СУБСИДІЇ СКОРОТЯТЬ ЧЕРЕЗ ЗНИЖЕННЯ НОРМАТИВІВ
Від 1 травня п. р. знизяться соціальні нормативи на тепло-,
газо- і електропостачання. Уряд уже ухвалив відповідну постанову. Згідно
документа, соціальні норми споживання газу знизяться з 5,5 до 5 куб. м на 1 кв.
м опалювальної площі. Знижено й нормативи споживання теплової енергії для
централізованого опалення: з 0,0548 Гкал до 0,0432 Гкал на кв. м опалювальної
площі.
Зменшення соціальних нормативів було однією з умов Міжнародного
валютного фонду для отримання Україною наступного траншу кредиту.
Нормативи споживання знижують постійно впродовж останніх
років. Більшість населення вже й не пригадує, що колись норматив споживання
газу складав 11 куб. м. У нинішніх умовах пропонують всього 5.
Голова наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій
Корольчук пояснює: нормативи показують, скільки в середньому українці
витрачають ресурсів на обігрів 1 кв. м житла. Експерт упевнений, що Уряду
перед тим, як скорочувати норматив, потрібно було обґрунтувати такі
розрахунки, деталізувати, на скільки і чому скоротилося споживання.
«Певна логіка в такому рішенні є. Норма – приблизний
розрахунок того, скільки одна людина може витрачати води, електроенергії,
газу, тепла. Цей норматив формується на основі розрахунків, які подають постачальники
тепла і які підтверджує національний регулятор. Але Уряд повинен був
пояснити, чому скорочують норми, показати розрахунки», – каже аналітик.
Експерти переконані, що зниження соціальних нормативів
неодмінно призведе до скорочення субсидій. Наприклад, нинішня система субсидій
покриває 330 куб. м на опалення помешкання площею 60 кв. м. Уже з наступного
опалювального сезону комунальна знижка буде діяти тільки на 300 куб. м газу.
Якщо ж продовжувати спалювати 330 кубометрів, доведеться за 30 кубів сплачувати
самотужки. За чинним тарифом – більше 200 грн. Те саме з тепловою енергію.
Якщо не скоротити споживання тепла, то на «додатковий» обсяг тепла субсидія
не поширюватиметься.
Логіка є надзвичайно простою: чим нижчі соціальні норми,
тим менше коштів буде компенсувати держава. Відповідно, чим менше грошей
«відшкодує» держава, тим більше має сплатити кожна українська родина. Експерт
Юрій Гаврилечко стверджує, що таким рішенням «Кабінет Міністрів заганяє себе
в ситуацію, коли він сам буде змушений знизити ціну на газ». Адже рішення про
зниження соціальних нормативів призведе до ще більшої заборгованості з
комунальних тарифів. «У даній ситуації, – підсумував експерт, – Уряд занадто
ризикує».
ВАЛЕНТИН ЗЕМЛЯНСЬКИЙ, ДИРЕКТОР ЕНЕРГЕТИЧНИХ ПРОГРАМ ЦЕНТРУ
СВІТОВОЇ ЕКОНОМІКИ І МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН НАН УКРАЇНИ:
«Це призведе до зменшення субсидій. Соціальні норми
скорочені, а субсидія покриває тільки соціальні норми. Крім того, зростатиме
оплата. Щось покриє субсидія, а решту люди мають оплатити самі. Відтак
перегляд нормативів дозволить державі заощадити на субсидіях для населення.
Невідомо, скільки насправді споживається енергоносіїв. Але очевидно, що в
держави немає коштів на субсидії».
ВІДЛУННЯ МОВНОГО МАЙДАНУ
Народні депутати розпочали нову спробу врегулювати мовне
питання в країні. Наскільки вдалою вона виявиться, аналітики прогнозувати не
наважуються. Кажуть, що в усі роки незалежності України ця проблема була
надзвичайно політизованою. Більше того, перетворилася на улюблене поле для
спекуляцій. Тільки-но політики торкалися мовних питань, це закінчувалося
розколом у суспільстві, хоча сама громадськість, за великим рахунком, мовної
проблеми якраз і не помічала.
Особливість нинішнього «мовного» марафону полягає в тому, що
до Верховної Ради подано одразу три законопроекти про державну мову та порядок
застосування інших мов в Україні. Усі законопроекти до голосування в парламенті
повинні отримати «добро» від Комітету ВРУ з питань культури і духовності. Його
голова Микола Княжицький назвав документи патріотичними і додав, що члени
Комітету спробують швидко досягти компромісу, аби запропонувати депутатам
«адекватний проект».
Якщо проаналізувати всі подані законопроекти, можна зробити
попередній висновок, яка мовна реформа нас очікує. Володіння державною мовою
стане обов’язковим для набуття українського громадянства та для осіб, які
виконують державні функції. Українська має стати мовою засідань, заходів,
робочого спілкування, нормативно-правових актів та правових актів індивідуальної
дії, внутрішніх актів, усіх органів влади. Російська матиме статус мов
національних меншин. Фільми та вистави мають дублюватися державною. Преса
також повинна стати здебільшого україномовною.
Українську мову пропонують зробити обов’язковою в дошкільних,
шкільних, позашкільних і вищих навчальних закладах. При цьому в школах і
садках допускається використання мов нацменшин, а у ВНЗ це не передбачено.
Навчання в університетах має вестися виключно українською, допускається
викладання одного або декількох предметів однією з офіційних мов ЄС.
Ця новація викликала неоднозначну реакцію в суспільстві: за
належним дотриманням закону в разі його ухвалення наглядатимуть уповноважений
із захисту державної мови та мовні інспектори. І не тільки наглядатимуть, а за
порушення притягуватимуть до відповідальності. Для інспекторів будуть відкриті
двері не лише державних та комунальних, а й приватних закладів, яким вони
зможуть виписувати штрафи в розмірі 3400–5100 грн.
Ще свіжі в пам’яті уроки скандальної Ірини Фаріон, яка проводила
мовну інспекцію у дитячих садках 7 років тому. Тоді це викликало великий
суспільний резонанс і обурення. Аналітики не виключають, що результат від
ухвалення мовної політики нинішнім складом Верховної Ради може бути аналогічним.
Особливо в південних та східних регіонах, де в повсякденному спілкуванні
переважає російська мова. Тож якщо мовна інспекція запрацює на повну силу,
Україну засиплють штрафами.
Кость Бондаренко, політолог:
«Україномовною країна повинна ставати поступово, а такі
законопроекти призведуть до розколу суспільства. Справа в тому, що для авторів
цей законопроект є лише «фіговим листком», який прикриває їх повну
бездіяльність як політиків через те, що їм нічого сказати своїм виборцям. Вони
передчувають, що можуть відбутися дострокові вибори, і коли вони прийдуть до
виборців і ті спитають їх, що ви зробили, то похвалитися буде нічим. Тому вони
взялися за випробувану модель. Якщо не зроблено нічого, можна братися за історію,
релігію і мову, спекулювати на цих темах. Але, як правило, подібні спекуляції
призводять до розколу суспільства, ворожнечі між громадянами, тому цей
законопроект не для посилення статусу української мови, він спрямований на
погіршення становища інших мов, насамперед російської, закон не за щось, а
проти чогось».
18.02.2017
|