І перетворив на камінь
Ця місцина, що
загубилася серед лісів Житомирщини неподалік Олевська, справді є загадковою.
Передусім досі не розкрито таємницю її походження, а також здатність ставати
ніби невидимою для, здавалося б, пильного ока топографа й легко з’являтися
знову – на радість місцевим та приїжджим шанувальникам усього природного, але
незрозумілого. А також на радість тим, хто фіксує чудеса української землі.
Отже, за тридцять
кілометрів від Олевська та двадцять кілометрів від білоруського кордону в
Замисловецькому лісництві поблизу села Рудня Замисловецька на кількох
гектарах лісу розкинулося Кам’яне Село, що входить до реєстру «Сім природних
чудес України».
Поміж високих сосон перед очима враженого туриста постають
чималі й вкриті мохом камені-валуни, серед яких трапляються просто-таки
велетенські – заввишки з будинок. Усі камені наче за вказівкою вишикувалися
один за одним, нагадуючи сільську вулицю: ось «хати», поряд – кам’яна «школа»,
«церква»... Одне слово, типове село, щоправда, «зачароване», мовчазне,
безлюдне...
Автори багатьох статей із подивом пишуть про те, що на
картах цю територію не позначено: вона «не помітна» для топографів, нарікають,
що інформації – обмаль і таке відчуття, ніби це місце свідомо ховається від
людей у болотах і лісах. Фотографи й художники з’явилися тут лише останнім
часом, і однаково, як стверджують «прочани», поки дістанешся Кам’яного Села,
постійно відчуваєш, ніби якась невидима сила збиває тебе зі шляху, а таємничі
камені вдається відшукати тільки в густих заростях. Тож цілком виправдано це
місце називають українським Стоунхенджем.
Звісно, Кам’яне Село в різні часи все ж відкривалося
здивованому погляду того, хто прибув сюди спеціально чи випадково. Тим часом
науковці, зокрема геологи, давно сперечаються стосовно «біографії» цієї
дивовижі. Дехто дотримується версії льодовикового походження місцини:
мовляв, льодовики танули, лишаючи після себе величезні камені, котрі притягли
у кризі. Інші доводять, що то рештки гірського масиву на кшталт інших
кам’яних пам’яток цього регіону. А ще хтось щиро зацікавився незвичайними
реліктовими рослинами, що добре тут почуваються, хоч їм належало б зростати
у геть інших місцях – на півдні. Приміром, жовтий рододендрон, або понтійська
азалія – фактично ровесники згаданих каменів. Про це місцевий краєзнавець,
редактор газети «Новини Олевська» Юрій Халимончук розповів журналістам телеканалу
«Інтер».
Кілька легенд про Кам’яне Село так чи інакше намагаються
пояснити його походження. Серед них найпопулярніша така. На цьому місці,
мовляв, стояло колись заможне село. Якось сюди забрів бідний мандрівник і попросив
місцевих мешканців дати йому їжу й притулок. Проте жадібні та байдужі селяни
не зглянулися на прохання й брутально вигнали гостя. За селом подорожній
озирнувся і прокляв його. Село враз скам’яніло – всі будівлі, геть усе, що там
було, перетворилося на камінь. Адже цей подорожній був не хто інший як Бог,
який спустився на землю у вигляді жебрака. Є ще одна легенда про скам’янілі
«результати праці» темних сил, які не поспіли збудувати млин до перших півнів.
Існує також і третій переказ: мовляв, у цих місцях Ісус бився з нечистими й
переміг їх у тяжкому двобої, заточивши у кам’яні в’язниці. А сам піднявся у
небо, ступивши перед тим кілька кроків по каменю й навіки залишив на ньому свій
слід. На камені добре видно три чітких відбитки, що нагадують сліди людських
ніг, пише Житомирська обласна газета «Ехо». Нині цей камінь зі слідами Бога –
святе місце. До нього постійно навідуються прочани й охочі помолитися,
попросити допомоги чи поради, загадати бажання, кинувши монетку в один із
кам’яних слідів.
До цього каменя приставлено драбину, й переказують, що
коли ступити в закам’янілий слід, то відчуваєш, що він теплий. І навіть у
холодну погоду! Також оповідають, що хто постоїть у цьому сліді, то позбудеться
всіх хвороб, оздоровиться, а коли загадає бажання, воно неодмінно
справдиться. До слова, розшукати цей камінь виявилося б непросто, якби не
повсюдні яскраві стрічечки та інформація про те, що камінь складається з двох
половинок: адже то місце битви Білобога й Чорнобога, й коли врешті-решт добро
перемогло, утворилася розколина – ніби кордон між двома світами.
У кам’яному місті, як розповідають журналісти «Подробностей»,
годинники зупиняються, а час плине за якимись іншими законами. Священне
місце відпускає відвідувачів, проте ненадовго: того, хто хоч раз побував біля
цих мегалітів, неодмінно тягне повернутися сюди знову й знову.
В ГОСТЯХ У КАЗКИ?
Біля Кам’яного Села подеколи трапляються аномальні, проте
цілком реальні випадки. Про деякі з них захоплено розповідає Вадим Кіплінг в
обласній газеті. Якось надвечір у цій місцині загруз мікроавтобус із
туристами. Шестеро сильних чоловіків намагалися виштовхати його, але даремно.
Раптом із густого лісу вийшла бабуся, попросила дозволити їй приєднатися до
рятувальників, легенько натиснула – й машина вискочила з колії немов якими
чарами. А за мить бабця зникла, ніби розтанула в повітрі! Хто вона, звідки й
куди прямувала поночі крізь дрімучий ліс? Хтозна...
ПІД РІКОЮ Й ПОНАД НЕЮ
Минулого року ЗМІ
трохи не захлиналися від сенсаційного повідомлення: під найбільшою та
найдовшою у світі рікою – Амазонкою – виявлено ще одну річку!
Вона приблизно така ж
завдовжки (?!) і на глибині два-чотири кілометри протікає в тому самому напрямку.
Цю річку відкрили, фактично – вирахували, бразильські геофізики після того, як
дослідили підземні джерела в ґрунті під Амазонкою. На честь керівника групи
дослідників щойно відкрита річка дістала назву Хамза. Автори відкриття
стверджують, що Хамза майже вертикально стікає з Анд по скелястій породі, а
тоді змінює напрямок, вирівнюючись горизонтально.
Проте підземний потік не є річкою у традиційному сенсі,
адже швидкість руху води в ньому така низька, що «навіть льодовики рухаються
швидше». Цікаво, що таку думку висловив і сам професор Хамза, якого менш за все
цікавить сенсаційність відкриття, він має на меті докладно вивчити ґрунт,
крізь який пробивається його «тезка», та вплив усього цього на екологію
Атлантичного океану.
ЯПОНСЬКЕ СВЯТО ЗІРКИ
7 липня японці урочисто
відзначили Танабата, яке вважається найбільш яскравим і романтичним святом
країни.
Хоча слід зауважити,
що виникло воно у давній китайській культурі. Як пише liveinternet.ru, свято
фундується на легенді про Волопаса (зірка Альтаїр у сузір’ї Орла) й Зоряну
Ткалю (зірка Вега у сузір’ї Ліри, японською – «танабата») – двох закоханих,
яких за наказом небесного царя, батька принцеси Ткалі, розлучив Чумацький Шлях.
Відтак їхні зоряні шляхи перетинаються лише раз на рік – сьомого дня сьомого
місяця за місячним календарем, коли зірки максимально наближені одна до
одної. За легендою, через Чумацький Шлях не було мосту, тож драмі закоханих
зарадили птахи-сороки, котрі вишикувались у ряд і з’єднали крила, утворивши
міст. По ньому Принцеса й пройшла до свого коханого.
Давня китайська традиція цілком влаштовувала і японців. Але
передусім – романтичний сюжет, адже молоді дівчата завжди мріють про
незвичайне, «небесне» кохання, тож і моляться святкового дня, аби зустріти
таке ж у житті. Крім того, ткацтво й виготовлення одягу завжди було одним із
найважливіших занять жіноцтва, бо з давніх-давен увесь необхідний одяг для
родини шили вдома. Отже, східні красуні будь-якого віку дружно благають зірки
послати їм уміння гарно ткати й виготовляти вишуканий одяг.
Починаючи з VІІ століття Танабата стало в Японії великим
національним святом (попервах це був лише один з обрядів поминання предків).
Це свято живе й квітне донині: по всій країні у дворах чи кімнатах встановлюють
довгі бамбукові стеблини, прикрашені клаптиками кольорового паперу й вузькими
білими паперовими стрічками, на яких пишуть вірші й побажання.
Сторінку підготувала
Тетяна
МОРГУН, «ПВ»
06.09.2012
|