КОПІЙКА ГРИВНЮ ВЖЕ НЕ БЕРЕЖЕ
Н
аціональний банк України планує припинити карбування
монет номіналом 1, 2, 5 та 25 копійок і запрошує громадськість до обговорення
новації. «Монети дрібних номіналів (1–5 коп.) майже припинили відігравати
істотну роль у розрахунках населення за товари та послуги. Вони не повною
мірою забезпечують функцію обігу. Водночас вартість виготовлення таких монет
перевищує їхню номінальну вартість. Інші учасники готівкового обігу щорічно
несуть витрати на оброблення, транспортування, зберігання цих монет. Разом з
тим, монети дрібних номіналів майже не повертаються з обігу до банківської
системи», – пояснюють в НБУ.
Якщо призупинять карбування монет номіналом 1, 2,
5 копійок, то 25 копійок виявляться «зайвими», адже нічим буде давати решту.
Тому пропонують залишити лише ті монети, що діляться на 10 – тобто 10 та 50
копійок, а також одногривневі монети.
У пояснювальній записці йдеться про актуальність
такого кроку, адже відмова від карбування зазначених монет дозволить
регулятору економити більш як 90 млн грн щороку. Це означає, що витрати на випуск
дріб’язку в кілька разів перевищують номінал цих монет.
Громадськість до обговорення готова лише
наполовину. Населення побоюється, що у чеках почнуть заокруглювати в більший
бік, а отже, усі товари подорожчають. Такої ж думки й фінансовий експерт Руслан
Чорний: «Всі будуть розраховувати не на одну-дві копійки, а збільшувати до
більшого. І це спричинить повний перерахунок усіх цін. У нас також до ціни
товару закладається ПДВ, який теж, у першу чергу, розраховується на копійки.
Тобто всі ціни на товари будуть змінені, і розрахунок ПДВ у тому числі. І загалом
ціна товару може збільшитися на кілька гривень».
Член наглядової
ради Національного банку України Тимофій Милованов вважає, що відмова від дрібних
грошей – це наслідок впливу інфляції на національну валюту. Хоча одна копійка лишатиметься
однією сотою гривні, на неї фактично вже неможливо нічого купити, зазначає він.
Однак трагедії з цього робити не варто, з часом купівельна спроможність будь-якої
грошової одиниці, чи то гривня, чи долар, стає меншою. Адже інфляція присутня практично
в усіх економіках світу. У здорових економіках – менше, у не зовсім здорових –
більше, констатує економіст. Для розвинених країн, на кшталт США, країн Євросоюзу
чи Канади, оптимальним рівнем інфляції є 2–3% на рік, а для тих, що розвиваються,
бажано триматись у межах 5%, зазначає Тимофій Милованов. Показники інфляції в
Україні член наглядової ради оминув своєю увагою.
ОКСАНА ГАЛИЦЬ,
ЗАСТУПНИК
ДИРЕКТОРА ДЕПАРТАМЕНТУ ГРОШОВОГО ОБІГУ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ:
«Припинення карбування
монет дрібних номіналів не відіб’ється на рівні інфляції в Україні. Не потрібно
й змінювати ціни на товари. Дрібні монети й надалі перебуватимуть в обігу. Тобто
ми не вилучаємо їх з обігу, а плануємо припинити їхнє карбування з тим, щоб додатково
не випускати в обіг».
ЛЮКС, СТАНДАРТ,
ЕКОНОМ
У
же з наступного року ПАТ
«Укрзалізниця» планує переглянути вартість тарифів на пасажирські перевезення.
Як заявив виконувач обов’язків голови правління Євген Кравцов, «необхідно
критично поглянути на цю проблему». Проблема полягає в тому, що в УЗ
розглядають кілька категорій якості обслуговування – від високої,
«по-багатому», до перевезення соціальних категорій громадян, тобто переважної
більшості українців. На думку пана Кравцова, у класі «люкс» мають їздити «люди,
які свідомо купують дуже якісні послуги, і готові за це платити». «Чому ми
штучно стримуємо рівень цін на ці перевезення?» – дивується новий очільник
«Укрзалізниці». До того ж, ці кошти підуть не в кишеню залізничників, це
інвестиції у рухомий склад, пояснюють у залізничному відомстві.
Серед населення зчинилася паніка. У соціальних мережах
розповідають про «величезне» подорожчання уже на новорічні свята. У ситуацію
мусив втрутитись міністр інфраструктури Володимир Омелян, який спростував
інформацію про «величезне» подорожчання залізничних квитків. «Безумовно, якщо
«Укрзалізниця» надасть сервіс, який відповідатиме нормальним європейським
умовам, це коштуватиме інші гроші. Але це, чесно, не буде величезним, і,
чесно, не буде одноразово. Нові вагони з кращими послугами коштуватимуть
дорожче. Звичайні – дешевше», – зазначив міністр.
Радник міністра Олександр Кава деталізує нововведення: «У поїзді
економ-класу буде базовий набір послуг, а вагони – не нові плацкарти та купе.
Потяги рівня стандарт будуть кращими. А комфорт-класу складатимуться з нових
купейних та СВ-вагонів. Купуючи квиток, пасажир бачитиме, якого класу цей
потяг. Однак за кожним напрямом не обов’язково їздитимуть потяги всіх класів.
Так, на одному напрямку може їздити тільки склад класу комфорт або економ».
У міністерстві вважають, що в Україні мають, нарешті, з’явитись
конкуренти «Укрзалізниці». Без появи приватних пасажирських, та й вантажних,
перевізників не зможе успішно розвиватись як державна компанія «Укрзалізниця»,
так і транспортна галузь загалом.
Зміни покликані зробити поїздки більш передбачуваними і збільшити
прибуток компанії. У залізничних профспілках вважають, що зараз дуже важко
буде поділити потяги на класи, оскільки рухомого складу просто не вистачає.
Своєю чергою, в «Укрзалізниці» заявляють, що наступного року планують закупити
10 нових швидкісних потягів.
Глава Уряду Володимир Гройсман взагалі анонсував наймасштабніше
оновлення «Укрзалізниці» за останні 15 років . Вже до кінця цього року
планується оновити 188 пасажирських вагонів. У 2018 році модернізують ще до
310 вагонів. З них 60 куплять, а 160 – капітально відремонтують.
Оновлення
охопить майже 1/6 парку, який сьогодні є в експлуатації, поділився Прем’єр-міністр.
Окрім цього, центральне місце в планах на найближчий рік приділять підвищенню
комфорту перевезень, додав очільник Кабміну.
Євген КРАВЦОВ, виконувач обов’язків голови правління
ПАТ «Укрзалізниця»:
«До кінця поточного року ми не будемо підвищувати
вартість квитків для пасажирів, а наступного року почнемо дискусію, представимо
класи і рівні сервісу для пасажирів, щоб змінити підходи до ціноутворення.
Йдеться про помірне підвищення цін, яке не торкнеться соціально важливих
категорій. Підвищення, насамперед, стосуватиметься поїздів «Інтерсіті» і
категорії «комфорт». Ми хочемо дати пасажиру вибір. Розділити ціни на квитки за
рівнем сервісу і якості транспорту.
Люкс
буде забезпечувати рентабельність, за рахунок якої фінансуватимуться соціальні
перевезення – з низькою ціною, простим і доступним сервісом. Потрібно уникнути ситуації,
коли люди купують дорогі квитки, а отримують невідповідний сервіс. Через кілька
років із зростанням добробуту попит на економ-клас, сподіваюсь, відпаде сам собою».
10.12.2017
|