РОЗМІР СУБСИДІЙ СКОРИГУЮТЬ У БІК ЗМЕНШЕННЯ
У
же нинішнього року українців очікує низка новацій
в отриманні житлових субсидій. На думку експертів, нововведення не вплинуть
на кількість отримувачів допомоги, натомість дещо зменшиться розмір субсидій.
А от вже у 2018 році можна очікувати зменшення кількості людей, які
отримуватимуть компенсації за оплату «комуналки». Усе через зростання мінімальної
заробітної плати.
Якщо конкретно, то розмір субсидій на наступний
опалювальний сезон громадянам України порахують за доходами з квітня 2016 по
березень 2017. З огляду на те, що мінімальна зарплата з початку 2017 року
вдвічі вище, для багатьох українців розмір знижки значно знизиться. А сім’ї з
двома середніми зарплатами субсидія взагалі не буде призначатися.
Приміром, сім’я з трьох осіб з двома мінімальними
зарплатами цієї зими платила за комунальні послуги із субсидією приблизно 267
грн, а з травня буде змушена викладати за комуналку вже 375 грн. У 2018 році,
коли для розрахунку субсидії будуть вести облік доходів за весь 2017 рік, цій
же сім’ї з двома мінімальними зарплатами доведеться сплатити 630 грн.
У Міністерстві соціальної політики розглядають
підвищення мінімальної зарплати як один з факторів, який допоможе заощадити на
субсидії. Своєю чергою, у Міністерстві фінансів вважають, що тільки завдяки
підвищенню мінімальної зарплати на субсидіях, за підсумками цього року, можливо
заощадити 5 млрд грн.
Тож наступний опалювальний сезон може виявитися
для одержувачів субсидії рекордно вартісним. Найбільше постраждають власники
приватних будинків, які опалюють своє житло вугіллям, газом і електрикою,
оскільки для них субсидії на опалення будуть нараховуватися на один місяць
менше. Компенсувати витрати на опалення їм будуть з 15 жовтня по 15 квітня, а
не з 1 жовтня по 30 квітня. Для тих же, хто користується центральним опаленням,
змін у тривалості опалювального сезону не передбачається.
Із травня п. р. нормативи, за якими розраховується
розмір субсидій на опалення, значно скоротили. Наприклад, для газу новий
норматив – 5 кубометрів на опалення квадратного метра (було 5,5 кубів). Минулої
зими субсидія покривала 330 кубів на опалення квартири площею 60 кв. м, а уже
в наступному опалювальному сезоні «комунальну знижку» нараховуватимуть тільки
на 300 кубів. Якщо при цьому продовжити спалювати 330 кубів, доведеться 30 кубів
оплачувати без субсидії. За діючим тарифом, це ще 204 грн.
Скорочення соціальних норм споживання тепло-,
електро- та газової енергії не є ноу-хау нинішнього Уряду. Цим інструментом
користувався і попередній Глава Кабміну Арсеній Яценюк. Спільними зусиллями
урядовців за 2,5 року загальне скорочення норм споживання склало більш ніж 50%
при зростанні тарифів на житлово-комунальні послуги на 400%. Цікава виходить
арифметика.
А ще експерти пророкують неминуче підвищення ціни
на газ. Тоді це стане подвійним ударом по споживачах комунальних послуг. Та
навіть якщо припустити, що станеться диво, і ціна на газ залишиться
теперішньою, ситуація з припиненням чи обмеженням надання соціальної допомоги
негативно позначиться на населенні, попереджають експерти.
До того
ж, аналітики не виключають, що Кабмін і надалі буде знижувати норми споживання,
аби зекономити ще більше бюджетних коштів.
АНДРІЙ ПАВЛОВСЬКИЙ,
ЕКСПЕРТ З ПИТАНЬ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ:
«Раніше урядовці обіцяли,
що підвищення мінімальної зарплати впливатиме на розмір призначеної субсидії лише
у 2018 році. Згідно із змінами до порядку призначення субсидій, відтепер братиметься
до уваги дохід за останні чотири квартали. Тобто тим сім’ям, яким продовжать субсидії
з початком нового опалювального сезону, відшкодовуватимуть значно меншу суму, ніж
раніше, або взагалі відмовлять у допомозі».
СІМ, ДЕСЯТЬ.
ХТО БІЛЬШЕ?
Г
лава Уряду Володимир Гройсман
прогнозує зростання середньої зарплати до 7 тис. грн уже цього року, а в
середньостроковій перспективі – до 10 тис. грн. Такої ж думки і
віце-прем’єр-міністр Павло Розенко. Для цього, стверджує високопосадовець, є
всі підстави. «Середня заробітна плата в Україні за чотири місяці цього року
зросла в порівнянні з аналогічним періодом минулого майже на 40% і становить
на сьогодні 6 тис. грн», – заявив насамперед песимістам, які пророкували
фінансовий апокаліпсис від підвищення мінімальної зарплати. Більше того, віце-
прем’єр обґрунтував позитив від зростання мінімалки. «Щодо підвищення
мінімальної заробітної плати до 3200 грн, ми вже маємо перші результати цієї
роботи і можемо сказати, що в повному обсязі всі позитивні сигнали, які ми
повинні були отримати від реалізації цієї програми, на нашу точку зору, на
сьогодні є очевидними. З іншого боку, не справдилися жодні апокаліптичні
прогнози критиків цієї ініціативи, які передбачали зростання безробіття та
заборгованості, скорочення робочих місць, падіння економіки тощо».
Член Уряду запевнив, що відбулося поповнення бюджетів усіх
рівнів. Надходження від податку на доходи фізичних осіб з початку року склали
понад 62 млрд грн, що на 35% більше, ніж за аналогічний період минулого року.
За даними Павла Розенка, збільшилася на 17 млрд грн і загальна
сума від сплати ЄСВ у порівнянні з минулим роком. А це означає, що бюджет
Пенсійного фонду поповнився на 11 млрд грн.
Експерти по-різному оцінюють заяви представників виконавчої влади.
Одні кажуть, що зарплата в 10 тис. грн – чистої води популізм, інші
переконують, що Уряд, нарешті, взявся до реформування оплати праці. Підтверджує
це заява міністра соціальної політики Андрія Реви: «Реформа оплати праці
передбачає перегляд заробітної плати з метою поступового її підвищення і
ліквідації зарплатної заборгованості».
Профільний міністр обіцяє, що найближчим часом і пенсія не буде
менше за прожитковий мінімум. Щоправда, конкретної дати не називає.
Чи треба з надією сприймати заяви високих чиновників? І про
підвищення пенсій, і про підвищення середніх зарплат? Фінансисти оперують
цифрами, що середня зарплата в Україні не така вже й маленька. Однак попри
збільшення цього показника впродовж останніх трьох років, купівельна
спроможність українців за цей час зросла далеко не за всіма пунктами.
Президент
Центру ринкових реформ, колишній міністр економіки Володимир Лановий аналізує ситуацію:
«Насправді нині розкручується інфляція. І вона вже вища, ніж минулого року. При
високій інфляції можна накручувати зарплати, які фактично в реальному обчисленні
не змінять стану речей. І що з того, що це будуть десятки тисяч? Можна і мільйонами
виплачувати зарплату. Ми таке пережили. Наслідок такої політики відомий».
КОМЕНТАР
Василь ЮРЧИШИН, директор економічних програм Центру
Разумкова:
«У
таких випадках варто, щоб сам Прем’єр вказував, за рахунок чого він хоче отримати
таке зростання. Справа в тому, що Уряд планує зростання ВВП на 2%, інфляцію – на
рівні 10–12%. З огляду на це, до середньої зарплати у 10 тис. грн ми явно не дотягуємо.
Якщо ж ідеться про адміністративні втручання, то це, звичайно, абсолютний нонсенс.
Він жодного економічного сенсу не має. В його основі – лише популістські рішення.
Я думаю, що це, радше, дуже оптимістичні очікування Прем’єра, аніж реально збалансовані
економічні показники. Із 6,6 тис. грн до 7 тис. грн – не таке велике зростання,
враховуючи динаміку цін, яка існує на сьогодні. Але тут говорити про суттєве підвищення
добробуту людей я б не став. Це лише на рівні 10%. Ми просто покриємо різницю, яка
може виникнути за рахунок інфляції».
01.07.2017
|