таким чином у вищому сегменті пасажирських пере­везень, де немає соціальної складової і яким користуються досить забезпечені люди, ми повинні мати вільне ціноутворення».

18.02.2018



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання