Лебедина пісня каменю
Якби попросити вас заплющити очі й уявити казковий замок, то
ваша уява неодмінно намалювала б розкішну й величну будівлю десь на вершині пагорбу,
майже неприступну, з манливими вигинами, витонченими прибудовами, незвичайними
вікнами, зубчастими башточками... Одне слово, таку саму, як-от на поданих ілюстраціях.
Замок височить на території Німеччини, називається Нойшванштайн (у перекладі означає
«новий лебединий бескид», іноді перекладають як «камінь»). З’явився він завдяки
нестримній схильності до казки баварського короля Людвіга II. Пишуть, що із самого
дитинства він обожнював театральні вистави й залюбки брав у них участь. Дорослішаючи,
король розумів, що не любить Мюнхен і не прагне там жити. Зате, як писав Ліон Фейхтвангер,
дуже любив будувати «у важкодоступних місцях розкішні замки значної вартості».
Слід зауважити, всі задумані Людвігом будівлі справді були казково
прекрасні, тож не випадково й самого короля прозвали «казковим» і, певна річ, не
випадково він обрав для чергового архітектурного дива, так би мовити, лаштунки
неймовірної краси: скелясті, розсічені тріщинами вершини, бурхливий неспокій водоспаду,
сяяння гірської річки, чисті й незворушні плеса озер. Цікаво, що кожний новий
проект він втілював у життя не задля громадськості, а особисто для себе, для власної
втіхи й начебто навіть мав намір наказати зруйнувати всі казкові замки після його
смерті.
Але до чого тут лебідь? Виявляється, прекрасний птах – геральдичний
символ старовинного роду графів Швангау, наступником якого вважав себе батько Людвіга,
король Максиміліан II Баварський. Що ж до його романтичного сина, то він був палким
шанувальником музики Ріхарда Вагнера й ототожнював себе з Лоенгріном (однойменна
опера), котрий з’являється, аби врятувати безневинну Ельзу, у човні, що його везе
білий лебідь. Тож «казковий король» і здійснював свою мрію про лебединий замок
неперевершеної краси, присвячений лицареві Лоенгріну.
Людвіг не шкодував грошей, аби його фантазії було втілено якнайкраще.
Тому Нойшванштайн зводили сотні талановитих майстрів – художників, скульпторів,
різьбярів, теслярів, каменярів. Однак цей, та й інші королівські проекти спустошували
державну скарбницю, відволікали короля від безпосередніх обов’язків. Тож це виявилося
визначальним у його нещасливій долі: баварський уряд ухвалив припинити неймовірні
витрати дивакуватого монарха, а заодно й позбутися його. Короля усунули від влади
й помістили у замку Берг, а невдовзі він утопився в озері. Більше того, цю загибель,
ймовірно, спланували заздалегідь.
Та повернімося до незвичайної пам’ятки неоготичної архітектури.
Отже, далеко від гомінких міст, майже на кордоні з Австрією, 1869 року розпочалося
будівництво. Замок Нойшванштайн височить на місці двох колишніх фортець: захоплений
своєю ідеєю, Людвіг наказав підірвати скелю й опустити плато майже на вісім метрів,
створивши у такий спосіб місце для казкового палацу. Зрештою, після всіх підготовчих
робіт, 5 вересня 1869-го було закладено перший камінь. Будівництво доручили придворному
архітекторові Едуарду Ріделю, а мюнхенський театральний художник Крістіан Янк
утілював королівські мрії у так звані «ведути» – мальовничі зображення.
Щоправда, процес рухався дуже повільно. Приміром, очевидці
стверджували, що різьблене дерев’яне ліжко Людвіга II у готичному стилі 15 майстрів-різьбярів
виготовляли впродовж чотирьох із половиною років. У внутрішньому оздобленні замку
переплітаються різні стилі – мавританський, бароковий, готичний, проте кожен зал
неодмінно присвячений операм Вагнера і героям германських легенд. Приміром, тронний
зал нагадує зал казкового замку Грааль з опери «Парсіфаль» тощо.
Після смерті короля 1886 року будівельні роботи було призупинено:
мінорний фінальний акорд за сповненим сенсом й бурхливою діяльністю життям Людвіга,
яке тут фактично й завершилося. Чимало задумів лишилися невтіленими, однак це
не є принциповим, оскільки Нойшванштайн із його баштами кольору слонової кістки,
що ніби ширяють в альпійському тумані на тлі темно-зелених ялин, будь-якої пори
року зачаровує й вражає, здається іграшковим, невагомим, нереальним. А зблизька
впадають в око ще сотні дрібниць, що лише посилюють відчуття казковості. Сьогодні
замок – одна з найвизначніших пам’яток світу, щороку його відвідують майже півтора
мільйона туристів.
НЕ МІФИ, А ФАКТИ
Свого часу Нойшванштайн
зачарував Петра Ілліча Чайковського, й саме тут, вважають його біографи, у композитора
народився задум створити балет «Лебедине озеро». Казковий замок надихнув також
і Уолта Діснея: саме таким постає його Казкове Королівство у мультфільмі «Спляча
красуня». Нойшванштайн став джерелом натхнення майстрів, котрі споруджували в
паризькому Діснейленді замок Сплячої Красуні, а також багатьох театральних художників
та ілюстраторів.
Рожеве австралійське диво
На так званому Середньому
острові, одному з десятків острівців архіпелагу Дослідження, що в Австралії, є
озеро Хіллер. Воно солоне й повністю яскраво-рожеве! Та ще й облямоване смужкою
білосніжної солі. Зусібіч його оточує зелене віття різних видів евкаліптів, і
лише вузенька смужка білого піску відділяє їх від синього океану. Все це видається
неймовірним, казковим. Окрім того, рожевою вода залишається навіть тоді, коли
її набирають у контейнер. Уперше згадки про дивне рожеве озеро з’явилися 1802
року: про озеро розповів британський мореплавець і гідрограф Метью Фліндерс. Знахідка
привернула увагу, на острові оселилися «промисловці» – мисливці на китів і тюленів.
На початку ХХ століття озером заопікувалися «впритул»: розпочали
видобувати сіль. Через шість років промислові запаси вичерпалися, тож тут залишилися
хіба що науковці й мандрівники. Атаємниця залишається. Попервах учені гадали, що
дивного забарвлення озеру надають водорості. Бо найчастіше так і трапляється: приміром,
червона водорість у солоній воді виділяє червоний фарбник. Але, дослідивши озеро
Хіллер, науковці переконалися, що тут узагалі немає водоростей. То в чому ж тоді
полягає загадка рожевої води? Невідомо. Розв’язують її донині.
Серед тюльпанової феєрії
Тема на часі, чи не так?
Отже, у «тюльпанових» Нідерландах, між Амстердамом і Гаагою, в маленькому містечку
Ліссе на тридцяти двох гектарах землі розкинувся славетний Кьокенхоф – всесвітньо
відомий парк квітів. Він називається «королівський», або Сад Європи, хоча доволі
кумедно, що в буквальному перекладі назва означає «кухонний парк». Іне випадково.
Колись давно тут були мисливські угіддя, згодом власники ближнього
маєтку висаджували й збирали прянощі для кухні. Зрештою, 1840 року на замовлення
господарів відомі архітектори-дизайнери Зохери спроектували великий парк в англійському
ландшафтному стилі – саме він понині і є основою Кьокенхофу.
...Чи доводилося вам колись спостерігати понад сім мільйонів
квітучих тюльпанів, нарцисів, гіацинтів? Навідайтеся сюди не пізніше 20 травня
– й побачите не лише найкрасивіший у світі весняний квітковий парк, а й тридцять
пречудових експозицій, сім чарівних садів і сто прегарних витворів мистецтва. Тим
часом садівництво не стоїть на місці, то й у чарівних садах Кьокенхофу відображено
різні стилі й тенденції – відповідно до нових модних напрямів.
Першу виставку-скансен у парку було організовано ще 1949 року,
й відтоді вона перетворилася на обов’язковий щорічний захід, бажаний та очікуваний,
який приваблює мільйони туристів.
Цьогоріч «тематична країна» Саду Європи – Велика Британія, яка
славиться різноманітними, вишуканими, винахідливо збудованими й любовно доглянутими
садами. Тож відвідувачі матимуть змогу роздивитися квіткову мозаїку, що відтворює
Біг Бен і Тауерський міст. Розмір мозаїки – 22 на 13 метрів, і задля створення
такої композиції було висаджено 60 000 квіткових цибулин.
Обслуговування гостей у парку продумано до дрібниць. Упродовж
багатьох років дозволяється роз’їжджати на велосипеді поміж квіткових полів навколо
парку. Нині з’явилася можливість здійснити прогулянку в так званому «тихохідному
човні» з електромотором. Такі човни не забруднюють атмосферу, майже нечутно рухаються
вузькими неглибокими каналами серед заворожливої пишної краси. Аще можна замовити
повітряну прогулянку на літаку «Дакота» й помилуватися Кьокенхофом і навколишніми
квітковими полями з висоти.
Екскурсії проводять голландською, англійською, французькою, німецькою,
італійською, шведською, російською, іспанською, японською та китайською мовами.
Теж, як бачите, своєрідне яскраве суцвіття!
30.03.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|