ПРИДИВЛЯЮЧИСЬ ДО СУСІДІВ
Уряд ухвалив рішення про введення референтних цін на ліки з
1 січня 2017 року. Це означає, що з першого дня нового року максимальна ціна на
ліки не може перевищувати ціни на ті самі препарати в сусідніх державах.
На першому етапі в такий спосіб планують регулювати ціни на
ліки від серцево- судинних захворювань, діабету 2 типу та бронхіальної астми –
саме ті, на які поширюється програма реімбурсації – відшкодування вартості за
державний кошт, на що в бюджеті 2017 року закладено 500 млн грн. Сама програма
відшкодування запрацює з 1 квітня наступного року.
Як визначатимуть референтну ціну, пояснила виконувач
обов’язків міністра охорони здоров’я Уляна Супрун: існуючі нині ціни виробників
порівняють із цінами п’яти країн-сусідів, оберуть найнижчу і виставлять її як
найвищу, за яку можна продавати ці ліки в Україні. Її сформують на основі
показників у Польщі, Словенії, Чехії, Угорщині і Латвії. До слова, система референтного,
або порівняльного, ціноутворення успішно функціонує в більшості країн Європи,
за винятком Великобританії та Швеції.
У постанові Кабміну передбачено й регулювання торгових
надбавок. Якщо йдеться про оптову торгівлю, надбавки знизяться вдвічі, до 5%.
Що ж до роздрібних цін, то надбавка не буде перевищувати 20%. В усякому разі,
такі цифри погоджено з Міністерством охорони здоров’я.
Експерти не виключають, що ініціативи Уряду щодо модернізації
ринку медичних препаратів можуть наразитися на потужну протидію з боку
фармацевтичних компаній. Це добре розуміють в Уряді. Недарма Глава Кабміну
Володимир Гройсман попередив представників компаній, що їм не варто
створювати штучний дефіцит ліків на ринку після набрання чинності урядового
рішення про справедливі ціни на медикаменти.
Чи вистачить такого попередження, щоб здолати спротив фармакологічних
компаній, побачимо вже на початку січня. Однаково рішення високопосадовців
спрямовані на те, аби зробити систему забезпечення ліками прозорішою. Не секрет,
що сьогодні більшості населення ліки взагалі недоступні, водночас аптечна
мережа розширюється навіть не з кожним роком, а практично днем. На одному клаптику
землі зазвичай розташовані дві, а то й три аптеки, в яких не тільки різні
вивіски, а й ціни. Подекуди різниця у вартості медикаментів сягає 200 грн.
Загалом за останні два роки цінники в аптеках підскочили на 200–300%, особливо
на імпортні широко розрекламовані медичні препарати.
-
ПЕТРО БАГРІЙ, ПРЕЗИДЕНТ АСОЦІАЦІЇ «ВИРОБНИКИ ЛІКІВ УКРАЇНИ»:
«Референтне ціноутворення існує в усьому світі. В Україні
ціна на ті самі молекули має бути не вище, ніж три найнижчі ціни в референтних
країнах. Тим паче, що з 1 квітня наступного року в Україні запроваджується
механізм реімбурсації на ліки за трьома видами захворювань. Ті, хто хоче
продавати свої ліки й отримувати відшкодування з держбюджету, змушені знизити
ціни».
ЄДИНИЙ. ЕЛЕКТРОННИЙ. ЄВРОПЕЙСЬКИЙ
Невдовзі парламент має ухвалити законопроект щодо впровадження
автоматизованої системи оплати проїзду в міському пасажирському транспорті.
Експерти вже назвали цей законопроект інноваційним, оскільки він передбачає
відмову від готівкового розрахунку за паперові квитки.
Фахівці характеризують існуючу систему оплати і контролю в
міському транспорті як відсталу й архаїчну, тож закликають рішучіше переходити
на європейські моделі.
Дійсно, використання паперових квитків не дозволяє проконтролювати
реальний пасажирський потік, а отже, відстежити потік готівкових коштів. А в
міських маршрутках зазвичай взагалі не видають квитків.
На який ефект розраховують автори законопроекту? Система
забезпечить зручну систему оплати і контролю, що призведе до зменшення часу
затримки громадського транспорту на зупинках. Окрім цього, електронний облік
пасажиропотоку на маршрутах дозволить оцінити реальний обіг коштів,
обґрунтованість тарифів на перевезення і можливості для оновлення автопарку.
Якщо документу дадуть зелене світло, українці зможуть
пересуватися містом за допомогою спеціальної електронної картки, якою можна буде
розрахуватися за поїздки в автобусах, трамваях, тролейбусах, міських
електричках, метро і навіть маршрутках. Карту можна буде поповнювати готівкою в
спеціальному терміналі або за допомогою кредитної картки.
Як запевнили в Міністерстві інфраструктури, вже зараз щонайменше
15 українських міст готові приєднатися до нововведення. Очікується, що щорічно
е-квитком користуватимуться понад 560 млн пасажирів. А ось як виглядатиме
проїзна картка, які види транспорту охоплюватиме і де взяти на це гроші – кожному
місту доведеться вирішувати самостійно. Ціна питання для одного міста – 8–15
млн євро залежно від інфраструктури та населення. Поки що кожне місто
розраховує впровадити систему за рахунок залучення інвесторів, міжнародних
донорів або отримати гроші в кредит від міжнародних організацій.
Експерти ж попереджають, що закон може не сподобатись
більшості перевізників, бо вони звикли не дуже ділитись виручкою з бюджетом
міста. Самі пасажири поки що переймаються питанням вартості такої новації.
Яніка МЕРИЛО, радник міністра інфраструктури:
«Оплата в будь-якому транспорті через один пластик – це
зручно, не треба шукати готівку або принижуватися, доводячи, що ти пільговик.
Електронна картка транспорту практично одразу враховує, за скільки проїздів людина
заплатила і на які пільги має право. Також місто отримує статистику
транспортних потоків, може оптимізувати маршрути і компенсувати пільги за
реальними розрахунками, відстежуючи, наприклад, чи проїхали маршрутки
визначеним маршрутом.
Коли ми кажемо «електронний квиток», це зовсім не означає,
що йдеться про дуже простий пластик. Це елементарний робочий інструмент. Це
можливість відстежити реальні пасажиропотоки, вивести значну частину
перевезень з тіні. А в тіні, за найскромнішими підрахунками, працюють до 20%
перевізників. Якщо проаналізувати такий масштаб прихованих прибутків, то це
близько 4% бюджету середнього міста».
03.12.2016
|