«Сльоза на щоці вічності»
Так видатний індійський поет Рабіндранат Тагор назвав
Тадж-Махал, цей скарб Агри, одну з найпрекрасніших архітектурних пам’яток
світу й водночас неповторний за красою пам’ятник вічному коханню. Виявляється,
воно існує, вічне кохання, що його людина проносить крізь усе життя й забирає
із собою на той світ. Власне, історія Тадж-Махала – це величний архітектурний
реквієм, прагнення втілити й увічнити в камені красу глибокого сильного почуття.
Останній дарунок п’ятого імператора Великих Моголів Шах-Джахана своїй померлій
улюбленій дружині Мумтаз Махал. Але це не справжнє ім’я видатної жінки – лише
захоплений відгук, цілком у східному стилі.
Будучи ще зовсім юним, Шах-Джахан зустрів дівчину, котра
назавжди полонила його серце, пише Т. Островська (libsoub.ru). Дівчину звали
Арджуманд (в інших джерелах – Арджуманад) Бану Бегам. Їй – 14 років, йому – 15.
За переказами, молоді люди зустрілися напередодні мусульманського Нового
року, коли дівчина продавала на базарі якісь дрібнички, пов’язані із святом, й
щиро покохалися. Мріяли побратись. Але з політичних міркувань майбутнього правителя
(«Володаря Всесвіту», як його прозвали ще за життя) одружили з перською
принцесою. Проте мусульманин може мати кілька жінок, тож не був винятком і
Джахан. Згодом він таки одружився з Арджуманд, і вона стала для нього єдиною
на все життя. Під час весільної церемонії батько Джахана, Джахангір, дав
своїй невістці ім’я Мумтаз Махал – Перлина Палацу. Й у подальшому поети не
втомлювалися оспівувати її чарівну красу, жіночність і добре серце. Та набагато
важливіше, що Мумтаз стала надійним другом і супутником, головною порадницею
Шах-Джахана, супроводжувала його в усіх поїздках по імперії, не розлучалася з
ним навіть під час війн, була опорою, щастям та втіхою для імператора всі роки
подружнього життя. Один з офіційних літописців імператорського палацу
зауважував, що стосунки Шах-Джахана з іншими дружинами «були не більше, ніж
шлюбний статус. Інтимність, глибока прихильність та увага, які виявляв Його
Величність до Мумтаз, у тисячу разів перевищували почуття до будь-якої іншої»
(tourist-area.com).
За 19 років заміжжя Мумтаз народила 14 дітей.
Супроводжувала в поході чоловіка й будучи вагітною 14-тою дитиною. Дорога була
важкою, почалися пологи, що виявилися фатальними. Джахан втратив улюблену
жінку 1631 року. У стані горя й розпачу він присягнув коханій, яка вмирала на
його очах, що збудує для неї найпрекрасніший мавзолей, ні з чим не зрівняний,
єдиний у світі! Додамо, що палацові літописці приділили багато уваги
змалюванню страждань Джахана через смерть дружини. Імператор був невтішний, по
смерті Мумтаз він усамітнився на цілий рік, тиждень не приймав їжі, а коли
нарешті з’явився на люди, був цілковито сивий, із зігнутою спиною та старечим
обличчям.
Своє слово Шах-Джахан додержав. Він закликав до Агри архітекторів
з багатьох міст: Стамбула, Самарканда, Багдада, Бухари (libsoub.ru). Вивчивши
проекти мавзолею, запропоновані фахівцями, обрав головного будівничого; ним
став Іса Кхан із Шираза. А в проектуванні розкішного саду, що веде до
мавзолею, брали участь венеціанець і француз. Роботи тривали приблизно 22
роки.
Тадж-Махал являє собою комплекс будівель, що сполучаються:
власне мавзолей, дві однакові будівлі з чистого піщанику, чотири мінарети,
сад і розкішна брама, що й сама є мистецьким дивом. Чарівної краси
п’ятикупольний мавзолей з білого мармуру, прикрашений золотом і самоцвітами,
справді не має аналогів, вражає величчю й свідчить про пишність та багатство
прикметної епохи в історії імперії Великих Моголів. Імператорський Тадж-Махал,
мавзолей-мечеть, став перлиною мусульманської культури в Індії, загальновизнаним
світовим шедевром. Упродовж століть він надихав поетів, музикантів,
художників, котрі прагнули втілити – кожен у своєму виді мистецтва – його
магічну притягальність та чарівливість.
Навіть європейців, котрі, зокрема, набагато менше, ніж люди
Сходу, схильні до барвистих висловлювань, Тадж-Махал примушує казати про себе
як про «елегію в мармурі» або «втілені в живому камені любовні муки
імператора».
-
Пута сердечні, пута
фізичні...
Шах-Джахан був володарем
імперії Великих Моголів упродовж 30 років. За цей час, і передусім саме
завдяки йому, імперія досягла небаченого розквіту й могутності – і в
культурі, й у політиці. Але його син, Аурангзеб, 1658 року захопив трон та
ув’язнив рідного батька там же, в Агрі. Тож в останні роки свого життя
Шах-Джахан спостерігав за неперевершеним архітектурним дивом, уособленням його
кохання, не як правитель, а як в’язень – через грати. Останнім побажанням
Джахана перед смертю було прохання піднести його до вікна, аби ще раз
подивитися на Тадж-Махал і вкотре прошепотіти дороге ім’я. Син поховав батька в
мавзолеї поряд з Мумтаз, заявивши, що оскільки Джахан був надзвичайно
прихильним до його матері, то нехай біля неї знайде останній спочинок. На
перший погляд, людяно, гуманно. Але Схід, як відомо, справа тонка, й питання
карми та перевтілення душі для східної людини далеко не останнє міркування,
далеко не остання мотивація... До слова, саме там, на Сході, виникла й
збереглася традиція, згідно з якою жінка запитує свого обранця: «Чи кохаєш ти
мене так сильно, щоб, коли я помру, спорудити мені подібний пам’ятник?»
(libsoub.ru).
Помолитися – й загадати
бажання
Фестиваль небесних
ліхтариків, або Йі Пен, – одне з найяскравіших та найромантичніших свят у
Таїланді, країні з древньою культурою, старовинними звичаями й численними
традиціями. Кожен учасник фестивалю вважає за почесний обов’язок запустити в
небо свій ліхтарик, виготовлений з паперу, на дні якого – мініатюрний пальник.
Така конструкція здатна дуже високо ширяти, й опівночі небо над країною
засвічується мільйонами вогників (thaidni.ru). Ця гарна традиція виникла ще в
ХІІІстолітті, й за легендами, людина, котра пускає в небо ліхтарик, очищує
душу, набуває здатності почути голос своїх предків. Крім того, тайці щиро
вважають, що з допомогою небесного ліхтарика можна зміцнити шлюб і навіть
воскресити минуле кохання (там само). Зрештою, політ у небо – це прагнення високого,
а вогонь – символ очищення. Через це, мабуть, населення країни вірить, що разом
з ліхтариками в небо назавжди злітають всі проблеми й негаразди, натомість у
серцях оживають найсвітліші, найдобріші почуття. Перед тим, як запустити
ліхтарик, належить помолитися й загадати бажання. Чимало тайців вкладають
усередину записки з проханнями й побажаннями, а дехто – паперові гроші й
монети, прагнучи в такий спосіб допомогти тій людині, котра згодом знайде
ліхтарик, що опустився на землю. Й справді, розповідає джерело, знайдені гроші
неодноразово були вкрай доречними для тих, хто їх знайшов.
Заборонене місто
Тетяна Моргун
спеціально для «ПВ»
У Пекіні є так зване «заборонене місто» (наразі позначимо як
ім’я загальне). Це найбільший і, мабуть, найтаємничіший палацовий комплекс
світу, що половину тисячоліття слугував домівкою китайських імператорів та був
закритий для простих громадян (allcastle.info). На того, хто порушував цю
установу, чекала смерть, причому повільна й болісна. Нині більша частина
комплексу відкрита для відвідувачів, та однаково, пише джерело, історія Забороненого
міста досі лишається загадкою.
Комплекс, що розташувався на 72 га, складається з понад 800
будівель, а загальна кількість кімнат... 9999. Місто оточене десятиметровою
стіною (маленька Велика китайська стіна!) та ровом з водою, що називається
«золота вода». Місце обиралося відповідно до настанов фен-шуй: на півночі –
гори, вхід проти півдня, всередині міста тече річка – й усе це, за згаданими
приписами, дозволяє накопичувати енергію.
За легендою, дизайн Забороненого міста наснився якомусь ченцю,
який намалював проекти для князя Чжу Ді наприкінці ХIV ст. Саме цей князь і
збудував отаке місто в Пекіні, оголосив його новою столицею Китаю, а також і
центром Всесвіту; звідси, мовляв, імператори зможуть керувати Піднебесною
ефективніше. Паралельно він розпорядився будувати даоські храми та монастирі.
Будівництво ж самого міста тривало 15 років, мільйон робітників використали
100 млн тонн цегли, вдвічі більше плитки та астрономічну кількість мармуру.
Роботи було завершено 1421 року.
У палацах жили королівські сім’ї, прислуга, тисячі скопців
та наложниць. Звісно, простий люд дуже цікавило, що ж там, усередині
Забороненого. Й 1644 року, під час правління імператора Мін, коли нове оподаткування
довело до жебрацького стану майже все населення Китаю, народ вибухнув
повстанням – люди ввірвалися до Забороненого міста. Пишуть, що реакція
імператора була така: він убив усіх жінок у своєму гаремі, відрізав руку
власній дочці, а затим повісився.
Того ж таки року в палацах Забороненого міста, сповненого жагучих
і страшних таємниць, запанувала династія Цин. За переказами, євнухи, яких було
майже 3 тисячі, готували заколоти й вербували шпіонів серед наложниць. Чи то
правда, сказати важко, однак існує переказ, за яким ця династія (понад
200-літня) була приречена, мала загинути «від руки жінки». Так чи інакше, але
1853 року до палацу доставили 17-річну наложницю – Ци Сі. Й ця дівчина не лише
знищила династію, а й, пишуть, загалом імператорський Китай, ставши згодом найвпливовішою
жінкою в історії країни. Як удова імператора, вона багато років правила
Китаєм...
...Пожежа 1923 року знищила склади міста, вважається, що
його підпалили ті ж євнухи, аби приховати розкрадання королівських скарбниць.
Минуло ще близько 30 років, і комплекс Забороненого міста було відкрито для
громадськості.
13.07.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|