МОЛОЧНИЙ КОШИК ОБМІЛІВ
Т
радиційно з настанням зими вартість молока і продукції з
нього зростає. Поголів’я худоби переводять на виключно «зимові» види кормів,
тож сподіватися на високі надої не доводиться. Експерти пояснюють: поголів’я
худоби найнижче за всю історію незалежності. А дефіцит сприяє підвищенню цін.
До фактора подорожчання аналітики відносять обов’язкові елементи собівартості.
Насамперед це стосується енергоносіїв і пального. Плюс девальвація гривні. І
ще одна причина в тому, що вітчизняні аграрії зробили акцент на експорт.
Так чи інакше, індекс так званого молочного кошика впродовж
року зріс на 26%. У гривневому вираженні це виглядає так: станом на 1 грудня
цього року молочний кошик «важив» 326 грн, тоді як у минулому його вартість
становила 258 грн.
Усі без винятку види молочної продукції стали дорожчими за рік
більш ніж на чверть: сметана – на 30%, сир м’який – на 28%, молоко та масло
вершкове – на 25%. За 12 місяців масло додало 31 грн, м’який сир – 22 грн,
сметана – 11 грн, молоко – 4 грн. Відтепер кілограм масла можна купити в
середньому за 160 грн, сиру м’якого – за 100 грн, сметани – за 48 грн, молока –
за 18 грн за літр. До того ж, кожен супермаркет чи навіть невеличкий магазин
диктують свою ціну. Наприклад, якщо в одному супермаркеті молоко певної
торгової марки можна купити від 18 грн, то в інших те саме молоко коштує вже
до 25 грн або й вище.
Генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних
мереж Олексій Дорошенко зауважує: «Молочна продукція залишається серед
лідерів за темпами зростання цін на вітчизняні продукти. Власне, як і за підсумками
минулого року. Щоправда, у 2016-му молочний кошик все- таки поступався
м’ясному. Та от на що слід звернути увагу: зростання цін відбувається швидше,
ніж зростають зарплати громадян».
Експерти аграрного ринку прогнозують, що з підвищенням ціни
на молочну продукцію і м’ясо люди будуть купувати більше хліба, круп і
макаронів. Причина банальна: на сир, масло і сметану в них просто не буде
грошей.
Аналітики стверджують, що така ситуація відіб’ється не тільки
на здоров’ї українців, а й на економіці в цілому. Обсяги виробництва будуть
скорочуватись, позаяк попит на якісну їжу невблаганно падає. Тож виробників
молочної продукції може очікувати елементарне банкрутство, звісно, якщо вони
не встигли перейти на «експортні поставки».
А населення розмірковує,
чи можна буде назвати набір молочних продуктів кошиком уже на початку наступного
року? Може, доведеться називати його жменькою?
ІВАН ТОМИЧ,
ПРЕЗИДЕНТ
АСОЦІАЦІЇ ФЕРМЕРІВ І ПРИВАТНИХ ЗЕМЛЕВЛАСНИКІВ УКРАЇНИ:
«Які наші прогнози? Чому
гонку цін на продукти протягом зимового періоду очолить «молочка»? Причин декілька.
Найперша – в Україні значно скоротилось поголів’я худоби. До того ж, з 1 січня
2018 року набуває чинності заборона на продаж молока 2-го сорту, що штучно підштовхне
вгору ціни на молочні продукти. Однозначно молочна продукція і далі буде зростати
в ціні. Та в якийсь момент вона досягне цінової стелі, зважаючи на низьку купівельну
спроможність громадян».
СВІЙ ДО СВОГО ПО СВОЄ
П
ереважною більшістю голосів
депутати проголосували за прийняття в першому читанні законопроекту, який в
експертному середовищі назвали вітчизняно-орієнтованою моделлю із символічною
назвою «Купуй українське, плати українцям!».
Головна новація законопроекту – обов’язкове врахування критерію
місцевої складової, яка повинна мати не менш ніж 20% у структурі наведеної ціни
для спеціалізованих предметів закупівель, що визначаються Кабміном. Ця
складова обраховується через рівень ресурсної локалізації виробництва предмета
закупівлі за прозорою формулою, встановленою законом, і згідно з методикою, яку
згодом буде затверджено Урядом.
Думки експертів поділилися на діаметрально протилежні. Частина
аналітиків вітає «перше читання», інша побоюється, що, не дай Боже, закон
набере чинності.
Спробуємо вислухати обидві сторони дискусії. Перші наполягають,
що документ додасть близько 1,1 відсоткового пункту до зростання ВВП,
потенційно скоротить імпорт практично на 4,5%, на 0,4% – безробіття. До того ж,
це позитивно позначиться на торговельному балансі, промисловому виробництві,
і врешті-решт, доходах громадян. І логіка у твердженнях експертів є. Адже,
купуючи за кордоном товари, які Україна здатна виробляти сама, ми «даруємо»
іншим країнам робочі місця, експортну виручку, інвестиції, податки на
добробут. Взамін утішаємось черговими іноземними боргами й зобов’язаннями,
культивуємо масову бідність, а найголовніше – продовжуємо перебувати в статусі
експортера сировини, робочих рук і талантів. На практиці це означає, що
настав час, нарешті, навчитись обстоювати власні національні інтереси, адже
ніхто і ніщо не захистить власну економіку краще за нас самих.
В опонентів законопроекту – своя думка. Вони вважають, що
законопроект порушує Угоду про асоціацію з ЄС, містить шалені корупційні виклики,
накладає додатковий тягар на бюджет, стимулює олігархів. І взагалі, цим
нововведенням ми демонструємо зневагу до своїх міжнародних зобов’язань.
Справедлива відповідь партнерів не забариться, стверджують не тільки
аналітики, а й деякі урядовці. Міністерство економічного розвитку і торгівлі
України виступає категорично проти законопроекту «Купуй українське – плати
українцям». На думку чиновників відомства, законопроект є шкідливим для
системи публічних закупівель і для економіки України в цілому. Бо він
спотворює конкуренцію і просуває інтереси окремих виробників під виглядом
захисту національного виробника. А заступник міністра економічного розвитку і
торгівлі Максим Нефьодов узагалі охрестив цей законопроект «мегакорупційною
схемою» і закликав народних депутатів не підтримувати його.
Низка експертів
вважають дискусії довкола законопроекту дуже своєчасними. Що більше економістів
та представників великого й середнього бізнесу долучаться до обговорення основних
положень законопроекту, то кращим буде його завершальний варіант у другому читанні.
Бо скандали з держзакупівлями через офшорні фірми, коли нікому не відомі компанії
виграють багатомільярдні тендери, всім набили оскому. Так чи інакше, потрібно шукати
способи захистити національного виробника.
КОМЕНТАР
Дмитро ОЛІЙНИК, голова Федерації роботодавців
України:
«Чесно кажучи, дивує ситуація, коли заступник
міністра економіки, який персонально відповідає за розвиток національної
промисловості, робить усе з точністю до навпаки – щоб національної промисловості
в Україні не було. Натомість, необхідно підтримувати ідеологічний тренд –
захищай та розвивай свої, українські, ринки. Робити ставку на власну
промисловість. У США рівень локалізації для виходу на їхній ринок становить
60%, Канаді та Квебеку – також 60%, у ЄС – 50%, Австралії – 40%. Тим самим ці
країни мають систему преференцій у держзакупівлях для своїх національних
виробників. Тому що розуміють – насамперед, це робочі місця і добробут їх
громадян. Чому Україна не робить те саме, захищаючи своє національне?
Якщо
іноземні партнери хочуть брати участь в українських тендерах, нехай інвестують,
створюють робочі місця, купують українську сировину, користуються логістикою, компонентами
– доводять, що вони українські виробники не за національністю, а за форматом закону,
і ми будемо вітати таких інвесторів».
31.12.2017
|