« на головну 17.08.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1255)
01
Серпень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Подорожі

Не чекаючи ласки від природи

Не чекаючи ласки від природи Продовжуючи тему дерев,

поговорімо про дещо в Аме-

риці. Сьогодні абсолютній

більшості громадян добре

знайомі такі терміни, як то-

піар, аквадизайн, бонсай, хоннонбо,

ікебана... Пояснюється це просто: в

когось є дача, яку всяк прикрашає на

свій смак, хтось захоплюється хенд-

мейдом, інші багато читають чи обо-

жнюють природу (дерева, кущі, во-

доспади тощо) та її мініатюрні або

монументальні копії-подоби, дізна-

ючись про різні способи такого ху-

дожнього відтворення. Додамо до на-

званих термінів ще один – арбоскуль-

птура (від лат. arbor – дерево). Йдеть-

ся про справді дивовижне мистецтво:

створення скульптур, архітектурних,

декоративних, побутових форм і ре-

чей з живих дерев. Зрозуміло, дерева

не помирають, а живуть далі – тільки

в іншому, незвичайному, часом хи-

мерному вигляді. Інакше кажучи, ав-

тор замислює якусь, безперечно, не-

природну для дерева форму й надає

її стовбуру, поклавши на здійснення

задуманого приблизно 8–10 років (бо

дерево довго росте).

Родоначальником арбоскульпту-

ри є Аксель Ерландсон, син швед-

ських емігрантів, який народився

1884 року в Канаді. Ерландсон був

попервах фермером, вирощував бо-

бові й зернові культури. А проте по-

ступово, милуючись виглядом пере-

плетених гнучких стеблин, надих-

нувся «революційною» думкою: чи

не спробувати відтворити щось поді-

бне з деревами? Тож і розпочав, при-

чому страшенно захопився! Він по-

стійно натхненно експериментував

– з ясенями, кленами, в’язами, вер-

бами, березами, щоразу за допомо-

гою спеціальних пристосувань нада-

ючи стовбурам найрізноманітніших

форм, створював з них кошики, кліт-

ки для птахів, арки, альтанки, серця,

башти, різні геометричні форми, зиг-

заги, гвинтові сходи тощо.

Перша готова деревна скульптура

Акселя з’явилася 1919 року. Втім, це

мистецтво ще довго лишалося тіль-

ки захопленням автора, розвагою та

хобі, аж поки його дружина з дочкою

не вирушили 1945 року в далеку закор-

донну подорож. Знайомлячись з різни-

ми людьми та їхніми вподобаннями,

жінки переконалися: людей настільки

приваблює вигляд усіляких дивовиж,

що вони готові платити за перегляд

чималі гроші! А відтак жіноча части-

на родини досить швидко збагнула,

що хобі чоловіка й батька може стати

дуже прибутковою справою.

Ерландсон і справді запалився

цією ідеєю й можливостями, купив

невелику земельну ділянку в Калі-

форнії (США) та почав пересаджу-

вати на неї свої кращі дерева (тоб-

то уник багатолітнього вирощуван-

ня саджанців) і вже 1947 року від-

крив для огляду супероригінальний

сад, назвавши своє дітище «Дерев-

ний цирк» (Tree Circus). Таким чи-

ном, першу половину життя Аксель

провів у Канаді, здебільшого опікую-

чись садом та городом, а другу, суто

творчу, в США. Та назагал сміливо

можна стверджувати, що Аксель Ер-

ландсон присвятив арбоскульптурі

все життя (помер 1964-го), прийшов-

ши до неї не одразу, але фактично го-

туючись до такого «осяяння» ще за-

молоду. Він створив просто-таки ви-

датні шедеври, небачені й нечувані, а

коли його запитували, як він домага-

ється таких чарівних скульптур, що

конкретно робить з деревами, відпо-

відав щось на кшталт: «Я просто по-

просив їх про це». Згодом деякі дере-

ва загинули, деякі було пересаджено

до інших місць, проте в цілому парк

зберігся, і його поповнюють твори су-

часних ентузіастів цієї справи, пише

art-ginkgo.com. Щоправда, десь на ін-

шому сайті довелося прочитати, що

нібито 1985 року Tree Circus викупив

один американський мільйонер.__

 

  • Довкілля по-іншому

Звичайно ж, в Акселя Ер-

ландсона з’явилися на-

ступники. Як і будь-який

напрям у творчості, так і

експериментування з деревни-

ми стовбурами приваблює ба-

гатьох аматорів та фахівців, по-

при те, що на здійснення заду-

му слід покласти роки й деся-

тиліття.

З арбоскульптури народилася

арбоархітектура, тобто викорис-

тання рослин як основи буді-

вельних конструкцій. Це дуже

екологічно. Такий підхід розви-

вається й має чимало прихиль-

ників та послідовників. Отже,

люди створюють будинки, ме-

блі, не кажучи вже про здій-

снення найрізноманітніших

художньо-практичних фантазій

авторів. Нині один з найвідомі-

ших деревних ковалів – Річард

Рімс із Орегони. До речі, саме

він і придумав цей термін – ар-

боскульптура. Рімс має власний

слоган-кредо: «Уяви собі світ, у

якому хотів би жити, й створи

його власноруч». Сам він вірту-

озно створює столи й стільці для

клієнтів-замовників, «будує»

собі деревний дім та бачить в

арбоскульптурі, й особливо в

арбоархітектурі, майбутнє і по-

рятунок планети (art-ginkgo.

com). У тому сенсі, що масове

захоплення арбоархітектурою

здатне зупинити масштабне ви-

рубування дерев; врешті-решт

відпаде необхідність, покинув-

ши цивілізацію, «піти в ліси»,

аби злитися з природою, ліс сам

прийде до людини.

Скульптури створюються зде-

більшого за допомогою мето-

дів, аналогічних тим, які вико-

ристовував Аксель Ерландсон:

дерева вигинають, обрізають,

об’єднують одразу кілька, при-

щеплюють тощо. Однак вважа-

ється, що Ерландсон мав се-

крети щодо певних нюансів,

власну технологію, й усе це за-

брав із собою в інші світи. Він

ретельно оберігав свої секрети

від шпигунів, тож яким на-

справді був рецепт його ще-

плення, невідомо.

З іншого боку, начебто й най-

складніші композиції із стовбу-

рів дерев не потребують яко-

гось хитромудрого інструмен-

тарію та особливих технологій.

Більше того, автори різних ста-

тей з цього приводу навіть ди-

вуються: як так сталося, що ар-

боскульптура не з’явилася ще в

давнину? Чому наші далекі

пращури не перейнялися ідеєю

створення такого розкішного

ландшафтного дизайну? Але

поза чистою естетикою, прак-

тичний бік справи їх усе-таки

цікавив: приміром, збереглися

два крісла й столик, вирощені

спеціально для китайського ім-

ператора (там же). Схоже, що

вони не надто зручні, але ма-

ють неабияку цінність як твори

мистецтва.__

 

Дерево-гай

В індійському ботанічному саду є справ-

жній скарб – дерево, що дістало назву

Великий баньян, бо є найбільшим з відо-

мих баньянів. Йому від 200 до 250 років.

Узагалі, згаданий вид – це дивовижні де-

рева з величезними кронами: спочатку

виростає одне-єдине дерево, з гілок яко-

го витягуються паростки, що тягнуться

назад до землі, пише animalworld.com.

ua. Більшість таких повітряних коренів

землі не досягають і засихають, проте

певній частині з них усе ж вдається вко-

ренитися. Й одразу по тому звислий ко-

рінь починає потовщуватися, поступово

перетворюючись на справжній новий

стовбур. А відтак дерево має два-три,

десять-п’ятнадцять, а то й сотні стовбу-

рів – скільки дозволяє ділянка землі.

Що ж до Великого баньяна, то його крона

– найбільша в світі, її довжина по колу ся-

гає 350 м, адже ця рослина, яку ще нази-

вають дерево-ліс, має тисячі стовбурів і

розмістилася на площі приблизно півтора

гектара. Завдяки всьому цьому Великий

баньян, безперечно, більше скидається

на зелений гай, ніж на окреме дерево.

У давнину, розповідає джерело, баньян

називали Світовим деревом: воно сим-

волізує людську свідомість. На Сході,

який, як відомо, річ тонка, вважають,

що, можливо, саме таке дерево зроста-

ло в Едемі і його називали деревом піз-

нання добра й зла. Воно уособлює світ,

який постійно оновлюється й відроджу-

ється, тобто невичерпне джерело життя.

Це також символ порядку й гармонії – на

противагу хаосу. Нарешті, саме під та-

ким деревом Будда досяг просвітлення.

В Індії ця рослина вважається національ-

ним набутком.

 

Невже доля Атлантиди?

Славетний Мальдивський архіпелаг з усіма його

принадами й білосніжними пляжами може невдо-

взі зникнути під водою. Причина такої загрози –

глобальне потепління. Адже острови розташовані

в середньому лише на півтора метра над рівнем моря,

тож Комісія ООН з питань зміни клімату передбачає, що

до кінця століття рівень океану підвищиться на 58 см,

пише korrespondent.net. А отже, більшість із 1192 остро-

вів Мальдив, немов легендарна Атлантида, назавжди

підуть під воду.

Мальдивський уряд робить усе можливе й неможливе,

аби врятувати знаменитий архіпелаг та його населення,

котре нині налічує приблизно 369 тис. осіб. Серед різних

заходів обговорювалися й варіанти придбання землі в

Австралії, Індії або Шрі-Ланці, аби мати змогу переселити

туди людей, якщо біда наблизиться впритул.

Мабуть, з відчаю урядовці Мальдивської республіки про-

вели найнезвичніше, перше в історії засідання під водою

– на глибині 6 м, серед коралів та мешканців океану!

Президент Мохаммед Нашид і його міністри сиділи за

столами, закріпленими ланцюгами на дні. Спілкувалися

члени уряду за допомогою жестів, і в процесі засідання

виробили документ, що містить заклик до всіх країн світу

скоротити викиди вуглеводню в атмосферу (там само).

Перед цим засіданням президент та 11 міністрів упро-

довж кількох тижнів опановували курс дайвінгу. Звісно,

екстравагантність такого заходу привернула увагу всього

світу до названої проблеми, але, на жаль, конструктивно-

го її розв’язання досі не знайдено.

Тим часом, сказати б, у цілковитому суголоссі з пісенькою

краба Себастьяна в мюзиклі Алана Менкена «Русалонька»:

«но знаю давным-давно я, что чудных чудес полно твое и

мое родное большое морское дно» – Мальдивський

п’ятизірковий готель Conrad Maldives Rangali Island відкрив

чарівний ресторан під водою. Й заклад швидко набув ша-

леної популярності. Адже зовсім не обов’язково бути дай-

віністом, щоб спокійно та комфортно спуститися спеціаль-

ними сходами на глибину 5 м, зручно всістися за одним із

шести столиків (ресторан розраховано на 12 персон), сма-

кувати вишукані страви з морепродуктів і водночас милу-

ватися рибками, скатами, великими рибами, що проплива-

ють буквально поряд. А якщо пощастить, то й побачити

акулу! Стіни й стелю ресторану зроблено з акрилового, по-

вністю прозорого скла, й уся ця розкіш має форму арки, а

столики розташовано по три з кожного її боку, розповідає

travelexp.me. Все надійно, все гарантовано.__

02.08.2015



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

08.05.2024 21:25

08.05.2024 21:01

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання