Завжди несподівано, завжди вражає
Відомий архітектор
Юхим Крикун у своїй книзі «Архітектура Південного узбережжя» писав: «Ластівчине
гніздо стало своєрідною емблемою Криму. Мільйонними тиражами листівок,
буклетів, фотоальбомів його зображення розповсюдилося по всьому світу. Ним
милуються у найрізноманітніших куточках землі. Побачити його намагаються всі,
хто відвідує Крим. До зустрічі з цією пам’яткою люди готові, але вона завжди
несподівана, завжди вражає».
Саме цього року казковий повітряний замок, що височіє понад
морем, відзначає свій поважний ювілей – століття.
На вершині Аврориної
скелі, над Ластівчиним гніздом, розташований один із кращих оглядових
майданчиків Криму, звідси відкривається чудовий краєвид: скеля Парус, Ялта та
Ялтинська бухта, Аю-Даг...
У Криму багато цікавинок
для туристів і відпочивальників, та «поза конкурсом» – цей романтичний замок,
що гордовито вінчає прямовисну сорокаметрову Аврорину скелю мису Ай-Тодор у
селищі Гаспра. І, здається, доволі ризиковано нависає над морськими хвилями.
Колись, у VIII– X ст., саме на цьому місці, на скелястому виступі діяв грецький
православний монастир святого Феодора, грецькою – Ай-Тодор. Поза сумнівом, це
місце оповите романтикою. Приміром, першу дерев’яну будівлю тут було споруджено
для старого відставного генерала, героя російсько-турецької війни 1877–1978
рр. Багатьом військовим, котрі відзначилися у цій військовій кампанії, після
приєднання Криму до Російської імперії роздавали землю на півострові. Землю –
а не скелю! Отже, це був його вибір. Тим часом до нашого часу дійшла така
легенда.
...Важко спираючись на палицю, старий генерал піднявся на
Аврорину скелю й довго стояв, замислено вдивляючись у морський простір –
безмежний, манливий. Тоді він перевів погляд на самотнє дерево, що стелилося
неподалік, по скелі. Воно не мало жити, тим більше – вижити тут, де лише саме
каміння, без ґрунту, без підживлення! Однак дерево жило й здаватися не
збиралося. Для старого вояка це стало уроком стійкості й життєздатності, сили
та впертості. За бажанням генерала незабаром на самісінькій вершині скелі, на
небезпечній висоті було збудовано дерев’яну дачу, яку він романтично називав
«замок кохання», а офіційно – «Генераліф».
Приблизно так описує Ю. Крикун появу на Ай-Тодорі першої
споруди.
Минули роки. Згодом цю дачу придбала московська купчиха
Рахманова, котра перебудувала її на власний смак. Вважається, що саме вона,
мабуть, теж не позбавлена романтичних почуттів, назвала її Ластівчине гніздо.
А 1911 року будинок купив німецький нафтопромисловець барон Штейнгель і почав
із того, що наказав зламати дерев’яну споруду й спорудити на її місці кам’яний
замок, котрий нагадував би господареві милі його серцю середньовічні німецькі
фортеці. Проект було замовлено російському інженеру та скульптору Леонідові
Шервуду.
Так 1912 року на Аврориній скелі постав усесвітньо відомий
красень-замок. По суті, він не вважається архітектурним шедевром, але такий
магнетично притягальний, так вражає уяву, ніби це частина дивовижно гарної
природної композиції. Тож слово «шедевр» усе ж таки тут доречне.
Висловлюючись по-сучасному, креативність будівничого просто
вражає! Будівля «пташиного об’єму» з витонченими маленькими вежами заввишки
дванадцять метрів має фундамент розміром 10х20 метрів. І це на самому краєчку
скелі! Через гранично малу ділянку архітектор вдався до ступінчастої
композиції. Та річ навіть не в тім. Архітектор, мабуть-таки, був генієм,
бо... вправно пожартував із нашим сприйняттям. Він замислив і втілив нібито
непевні пропорції, невідповідність розмірів вікон і дверей та начебто свідомо
уникнув цілісності твору. Й мети було досягнуто: замок здається дивовижно легким,
мало не крихким, наче гніздо ластівки, що от-от упаде в море. Насправді ж
споруда, збудована із сірого кримського вапняку й жовтого євпаторійського каменю,
– надзвичайно міцна та надійна.
І вона ніколи не підвела б ні свого творця, ані кримчан,
якби не сильний землетрус 12 вересня 1927 року. Та й переживши близько семи
балів, замок устояв: у море зірвалися лише гострі шпилі й шматок скелі під нижнім
балконом. Довгий час споруда вважалася аварійною, а реконструкцію
Ластівчиного гнізда розпочали лише 1968 року. Впродовж трьох років під
керівництвом архітектора І. Татієва замок було поновлено й зміцнено. Він став
іще гарнішим, і нарешті його офіційно було визнано пам’яткою архітектури
національного значення. В липні 2011-го Ластівчине гніздо було передане в
муніципальну власність, тут відкрилася виставка «Чарівний світ Архипа Куїнджі»,
де експонується неперевершена за красою картина «Місячна ніч на Дніпрі».
«Десять негренят» й
інше
Зрозуміло, що
дивовижно гарний замок, Аврорина скеля і скеля Парус, безмежна морська широчінь
не могли не приваблювати створювачів пригодницьких фільмів. Саме під Аврориною
скелею було «лігво морського диявола» Іхтіандра («Людина-амфібія»); 1987 року
Станіслав Говорухін знімав тут відомий радянський трилер «Десять негренят» за
романом Агати Крісті. Ластівчине гніздо присутнє у багатьох відомих дитячих
фільмах, найчастіше спільного виробництва, як-от «Синій птах» Джорджа
Кьюкора. Навіть Джекі Чан знімався на тлі Ластівчиного гнізда («Поліцейська
історія 4: Перший удар»).
ЦЕ ТЕЖ ЛОТОС
Найбільша в світі
диво-квітка – рафлезія арнольді – незвичайна й гарна. Вона розквітає просто на
землі, бо не має коріння й зеленого листя, де відбувався б звичайний процес
фотосинтезу. Але все необхідне для свого розвитку отримує від рослини-хазяїна
(ліани), фактично паразитуючи на ушкоджених стеблинах.
Яскраво-червона
квітка рафлезії з сильним неприємним запахом розцвітає на короткий час –
усього три-чотири дні. І лише для того, аби подбати про розмноження, для чого
й наділена від природи не зовсім звичайними даними. Гнойові мухи линуть до
неї хмарами й, переносячи пилок від квітки до квітки, сприяють заплідненню. А
в плоді рафлезії – від 2 до 4 мільйонів насінин. Подібні рослини зустрічаються
на островах Ява, Суматра, Калімантан; з них усіх, та й серед земних квітів
узагалі, найбільші за розміром – арнольді й рафлезія туан муда. Це просто-таки
квіткові «королі» з вагою до 11 кілограмів та діаметром до 1 метра. Перша з
них отримала свою назву на вшанування офіцера Рафлза й ботаніка Арнольді, котрі
саме й знайшли в південно-західній частині Суматри та описали це найбільше
диво рослинного світу.
Однак острівні аборигени з давніх-давен знали про існування
рафлезії, називаючи її по-своєму: бунга патма, тобто квітка лотоса. Індонезійці
вважають, що рафлезія допомагає чоловікам надовго зберігати молодість, а
жінкам – після пологів повернути прекрасну фігуру. Та все одно життя
унікальної рослини докладно ще не вивчене.
ПРО ПТАШИНІ ПРАВА
Є в Східному Казахстані
неймовірної краси озеро з майже казковою назвою Маркаколь, що тут-таки нагадує
казку Гауфа «Каліф-лелека». І мабуть, не випадково, бо в прилеглих заповідних
землях із тайговими лісами і прозорими гірськими річками мешкають чорні лелеки
– представники нечисленної когорти найрідкісніших птахів у світі.
Надзвичайно цікаво,
що попри складний причинно-наслідковий зв’язок виживання й вимирання видів,
чорні лелеки практично не мають природних ворогів, і винищенню птахів загрожує
хіба що раптове зникнення їжі чи вирубування лісів – території проживання. При
цьому їхня чисельність, як не дивно, була й лишається стабільно низькою, а тому
лише сам факт появи чорних лелек уже промовляє про необхідність оголосити
відповідну територію заповідною. Певна річ, чорного лелеку занесено до Червоної
книги (каламбур мимовільний).
Живучи в лісах неподалік Маркаколя, чорні лелеки рано-вранці
чималою зграєю летять до озера на годівлю, і їхнє пір’я виграє зеленим та
мідно-червоним металевим блиском. Прилетівши, лелеки заходять у воду й
починають дивно розмахувати крилами та бити ними по воді. Виявляється, в такий
спосіб вони зганяють докупи дрібних риб, а далі стрімко вихоплюють їх з води.
У деяких зоопарках науковці намагалися схрестити білого й
чорного лелеку, та нічого не вийшло: чорні претенденти готові впадати біля білих
самок, проте останні через значні відмінності у шлюбних ритуалах подібних
залицянь не сприймають, зауважує zoopage.ru.
Сторінку
підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
13.05.2012
|