Ні – обмеженню соціальних прав інвалідів
Днями в Кабміні
під головуванням віце-прем’єр-міністра України – міністра соціальної політики
Сергія Тігіпка відбулася нарада щодо узгодження проекту постанови Кабінету
Міністрів України «Про внесення змін до постанови КМУ від 26 березня 2008 р.
№ 265 «Про деякі питання пенсійного забезпечення громадян» (щодо звільнення
солідарної пенсійної системи від невластивих виплат), під час якої профспілки
не допустили обмеження соціальних прав інвалідів
У нараді взяли
участь заступник Голови ФПУ Григорій Осовий, представники СПО роботодавців на
національному рівні, профільних міністерств, Пенсійного фонду, Фонду соціального
страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
Під час
попереднього розгляду соціальними партнерами зазначеного документа СПО профспілок
його не погодив. Водночас інші сторони ухвалили. У висновках профспілкової
сторони вказувалося на те, що зміни, передбачені урядовою постановою, можуть
призвести до погіршення матеріального забезпечення інвалідів, які постраждали
від нещасного випадку на виробництві чи отримали професійне захворювання.
Суть
профспілкових зауважень полягала в необхідності внесення змін до Закону
України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного
випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату
працездатності» щодо збільшення законодавчо встановленого розміру пенсії по
інвалідності. Величина цієї державної соціальної гарантії з 2004 року
лишається незмінною і становить 150 грн, для шахтарів – 200 грн, що, на
переконання профспілок, не відповідає нинішнім економічним реаліям.
Оскільки, за
нормами чинного законодавства, розмір мінімальної пенсії не може бути меншим за
величину прожиткового мінімуму (з 1 січня 2012 р. цей соціальний стандарт
встановлено в розмірі 822 грн), то до цих гарантованих законом 150 або
200 грн Пенсійний фонд щомісячно здійснює адресну доплату. Тобто
шахтарі-інваліди отримують 622 грн, інші – 672 грн.
Слід зазначити,
що кожна особа даної категорії додатково до названих виплат щомісячно отримує
страхову виплату за втрату працездатності, яка здійснюється Фондом соцстраху і
встановлюється для кожного інваліда індивідуально, залежно від ступеня
отриманих ним ушкоджень.
На сьогодні постраждалі
на виробництві інваліди отримують гарантовані законом виплати з двох джерел.
Однак через законодавчу неврегульованість між Пенсійним фондом і Фондом
соціального страхування виникла неузгодженість, хто саме має сплачувати
різницю між пенсією і прожитковим мінімумом. Обидві установи вважають, що це
не властиві для них виплати, і донині це питання законодавчо не врегульоване.
Для усунення
даної проблеми Пенсійним фондом і Міністерством соціальної політики України
був розроблений зазначений проект урядової постанови. В ньому, зокрема,
передбачено, що грошова різниця між пенсією по інвалідності та прожитковим
мінімумом має компенсуватись за рахунок державного бюджету. Однак, компенсація
здійснюватиметься лише за умови, якщо сума матеріальних виплат, отримуваних
інвалідом (з Пенсійного та Фонду соціального страхування), виявиться нижчою
за величину прожиткового мінімуму.
Також у проекті
постанови пропонується під час обчислення розміру державної адресної допомоги
враховувати суму щомісячної страхової виплати, яку здійснює Фонд соціального
страхування від нещасних випадків на виробництві. Фактично це означає, що
інвалідів можуть позбавити додаткових грошей, які вони нині гарантовано
отримують.
ПОЗИЦІЮ СПІЛЧАН
ВРАХОВАНО
Проект постанови
направлено на доопрацювання, і це дає підстави сподіватися на те, що завдяки
конструктивному соціальному діалогу ми зможемо й надалі спільно захищати
інтереси найбільш уразливих категорій людей, які цього потребують.
Григорій ОСОВИЙ, заступник
голови ФПУ
УМОВИ ПРАЦІ
ВОДІЇВ – ПІД КОНТРОЛЬ ПРОФСПІЛОК
Нещодавно на
засіданні Кабміну було розглянуто питання «Про виконання Конвенції МОП № 153
про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому
транспорті».
Обговорення
стосувалося умов праці водіїв, а саме тривалості їх робочого дня й часу
відпочинку. Це робиться з метою недопущення перевтоми водія, запобігання
виникненню аварійних ситуацій тощо.
У дискусії з
цього питання взяв участь представник профспілок на засіданнях Кабміну –
заступник Голови ФПУ Григорій Осовий. Він, зокрема, зауважив, що згадані
нормативно-правові акти й інструкції мають розроблятися за участю представників
профспілок.
Медіа-центр ФПУ
ДЕРЖБЮДЖЕТ
УКРАЇНИ НА 2013–2014 РОКИ
Такий прогноз
державного бюджету розроблений Міністерством фінансів уперше. За оцінками
фахівців, запровадження практики складання і публічного обговорення
середньострокового бюджету – лише перший крок на шляху до вдосконалення
бюджетної системи України
Основні позиції
профспілок стосовно цього прогнозу прокоментував заступник Голови ФПУ Григорій
Осовий: «Згідно із чинною Генугодою, такі нормативні акти, як проект держбюджету
підлягають попередньому обговоренню сторонами соціального діалогу. СПО вже
підготовлено низку пропозицій до цього проекту, а саме щодо розрахунку розміру
прожиткового мінімуму на основі оновлених наборів продуктів харчування,
непродовольчих товарів і послуг для основних соціальних та демографічних груп
населення. Відповідно до чинного законодавства, експертна комісія за
результатами проведення науково-громадської експертизи схвалила нові набори ще
в минулому році. На жаль, поки її рішення з цього приводу не легалізовано
відповідною постановою Кабінету Міністрів».
Ще одне актуальне
питання стосується розмірів заробітної плати в бюджетному секторі. Саме з
державного і місцевих бюджетів фінансується зарплата понад 3,5 млн
працівників – лікарів, учителів, працівників культури, соціального
забезпечення та ін.
«Ми просимо
врахувати позицію профспілок щодо необхідності продовження практики
випереджаючого зростання тарифних ставок заробітної плати в цьому секторі
порівняно із загальним її зростанням в економіці, – наголосив Г. Осовий. –
Безперечно, завдяки цьому можна вирішити питання оплати праці держслужбовців,
оскільки ставки для них не переглядалися з 2008 року. Так, для фахівців середньої
ланки в державному секторі й досі зберігаються оклади на рівні 600–700 грн, у
той час як мінімальну зарплату з 1 січня ц. р. вже встановлено в розмірі 1073
грн».
Крім того, ФПУ
привертає увагу розробників головного фінансового документа країни і пропонує
не загалом задекларувати заходи з розвитку будівництва, а визначити конкретні
показники збільшення фінансування будівництва житла, що сприятиме вирішенню
економічної проблеми (відновлення діяльності будівельної галузі зумовить
зростання зайнятості металургів, виробників будматеріалів та ін.).
Однак, як
підкреслив Г. Осовий, з іншого боку існує нагальна потреба збільшити інвестиції
у будівництво житла на засадах партнерства держави і громадянина. Наші
громадяни могли б активізувати свою інвестиційну діяльність, вкласти
заощадження в будівництво житла. За оцінками фінансистів, у населення на
руках перебуває близько 60 млрд доларів, які не працюють на економіку і не
використовуються як інвестиційні ресурси. Це питання потребує вирішення за
допомогою більш прогресивних фінансових механізмів, які потрібно закласти в
процесі бюджетного проектування.
«Залишається актуальною й
проблема повернення громадянам втрачених заощаджень. За підсумками
парламентських слухань із цього питання парламент звертався до уряду, щоб
забезпечити складання єдиного реєстру громадян-вкладників та відшукати реальні
методи їх повернення. Вважаю, що це потрібно зробити, аби відновити довіру
громадян до влади, – зауважив Г. Осовий. – Після розроблення проект державних
показників має бути передано до СПО профспілок для обговорення, і тоді,
звісно, у нас і наших колег із членських організацій з’являться інші зауваження
та пропозиції».
13.02.2012
|