Форум авіапрацівників: підсумки п’ятирічки
Центральний
комітет профспілки авіапрацівників України 22 грудня 2011 року звітує перед
делегатами VI з’їзду, а в їх особі – перед усіма членами профспілки, про
роботу, виконану за останні 5 років. Вони були, мабуть, найскладнішими в соціальному
плані за 20 років незалежності України. Фінансово-економічна криза призвела до
суттєвого зниження рівня життя в Україні. Вона болюче вдарила по таким
галузям, як машинобудування, хімічна, металургійна та будівництво. Найбільше
цей біль відчули на собі працівники бюджетної сфери та сфери послуг.
На жаль, до цієї
категорії належать і члени нашої профспілки – працівники цивільної авіації,
Гідромету й Організації сприяння обороні України (ОСО України). Їм, як і
трудящим інших галузей, довелося відчути на собі і скорочення робочих місць,
і зростання боргів із заробітної плати, і погіршення умов праці. Усі ці та інші
проблеми постійно супроводжували їх і після кризи. На щастя, цивільна авіація
менше постраждала від кризи, в усякому разі вона однією з перших серед
галузей економіки відновила рівень перевезень 2008 року.
Так, за
підсумками 9 місяців цього року послугами 36 вітчизняних авіакомпаній
скористалися 5,8 млн пасажирів. Найбільших успіхів досягнуто в секторі
міжнародних регулярних перевезень. Тут кількість перевезених пасажирів склала
3,3 млн, що майже в півтора рази більше, ніж за аналогічний період 2010 року.
90% цих перевезень здійснено провідними вітчизняними авіакомпаніями
«Аеросвіт» і «Міжнародні авіалінії України». Обсяги перевезеного вантажу та
пошти зросли на 9,3% та склали 67,3 тис. тонн.
В авіаційних
перевезеннях брали участь 28 українських аеропортів, де пасажиропотоки за
цей період склали 9,6 млн осіб. Сьогодні близько 96% усіх пасажиропотоків в
Україні припадає на 8 аеропортів: Бориспіль, Дніпропетровськ, Одеса, Донецьк,
Сімферополь, Львів, Харків, Київ (Жуляни).
Державне
підприємство «Украерорух», яке за технічним оснащенням, рівнем культури і
безпеки обслуговування польотів і соціального забезпечення своїх працівників
досягло європейського рівня, здійснило за звітний період на 9% польотів
більше, ніж за минулий. Як бачимо, повітряний транспорт і пов’язана з ним
інфраструктура справляють значний вплив на розвиток пасажирських і вантажних
перевезень, а також на розвиток економіки загалом.
Незважаючи на
кризові явища в світі, фахівці прогнозують щорічне значне зростання парку
повітряних суден. А це означає, що на підприємствах цивільної авіації будуть
нові робочі місця, авіапрацівники зможуть розраховувати на підвищення зарплати
та поліпшення умов праці.
Водночас,
зважаючи на динаміку зростання обсягів авіаперевезень, усіх працівників
цивільної авіації, Гідромету й ОСО України аж ніяк не можна віднести до
категорії соціально забезпечених. Якщо 96% авіаперевезень припадає на 8
аеропортів із 28, то поділивши 4% обсягів робіт на 20 аеропортів, неважко
уявити собі частку заробітку кожного з них.
І, мабуть, не
випадково станом на 01.01.2011 заборгованість на чотирьох підприємствах (а/п
Рівне, а/п Черкаси, а/п Хмельницький і а/к «Львівські авіалінії») досягла 3
млн гривень. Кількість працівників, що не отримали заробленого, становить 265
осіб. Сума боргу такому працівникові з початку року становить 11 тис. гривень.
Такий стан справ із виплатою зарплати зумовлений відсутністю в державі
послідовної і системно орієнтованої політики, належного державного контролю
та недосконалістю законодавства в сфері оплати праці, вкрай незадовільним
ставленням уряду до позиції роботодавців як представників власника. Усе це не
тільки не сприяло викоріненню такого ганебного явища, як борги із зарплати, а
навіть зробило його постійним як у кризовий період, так і за пожвавлення
економіки.
Разом із тим ЦК
профспілки спільно з профкомами та адміністраціями підприємств робили все
можливе, аби забезпечити виконання зобов’язань, які містяться в Галузевій
угоді (їх було укладено у звітному періоді 2) та колективних договорах.
Нині основні
положення Галузевої угоди (надбавки за вислугу років до 40% посадового окладу,
120% державного соціального стандарту мінімальна зарплата, міжгалузеві
коефіцієнти тощо) застосовуються у колективних договорах у переважній
більшості аеропортів України і найбільших за чисельністю працівників і
обсягами перевезень авіакомпаніях.
Болючою проблемою
для працівників бюджетного Гідромету залишається вкрай низький рівень заробітної
плати. Працівники не задоволені низькою оцінкою своєї роботи (середня зарплата
1500 грн), відсутня мотивація до праці, виникла недовіра до соціальної політики,
що її проводить уряд країни. Керівництво Гідромету, ЦК профспілки та об’єднаний
комітет галузі постійно опікуються цією проблемою, але її вирішення заблукало
у коридорах влади.
Центральний
комітет завжди приділяв багато уваги питанню дотримання законодавства про працю.
Так, працівники Державіаслужби та Державних територіальних інспекцій праці
провели перевірку виконання трудового законодавства на підприємствах галузі.
У звітному періоді вдалося практично по всій галузі викорінити таке порушення,
як неправомірне укладення контрактів. Постійний контроль із боку ЦК профспілки
і профкомів за виконанням Галузевої угоди і колективних договорів сприяє
значному скороченню випадків незаконного звільнення працівників.
Слід відзначити,
що в звітному періоді суттєво зміцніли зв’язки Центрального комітету з керівництвом
Державіаслужби. Профспілка дістала змогу впливати на прийняття рішень
державних органів щодо перспектив розвитку галузі, прийняття підзаконних актів
з окремих напрямів діяльності тощо. Так, при розробленні проекту Повітряного
кодексу України, програми розвитку аеропортів України до 2020 року
представники профспілки взяли активну участь у роботі комітетів Верховної Ради
України та управлінь Державіаслужби. Безкомпромісна, юридично обґрунтована
позиція представників профспілок про вилучення статті 53 з проекту
Повітряного кодексу України, яка започатковувала упровадження контрактної
форми укладення трудових договорів у цивільній авіації України, змусила розробників
проекту погодитися з профспілками.
Прийнятий з
ініціативи профспілок Закон України «Про соціальний діалог в Україні» відчинив
перед ними двері міністерств і відомств. На його виконання при Міністерстві
інфраструктури створено громадську раду, через яку транспортні профспілки
одержали додаткову можливість активно обстоювати та захищати свої права щодо
участі в проведенні соціальної політики в галузі, особисто впливати на
вирішення проблем цивільної авіації.
Іван ЗВІННИК, голова
профспілки авіапрацівників України
ПЛАНИ НА МАЙБУТНЄ
У Центрального комітету профспілки, всіх її виборних органів іще багато
роботи, і насамперед – забезпечити надання безплатної юридичної допомоги
членам профспілки, представляти та захищати їхні інтереси в судах, органах
державної влади, місцевого самоврядування з питань працевлаштування і
зайнятості.
18.12.2011
|