Морська держава чи країна біля моря?
Петро І казав, що
щаслива та країна, яка має вихід до моря. Він мав на увазі наявність власного
потужного флоту, ведення морської торгівлі й т. ін. На жаль, після того, як
Україна стала незалежною, вона таке щастя втратила. Ні, сам вихід до моря залишився.
Але де ж у минулому славний флот, де, як кажуть, та курка, що несла золоті
яйця?
Один з найбільших у
світі флотів дуже швидко знищили. Відверто можу сказати, що перший президент
України вважав: фахівців морської галузі, а саме з морського судноплавства, в
Україні немає, всі вони в Москві, тому що там було Міністерство морського флоту
СРСР. Тож було зроблено висновок, що Україні флот не потрібен. З легкої, а
краще сказати – нелегкої, руки тодішнього керівництва держави судна почали
доправляти в офшори. Чорноморське пароплавство, яке налічувало тоді понад 350
суден, здійснювало багато перевезень як національний перевізник, було великим
постачальником коштів до бюджету, зокрема валютних, так і загинуло. До речі,
й до сьогодні ще намагаються деякі об’єкти Чорноморського пароплавства продати,
роздати. Це говорить про те, наскільки ж воно було багатим, що й за всі ці
роки не змогли все розтягти, як кажуть, до денця.
Тож в Україні флоту не залишилося, відтак було заявлено, що
вона вже не морська держава, а транзитна. А транзит здійснюється через порти.
Це ж морські ворота країни, куди надходять і звідки вирушають вантажі. Порти
завжди були самодостатніми, містоутворюючими підприємствами, зазвичай з
розвинутою соціальною сферою.
Портовики завжди вважалися такою собі привілейованою
частиною працівників і в галузі, і в нашій профспілці. Реформи, всілякі
перетворення, що відбуваються в країні й галузі, торкаються і портовиків.
Складно однозначно сказати, добре це чи погано. Але вже точно можна
стверджувати, що широко нині обговорюваний Закон про морські порти України є
далеким від досконалості. В ньому потрібно багато що доопрацювати.
Людей лякають, наприклад, випадки російського досвіду
приватизації морських портів. З росіянами, до речі, ми недавно на цю тему
спілкувалися. І вони розповіли, що близько 50% працівників потрапляють під
скорочення. Нікуди правди діти, є зайві люди, особливо в управлінському апараті
з колись роздутими штатами. Але давайте проаналізуємо. Ось узяти хоча б порт
Рені. Це містоутворююче підприємство. Куди після звільнення з порту людям іти
працювати? Така ж ситуація і в інших портах. От і виходить, що людей потрібно
кудись працевлаштовувати. Тому й постає найголовніше на сьогодні питання:
навіщо нам цей закон, адже ми працювали, отримували належну зарплату, порт
рентабельний, то невже держава не може ним ефективно розпорядитися?
Передбачити і запобігти
Виходячи з того, що флоту в нас фактично немає, а
залишилися лише порти і берегова структура, то й говорити доводиться лише про
них. Але якщо до вирішення проблем підходити наскоком, жорстко, то нічого
доброго з цього не вийде, потрібен творчий, сказати б, індивідуальний підхід.
Лише тоді буде користь для всіх. Тому що окремі порти фактично не працюють і, звичайно
ж, робити з ними щось треба. Адже площі є, вони дозволяють розгорнути роботу.
Потрібні поштовх, активні дії, інвестиції. Ось тут і мають
сказати своє слово профспілки. Яка їх роль у процесі приватизації портів? Ми
ще кілька років тому знали про ці процеси і вжили запобіжних заходів. У нашій
галузевій угоді, в колективних договорах їх заклали заздалегідь. Нині
представники трудового колективу, як правило, це профспілки, що підписують
колдоговір, обов’язково мають брати участь у всіх комісіях із питань оцінки
власності та її вартості. У комісіях з інвентаризації власності обов’язково має
бути представник профспілок, у тому числі інвентаризації об’єктів соціальної
сфери. Тобто можна сказати, що профспілки повинні контролювати процес приватизації
морських портів.
Я згоден з тим, що в ході перетворень морські порти можуть
позбавлятися певної власності соціальної сфери. Тобто порт має займатися
своєю основною справою – вантажопереробкою. А утримувати гуртожитки для
малосімейних, дитсадки, стадіони безпосередньо не входить до кола його
діяльності. Можливо. Але подивіться, які при портах чудові бази відпочинку,
будинки культури, школи, дитсадки! Адже тут оздоровлювалися, вчилися, ходили
на концерти кілька поколінь портовиків. Як же це відібрати в трудового
колективу і віддати комусь у власність? І звичайно ж, підприємства хочуть
зберегти для себе ці об’єкти соціальної сфери.
І не випадково, думаю, на круглому столі
«Соціально-економічні аспекти приватизації морських портів», який відбувся у
Федерації профспілок України, мої колеги порушували питання про те, як можна
залишити об’єкти соціального призначення у власності трудового колективу, а
не віддати в комунальну, де їх одразу розпродадуть.
Головне – соцзахист
Що сьогодні відбувається в галузі? На кожному підприємстві
приймаються колективні договори, де вказуються соціальні гарантії для
працівника. Там же гарантуються безпечні умови праці. І вимоги ці, повірте,
дуже жорсткі. Профспілки контролюють, щоб їх виконували в повному обсязі.
Зокрема, щоб виділялися гроші для придбання засобів індивідуального захисту,
проводилися інструктажі з техніки безпеки. У зв’язку з реформуванням та
змінами у формі власності портів людей, звичайно ж, цікавить питання, чи
збережуться за ними робочі місця і соціальні гарантії. Тож перед головами
профкомів портів постає головне завдання: іти безпосередньо до людей, до
причалу, пояснювати не абстрактному, а абсолютно реальному Івану Івановичу,
що профспілка тебе захистить і ти повинен залишатися її членом. А ми подбаємо
про те, щоб зберегти за тобою ці соціальні гарантії. І хто б не прийшов –
якийсь заокеанський Сміт або російський чи вітчизняний олігарх, в українському
законодавстві передбачено, що профспілковий лідер або представник профкому
має представитися їм і сказати: «Тут діє профорганізація, тож давайте підписувати
колдоговір». І хоче новий власник чи ні, але відповідно до українського
законодавства повинен це зробити. Я завжди виступаю проти будь-яких
конфліктів, протистоянь. Ставати в позу, починати війну, виходити на барикади –
це далеко не найкращий підхід. Сьогодні в Україні, як і міжнародній профспілковій
діяльності, цінується переговорний процес, соціальний діалог. Ми відчуваємо
велику допомогу з боку ФПУ. Здавалося б, зайві клопоти, зайві проблеми для
них. Але вони завжди йдуть нам назустріч.
Що ж до наших планів і завдань, то насамперед нам доведеться
вирішувати актуальні питання з тими інвесторами, які прийдуть в наші колишні
державні порти. З цими людьми ми мусимо знайти спільну мову, і це мають
зробити наші профспілкові активісти. Їм необхідно сісти за стіл переговорів
і обговорити питання соціального захисту працівників, збереження гідних умов
праці та її оплати. Тим більше, що тут ми вже маємо позитивні приклади.
Зокрема, в Одеському порту є вісім підприємств, які спочатку були
підприємствами спільної діяльності, а згодом їхніми власниками стали іноземці.
Компроміс знаходять шляхом переговорів. І їх працівники живуть не гірше, ніж
на наших державних підприємствах.
ДЕ ЗНАЙТИ ГРОШІ?
Абсолютно очевидно,
що сьогодні галузь і морські порти потребують інвестицій. Необхідно залучати
інвесторів, їх кошти для розвитку. Яскравий приклад – проведення Євро–2012. Ця
подія піднесла міжнародний престиж нашої країни. Водночас побудовані
аеропорти, дороги, стадіони – все те, що необхідно для будь-якої цивілізованої
країни. Такий же поштовх, вважаю, має бути і щодо розвитку морських портів і
реалізації відповідного закону. Лише за моєї пам’яті було створено близько семи
варіантів цього закону. Його переінакшують, підганяють під певні інтереси.
Кожен прагне підлаштувати його під себе. Деякі народні депутати доклали своєї
руки. Можу про це судити, оскільки брав участь у кількох засіданнях підкомітету
профільного парламентського Комітету.
Михайло КІРЄЄВ,
голова Профспілки працівників морського
транспорту України
19.07.2012
|