Під захистом благодатного світла
Щороку мільйони людей ставлять собі одне й те саме запитання: чи явить Він свою милість
нині? Чи відбудеться диво сходження Благодатного Вогню? Адже щорічно у Велику
Суботу, напередодні Великодня, за молитвами православного Патріарха на Гроб
Господень у Ієрусалимському храмі Воскресіння Христова сходить Благодатний
Вогонь. Винесення з Кувуклії Святого Світла символізує воскреслого Ісуса
Христа. Важливо, що всі учасники священної церемонії використовують не слово
«Вогонь», а «Світло». Тож і ми кажемо – Світле Христове Воскресіння. Прийшовши
із церкви додому, вшановуємо щедре, різнобарвне застілля, де є все, чого душа
забажає, й немає нічого, чого «не можна». Жодних заборон на продукти!
І, до слова, в народі завжди вважалося, що великодня їжа –
далеко не тільки й не просто смакота: наїдки, освячені на Пасху в церкві
молитвою, мають велику силу. Вони впливають на людину, дарують їй спокій і душевну
втіху, допомагають у часи випробувань. Тому й готували дуже відповідально та
неодмінно несли до церкви. Тож, поза сумнівом, великодні традиції та кулінарія
тісно пов’язані, ба більше: значна частка всієї великодньої символіки саме й
передається за допомогою тих чи тих продуктів і страв.
Передусім згадаємо артос (з гр. хліб). У православній
традиції – це освячений дріжджовий хліб, спільний усім членам Церкви, інакше
кажучи, просфора всеціла (тобто без вилучених із неї часток). На артосі, як
відомо, зображується Хрест, на ньому – лише терновий вінець, а Ісуса Христа
немає: символ перемоги Христа над смертю, Його Воскресіння. Це може бути або
високий хліб, або невеликий хлібець (як-от у афонських монастирях). Паска,
головний символ свята, є ніби «молодшим братом», домашньою подобою артоса
(kedem.ru/history); це загалом символ тіла Господа, паски печуть із
згадуванням про те, як Христос куштував хліб зі своїми учнями, аби вони
повірили в Його воскресіння. Втім, символізм паски цим далеко не вичерпується.
Це також ознака присутності Божої в цьому світі й у людському житті, а те, що
вона завжди солодка й гарно оформлена, – то це символ турботи Господа про кожну
істоту. Традиційно навколо праці господині з випікання паски в родині
створювалася особлива атмосфера: спокій, взаємна увага, душевна рівновага, бо
вважалося, що як паска вдалася, – в сім’ї все буде добре. А якщо скоринка потріскалася
або паска не «виросла» чи підгоріла, – тоді чекай біди (там же). Серед
традиційних великодніх страв особливо почесною вважається сирна паска – символ
Гроба Господнього; вона покликана нагадати про те, що час кривавих жертв
проминув (А. Карамзіна, там же).
Диво Христова воскресіння символізують яйця, котрі
православні дарують один одному. Багатьом відомий переказ, за яким оця
великодня традиція походить від Марії Магдалини, зціленої Господом від злих духів.
Вона перша побачила воскреслого Спасителя. Цю радісну звістку й учення Господа
понесла по світу й одного разу завітала до Рима, в палац імператора Тіберія.
Зазвичай, приходячи сюди, кожен мусив піднести йому подарунок, адекватний статкам,
але в Марії, колись заможної, тепер не було нічого. Вона принесла одне яйце й
простягла його імператорові зі словами «Христос воскрес!». Імператор не
повірив жінці й сказав, що, мовляв, як яйце з білого не стає червоним, так і
мертві не воскресають. Та поки це проказував, колір яйця в руках Марії
поступово почав змінюватися й урешті-решт воно стало яскраво-червоним
(nkj.ru).
Великодні яйця, освячені в церкві, ніби закодовані на диво,
мають магічні властивості, й у це наші пращури свято вірили. Серед багатьох
інших цікавих традицій, із цим пов’язаних, є, до прикладу, така. Слід зберегти
освячене яйце до наступного Великодня, бо воно не псується і з його допомогою
можна знімати пристріт і порчу, захистити від хвороб худобу. А якщо вмитися й
провести таким яйцем по обличчю, то красу забезпечено, пише kedem.ru/history.
Зрештою, нам добре відомо, що великоднє святкування
практично не оминає так званої «битви фарбованими яйцями». Теж, вважайте,
традиція. Дві людини тримають у руці по одному фарбованому яйцю – й б’ються
ними. Чиє яйце тріснуло, той програв і повинен віддати своє «суперникові».
«КЛАПТИКИ» ВЕЛИКОДНЬОГО СВІТУ
Завжди цікаво, а як «у них». Приміром, у Австралії вельми
популярні великодні яйця різного розміру з шоколаду або цукру, часто у вигляді
кроликів чи інших питомих тварин континенту – скажімо, білбі (вухастий
сумчастий борсук). У Швеції до свята ставляться дуже серйозно, неодмінно
обговорюють його філософсько-моральне значення. У своїх домівках шведи встановлюють
жовтих курчат, оздоблених кольоровим пишним пір’ям. Під час застілля особлива
увага приділяється солодощам, великодні яйця в Швеції роблять з картону, а
всередину кожного такого «яйця» вкладається велика гарна цукерка. Діти в
Німеччині й Америці неодмінно одержують кошики із ласощами, котрі приніс
«великодній зайчик». В Америці традиційним і дуже популярним є катання яєць на
похилому газоні. Переможцем вважається той, чиє яйце без зупинки покотилося
далі всіх. Наймасовіше змагання зазвичай відбувається великодньої неділі на
газоні біля Білого Дому у Вашингтоні. Сюди приходять сотні дітей зі своїми
крашанками й бавляться неподалік президентського палацу, пише
facte.ru/society.
СИМВОЛ ЖИТТЯ
Великодні яйця – неодмінний атрибут свята Христова
Воскресіння, а фарбувати й розписувати їх належить, як відомо, у Чистий
Четвер.
Існують чотири основні види розпису великодніх яєць:
крашанка, писанка, крапанка, дряпанка. Писанка – унікальний витвір української
культури, у писанкарстві змагаються кращі митці. Писанці присвячують вірші,
пісні, наукові дослідження. Зрозуміло, що писанка за технологією найбільш
складна.
Зробити крапанку набагато простіше: на яйце де-не-де капають
воском запаленої свічки; коли віск застигне, яйце фарбують, далі дають йому
підсохнути – й обережно обтирають розплавлений віск. На кольоровому яйці
лишаються світлі «крапки». Або використовують техніку мальованки: спочатку
роблять крашанку, а потім пензликом «у творчому безладі» наносять крапки
іншого кольору.
Що ж до дряпанки, то тут достатньо пофарбувати яйце у темний
колір, а тоді нанести орнамент гострим предметом – ножем, шилом, голкою,
цвяхом. Традиційно наносяться обереги, або лікувальні символи для надання
сил, або символи здоров’я й довголіття, чи символи кохання. Обирається
малюнок, наноситься на крашанку спочатку олівцем, а далі гострим предметом
видряпується по контуру. Для дряпанок потрібні яйця з міцною шкаралупою, бо
один необережний рух – і роботу зведено нанівець. Тож краще користуватися
яйцями брунатного відтінку, їх шкаралупа товстіша, ніж у «білих».
Наразі nota bene для господині. Фарбувати яйця, певно ж,
бажано природними «барвниками». Якщо додати у гарячу воду дві-три столові
ложки куркуми й трохи проварити, яйця вийдуть інтенсивного золотавого кольору.
Аби одержати темно-брунатні, слід відварити яйця у 250 мл кави, радить orange-elephant.ru.
Хочете зелений колір – відварюйте яйця зі шпинатом. Червоний – варіть у
бурякових очистках.
ТЕ, ЩО ЛІКАР ПРОПИСАВ
Цікаво, а що таке закуска? Як і «з чим» її їдять? Коли
з’явилися перші закуски і який вони мали вигляд? Постійно кажуть і пишуть, що
національна кухня – аспект національної культури. Водночас культура застілля,
зокрема приймання їжі, поза сумнівом, один із аспектів загальної культури,
цивілізованості й соціальної підготовленості людини, до якої нації вона не
належала б.
Пам’ятаєте, як казав професор Преображенський лікареві
Борменталю: «Їжа, Іване Арнольдовичу, річ хитра, їсти треба вміти. А уявіть
собі, що більшість людей їсти взагалі не вміють! Слід не лише знати, що саме
їсти, а й коли; як і що при цьому казати. Людина, яка хоч трохи себе поважає,
оперує закусками гарячими». Йшлося про те, чим слід закусувати чарку горілки.
У кадрі (фільм «Собаче серце») актори (Євген Євстигнєєв і Борис Плотников)
тримають у руках кокотниці, отже, мається на увазі передусім жульєн.
Так, це справжня закуска – невеличка порція їжі перед
основною трапезою.
Вважається, що перший бутерброд винайшов славетний астроном
Ніколай Коперник. У молодості він два роки вивчав в Італії медицину, згодом
став комендантом Ольштинського замку на півночі Польщі. Замок оточили
тевтонці, у фортеці почалася епідемія, й видатний учений лікував людей.
З’ясувалося цікаве: хворіють здебільшого ті, хто вживає хліб. Але то була
головна їжа! Багато хто впускав свій шматок хліба на землю, спокійно піднімав,
нашвидкуруч зтрушував бруд – і з’їдав. Коперник запропонував намазувати з трьох
боків на хліб масло, аби той, хто свій кусень упустив, мусив зрізати шар масла
разом із брудом. І, до слова, «бутерброд» у перекладі з німецької саме й
означає «хліб із маслом». А те, що він завжди падає маслом униз, – аксіома!
В Європі закуски стали відносно самостійними у ХVIII
столітті. Й, між іншим, на наших теренах їх традиційно подавали за дві-три
години до обіду – від однієї до трьох страв. У ХIХ столітті на закуску вже подавалися
й пироги, й німецькі бутерброди (відкриті сендвічі «з чим завгодно»),
вінегрет, оселедець з цибулею, паштети, холодець, варені яйця, ковбаси, консервовані
фрукти й мариновані овочі. Поступово, з часом, інтервал скорочувався, пише
delimano.com.ua, і вже на початку ХХ століття закуска стала частиною власне
обіду. Й понад те: закуски так урізноманітнилися, що цілком могли замінити й
звичний суп, і гарячу страву на друге.
У такий спосіб ми ніби наблизилися до «європейських
стандартів». Адже, приміром, у іспанських басків просто-таки легендарною
закускою до вина й пива є тапас. У Швеції неабияк популярний так званий
«бутербродний стіл» цілком із холодних закусок. Узагалі «найбутербродніші
бутерброди», повідомляє povarewka.ru, роблять у Скандинавії. Там гарячу страву
їдять лише раз на день – в обід, пізній, як наша вечеря. Решту часу шведи,
данці, норвежці й фінни поїдають бутерброди. Таку їжу вони вважають смачною,
практичною й... гарною.
20.04.2014
Тетяна Моргун, «ПВ»
|