НІЧОГО ОСОБИСТОГО. ПРОСТО БОРГИ
Р
оботодавці по всій Україні заборгували своїм працівникам 2,3 млрд
грн. У Державній службі статистики повідомляють, що наразі найвища заборгованість
у Донецькій, Луганській та Харківській областях. Якщо з першими двома більш або
менш зрозуміло, бо там тривають воєнні дії, то Харківська область – прикрий випадок,
наголошують експерти.
За кожною цифрою і кожною заборгованою гривнею стоять люди. Вони
місяцями не отримують зароблене. Приміром, у ПрАТ «Сєвєродонецьке об’єднання «Азот»
понад 5 тис. співробітників чекають своєї зарплати. У ПАТ «Азот» з м. Черкас три
з лишком тисячі людей розраховують, що їм вдасться, нарешті, «вибити» борги в
підприємства. Таких осередків на теренах України чимало. А це економічно активні
підприємства. Вони начебто зменшили свою заборгованість перед працівниками в грудні,
однак нині цифра досить солідна – 1,27 млрд грн.
Наприкінці року заборгованість з виплати заробітної плати зросла
у сфері інформації та телекомунікацій, оптової та роздрібної торгівлі, операцій
з нерухомим майном. При цьому трохи поліпшилась ситуація з виплатою боргів в охороні
здоров’я, освіті, у сфері мистецтва, спорту, розваг і відпочинку, транспорту, складського
господарства та поштової діяльності, будівництва. Державна служба статистики надає
цифри щодо кожної з цих галузей, заздалегідь попереджаючи, що стан справ із виплатою
заборгованості може змінитися в будь- який момент.
Роботодавці намагаються погасити заборгованість, коли градус соціальної
напруги зашкалює. Коли працівники намагаються захистити свої права шляхом вирішення
трудових колективних спорів або звернень до суду.
Причому на абсолютно законних підставах. Адже згідно із статтею
115 Кодексу законів про працю і статті 24 Закону України «Про оплату праці» роботодавець
зобов’язаний виплачувати зароблене не менше двох разів на місяць з перервою не
більш ніж 16 днів. І не має права затримувати зарплату співробітникам більш ніж
на 7 днів після закінчення фінансового місяця (в тому числі якщо в трудовому договорі
не прописані дати виплат заробітної плати).
Упродовж останніх років питання заборгованості із зарплати набуло
особливої гостроти і соціального значення. Здавалося б, до його вирішення долучено
різні структури, починаючи від інспекції з питань праці і закінчуючи правоохоронними
органами, яким під силу раз і назавжди поставити гривневу крапку. Не останню роль
у боротьбі з погашенням заборгованості відіграють і профспілки.
Однак щойно погасять боргову пожежу в одному місці, як вона спалахує
в іншому, почасти – ще потужніше. Ситуація нагадує велетенську гойдалку: наблизившись
до помітної ліквідації боргів, з часом повертаються до попередніх цифр. За великим
рахунком, товчуть воду в здоровенній ступі. Реальної суми заборгованості не знає
ніхто: чимало підприємств приховують справжні цифри.
Заробітна
плата для багатьох наших співвітчизників залишається єдиним джерелом доходу. Затримка
або невиплата заробленого продукує зростання бідності, стверджують профспілкові
активісти. Людина не повинна випрошувати роботу як милостиню, зарплату – як благодіяння,
пенсію – як диво. Принижена, заклопотана власним виживанням людина – не працівник.
І тим паче, не партнер – ні роботодавцю, ні державі.
ВАСИЛЬ ЮРЧИШИН, ДИРЕКТОР
ЕКОНОМІЧНИХ І СОЦІАЛЬНИХ ПРОГРАМ ЦЕНТРУ РАЗУМКОВА:
«Якщо вдасться активізувати
економічну діяльність, якщо приріст буде не 2, а 3, 4, а краще – 5%, тоді з’являться
ресурси, і в такому випадку можна буде сказати, що заборгованість із заробітної
плати не матиме настільки очевидної динаміки зростання. Економічне зростання в
2–3% – це консервація того, що є нині, нам потрібно, принаймні, 5–6%».
ЦІНА МАРШРУТУ
П
роблема пільгового проїзду
не нова. І стосується вона мільйонів українських громадян. Тих, хто
користується транспортними послугами, і тих, хто їх надає. Раніше діяла
законодавчо закріплена практика, коли транспортні підприємства здійснювали
перевезення пільгових категорій пасажирів, а держава відшкодовувала збитки.
Однак, як свідчить практика, такий механізм призводив до збоїв і непорозумінь.
Нинішнього року ситуація має змінитися. Пасажири-пільговики отримуватимуть
певну суму і самі будуть нею розпоряджатися. У такий спосіб намагаються
поставити в рівні умови українців, які використовують пільги на проїзд чотири
рази на день або ж чотири рази на місяць.
Перевізники до ідеї вдосконалити порядок перевезення пільгових
категорій ставляться позитивно. Адже за минулий рік вони втратили 990 млн грн
саме за статтею «перевезення пільговиків».
Ціна питання пільгового проїзду в транспорті – приблизно 2 млрд
грн на рік. Експерти підрахували, що пільгами на безкоштовний проїзд
користуються близько 9 млн людей.
Проблема дефіциту фінансів на пільгові перевезення виникла не
сьогодні й не вчора. Ще у 2016 році субсидії на це виключили з державного
бюджету. Як наслідок, фінансове становище комунальних транспортних підприємств
різко погіршилось, а в приватних перевізників зросли тарифи. Доводилось
скорочувати частоту руху транспорту, а подекуди взагалі скасовувати маршрути.
У державному кошторисі на нинішній рік закладено монетизацію
пільг на проїзд, а українцям нададуть грошову компенсацію в «розумних» межах.
Усе через те, що багато пасажирів зловживають «безоплатними» поїздками. Вони
їздять без будь-яких обмежень, часто до 10 разів на день, а держава мусить
компенсувати вартість проїзду. Відтак нова система має ліквідувати цей перекіс.
Заступник Львівського міського голови з питань ЖКГ Сергій Бабак
зауважує: «Не потрібно нічого вигадувати, в світі давно все унормовано. Я не
знаю, щоб десь у країнах Європи був пільговий проїзд. Є чітке поняття
монетизації пільг для перевізників… Навіть при комуністах, при тій шаленій диктаторській
державі не було безкоштовного проїзду. Держава має виконати свою функцію та
врегулювати це питання, а не скидати його на органи місцевого самоврядування».
Відтепер
поїздки будуть нормованими. За нормою розраховується вартість поїздок. Людині виділяється
місячна сума, і вже у межах цієї суми українці зможуть користуватися послугою.
В Уряді пропонують регламентувати кількість поїздок до 30 на місяць. Профспілковий
актив країни вважає, що такої кількості недостатньо, відтак для розрахунку компенсаційних
виплат пропонується середню вартість проїзду в комунальному транспорті визначати
станом на 1 січня кожного року, проте вона впродовж року може змінюватися. Хоча
механізм її перегляду у проектних актах не визначено. У майбутньому це може призвести
до недоотримання таких виплат пільговими категоріями громадян, вважають у Федерації
профспілок України.
КОМЕНТАР
Андрій РЕВА, міністр соціальної політики:
«Є закон про соціальні стандарти і державні гарантії.
У транспортній галузі наразі панує повний комунізм: скільки хочу, стільки й
їжджу, а держава за це має платити. Погодьтесь, що на такому рівні
забезпечити всім пільговикам можливість скористатися пільгами занадто складно.
Тому держава пішла іншим шляхом: вона фактично встановила нерівність, надаючи
пільги у натуральному вигляді. Приміром, якщо ви живете в столиці, ви щодня
маєте змогу користуватися послугами чотирьох видів транспорту, а якщо мешкаєте
в селі десь у Житомирській області, то в кращому випадку раз чи двічі на рік
скористаєтесь послугами метрополітену. Натуральний розподіл пільг призводить
до того, що люди отримують їх нерівномірно, хоча й мають спільні права.
Якщо
ми запроваджуємо монетизацію і чітко встановлюємо нормативи, то цілком природно,
що той, хто має сьогодні більше, буде отримувати менше, а той, хто мав менше, отримає
більше. Зате всі будуть мати рівну кількість фінансового ресурсу для забезпечення
таких пільг».
14.02.2018
|