ДЕРЕГУЛЯЦІЯ ПО-ЄВРОПЕЙСЬКИ?
«Профспілкові вісті» повідомляли про експеримент,
запропонований Кабінетом Міністрів, що скасував регулювання цін на соціально
значущі товари. Не минуло й 2 тижнів від початку «дерегуляції», як люди
відчули її наслідки.
Деякі товари, всупереч прогнозам і здоровому глузду,
подорожчали більш ніж на 20%. Йдеться, насамперед, про низку так званих
соціальних продуктів. Це хліб, яйця, крупи, макарони, яловичина, свинина,
м’ясо птиці, молоко, вершкове масло, олія, цукор та овочі.
Експерти на початку цінового експерименту сподівались, що
подорожчання не перевищить 10%. Однак прогнози виявилися марними. Скажімо,
яйця підскочили в ціні більш ніж на 20%. У торговельних мережах їх нині
пропонують по 25–30 грн за десяток. Виробники пояснюють це подорожчанням
кормів для курей. Однак фахівці стверджують, що це може бути причиною для 5%
подорожчання, але аж ніяк не більше. Іншого пояснення, ніж наслідки
експерименту Уряду, немає, кажуть аналітики ринку. Експерти зазначають, що
продавці готувались до підвищення цін ще за 1,5–2 місяці до початку
експерименту. А коли дали старт, відпустили ціни у вільне плавання.
Не останню роль в осінньому ціновому безладі відіграло й
те, що окремі сфери ринку віддано монополістам. Якщо один монополіст підвищує
ціну на власний розсуд, дрібніші учасники ринку «підтягуються» за важковаговиком.
Якщо тенденція до монополізації ринку залишиться, стримати подальше
підвищення цін навряд чи вдасться. Кабмін поки що спостерігає за динамікою
цін. За результатами моніторингу буде ухвалювати рішення, чи повертатись до
державного регулювання з нового, 2017, року. Директор Української торгової
асоціації Ігор Кишко вважає, що правильніше було б скасувати регулювання назавжди.
«Будь- яке державне регулювання тільки погіршує конкурентне середовище і призводить
до подорожчання і погіршення якості продукції. Це доведено всіма
цивілізованими країнами світу», – стверджує він.
Експерти ладні погодитись з таким аргументом, однак
застерігають, що час для експерименту обрали не найкращий. Кінець року
Україна зустрічає з новими комунальними тарифами, тож виробникам і так
довелось би підвищувати ціни на свою продукцію. Тож Уряд свідомо пішов на ризик,
при цьому не надавши жодного економічного розрахунку щодо зростання цін.
Буде це зростання у межах 5, 50 або, може, 100%?
ОЛЕКСІЙ ДОРОШЕНКО, ГОЛОВА АСОЦІАЦІЇ ПОСТАЧАЛЬНИКІВ
ТОРГОВЕЛЬНИХ МЕРЕЖ:
«Мене дивує й обурює, що до дерегуляції ринку в Кабміні
ставляться по-європейськи, а до доходів людей – «по-совдепівськи». Такі подвійні
стандарти – зі скасуванням регуляції, але без роботи контролюючих органів,
призведуть лише до ще більшого збагачення монополістів і подальшого збідніння
інших гравців ринку».
ОСВІТНІЙ МАРАФОН У 12 РОКІВ
Верховна Рада має намір ввести 12-річне навчання в школі і
встановити щорічні асигнування з державного бюджету на освіту на рівні не
менше 7% ВВП. Згідно з текстом законопроекту, повна середня освіта триває 12
років і передбачає закінчення початкової освіти (4 роки), базової середньої
освіти (5 років) і профільної середньої освіти (3 роки).
Навчання учнів за програмами 12-річної школи для початкової освіти
планують запровадити з 1 вересня 2018 року, для базової середньої освіти – 1
вересня 2022 року і для профільної середньої освіти – з 1 вересня 2018 року.
Результати навчання випускників після завершення основної (9
клас) та старшої школи повинні обов’язково підтверджуватись зовнішнім незалежним
тестуванням, перелік предметів для якого визначає Міністерство освіти і науки.
Профільна середня освіта (старші класи) може бути двох напрямків:
загальноосвітнього (академічного) і професійного. Загальноосвітній передбачає
поглиблене вивчення окремих предметів з урахуванням потреб і здібностей учня.
А професійна освіта орієнтована більше на потреби ринку праці з урахуванням
здібностей учня.
Законопроект передбачає сертифікацію педагогів, яка буде
здійснюватись кожні 5 років. За результатами сертифікації педагогічному
працівнику присвоюється певна кваліфікаційна категорія, про що видається
відповідний сертифікат. Ті, хто пройшов сертифікацію, будуть отримувати
щомісячну доплату в розмірі 20% посадового окладу на термін дії сертифіката.
Народні депутати прийняли законопроект у першому читанні. А це
означає, що будуть ще доопрацювання, друге читання та ухвалення в цілому. Усе
це вкладається в рамки оновленого закону про освіту в Україні.
Чи вдасться ухвалити закон після детального обговорення у
Верховній Раді, експерти стверджувати не наважуються. На переконання освітніх
аналітиків, ідею запровадження 12-річної системи загальної середньої освіти
навряд чи сприйме суспільство. Ні навчально-методична, ні матеріальна база шкіл
України поки що не готова до переходу на 12-річний термін навчання, кажуть
провідні фахівці.
Віктор ГРОМОВИЙ, заслужений учитель України, освітній
експерт:
«Навряд чи закон передбачає кардинальні зміни. Він дещо
модернізує підходи до системи вищої освіти. Відображає сучасну тенденцію –
формальне, неформальне та інформальне навчання. Задекларовано європейську
структуру 12-річного навчання, але й тут ми винаходимо український велосипед.
У загальноприйнятій структурі 6 років – початкова школа, 3 – неповна середня і
3 – старша. Ми залишаємо початкову школу такою самою. Запровадження 3-річної
старшої школи задеклароване – це потрібно було впроваджувати ще вчора. Вводимо
профільну школу, коли в світі від неї відмовляються і переходять на
індивідуальні освітні програми. Тобто наздоганяємо те, що не зробили 20 років
тому.
Ми виявилися не готовими до кардинальних змін. Досі є
ілюзія, що освіту можна реформувати зверху. Так у жодній країні не реформують.
Закон нічого не змінить, доки не почнеться реформаторський рух знизу».
22.10.2016
|