МАЙНО ЗА ВІДКРИТИМИ СПИСКАМИ
Після кількох років дискусій у відкритому доступі нарешті з’являться
дані про власників нерухомості. На засіданні Комітету Верховної Ради з питань запобігання
та протидії корупції відбулась презентація довгоочікуваного сервісу. Депутати
одразу відзвітували, що влада зробила «рішучий антикорупційний крок». Обіцяного
держреєстру транспортних засобів поки що не відкрили, цьому завадили якісь технічні
проблеми. Про таке заявили у відомстві Арсена Авакова.
Що дасть спрощення доступу пересічним українцям? Можливість
отримати інформацію про благонадійність контрагента. Якщо, скажімо, громадянин
укладає договір підряду з приватним будівельником. Зазирнувши до електронного
реєстру, він прочитає інформацію про нерухоме майно, яким володіє виконавець замовлення.
У разі виникнення проблем йому буде чим відповісти за своїми зобов’язаннями. Аналогічну
перевірку дистанційно можна провести і щодо кандидатів, яких приймають на посаду
з повною матеріальною відповідальністю.
І будь-яка інформація з єдиного реєстру нерухомого майна коштуватиме
допитливому всього 20 грн. Оплату можна здійснити виключно кредитною карткою, тобто
запит буде абсолютно персоніфікований. До того ж, втамувати свою допитливість
можна, зареєструвавшись на сайті Мін’юсту, вказавши для цього свої паспортні дані
та ІПН.
Автори ідеї сподіваються, що за допомогою відкритих реєстрів
ми поборемо корупцію. Та однозначно стверджувати цього не можна. Навіть без таких
відкритих списків було вдосталь інформації, скільки об’єктів нерухомості в того
чи іншого високопосадовця. Як в Україні, так і за її межами. Згадаймо квартири
й машини, отримані в подарунок за «гарну роботу», земельні ділянки в кілька тисяч
гектарів чи кам’яні палаци на мільйони доларів. Та боротьба з корупцією в даному
разі обмежувалась гучним скандалом у ЗМІ. Жоден корупціонер, що потрапив до об’єктивів,
не поніс покарання.
Тож оприлюднення списків скоріш за все змусить чиновників вигадувати
інші способи сховати своє майно від сторонніх очей. А от у добропорядних громадян
є підстави сумніватись, що не буде шахрайських дій з таким публічним реєстром.
Ризик втратити «все нажите чесною працею» надто високий.
Наталія НАУМЕЦЬ, нотаріус, експерт у сфері нерухомості:
«Я вважаю, що з точки зору психології, цього робити не можна.
Але з корупцією інакше не впораєшся. Людей більше будуть цікавити дані не сусіда,
а вищих осіб держави, депутатів. Тож часткове відкриття таємниці приватності
можна пережити».
Павло ПЕТРЕНКО, міністр юстиції України:
«Громадяни зможуть дізнатися, яка в держслужбовців є нерухомість.
Це гарний антикорупційний контроль. Водночас це ознака прозорості та відкритості
нинішньої влади, й того, що ми не боїмося спілкуватися з громадянським суспільством.
Ініціатива є антикорупційною».
Мустафа НАЙЄМ, народний депутат України:
«В Україні запрацював Державний реєстр прав на нерухоме майно.
Тепер кожен може отримати відомості про майнові права на нерухоме майно за адресою,
реєстраційними номерами об’єкта нерухомості, кадастровим номером земельної ділянки,
а також ідентифікаційними даними фізичної або юридичної особи».
ПАПЕРОВІ ДОВІДКИ СКАСОВАНО
З 1 жовтня 2015 року жоден державний орган не має права вимагати
від громадян різного роду довідок, навіть електронних. Чиновники матимуть безкоштовний
доступ до реєстру, тож зможуть це зробити власноруч і отримати потрібну інформацію.
Відтак у населення не буде потреби гаяти час та вистоювати черги за довідкою
чи випискою.
Можна було б вітати таку новацію, однак чиновники відверто саботують
скасування паперових довідок, витягів та виписок. Певно, їм не до вподоби запропонований
порядок, оскільки він повністю виключає можливість підзаробити: комусь довідка
потрібна терміново, декому знадобиться «потрібний» запис, хтось забажає приховати
дані.
Як результат, станом на кінець вересня до майнового реєстру
підключено трохи більше третини центрів надання адміністративних послуг і лише
кожна десята районна державна адміністрація. До єдиного державного реєстру юридичних
осіб та фізичних осіб-підприємців ще менше – лише 84 райдержадміністрацій та жодного
ЦНАП. Чиновники мали вдосталь часу, аби раз і назавжди позбавитись від завалів
непотрібних папірців і цим самим спростити життя мільйонам українців. Та більшість
цю можливість проігнорували. Про це на своїй сторінці у Фейсбуці написав міністр
юстиції Павло Петренко. І додав, що Уряд жорстко ставитиме питання щодо персональної
відповідальності тих чиновників, які не забезпечили підключення до системи, а
отже, продовжують заохочувати бюрократію та корупцію.
ВІДКРИТІ РЕЄСТРИ, З ЯКИХ ГРОМАДЯНИ МОЖУТЬ ОТРИМУВАТИ НЕОБХІДНІ
ДАНІ:
Єдиний державний реєстр нормативно-правових актів;
Реєстр спеціальних бланків документів інформаційної системи
Міністерства юстиції України;
Єдиний реєстр спеціальних бланків нотаріальних документів;
Єдиний реєстр нотаріусів України;
Спадковий реєстр;
Єдиний реєстр довіреностей;
Державний реєстр обтяжень рухомого майна;
Єдиний реєстр громадських формувань;
Реєстр атестованих судових експертів;
Реєстр методик проведення судових експертиз;
Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення;
Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі
про банкрутство;
Відомості з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні
правопорушення;
Єдиний державний реєстр виконавчих проваджень;
Реєстр громадських об’єднань;
Державний реєстр друкованих засобів масової інформації та інформаційних
агентств як суб’єктів інформаційної діяльності;
Державний реєстр актів цивільного стану громадян;
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно;
Державний реєстр баз персональних даних.
18.10.2015
|