ПРАЦЕВЛАШТУВАТИСЯ У ПОЛЬЩІ БУДЕ СКЛАДНІШЕ
Польський уряд оголосив про зміни до закону щодо працевлаштування
іноземців, іншими словами – трудових мігрантів.
Українців, які заробляють на життя в сусідній країні, з кожним
роком більшає. Лише в ІІІ кварталі минулого року польські компанії видали понад
300 тис. довідок, які запрошують на роботу громадян України. Це на 70% більше,
ніж 2015 року. Повної статистики за минулий рік ще немає, однак у нинішньому,
стверджують експерти, позначилась тенденція до збільшення кількості бажаючих виїхати
на заробітки до Польщі.
На працевлаштуванні наших співгромадян почали наживатися. Іде
справжня торгівля дозволами на роботу. Польські роботодавці нарікають на
зловживання у сфері працевлаштування. Тамтешній уряд вирішив змінити правила
гри для трудових мігрантів. Вони спрямовані як на захист самих заробітчан, так
і посилення контролю за ринком праці.
Приміром, сезонний дозвіл на роботу в галузі туризму та
сільському господарстві видаватимуть лише за умови, якщо роботодавець аргументовано
доведе, що в Польщі немає охочих на запропоновані ним місця. Короткострокові
дозволи до 9 місяців видаватимуть усім, але наймати таких іноземців зможе лише
фірма, що існує не менше року.
Поки що ці зміни лише обговорюють, однак не виключено, що вже
влітку п. р. правила наберуть чинності, особливо в частині сезонної роботи.
Істотні ж зміни будуть запроваджені, найімовірніше, з 1 січня 2018 року. І
насамперед вони торкнуться польської системи заяв, що функціонує в країні вже
понад 10 років.
Відтепер, перед тим як запросити іноземця на роботу, потрібно
буде протестувати польський ринок праці та визначити, чи не претендує на цю
посаду громадянин Польщі. Якщо всі умови отримання дозволу будуть виконані,
подання буде внесено до реєстру, доступ до якого матимуть також консули.
Електронна реєстрація заяв на отримання дозволів на роботу для іноземців
дозволить консулам при видачі віз до Польщі без посередників оцінювати
ситуацію та перевіряти те чи інше подання.
Чи можуть відмовити в праві отримання дозволу на роботу в Польщі?
Можуть, стверджують аналітики ринку праці, за умови, якщо роботодавець реально
не збирається працевлаштовувати претендента на робоче місце, або існує
підозра, що працівник бажає використати дозвіл в інших цілях, аніж праця на
вказаного роботодавця. Планується запровадити також оплату за реєстрацію заяви
про отримання дозволу на працевлаштування іноземця. Коштуватиме це польському
роботодавцю 30 злотих. Крім того, планується прирівняти заробітні плати
поляків та іноземців за виконання аналогічної роботи.
І ще одна новація: договір відтепер укладатиметься письмово.
Перед його підписанням роботодавець повинен надати працівнику копію такого
договору на зрозумілій йому мові.
Польські роботодавці вважають нову процедуру прийняття на
роботу іноземців невигідною та складною. Це й слугувало фактором, що дозволив
тимчасово призупинити дію нового закону. До початку наступного року, як
стверджують у польському уряді.
ЯЦЕК ПЄХОТА, ГОЛОВА ПОЛЬСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ГОСПОДАРЧОЇ
ПАЛАТИ, ЕКС-МІНІСТР ЕКОНОМІКИ ПОЛЬЩІ:
«Ситуація, що склалась у Польщі, свідчить про те, що
необхідність у робочій силі з України буде зростати. Нині тривають інтенсивні
юридичні консультації у системі доступу до польського ринку праці та працевлаштування.
Зміни мали набрати чинності вже з 1 січня, однак реально це може бути травень –
червень п. р. Сподіваємось, що зміни зможуть усунути негативні явища, з якими
стикаються громадяни інших країн при працевлаштуванні в Польщі».
РАЗОМ ЗМІНИМО ШКОЛУ НА КРАЩЕ
Пересічні українці можуть долучитися до перегляду чинних
програм для 5–9 класів загальноосвітньої школи. Ініціатива надійшла від
Міністерства освіти, яке сподівається на активність педагогів, батьків та
учнів. З тим, аби до травня п. р. внести поправки в шкільні програми. Їх будуть
змінювати «під кутом зору компетентнісного підходу, а також щодо їх
відповідності віковим особливостям учнів».
Що це означає, у відомстві пояснюють так: «Школа має навчити
дітей використовувати знання і вміння, отримані в процесі навчання, для
вирішення повсякденних проблем і життєвих ситуацій, а програми мають бути
сформовані таким чином, щоб основні компетенції пронизували весь зміст освіти і
робили його прикладним до життя».
З цією метою на платформі EdEra в середині лютого стартувало
онлайн обговорення навчальних програм базової школи. До нього запросили всіх
небайдужих. Умови прості й зрозумілі: пропозиції – виключно по суті,
обговорення – ввічливе.
На сторінці кожного предмета є свій модератор, який координує
обговорення, заносить пропозиції до спеціальних таблиць. У міністерстві
запевняють, що після кожного етапу внесення змін до програми вони будуть оприлюднені
з чітким формулюванням, які пропозиції були враховані, а від яких довелось
відмовитися. Причому відмову будуть аргументувати фахівці міністерства.
Уже після двох діб онлайн обговорення модератори повідомили
про те, що на розгляд надійшли майже півтори тисячі пропозицій. Загалом усі
пропозиції та зауваження будуть передані робочим групам, до яких увійдуть
вчителі-практики, науковці та представники МОН.
До обговорення запропоновано 23 навчальні програми для 5–9
класів. Серед них: українська мова, українська література, математика,
інформатика, фізична культура, фізика, трудове навчання, мистецтво, основи
здоров’я, історія, зарубіжна література, географія, хімія, біологія,
природознавство, іноземні мови – для загальноосвітніх і спеціалізованих шкіл
окремо.
Пропозиції, що надходять на платформу EdEra, різноманітні,
однак уже зараз можна виокремити основні тенденції того, що пропонують і з чим
сперечаються дописувачі. Та найголовніше, що всі програми містять
коментарі-нарікання з боку педагогів, що кількість завдань, передбачених
програмами, навіть теоретично неможливо реалізувати за той проміжок часу, що
його відведено на засвоєння предмета. Тож чиновникам є, над чим замислитися: що
краще – якість чи кількість?
Лілія ГРИНЕВИЧ, міністр освіти України:
«Наша ідея – зібрати найкращі напрацювання і запровадити їх
для використання в обов’язковій програмі. Не як окремі предмети, а щоб вони
пронизували інші предмети й через них формували відповідні компетентності,
зокрема й цифрову. Важливо, щоб ми не тільки говорили, а й діяли. Ми відкрили
майданчик для публічного обговорення і роботи над удосконаленням програм.
Влітку це була робота над програмами початкової школи, наразі – черга базової.
Якщо ви знаєте про цікаві матеріали, які таким чином можна адаптувати до
використання в школах, пропонуйте, ми завжди відкриті до таких пропозицій. Ми
переконані, що реформа освіти має стати пріоритетом та надбанням усього
українського суспільства. Саме тому ми робимо це обговорення максимально
відкритим та запрошуємо всіх брати в ньому активну участь».
03.03.2017
|