Мадрид удень і вночі
Тетяна МОРГУН
спеціально
для «ПВ»
Зізнаюся, що з насолодою «вивчала» давню історію Іспанії не
з підручників, а з блискучих новел Вашингтона Ірвінга. Чого варта лише славетна
Альгамбра, архітектурно-парковий ансамбль на сході Гранади в Південній Іспанії,
що розквітнув за часів правління мусульманської династії Насрідів, а Гранада стала
столицею емірату на півострові. Та однаково було дивно: маври на Іберійському півострові,
тобто на Піренеях, зі столицею у Кордові? Тим часом ця давня історія лише підтверджує,
що все повторюється: далекі пращури сучасних іспанців і португальців – вестготи
– самі згубили свою державу через чвари між королями та аристократами. Й урешті-решт
іспанський король Вітізья, знемагаючи у боротьбі із земляками, звернувся по домогу
до мусульманських племен Північної Африки. Армія берберів (маврів) таки перейшла
Гібралтар і допомогла. Тільки не повернулася додому. В руках маврів лишилася вся
південна частина півострова та вестготська столиця Толедо. Так народилася «мавританська
Іспанія», котра, що називається, витягла щасливу карту: для неї мавританська «окупація»
стала благом, араби поводилися вищою мірою цивілізовано й перетворили свою нову
державу – Аль-Андалус (звідси назва однієї з іспанських провінцій) зі столицею в
Кордові на найбагатшу, найквітучішу у середньовічній Європі.
Тож Мадрид насправді – наймолодша з європейських столиць, бо
дістала такий статус лише у ХVI столітті. Зате це найбільш «зелене» місто не лише
в Європі, а й у світі.
Тут величезна кількість розкішних палаців, унікальних музеїв
та інших пам’яток, проте очевидці стверджують, що найзначущіша пам’ятка Мадрида
– він сам! Можливо, все це тому, пише Аліса Печорина в Euguide.Ru, що архітектурні
шедеври цього міста неперевершені, пречудові, тож виокремити з цієї величі щось
супервидатне ніхто не в змозі.
Акцентується, що чимала принада міста полягає також і в його
«подвійному житті», бо, мовляв, яскравіший бік виявляється не вдень, а вночі, коли
не лише мадридці, а й більшість туристів із насолодою поринають у всі зваби відомої
іспанської «мовіди». Це слово – movida – перекладається як пересування, рух, зміна.
Так само популярний вираз мовіда мадріленья, або мадридська мовіда, інакше кажучи,
– тусовка (madrid.siteedit.ru). Із завершенням «епохи» Франко іспанці, здебільшого
молодь, цілковито занурилися в нічне життя; ходіння по барах та нічних клубах
не переривалося з вечора п’ятниці аж до ранку понеділка. І нехай відтоді багато
чого змінилося, дух мовіди, тобто відчуття свободи та ейфорії, залишився, став
частиною життя міста, традицією сучасного Мадрида. По ночах тут працюють не лише
бари, ресторани (з шедеврами іспанської кухні), кав’ярні (серед них – улюблена
Ернеста Хемінгуея), модні клуби й дискотеки, а й більшість славетних музеїв та
королівських палаців. У церквах і соборах проводяться нічні відправи. Переповнені
екскурсійні автобуси роз’їжджають центральними вулицями Мадрида (Euguide.Ru).
Що ж стосується особливих пам’яток іспанської столиці, то її
варто відвідати хоча б задля того, аби побувати в музеї Прадо (1819 року король
Фердинанд VII особисто провів офіційну церемонію відкриття Королівського музею,
хоча попервах планувалося, що це буде музей природничий). Картини репрезентуються
за школами живопису – фламандська, іспанська, італійська, німецька тощо. Й, зрозуміло,
Прадо володіє найбільшою у світі колекцією іспанського живопису. Нині тут милуються
шедеврами Веласкеса, Гойї, Ель Греко, Рубенса, Босха, Дюрера, Рафаеля, Веронезе,
Тиціана... Окремо експонуються картини, що викликають найбільшу зацікавленість
публіки. Так, скажімо, в окремому залі виставлене полотно Дієго Веласкеса «Меніни»
(«Фрейліни») середини ХVII століття. Картина ще називається «Сім’я Філіппа IV».
Це – визнаний міжнародний шедевр, одна з найславетніших у світі картин.
У грудні 2008-го в Іспанії було демонтовано останній пам’ятник
каудільо (вождю), генералу Франко – при тому, що з цього приводу в населення протилежні
думки: геть не всі схвально поставилися до ліквідації франкістської символіки.
А ось згадки про період мавританського владарювання ні в кого не викликає відчуття
дискомфорту. Тож варто, мабуть, згадати про один з найприкметніших парків Мадрида
– Кампо дель Моро («Поле маврів»). В давні часи тут стояли війська еміра Алі Бен
Юсуфа, котрі марно намагалися відвоювати свою фортецю Альказар у іспанців. Повернувши
собі багатокілометровий мальовничий простір, іспанці перетворили його на арену
для лицарських двобоїв і турнірів. Згодом одна з іспанських королев розпорядилася
влаштувати на цьому місці розкішний парк (euguide.ru).
ЩЕ ТРОХИ ПРО СМАКИ Й ПРІОРИТЕТИ
Нащадки давніх вестготів,
а це, власне, португальці та іспанці, в цьому плані відчутно розділилися. Ліссабон,
як пишуть, дихає футболом, а Мадрид живе коридою, шанувальники цього драматичного
дійства є особливою кастою обраних. «Корида де Торос» настільки популярна, що уряд
ухвалив збудувати сучасну арену для бою биків. Такою в Мадриді стала арена «Лас
Вентас» (1934 р.) – найважливіша у світі, а за величиною третя після арен у Мехіко
та Венесуелі (mundo-guides.ru).
КАЗКА ВОДИ Й ЛІСУ
На кордоні американських
штатів Техас та Луїзіана є незвичайне озеро. Називається Каддо – мабуть, у пам’ять
про однойменну назву давнього індіанського племені, що мешкало в цих краях. Площа
озера – 106 квадратних кілометрів, та річ не в тім, велике воно чи маленьке. В
ньому – просто у воді – ростуть кипариси. На цій акватериторії, що охороняється,
– найбільші кипарисові ліси планети!
При тому, що в озері Каддо зростає близько ста дев’яноста видів
різних дерев та чагарників. Найвідомішими є так звані «лисі» кипариси: на відміну
від своїх «сородичів на землі», вони не хвойні, а листяні. Й листя, як водиться,
на зиму скидають. Це дуже старі дерева, наймолодшим мінімум сто років, а є й сімсотлітні
довгожителі, пише udivitelnye-rastenija.com.
На озерних кипарисах звисають пасма іспанського моху – взимку
зелені, а літом сірі. Родзинка в тому, що іспанський мох не є рослиною-паразитом,
навпаки, він підтримує «хазяїна», а харчується самостійно, дістаючи їжу з повітря
й води. Аби води було побільше! Через це в зимовий період, маючи предостатньо вологи,
мох набуває зеленого кольору. Шкода від нього лише одна: він розростається, обплутує
кипарисові гілки й перекриває доступ сонячного світла.
З оцим мохом пов’язана давня індіанська легенда – саме племені
каддо. Зустрілися хлопець і дівчина й так покохали один одного, що вирішили залишити
плем’я. Вони були надзвичайно щасливі, гуляли біля озера, милувалися його красою.
Потім молода жінка захворіла й померла, а її чоловік перед похованням відрізав
на згадку довгі коси подруги. Збожеволівши від горя, він і далі ходив понад озером
та розвішував на гілках кипарисів пасма довгого волосся коханої. З часом воно
посивіло, проте взимку завжди яскраво-зелене. Цей мох, за легендою, – символ безсмертя
справжнього кохання.
ДЕ ПИСАНКА, А ДЕ КОНІ...
У самому серці однієї з десяти провінцій Канади – Альберті (поблизу
столиці – міста Едмонтон) гордо височить пам’ятник українській писанці. Конструкція
– з алюмінію, а при тому важить понад двісті кілограмів. І все ж граціозно балансує
на трикутному п’єдесталі, обертаючись за вітром на кшталт вітряка, пише
archive.today. Як то не дивно, але ця канадська писанка була створена як пам’ятник...
Королівській канадській кінній поліції (Royal Canadian Mounted Police; скорочено
RCMP). Це дуже цікаво, надто у світлі доволі суперечливих тлумачень ставлення канадійських
вершників-поліцейських до перших українських переселенців. Згадане джерело наполягає:
«ставилися не завжди привітно», а інше, навпаки, стверджує, що представники кінної
поліції саме й забезпечили першим емігрантам до цього регіону та їхнім нащадкам
мир і безпеку, що й символізує Писанка (vkusitsvet.ru). Коли взяти до уваги, що
цими першими поселенцями були українці з Івано-Франківщини (тоді Австро-Угорщини),
то все нібито логічно.
Хай там як, а ця історія розпочалася 1973 року, коли уряд Альберти
створив Координаційний комітет з організації урочистостей на вшанування сторіччя
Канадської кінної поліції наступного, 1974 року. Комітет (за тим же джерелом) запропонував
грошову субсидію місту, котре зголосилося б на проектування і встановлення такого
пам’ятника. Наперед виступило маленьке місто Вегревіль в особі своєї Торгової палати.
Пропозицій щодо вигляду пам’ятного знака було безліч, однак найкращою визнали величезне
великоднє яйце. Дизайнерський проект виконав програміст, професор Університету Юти
(США) Рональд Реш, причому в процесі розроблення проекту він створив кілька нових
комп’ютерних програм (там само). Тож десятиметрова Писанка у Вегревілі – це величезна
мозаїка, що включає 524 зірки, 1108 рівнобічних трикутників, має 3512 зовнішніх
граней. У візерунки творчий колектив під керівництвом Реша вклав досить складну
символіку: золоті зірки означають життя й талан, срібні й золоті трикутні зірки
– Трійцю, срібна смуга, що охоплює яйце, – вічність. А головний символ – доцентрово
спрямовані зуби срібного вовка, котрі саме і є емблемою захисту й безпеки піонерів
цього краю завдяки зусиллям кінної поліції. На пам’ятнику чотирма мовами – англійською,
французькою, українською й німецькою – написане присвячення: «Ця писанка (великоднє
яйце) символізує гармонію, життєстійкість і культуру комуни. Її було встановлено
як данину пошани до сотої річниці створення Королівської канадської кінної поліції,
котра принесла мир і безпеку найбільшій багатонаціональній колонії в Канаді»
(vkusitsvet.ru).
Проект Реша дістав світове визнання, а сама вегревільська Писанка
стала символом історії українців у Альберті. Тисячі туристів спеціально приїздять
сюди, аби помилуватися чудовим витвором мистецтва, в який вкладено душу, знання
й глибоку віру в дружбу і взаємоповагу між народами.
12.05.2014
|