Камінь, черевикі... кінець землі
Навіть сьогодні, за всього необхідного набору базових
знань, люди здебільшого перебувають у «складних стосунках» із поняттям краю
землі. Аякже, скільки сумних пісень написано про нього, скільки віршів
складено, скільки оповідань! До того ж, усе викладається в такий спосіб, що
начебто він таки існує, той край землі, бо саме туди ладні йти з коханими, саме
туди прагнуть дістатись, аби назавжди позбутися чогось небажаного, зрештою, начебто
саме там на більшість із нас чекає неуявне втілення мрії.
Край землі... А що ж далі? Здається, лише вода й небо...
Що вже казати про наших далеких предків, для яких ближчим
до серця, набагато зрозумілішим було уявлення про пласку землю, якою можна
ходити, аж поки не дістанешся краю. І задля того, аби особисто подивитися на
цей край, прочани ще з прадавніх язичницьких часів йшли пішки через усю Європу.
Причому точно знали, куди треба йти, щоб на власні очі побачити межу залюдненого
світу, – до мису Фіністерре на північно-західному узбережжі Іспанії. Між
іншим, Фіністерре (місцевою, галісійською, мовою – Фістерра) навіть не є
останньою західною точкою європейського континенту, португальський мис Рока
(Cabo da Roca) врізається в Атлантичний океан на 18 км далі. Проте з
давніх-давен, розповідає kulturologia.ru, саме цей невеликий півострів
офіційно вважався за край землі, а за ним буцімто немає вже нічого – лише
океан, та ще три слони й черепаха. Звідси й промовиста назва цього мису.
До слова, рухаються в цьому напрямі всілякі охочі й по
сьогодні, але з певного часу перед ними постало, так би мовити, подвійне
завдання, котре цікаво уособлює мирне співіснування язичництва й християнства.
Саме з християнізацією цього іспанського регіону паломництво набуло нового
сенсу, бо в кількох десятках кілометрів від Фіністерре розташоване місто
Сантьяго-де-Компостелла, де зберігаються мощі одного з перших учнів Христа,
Святого Іакова. Тож мінімум 200 тис. людей щороку прямують Шляхом Святого Іакова
(El Camino de Santiago), долаючи сотні кілометрів територією північної
Іспанії, аби вклонитися цим мощам. Поява шляху безпосередньо пов’язана з
цікавою легендою: нібито якийсь монах-відлюдник у 813 році набув нетлінні мощі
апостола Іакова, що були в човні, який пристав до берега саме в тому місці, де
розташоване місто Сантьяго-де-Компостелла. Звістка про дивовижну знахідку
миттєво облетіла Європу, й з усього континенту сюди потяглися тисячі й тисячі
прочан. Сотні кілометрів сільської місцевості не лякали ентузіастів, поступово
маршрут став настільки популярним, за інформацією того ж джерела, що вздовж
нього з’явилися пречудові церкви й монастирі, передусім на потреби прочан. То
були справжні шедеври середньовічної архітектури, котрі згодом приємно
подивували вчених XIX століття, бо виявлялися у вельми далеких від цивілізації
місцевостях. Цей шлях, завдяки своїй популярності та культурному впливу,
навіть занесений до списку культурної спадщини ЮНЕСКО.
Звісно, за часів середньовіччя прочан було більше, вони
спочатку здійснювали свою християнську місію, а потім рухалися далі, до узбережжя
Атлантики, щоб подивитися на таємничий край землі. Нині El Camino осучаснено й
окультурено, бо для більшості сучасних мандрівників шлях став привабливим способом
провести відпустку, відпочити, зустрітися з багатьма своєрідними,
оригінальними людьми з усього світу, побачити безліч цікавого. До кінцевої
точки тепер ведуть маршрути з усіх великих міст Іспанії, проте паломництво
вважається «зарахованим», якщо прочанин все-таки подолає пішки сотню останніх
кілометрів. Аби такі мандрівники не губилися й легко знаходили один одного,
маршрут позначено жовтими стрілками та стилізованим зображенням черепашки
морського гребінця (символ Шляху Святого Іакова, котрий прочани з
давніх-давен носили на одязі й сумках, щоб вирізнятися серед звичайних людей).
На краю землі нині живе й трудиться однойменне містечко, й
саме біля нього, на мисі, щовечора зустрічаються сучасні прочани, разом спостерігають
захід сонця, милуються океаном. І кожен учасник традиційної церемонії спалює
на кам’яному схилі своє взуття чи одяг, у такий спосіб символічно відзначаючи
завершення власного важкого й довгого пішохідного шляху.
У
Галісію – задля
етнічного фототуризму
Щодо згаданої Галісії, то це найпівнічніша область Іспанії,
розташована на узбережжі Атлантичного океану. Частину узбережжя від мису
Фіністерре до островів Сісаргас називають Берегом Смерті – через те, що об
місцеві рифи розбилося чимало кораблів. Мандрівники оминають це суворе місце,
хоча даремно: чудові пляжі, затишні бухти, різнобарвні скелі, гарні невеликі
водоспади, вкриті лісом гірські тераси зробили його одним з наймальовничіших
у Іспанії, повідомляє need-for-adventures.ru.
Співають усі!
Хвала долі, нашим землякам притаманні не лише рухливість та
цікавість, а й щира любов до своєї прекрасної батьківщини. Зокрема малої. Інформація,
розміщена на приватних сайтах Сергія Рижкова та Лізи Волкової, уже вкотре це
підтверджує.
На Харківщині, поблизу с. Городнє, неподалік славетного
Натальєвського парку, є особливе місце – Співочі тераси. Таке враження, що тут
співає практично все – навіть каміння. Йдеться про унікальну пам’ятку
садово-паркової архітектури європейського масштабу, хоча насправді інформації
про неї катастрофічно бракує. Тож довіримося lizaraduga.livejournal.com.
Тераси було збудовано в ХІХст. завдяки поміщику Павлу Харитоненку, який
задумав закласти розкішний екзотичний сад. Однак місцевий ґрунт виявився
непридатним для вирощування вимогливих сортів плодових дерев. Тоді знайшли
достоту новаторський вихід: на південно-західному схилі балки було збудовано
шість довгих терас із цегли та каміння й розташовано у вигляді величезної дуги,
зверненої до сонця. В такий спосіб досягли ефекту сонячних батарей. Аще додали
мідну дренажну систему – й стало можливим вирощувати в цьому місці рідкісні дерева
й рослини.
Стіни ввігнутої форми створюють незвичайну акустику: якщо
стати в центрі майданчика, перед терасами, то голос звучить так, ніби його
посилено потужними мікрофонами. Своєрідний амфітеатр дозволяє чути навіть
шепіт на відстані в 60 м. Аколи здіймається вітер, то «співають» і самі тераси:
чути незвичайний переливчастий звук. За легендою, тут виступав Федір Шаляпін.
Анині, пише Сергій Рижков, це місце слугує сценою для проведення українського
етнофестивалю.
Невже знак?
Новина миттєво облетіла світ: працівник шведського
рибокомбінату Гетеборга, який сортував рибу, виявив серед улову дивного, неймовірного
лосося. У тому місці, де луска світліша, були помітні чіткі обриси чорного
хреста. Побачивши на тілі риби релігійний символ християн, чоловік мало не
зомлів і був настільки вражений, що почав несамовито голосити й кликати в
свідки співробітників. Спробували очистити лосося від «родимої плями», та
марно. Тоді робітник, котрий знайшов рибу, заявив, що то не інакше, як послання
від Бога.
Врешті-решт лосося назвали Ісусом, бо таки жоден із
шведських знавців підводного світу, людей з чималим досвідом, ніколи не бачив
нічого подібного й не зміг пояснити, звідки на тілі риби незнищенний хрест. Усі
були збентежені.
Та, здається, не менш дивною виявилася поведінка одного із
співробітників рибокомбінату – Ларса Людвігссона, який вирішив, розповідає
newsland.com, забрати лосося-«християнина» додому й невдовзі приготувати з
нього «благословенну вечерю» для родини.
Але він цього не зробив. Іось чому.
Як відомо, в історії християнства риба має особливе,
символічне, значення. Зображення риби є монограмою (акронімом) імені та місії Ісуса
Христа – ІХТІС. Його неодноразово як таємний знак використовували в перші
століття нашої ери, коли ранні нечисленні християни піддавалися гонінням і
тортурам. Риба часто згадується у текстах Нового Заповіту, серед учнів Христа
було чимало рибалок. Одне слово, звістка про лосося із хрестом на тілі так
схвилювала земляків Людвігссона, що в країні вибухнув справжній бум. Люди
вимагали дати наукову оцінку незвичайного явища, пояснити громадянам, що може
означати й що віщує ось такий символ, який «прибув» на землю з морських
глибин.
Тож Людвігссону стало не до «благословенної вечері», він і
сам був приголомшений повсюдною гіперемоційною зацікавленістю його трофеєм, тож
ухвалив таке рішення: вирушити із своїм лососем у подорож Швецією. В одному
інтерв’ю чоловік повідомив: «Ямаю законсервувати рибу... Найбільш біблійний
метод – це, звісно, засолити... Якщо не помиляюсь, Ісус щось казав про це»
(lenta.ru).
Попервах, наприкінці вересня незвичайну рибу виставили для
огляду цікавої публіки в супермаркеті м. Мальме, звідки лосось із хрестом
поступово рухатиметься на північ. Про реакцію ортодоксальних віруючих ні
шведські, ні інші ЗМІне повідомляють.
03.11.2013
Тетяна МОРГУН «ПВ»
|