ПРОЗОРІ, ЩЕ ПРОЗОРІШІ
Експерти Transparency
International Ukraine провели дослідження, аби з’ясувати найбільш прозорі українські
міста. Для цього аналітики проаналізували 25 обласних центрів, а також Маріуполь
Донецької області, Сєвєродонецьк Луганської та Білу Церкву на Київщині.
О
рієнтувалися на 91 показник, який характеризує 13
сфер і галузей, зокрема роботу місцевої влади, доступ та участь у закупівлях,
дані про житлову політику, бюджет, соціальні послуги, кадрові питання, освіту
тощо. Максимально кожне з міст могло отримати 100 балів. Однак таких не
виявилося. Якщо якесь місто у чомусь сильніше, то за іншими параметрами
програє.
Пальму першості у прозорості отримало місто
Кропивницький, на другому й третьому місцях – Київ та Івано-Франківськ.
Згідно з даними пілотного аналізу прозорості й відкритості міст, Кропивницький
отримав 54,9 бала із 100, Київ – 54,45, а Івано-Франківськ – 54,3. До п’ятірки
лідерів також увійшли Миколаїв і Львів з 50,1 і 48,1 бала відповідно. Найменш
прозорими містами стали Сєвєродонецьк (13,4), Запоріжжя (15,6) і Черкаси
(21,3).
Чому взагалі виникла ідея визначити прозорість
українських міст? Експерти стверджують, що цьому сприяє процес децентралізації,
коли все більше фінансових ресурсів надходить до регіонів. Якщо не збільшити
рівень підзвітності, є великі ризики збільшення випадків корупції. Відтак за
допомогою громадської ініціативи вирішено дослідити прозорість українських
міст і поглянути на об’єктивні переваги децентралізації.
«На жаль,
дослідження демонструє, що навіть рекордсмени з прозорості отримали тільки половину
із 100 можливих балів. Це означає, що в цілому прозорість міст України залишає бажати
кращого. Саме для того, аби підвищувати показники відкритості муніципалітетів,
у межах проекту буде проведено 15 тренінгів та семінарів, на яких активістів, представників
влади та журналістів навчатимуть кращим практикам протидії корупції на місцях»,
– наголошують у Transparency International Ukraine. Там сподіваються, що результати
такого дослідження стануть реальним інструментом для міських рад щодо їх прозорості.
Влітку поточного року міжнародна антикорупційна організація планує провести рейтинг
прозорості 100 найбільших міст України, сконцентрувавши свою увагу на бюджетній
сфері: контракти, гранти, виділення фінансів, професійна етика та конфлікт інтересів,
відомості про землекористування та будівельну сферу, комунальні підприємства.
КАТЕРИНА ЦИБЕНКО,
КООРДИНАТОР
ПРОЕКТУ «ПОБУДОВА ПРОЗОРИХ МІСТ В УКРАЇНІ»:
«За 3 місяці ми зробили
рейтинг 25 міст, це пілотний рейтинг. Ми хотіли показати містам, у яких сферах у
них є певні недоліки, а також чіткі кроки, як саме і що саме потрібно зробити для
того, аби підвищити прозорість. Цей рейтинг особливо потрібен зараз у контексті
децентралізації, коли дедалі більше влади, повноважень і ресурсів переходить на
місця. Це, безперечно, позитив, але при переданні повноважень з’являється більше
корупційних ризиків, і наш проект спрямований на те, щоб допомогти ці ризики мінімізувати».
ТІЛЬКИ КОЖЕН
П’ЯТИЙ
В
сеукраїнська громадська організація «Комітет виборців
України» провела дослідження, результати якого вразили українців. Виявляється,
що лише кожен п’ятий законопроект, поданий Урядом до парламенту, стає законом.
Із 261 законопроекту, внесеного в парламент Урядом Володимира Гройсмана з квітня
2016 до березня 2017 років, 50 було ухвалено в цілому (19%), ще 16 законопроектів
– у першому читанні.
Експерти стурбовані: 19% підтримки
урядових законопроектів – украй низький показник. Особливо якщо зважити, що ми живемо
в умовах парламентсько
-
президентської
республіки, коли парламент формує та контролює Уряд і може відправити його у відставку.
Тож рівень підтримки урядових законопроектів мав би становити близько 80%.
Спікер Верховної Ради Андрій Парубій
звітує про «добру комунікацію між парламентом і Урядом», однак на результатах голосування
це не позначається. Що насправді відбувається? Уряд подає недосконалі законопроекти
чи депутати свідомо їх ігнорують? Політолог Василь Мокан вважає причиною такого
становища низьку ефективність роботи самої Верховної Ради. Це і погана дисципліна,
і вкрай низька відвідуваність засідань. Інша проблема, на переконання експерта,
полягає в тому, що не на всіх рівнях профільні міністерства і профільні комітети
співпрацюють в одній зв’язці. «Досить часто, – наголошує політолог, – не те що
такої співпраці немає, а спостерігається прямий конфлікт між головою комітету і
профільним міністром. Яскравий приклад з Міністерством охорони здоров’я. Були такі
засідання, коли показово вся делегація міністерства залишала засідання, а голова
комітету стверджувала, що міністерство неефективне. Ми сьогодні бачимо, що та медична
реформа, на якій наголошував Володимир Гройсман і яка мала стати пріоритетною у
поточному році, практично не зрушила з місця».
Якщо вчасно ухвалювати необхідні
закони для проведення реформ, ситуація зміниться на краще, вважають експерти. Проте
деякі аналітики сумніваються, що законодавча влада оперативно вирішить усі наболілі
питання. Громадський діяч, координатор руху «Простір свободи» Тарас Шамайда зауважує:
«Для парламенту є проблемою фізично обговорити і прийняти якщо не сотні, то хоча
б десятки найважливіших законів. Адже час не гумовий, і навіть при інтенсивній роботі
на це потрібно багато місяців. Але, крім того, у Верховній Раді є сили, які не
дадуть депутатам працювати спокійно».
Цікаво дізнатися, чия підтримка
законопроектів, ініційованих Кабінетом Міністрів, найвагоміша. Згідно з дослідженням,
від «Народного фронту» та «Блоку Петра Порошенка» вона становить відповідно 79
і 73%. За урядові законопроекти голосували також 65% депутатів з фракції «Самопоміч»,
60% – Радикальної партії і 50% – «Батьківщини».
Менше висловлювались на підтримку
урядових законопроектів депутати групи «Відродження» та «Опозиційного блоку». Останні
не спромоглися надати жодного голосу за 26 ухвалених урядових законів із 49.
«Окремі
фракції фактично ведуть подвійну гру. Наприклад, керівництво «Батьківщини» активно
критикує Уряд Гройсмана і навіть ініціювало його відставку, але при цьому половина
фракції стабільно підтримує урядові законопроекти», – зазначають у «Комітеті виборців
України». Його фахівці нагадали, що показники попереднього складу Уряду були дещо
вищими. Рівень підтримки законопроектів парламентом складав 36,4%.
КОМЕНТАР
Олексій КОШЕЛЬ, генеральний директор ВГО «Комітет
виборців України»:
«Один з головних висновків – сьогодні лише кожен
п’ятий урядовий законопроект стає законом. Для парламенту це вкрай негативний
показник. Ми не пов’язуємо це з якістю урядових законопроектів чи співпрацею
Уряду і парламенту. Насамперед ми пов’язуємо низький рівень підтримки з низькими
показниками і з низькою ефективністю роботи українського парламенту.
Нині
законопроекти приймаються швидше у форматі проштовхування – це і останній законопроект
про автономію медичних закладів, і приклад проекту закону про бюджет на 2017 рік.
Але слід повертатися до тих механізмів, які пропонував Володимир Гройсман, коли
був Головою Верховної Ради, – до плану законодавчого забезпечення реформ, коли
будь-який документ має передбачати середньострокове і довгострокове планування
у законотворчій діяльності на підтримку урядових законопроектів».
22.04.2017
|