КОМУ ХАРЧІ Н ПО КИШЕНІ?
З
азвичай улітку істотно знижувалась ціна на борщовий набір.
Цьогоріч ситуація інша. Відтак традиційна українська страва ризикує опинитися в
низці делікатесів, бо не кожен зможе віддати 20 грн за головку капусти, не
кажучи про кілограм свинячих реберець.
Українцям, напевно, цьогоріч доведеться забути про традицію
«запасатися» на зиму. Експерти підрахували, що родина з трьох осіб повинна
купити 300 кг картоплі, певну кількість буряку, цибулі, моркви. За таке
задоволення доведеться витратити половину зарплати – майже 2 тис. грн. Навіть
такі скромні запаси не всім по кишені, особливо пенсіонерам.
Чому такі дорогі овочі? Та чи очікувати їх здешевлення?
Аналітики називають чотири передумови подальшого дорожчання. Це низький
врожай через погодні умови, можливе «просідання» гривні, зростання цін на
енергоносії і підвищення пенсій та зарплат. Експерт Андрій Шевчишин стверджує:
«Активний експорт і низький урожай призведуть до внутрішнього дефіциту, який
буде підштовхувати ціни догори. Крім того, через сповільнення економіки
можливі скорочення бюджетних надходжень, що неминуче призведе до підвищення акцизів
на деякі товари».
«Зазвичай у серпні в Україні спостерігається дефляція.
Щоправда, цьогоріч ми мали аномальну ситуацію, коли ціни не знижувалися, –
розповідає президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. –
Так, подешевшали овочі, але несуттєво. На моє переконання, це пов’язано з тим,
що 1 січня 2017 року скасували пільги для аграріїв із ПДВ. Тобто, раніше вони
мали можливість фактично не платити ПДВ. Нині зобов’язані. І це стало однією з
причин зростання вартості продукції».
Цього року дуже подорожчала молочна продукція. Обіцяли, що
аграрії отримають дотації. Але дали не так уже й багато. Зокрема, більша їх
частина пішла на соняшникову олію. У підсумку сума дотацій була невеликою,
тому вплинути на зменшення ціни не змогла.
Питання, навколо якого постійно точаться дискусії, –
відшкодування ПДВ. В ідеалі його мають відшкодовувати автоматично. Була навіть
інформація про створення реєстру автоматичного відшкодування ПДВ. Але проблема
полягає в тому, що це поки не працює. Знову торгівля та виробничники
скаржаться, мовляв, експортерам ПДВ відшкодовують, а тим, хто працює на
внутрішньому ринку, – ні. Тобто ті, хто виготовляє масло для поставок у
Марокко, отримують відшкодування ПДВ, а ті, хто для українського ринку, – ні.
І вони змушені ці витрати ввести до собівартості продукції, тому ціни майже на
всі продукти значно зросли.
Зважаючи на високі ціни на продукти, доведеться українцям
забути про традицію робити запаси на зиму. «Якщо порахувати, у скільки
цьогоріч обійдуться запаси на зиму, то ситуація сумна, – зауважує Олексій
Дорошенко. – Хочеться закласти в погріб по півкілограма овочів на людину на
день. Запасів має вистачити до травня. Так, до березня на кожного члена сім’ї
припаде до 105 кг картоплі».
Проте є й позитивний момент. Скоро не потрібно буде робити
запаси.
Адже раніше ціна на
овочі восени була суттєво нижчою, ніж навесні. В Україні ми спостерігали коливання
цін у 20–40%. Зокрема, в Європі це лише 2–4%. «Якщо ми підійшли до східноєвропейської
ціни, то таких перепадів на цінниках у нас не буде. Тому, звісно, зробити запаси
у 2018 році чи й навіть у 2019-му, щоб заощадити на тому, що ви заклали в погріб,
навряд чи вдасться, – додає Олексій Дорошенко. – Припускаю, що найближчими роками
ціни на продукти в Україні будуть вище за європейські. І тут головне, аби не зробили
так, як це було раніше. Коли вартість одного з продуктів у нас була вищою, ніж
у Європі. Тоді влада перекрила кордон імпортним аналогам, зокрема австрійським
і німецьким, сказавши, що їхня якість не відповідає українській. І ми споживали
дорогий український продукт замість дешевших імпортних».
КОЛИ ШТРАФИ
НЕ ДОПОМАГАЮТЬ
Н
ародні депутати пропонують істотно
посилити покарання за водіння автомобіля в нетверезому стані або під дією
наркотичних речовин. Відповідний законопроект уже зареєстровано у Верховній
Раді. Минулого року штрафи підвищили. Водії напідпитку за сумнівне задоволення
мали сплатити 10 тис. грн. Відтепер два проміле у крові може коштувати
вчетверо більше. Крім штрафу, водія позбавлять права кермування на 3 роки. Таке
ж покарання передбачене й для тих, хто відмовиться проходити тест на алкоголь.
У пояснювальній записці до
законопроекту – сумна статистика. Щодня в країні внаслідок
дорожньо-транспортних пригод гинуть 10 осіб, не менше 100 людей отримують тяжкі
каліцтва. Загалом кількість загиблих у результаті аварій удвічі вища, ніж у
середньому в Європі – 106 осіб на мільйон жителів. Практично у 40% випадків
аварії трапляються з вини нетверезих водіїв.
Депутати планують запровадити
кримінальну відповідальність за кермування напідпитку. Зокрема, пропонується у
разі ДТП, в якому потерпілий отримав тяжкі травми і яке сталося з вини
нетверезого водія, позбавляти останнього волі на строк від 8 до 10 років, а
також на 10 років відбирати водійські права. Аналогічно покараний буде п’яниця
або наркоман і за ДТП, яке призвело до загибелі однієї або декількох осіб. Нині
за аналогічне порушення водію загрожують від 3 до 8 років ув’язнення. Якщо в
результаті ДТП померли кілька постраждалих, винуватця аварії можу посадити на
5–10 років з одночасним позбавленням прав на термін до 3 років.
Законопроектом передбачено й
ситуацію, коли п’яний водій, який спровокував ДТП, не мав права керувати
транспортним засобом. Такого можуть ув’язнити на 5 років і довічно позбавити
права сідати за кермо.
Дехто з водіїв обурюється надто
суворими заходами. Однак це якраз той випадок, коли жодні штрафи не
допомагають. Лише цього року поліція склала близько 50 тис. протоколів на
нетверезих водіїв. І це тільки на тих, хто «попався». Неважко уявити, скільки
любителів спиртного оминули поліцейський патруль.
Ідею депутатів жорсткіше ставитись
до безвідповідальних автолюбителів палко підтримують активісти. Ініціатори
боротьби з пияцтвом за кермом у великих містах чатують під нічними клубами та
ресторанами і про всі випадки, коли нетверезі водії сідають за кермо,
повідомляють до поліції.
У поліції стверджують, що в Україні
слід узаконити так звані сліпі перевірки та пункти тверезості. Це те, що
застосовують в інших країнах Європи.
Пункт тверезості – це додаткова підстава для поліцейського
зупинити автомобіль. І навіть якщо водій не має ознак сп’яніння, він обов’язково
проходить тест на алкоголь. Правозахисники висловлюють з цього приводу побоювання,
що розширення прав для поліцейських може спровокувати хвилю зловживань, тому радять
ретельно виписати процедуру роботи пунктів тверезості.
КОМЕНТАР
Антон ГЕРАЩЕНКО, радник міністра МВС:
«Зараз
розглядається варіант, і я є одним з його прихильників, – проводити криміналізацію
повторного факту водіння у п’яному стані. Мається на увазі не створення ДТП, це
вже окрема кримінальна відповідальність, а просто якщо є повторне водіння в такому
стані, як це робиться в деяких європейських країнах і деяких штатах США. Така ситуація
повинна вважатись кримінальним правопорушенням. Тоді у безвідповідального водія
з’явиться купа проблем – при прийомі на роботу, отриманні кредиту тощо. Одразу
буде видно, наскільки ненадійна ця людина, і скільки проблем може створити оточуючим.
Ми переконалися, що високих штрафів недостатньо. Якщо люди сідають за кермо в нетверезому
стані після того, як їх уже штрафували, то вони не поважають суспільство, закони
і систематично піддають людей небезпеці. Потрібні нові стримуючі фактори для любителів
сідати за кермо напідпитку».
19.09.2017
|