ІНДЕКС НОВОРІЧНОГО СТОЛУ
Зустріч Нового 2017 року лишилась позаду. Тепер українські
громадяни підраховують витрати на святкування та свої борги. А експерти
проаналізували, скільки коштував стандартний набір для новорічних частувань
впродовж 10 років. Тобто з 2007-го. Читачам також буде цікаво згадати, у
скільки обійшовся стіл десятиліття тому.
Отже, про стандартний набір продуктів. Він є традиційним і
не змінюється протягом багатьох років. Українці переконані, що звички змінювати
не варто.
Так от, аби накрити святковий стіл, знадобились картопля,
курка, варена ковбаса, яйця, майонез, консервовані огірки, хліб, вершкове масло,
червона ікра, твердий сир, торт, пляшки горілки та шампанського, мандарини.
Хтось відзначав «по- багатому», дехто намагався «вписатися» в бюджет. 10 років
тому за таке задоволення довелося викласти 211 грн. У 2017-му ж українці
«збідніли» на майже вдесятеро більше. І це у випадку, якщо не подавали на стіл
делікатесів та надто дорогих продуктів. Такий собі бюджетний варіант.
Загалом новорічний стіл обійшовся українцям на третину дорожче,
ніж торік. Адже алкогольні напої та м’ясні делікатеси подорожчали на 30%.
Серед продуктів, які найбільше подорожчали протягом 2016
року, офіційна статистика називає яйця (подорожчали на 34%), вершкове масло
(32%), молоко (22%), кисломолочний сир (16%) та соняшникову олію (11%).
Делікатесом для українців стала навіть традиційна різдвяна кутя. Ціни на
інгредієнти для святкової страви зросли аж на 65%, і тепер кілограмовий набір
продуктів для куті становить 123 грн проти 74 грн у минулому році.
Загалом новорічна ніч для переважної більшості громадян
виявилася святом суцільних «делікатесів», бо звичне раніше меню потягло не
менше, ніж на половину заробітної плати. Середня зарплата в Україні складає
5300 грн, а вартість новорічного столу сягнула приблизно 2 тис. грн, що на 600
грн більше, ніж торік.
І це ще не все. Через зростання тарифів у бюджеті
новорічного свята потрібно було передбачити ще близько 100–150 грн на
комунальні послуги, спожитих у процесі приготування страв і проведення самої
новорічної ночі з гірляндами та побутовою технікою. Ось так за свято у
власному домі довелося викласти майже половину середньої зарплати, яку, до
слова, пощастило отримати далеко не всім.
-
ВІТАЛІЙ СКОЦИК, ЛІДЕР АГРАРНОЇ ПАРТІЇ:
«Якщо рахувати «індекс олів’є», то за цей рік набір
продуктів для салату здорожчав на 30–35%, так само, як і минулоріч. А загалом
за два останніх роки салат став дорожчим майже на 70%. На вартість продукції
впливають інфляція, податкова система, ціна бензину, енергоносіїв і ще чимало
чинників».
КЛІЄНТІВ ПРОСЯТЬ НЕ ПАНІКУВАТИ
Новина про націоналізацію «Приватбанку» збурила українську
громадськість. Адже він був, без перебільшення, народним українським банком,
чиїми послугами користується 40% населення країни, маючи 2,5 тис. відділень по
всій країні, 20 тис. банкоматів і 110 тис. платіжних терміналів. Для
порівняння: «Ощадбанк» має 4100 відділень, але всього 2 тис. банкоматів і 11
тис. терміналів. До того ж, конкурувати з рівнем сервісу державний банк навіть
не намагався. Над підтримкою системи «Приват 24» трудяться 1500 програмістів
і техніків, аби люди могли без жодних проблем переказати гроші, заплатити за
комунальні послуги та здійснити чимало інших операцій, до яких інші банківські
установи ще не доросли.
Тож звістка, що від 19 грудня минулого року «Приватбанк»
переходить у власність держави, спровокувала неабияку паніку серед
користувачів. Частина громадян спішно подалися до банкоматів, щоб зняти залишки
зарплат і пенсій, вистоюючи в чергах по кілька годин. Гроші швидко
закінчувались, бо ніхто не очікував такого шаленого попиту. І це ще більше
підігрівало паніку. Оливи до вогню додали супермаркети. Люди після роботи не
змогли традиційно скористатись картками «Привату», бо термінали було
заблоковано.
Напруга тривала недовго, вже на третій день після оголошення
націоналізації банківська система запрацювала в звичному режимі. Новий
очільник «Приватбанку» Олександр Шлапак у своєму першому зверненні до громадян
перепросив за незручності, подякував за розуміння, витримку і терпіння. І
повідомив, що робота банку стабілізувалась, обсяги зняття готівки в банкоматах
повернулись до звичних показників – трохи більше мільярда гривень на добу. За
його словами, населення досить активно оформляє депозити, причому не тільки в
гривні.
В офіційній заяві Уряду також ідеться про те, що держава
віднині гарантує безперебійне функціонування установи і збереження коштів
клієнтів. Колишній член Ради НБУ Василь Горбаль зауважує: «Як тільки клієнти
переконаються, що для них нічого не змінилось, вони знову понесуть гроші до
«свого» банку. Однак на це піде кілька тижнів».
Олександр ОХРІМЕНКО, президент Українського аналітичного
центру:
«Для клієнтів глобально нічого не зміниться. У нас є вдалий
приклад націоналізації «Укргазбанку», коли власником установи стала держава,
але банк продовжує нормально функціонувати, й клієнти нічого не втратили.
«Націоналізація «Приватбанку» – скоріше технічна процедура і власне для його
клієнтів мало цікава. Єдине, що може негативно відбитися на клієнтах, – зниження
якості сервісу. Якщо ви приходите в державний «Ощадбанк», то можете витратити
півгодини в очікуванні виконання якоїсь простої операції співробітником – він
кудись телефонує, щось уточнює. У такому банку ви ризикуєте втратити купу часу
і нервів, а співробітнику за це нічого не буде.
Натомість у приватному, якщо клієнта не обслужили за 3 хвилини,
співробітника можуть оштрафувати. Дуже не хотілось би, аби звички менеджменту
«Ощадбанку» перейшли до націоналізованого «Приватбанку».
07.01.2017
|