ДОЖИТИ Б ДО ПІДВИЩЕННЯ СТАНДАРТІВ…
Державний бюджет може «зависнути» у Верховній Раді до Нового
року. Такі прогнози роблять аналітики. Закладені до державного кошторису
показники фінансисти називають доволі оптимістичними і сумніваються в їх
реалізації. Є питання і до запевнення урядовців, що бюджет соціально
орієнтований, бо збільшуються мінімальна заробітна плата, стипендії, компенсації
по субсидіях.
Кабінет Міністрів планує підвищити мінімальну заробітну
плату на 10%, збільшити соціальні стандарти для медиків і вчителів, але й тут
при інфляції і девальвації гривні експерти вбачають підводні камені. Тож
прогнозують гарячі баталії у сесійній залі і традиційне ухвалення головного
фінансового документа під ялинку.
У 2017 році соціальні стандарти життя українців мають бути
підвищені. Про це заявив Президент Петро Порошенко на засіданні Ради
національної безпеки та оборони. «Є тверда позиція, що попри скрутне
становище, ми маємо забезпечити у 2017 році збереження і підвищення
відповідного рівня соціальних стандартів», – заявив Глава держави.
Позиція насправді не така тверда, як про це говорить
Президент. Аналітики вказують на те, що одного бажання чи декларативної заяви
недостатньо. «Підвищувати соціальні стандарти потрібно разом з реформами, зокрема
в медичній галузі та освіті, державній службі, супроводжуючи їх скороченням
кадрів та неефективних інституцій», – наголошує старший економіст Центру
соціально- економічних досліджень CASE Україна Володимир Дубровський.
Пересічних українців цікавить, наскільки реально зростуть
соціальні стандарти. Раніше міністр соціальної політики Андрій Рева заявляв,
що в Україні мінімальна заробітна плата зросте на 50%. Чи то не склалося, чи
не зрослося. Бо цифри зовсім інші. На 1 грудня поточного року ми будемо мати
мінімальну зарплату і прожитковий мінімум на рівні 1 600 грн. Відповідно на 1
грудня 2017 року – 1 762 грн. 50% ніяк не виходить. Соціальні стандарти за
підсумками року збільшаться на 16%, в той час як рівень інфляції, за прогнозами
Уряду, досягне 12%. Темпи зростання соціальних стандартів начебто
випереджають інфляцію, але народ останнім часом не дуже вірить у реальність
будь-яких показників. Прем’єр- міністр України Володимир Гройсман вибачається
перед співгромадянами й обіцяє: «Якщо ми будемо бачити, що є більше
можливостей для збільшення цих соціальних стандартів, ми із задоволенням
зробимо ще один крок, щоб передати більше грошей людям».
ОЛЕГ УСТЕНКО, ВИКОНАВЧИЙ ДИРЕКТОР МІЖНАРОДНОГО ФОНДУ
БЛЕЙЗЕРА:
«Для того, щоб реальні доходи зросли, соціальні стандарти
мали б збільшитися на 70%. Що стосується усередненого показника, це рівень
інфляції за станом до 3 останніх років. Кумулятивний рівень інфляції перевищує
позначку в 90%. Щоб українці як мінімум не втратили свої доходи, вони повинні
отримувати зарплату в 1,9 раза більше».
СИТО ВІД УРЯДУ ЧИ МВФ?
Український Уряд днями спішно, майже в авральному порядку,
змінив норми для отримання субсидій. На таку кількість претендентів на
державну допомогу в Кабінеті Міністрів точно не розраховували. Наразі вже існує
заборгованість з виплати субсидій, а число людей, неспроможних упоратись з
комунальними тарифами, множиться не по днях, а по годинах. Уже відомо, що
практично половина українських домогосподарств мають право звернутись за
субсидіями. Тож в Уряді розмірковують, як зменшити витрати і зберегти «гарну
міну при поганій грі» перед основним кредитором – МВФ. У меморандумі прописане
«коригування виплат субсидій».
Як міркували, коригували, і до якого спільного знаменника
дійшли?
Тим, хто заробляє менше прожиткового мінімуму (1399 грн),
при розрахунку будуть враховувати не реально зазначені доходи, а цей самий
мінімум. Для безробітних теж змінилася норма: тепер їм враховують два
прожиткових мінімуми, а не один. Якщо в заяві претендента буде зазначено, що
він безробітний, автоматично напишуть дохід у 2798 грн.
Студентам віднині будуть враховувати стипендію як фактичний
дохід. Пенсіонерам, які вийшли на пенсію в рік подання на субсидію,
враховуватимуть зарплату за минулий рік, а також дохід за минулий місяць. А тим
пенсіонерам, чиї доходи з минулого року зросли, розмір субсидії уріжуть.
Аби стали зрозумілішими запропоновані Урядом норми,
розглянемо це на прикладі. Приміром, є сім’я з трьох осіб. Чоловік і дружина
працюють. Якщо син чи донька отримує стипендію, такий дохід буде враховано при
нарахуванні субсидії. Що означає одне: розмір субсидії зменшать.
І ще на одне джерело зменшення витрат на субсидії звертають
увагу в Кабміні. «Наприклад, після минулої зими стало зрозуміло, що встановлені
нормативи набагато вищі, ніж фактичне використання людьми енергоносіїв.
Зокрема, газу. Через це у нас з’явився дисбаланс між тим, що нараховано людям,
і тим, що за фактом сплачено компаніями за реальні послуги», – зазначив
віце-прем’єр із соціальних питань Павло Розенко.
Юрій МИРОНЕНКО, голова правління Інституту
суспільно-економічних досліджень:
«Зрозуміло, що зростання тарифів на електроенергію призведе
до зростання тарифів на воду й опалення. Відтак, кількість домогосподарств, які
будуть неспроможні платити за житлово-комунальні послуги і потребуватимуть
субсидій, збільшиться. А в результаті матимемо країну пільговиків. До чого це
призведе? До значного зростання видатків державного бюджету і збільшення
дефіциту. А це не сподобається нашому основному кредитору – МВФ, який і вимагав
збільшення тарифів до ринкового рівня. На вимогу МВФ, дефіцит державного
бюджету не може перевищувати 3,7% ВВП. Українському Уряду, щоб сплачувати
субсидії і не збільшувати дефіцит, доведеться збільшувати доходи державного
бюджету або скорочувати якісь інші видатки, щоб спрямувати ці кошти на сплату
субсидій. І ще: існуючий механізм нарахування субсидій жодним чином не
мотивує населення до заходів з енергозбереження».
03.10.2016
|