70-річчя першого профспілкового з’їзду
Як свідчать історичні факти, розгортання профспілкового руху
на Закарпатті наприкінці 1944 року набуло стадії, коли стало конче необхідним
об’єднати розрізнені профспілкові осередки в єдину профспілкову організацію.
На підприємствах, фабриках, шахтах, в інших трудових колективах розгорнулася
організаційно-масова і політична робота з підготовки Першого з’їзду профспілок.
На той час у краї було створено 14 первинних організацій, що об’єднували 809
спілчан.
Перший з’їзд професійних спілок Закарпатської України
відбувся 21 січня 1945 року в м. Мукачеві, в залі місцевого кінотеатру. На
з’їзд направили своїх делегатів усі 12 округів.
Сергій БАРАНЧИКОВ
У роботі з’їзду взяли участь 592 делегати з правом
ухвального голосу та 78 запрошених. Серед делегатів були 396 робітників, 181
службовець, 93 педагоги, в числі присутніх – 57 колишніх партизан.
На порядок денний з’їзду було винесено три питання: «Про
возз’єднання Закарпатської України з Радянською Україною» (доповідач голова
Народної Ради Іван Туряниця), «Про завдання профспілок Закарпатської України»
(доповідач Іван Петрущак), а також вибори Центральної Ради профспілок і ревізійної
комісії.
З’їзд одностайно підтримав Маніфест про возз’єднання,
прийнятий Першим з’їздом народних комітетів Закарпатської України, а також
розглянув першочергові завдання профспілок Закарпаття.
Головна увага приділялася виробленню стратегії і тактики
роботи профспілок в нових умовах. Якщо раніше вони фактично були цеховими
організаціями з вузькообмеженими функціями, то тепер їхнє головне завдання
полягало в тому, щоб активно включитися в роботу з відбудови народного
господарства, налагодження виробництва, відродження економіки краю.
У галузі промисловості з’їзд зобов’язав профорганізації
активно допомагати Народній Раді і місцевим народним комітетам у найкоротший
строк відновити виробництво на націоналізованих підприємствах, взяти участь у
створенні органів управління, виконанні виробничих планів, підборі керівних
господарських кадрів. Мова йшла також про те, що профспілки повинні предметно
зайнятися організацією робітничого постачання, турбуватися про виділення працюючим
земель під городи, рішуче боротися проти спекулянтів.
На приватних підприємствах перед профспілками постало завдання
здійснювати контроль за їх власниками з тим, щоб вони не приховували запасів
палива і сировини, не «заморожували» виробництво, регулярно забезпечували населення
необхідними товарами. За двосторонніми угодами профспілок з приватними
підприємцями передбачалося створити тут виробничі та культурно-побутові умови
й оплату праці не гірші, ніж на державних підприємствах.
З урахуванням специфіки виробництва з’їзд визначив основні
напрями діяльності профспілок у конкретних галузях: лісовій, харчової
промисловості, на залізничному транспорті, в торгівлі, державних установах
тощо.
Принципове значення мали резолюції з’їзду з питань охорони
праці, заробітної плати і соціального забезпечення. З’їзд ухвалив рішення
звернутися до Народної Ради Закарпатської України з вимогами про введення на
підприємствах 8-годинного робочого дня, а для підлітків до 18 років – 6-годинного;
про встановлення двотижневої оплачуваної відпустки для трудівників, які працюють
на даному підприємстві не менше одного року; про надання 8-тижневої оплачуваної
відпустки вагітним жінкам, допомоги в поліпшенні житлових умов робітників і
службовців.
З’їзд закликав профспілки розгорнути цілеспрямовану роботу
з ліквідації неписьменності серед працівників, створення для спілчан вечірніх
загальноосвітніх курсів і шкіл, організації широкої мережі клубів і бібліотек,
залучення до участі в художній самодіяльності, занять фізкультурою та спортом.
На з’їзді було обрано Центральну Раду профспілок
Закарпатської України в кількості 42 осіб на чолі з Іваном Петрущаком,
заступником голови Іваном Шимоном, ревізійну комісію у складі 11 осіб, яку
очолила Сирена Борканюк.
Значення Першого з’їзду профспілок Закарпатської України
полягає в тому, що він об’єднав окремі профспілкові організації краю в єдину
професійну спілку Закарпаття, визначив її головні напрями роботи.
Тримати руку
на
пульсі
Незважаючи на фінансові труднощі, Закарпатська обласна
організація профспілки «Машприлад» намагається тримати руку на пульсі
діяльності підприємств галузі, допомагати їх керівникам і профкомам у
вирішенні соціально-економічних питань. Про це йшлося на обласній
звітно-виборній конференції Профспілки машинобудівників і приладобудівників
України, на якій про роботу за п’ятирічний період звітувала Марта Малета.
Сергій БАРАНЧИКОВ
З ініціативи профспілки значна увага приділяється
колективно-договірному регулюванню соціально-економічних і трудових відносин.
На всіх підприємствах укладені колективні договори. За всіх економічних
негараздів, адміністрації та профкоми вишукують бодай найменші можливості
поліпшити матеріальне становище своїх працівників. Торік, згідно з колдоговорами,
на запровадження непередбачених законодавством пільг і гарантій працівникам
спрямовано 42 тис. грн, на охорону праці відраховано 90 тис. грн, або 0,5%
фонду оплати праці. Понад 90% профорганізацій отримують кошти на культмасову,
спортивну й оздоровчу роботу.
Аби зберегти виробництво, галузеві підприємства краю
знаходять нові ринки збуту продукції, освоюють сучасні технології, намагаються
працювати на перспективу. Тож у період великих випробувань для нашої країни у
галузевих підприємств нашої області з’являється світло в кінці тунелю. Але
машинобудівникам та приладобудівникам конче потрібна державна підтримка
вітчизняного виробника. Свою роль у цих питаннях прагне знайти і галузева
профспілка, люди їй довіряють.
На обласній звітно-виборній конференції виступили голова
Закарпатської облпрофради Іван Король і голова ЦКПрофспілки машинобудівників
та приладобудівників України Анатолій Кубраченко, які також вручили нагороди
кращим профактивістам галузі.
Головою Закарпатської обласної ради профспілки «Машприлад»
знову обрано Марту Малету.
У
центрі уваги –
проблеми працівників наземного транспорту
У грудні минулого року працівники комунального підприємства
«Київпастранс» пікетували будівлю Уряду. Головна вимога муніципальних
перевізників – повернути гроші, які їм заборгувала держава за кілька місяців, і
вирішити питання перевезення пільговиків.
Через заборгованість із заробітної плати стан справ на
підприємстві критичний. Голова первинної профорганізації електротранспортників
КП «Київпастранс» Сергій Болдинюк прокоментував «ПВ» ситуацію, в якій
опинилися працівники підприємства.
«Звичайно, після тримісячної заборгованості із зарплати
настрій у людей кепський. Гостроти ситуації надає проблема недофінансування за
перевезення пільгових категорій пасажирів. Ці пільги не ми надаємо, надає
держава, влада. Проте нас обвинувачують в тому, що ми не можемо підрахувати
кількість пільговиків. А щоб їх підрахувати, необхідні засоби обліку. Для
цього потрібно вкладати кошти ще й для введення «електронних» карток.
Ми перевозимо пасажирів – ось наш обов’язок. А щодо нашої
експлуатаційної діяльності, то слід розуміти, що в кожен трамвай, тролейбус,
автобус потрібно вкладати кошти, щоб він був у технічно справному стані. Щоб ми
могли надавати якісні послуги з перевезення пасажирів, аби люди не ображалися.
Ми працюємо на ринку, а отже, владі треба якось реагувати на економічні можливості
нашого підприємства. Ми можемо перевозити пільговиків, але тоді давайте нам
стабільну систему фінансування на покриття збитків за ці перевезення.
Практично з початку 2002 року комунальне підприємство «Київпастранс»
почало працювати на межі виживання. Під час кризи 2008–2009 років по кілька
місяців не виплачувалася зарплата, підприємство працювало на межі економічної
небезпеки. З роками негатив поступово накопичувався, та ще й на додачу до того,
що сьогодні відбувається в державі. Усе це й спричинило кризу, в якій опинився
«Київпастранс».
Якщо термін затримки зарплати становить місяць, люди ще
якось терплять, розуміють ситуацію, а коли грошей не виплачують вже три місяці
(що є неприпустимим), то терпіти вже ніхто не може. Тому пікетування будинку Кабінету
Міністрів України, яке ми провели в грудні 2014 року, це не просто «червоне
світло», це збій у роботі на певних рівнях! Сьогодні не йдеться про підвищення
зарплати. Але те, що було відпрацьовано, необхідно оплатити. Працівникам
потрібно жити!
Тариф у 3 гривні був оприлюднений ще в 2013 році. І з нами
погодилися, що дійсно, це питання потрібно невідкладно вирішувати. Але його
вчасно не ввели. І взагалі, якщо підвищувати тариф, то робити це треба
поступово, щоб не так боляче відбивалося на гаманцях пасажирів.
Коли збільшили тариф на проїзд у метро з 50 копійок до 2
гривень, у міському наземному транспорті також збільшили його до півтори
гривні, але при цьому на 400 тис. зросла кількість пасажирів-пільговиків. І це
відразу знівелювало економічну складову.
Наразі ситуація з виплатою зарплати працівникам КП
«Київпастранс» зрушилася з місця, почали погашати заборгованість за жовтень та
листопад 2014 року. Ми сподіваємося на підтримку столичної влади, яка
віднайде можливості для фінансування підприємства, а також кошти для
компенсації перевезення пільгових категорій пасажирів у громадському
транспорті».
Тетяна РУБАН,
«ПВ»
06.02.2015
|