ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЛІДЕРА ПЕРВИНКИ ЗРОСТАЄ
У Федерації профспілок Кіровоградської
області відбулося засідання за круглим столом, присвячене оголошеному ФПУ Року
первинної профспілкової організації.
Г
олова ФПО Максим Баланенко зазначив, що життя ставить перед
профспілками дуже гострі проблеми: «У цій ситуації недостатньо прийняти рішення
вищих керівних органів. Потрібна підтримка та порада людей, які знають реальне
життя трудових колективів, їхні настрої, оцінку реформ, що відбуваються в країні.
Саме такими людьми і є голови первинок. За рік, що минув, профспілками зроблено
немало, але фінансово-економічні кризи, політична нестабільність негативно
впливають на становище трудівників, зводячи нанівець відвойоване профспілками.
Великий супротив викликає тарифно- цінова політика державних органів влади,
спрямована на поширення бідності серед працюючих. І про які б заходи не
говорили спілчанам, усе зводиться до росту цін і тарифів на комуналку. На фоні
цього людей дратує започаткована нова політика оплати праці окремих категорій
керівників держмонополій, відомств, судів, яким встановлюються «захмарні»
зарплати. Такі дії Уряду вбивають всяку мотивацію до легальної продуктивної
праці, особливо серед молоді. Разом з тим, це спонукає нас до більш жорсткої
позиції у відстоюванні розміру оплати праці. Проблема особливо актуальна для
нашої області. Хоча за І квартал середня зарплата в області зросла майже на 50%
і склала 5123 грн, місце в державі за її рівнем залишилось третім знизу».
За словами Максима Баланенка, запроваджені з 1 січня Урядом
законодавчі зміни в системі оплати праці, зокрема щодо структури мінімальної
зарплати, спровокували виникнення низки проблем під час їх практичної реалізації,
знівелювали міжкваліфікаційну диференціацію в оплаті праці. Тепер до мінімальної
зарплати можуть включатися доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні
виплати, за винятком доплат за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного
ризику для здоров’я, за роботу в нічний та надурочний час, роз’їзний характер
робіт, премії до святкових і ювілейних дат. Цей показник не застосовується як
розрахункова величина у колективних договорах та угодах усіх рівнів, що
вимагає їх обов’язкового перегляду. Скасовано поняття оплати за просту
некваліфіковану працю. Тобто, питання співвідношення оплати за некваліфіковану
та кваліфіковану працю перенесено у площину колективно-договірних відносин.
І саме це покладає велику відповідальність на первинку, бо саме вона стає центровою
в переговорах стосовно ціни робочої сили. Держава тепер гарантує лише мінімалку
в розмірі 3200 грн і мінімальну тарифну ставку у розмірі прожиткового мінімуму
1600 грн. У цій ситуації можна користуватися роз’ясненнями Мінсоцполітики про
те, що за наявності фінансових можливостей підприємства госпрозрахункової
сфери, використовуючи колдоговірне регулювання оплати праці, можуть встановлювати
мінімальну тарифну ставку, виходячи з якої здійснюється побудова тарифної
сітки, у розмірі, вищому, ніж визначено законом. Часто голова профкому залишається
один на один з роботодавцем, у якого немає жодного бажання впроваджувати справедливу
оплату праці, та трудовим колективом, який саме цього вимагає.
«У цій ситуації профком повинен діяти згідно із законодавством,
– підкреслив голова ФПО, – вступати в переговори з роботодавцем, пропонуючи
своє бачення рівня оплати праці, а орієнтирів для встановлення рівня зарплати
чимало, а саме: середня зарплата по Україні (березень п. р. – 6753 грн
фактичний прожитковий мінімум для працездатних осіб – I квартал п. р. – 3549
грн, а не 1684 грн) . Є ще одна обов’язкова норма Генеральної угоди: в 2017
році частка основної зарплати в структурі оплати праці – 64%, тобто якщо
зарплата робітника першого розряду 3200 грн, то тарифна ставка його повинна
складати 2048 грн, або 28% до прожиткового мінімуму. Підкреслюю, що
забезпечення гідного рівня зарплати для нас повинно стати основним завданням».
На засіданні йшлося також про колдоговірну роботу. Практично
на кожному підприємстві, де є первинка, укладено колдоговір. Не все йде
гладко. Окремі роботодавці не вважають за потрібне обтяжувати себе додатковими
зобов’язаннями перед працівниками. Колдоговірне регулювання рівня оплати праці
– тільки початок. Надалі новий Трудовий кодекс у цю площину передає додатково
близько 40 питань, що вирішуються через колдоговір. В умовах децентралізації
держава поступово знімає із себе відповідальність за забезпечення трудових
прав, а тому зростають роль і відповідальність первинок.
Нагальним для профспілок лишається питання прийняття
Трудового кодексу.
Обговорювалася й проблема заборгованості із зарплати.
Завдяки активній роботі первинок, відповідних профорганів, у минулому і поточному
роках вдалося зменшити борги. На 1 квітня п. р. – це чотири підприємства і 29
млн грн. Це ті підприємства, де діють первинки. Проект Трудового кодексу
передбачає норму, за якою в разі порушення встановлених законом, колдоговором
строків виплати зарплати, гарантійних і компенсаційних виплат роботодавець
зобов’язаний сплатити працівнику пеню у розмірі та на умовах, визначених
колдоговором, але не менше облікової ставки Національного банку України в
розрахунку на рік за кожен день затримки та сплатити всю суму заборгованості
із зарплати з урахуванням індексу інфляції за весь час прострочення. Ця норма
спонукатиме роботодавця до своєчасної виплати зарплати.
Голови первинних профорганізацій озвучили проблеми, які їх
непокоять. Зокрема, удосконалюючи колдоговірну роботу, потрібно домагатися,
щоб норми цього документа поширювалися тільки на членів профспілки. Ішла мова
про недолугі реформи, які призводять до скорочення кадрів, недоліки в реформі
оплати праці, над усуненням яких потрібно працювати із соціальними партнерами.
Також турбує лідерів первинок недоступне літнє оздоровлення дітей.
У засіданні взяла участь і відповіла на запитання профлідерів
керівник департаменту профспілкового руху та зв’язків з громадськими організаціями
ФПУ Лариса Ровчак. Зокрема, вона розповіла про місце і роль профспілок у
новостворених територіальних громадах.
Марія ІВАНОВА
ПІДПИСАНО ГАЛУЗЕВУ
ТЕРИТОРІАЛЬНУ УГОДУ
ХМЕЛЬНИЧЧИНА
З ініціативи обласної організації профспілки
працівників житлово- комунального господарства, місцевої промисловості та
побутового обслуговування населення підписано галузеву територіальну угоду між
виконавчим комітетом Волочиської міської ради та обласною організацією
профспілки на 2017–2020 роки.
В
угоді враховано чинні норми
Генеральної, Галузевої, Територіальної угод, пропозиції керівників комунальних
підприємств ЖКГ м. Волочиська, внесені в ході колективних переговорів,
узгоджені позиції сторін щодо основних принципів проведення соціально-економічної
політики у сфері діяльності підприємств і організацій ЖКГ об’єднаної
територіальної громади. Положення угоди спрямовані на забезпечення прав і
гарантій працівників, насамперед права на гідну оплату праці.
Угоду підписали Волочиський міський голова Костянтин Черниченко
та голова обкому профспілки Микола Шафінський.
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ
– ОДНА З НАЙБІЛЬШИХ ПРОБЛЕМ ВИПУСКНИКІВ
Для студентів 5 курсу юридичного
факультету Чорноморського національного університету ім. Петра Могили було проведено
черговий семінар-тренінг для молоді на тему: «Практичні аспекти укладання трудових
договорів». Навчання провела завідувач відділу з правової роботи облпрофради Надія
Матвєєва.
Н
а семінарі обговорювалися питання державних гарантій
і сприяння працевлаштуванню молоді на першому робочому місці. Також майбутні випускники
отримали практичні поради щодо пошуку роботи та ведення переговорів з майбутніми
роботодавцями. Жваве обговорення у молоді викликали питання легальної зайнятості,
стажування та встановлення випробування при прийнятті на роботу.
Вл. інф. облпрофради
ОПЛАТІТЬ ПРАЦЮ
ГОРЯН ПО СПРАВЕДЛИВОСТІ!
Голова Закарпатської облпрофради
Володимир Фленько звернувся до Голови Верховної Ради України Андрія Парубія та
Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана з листом щодо проблем оплати праці
та пенсійного забезпечення мешканців нашого краю, зокрема населених пунктів, що
мають статус гірських.
«У
зв’язку із запровадженням мінімальної зарплати в
розмірі 3200 грн, – ідеться в листі, – в бюджетних організаціях, незважаючи
на різні доплати і надбавки, оплата праці некваліфікованого працівника і фахівця
є практично однаковою. Причина в тому, що посадовий оклад І тарифного розряду
Єдиної тарифної сітки становить всього 1600 грн. Порівняно з 1 грудня 2016
року, розрив між І тарифним розрядом ЄТС та мінімальною заробітною платою
значно збільшився. Якщо на 01.12.2016 він становив 0,83 (І тарифний розряд ЄТС
– 1335 грн, а МЗП – 1600 грн), то на 01.01.2017 – всього 0,5 (І тарифний розряд
ЄТС – 1600 грн, МЗП – 3200 грн).
Це викликає невдоволення
працівників бюджетних установ, не стимулює їх до професійного виконання своїх
посадових обов’язків. Крім того, Кабінетом Міністрів України не виконується
п. 2.29 Генеральної угоди на 2016–2017 роки, де передбачено «не допускати
збільшення грошового розриву між посадовим окладом (тарифною сіткою) працівника
І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки та мінімальною зарплатою».
Підвищення мінімальної
зарплати включає в себе гарантовану державою доплату в розмірі 25% посадового
окладу для громадян, які проживають у населених пунктах, що мають статус
гірських. Основні засади державної політики щодо розвитку гірських населених
пунктів та гарантії соціального захисту громадян, що в них проживають,
визначені Законом України «Про статус гірських населених пунктів України».
Для низькооплачуваних працівників цих місцевостей цю доплату повністю
нівельовано, оскільки її включено до мінімальної зарплати.
У Закарпатті в гірських
населених пунктах трудяться майже 20 тис. працівників різних галузей, у тому
числі понад 12 тис. – в бюджетних організаціях і установах, більшість з них
отримують зарплату 3200 грн.
Крім того, потребують
законодавчого вдосконалення питання щодо надання громадянам статусу осіб, які
проживають на території населеного пункту, що має статус гірського, оскільки
визначення терміну «постійне місце проживання» цим законом не передбачено.
Тому неможливо відстежити правомірність надання сільськими радами громадянам
відповідного статусу. Така ж проблема і з припиненням цього статусу,
оскільки ця процедура взагалі не прописана. Водночас у Законі України «Про добровільне
об’єднання територіальних громад» не визначено термін «гірська громада» та не
передбачено надання статусу гірських цим громадам.
Також потребує врегулювання
питання пенсійного забезпечення осіб, які проживають в гірських населених
пунктах. Лише на території нашої області мешкають 61,5 тис. пенсіонерів, які
отримують пенсійні виплати на 20% більше за проживання в гірських населених
пунктах. Місячна потреба на виплату таких надбавок становить 12,7 млн грн.
Законом
27.05.2017
|