Понад усе – добробут народу
Одним із пріоритетних напрямів
роботи ФПУ завжди був і залишається соціальний захист населення: підвищення
рівня соціальних стандартів та гарантій, боротьба з бідністю, посилення
ефективності системи соцстрахування. Чого вдалося досягти профспілкам у
році, який минає, і над чим ще треба працювати?
Цінова політика ФПУ
Законодавством України професійні спілки визначено одним із
суб’єктів у сфері регулювання цін та ціноутворення. Завдяки активній позиції
ФПУ вдалося домогтися того, що всі проекти соціально важливих рішень влади про
зміну цін і тарифів обов’язково погоджуються із СПО профспілок. Мін’юст не має
права реєструвати нормативно-правові акти, якщо їх не погоджено із
профспілками.
Федерації вдалося переконати Уряд у доцільності введення й
збереження діючої системи диференційованих цін на газ і тарифів на
електроенергію для населення залежно від обсягів споживання, що відображено
у проекті Стратегії розвитку України до 2012 року. В результаті понад 3/4
сімей, що споживають газ, оплачують його за цінами, значно нижчими від середньозваженої.
Однак 13 липня 2010 року НКРЕ без погодження із профспілками
прийняла постанову № 812 про підвищення ціни на газ для населення. У відповідь
ФПУ надіслала звернення до Президента, Генерального прокурора, подала позов до
Київського окружного адміністративного суду до НКРЕ, Кабміну, Мін’юсту з вимогою
скасувати рішення НКРЕ та його державну реєстрацію.
А вже 1 серпня набула чинності постанова Кабміну № 621, в якій
ураховано пропозиції ФПУ щодо зменшення розміру обов’язкової плати громадян
за житлово-комунальні послуги з 20 до 15% (а для родин, що складаються з
пенсіонерів та інших непрацездатних осіб, – з 15 до 10%) середньомісячного
сукупного доходу сім’ї. Також зменшено з 15 до 10% поріг обов’язкової плати за
житлово-комунальні послуги для сімей, у складі яких є працездатні особи, якщо
середньомісячний сукупний дохід родин із розрахунку на одну особу не перевищує
50% прожиткового мінімуму. Це дозволило більш ніж у двічі розширити доступність
житлових субсидій.
Профспілки запропонували змінити методику обчислення середнього
сукупного доходу. Зокрема, до розміру доходу не включати нарахований податок,
а також зняти обмеження щодо отримання субсидій для родин, у складі яких є
працюючі громадяни. Нині Уряд обраховує вартість цього питання.
Щодо проголошеного Урядом неодноразового підвищення ціни на газ
у 2011 році, то ФПУ зайняла активну позицію, аби цього не допустити. Так, 16
вересня у Будинку профспілок проведено консультативну тристоронню зустріч
представників уряду, МВФ і профспілок. Йшлося про проблеми реалізації
соціально-економічної політики в контексті Меморандуму МВФ з Україною та
необхідність перегляду окремих його положень, у тому числі щодо обґрунтованості
подальшого підвищення цін на природний газ для населення.
Протягом жовтня–листопада відбулося чотири засідання спільної
робочої групи з питань регулювання цін на газ для населення. До складу групи
увійшли представники ФПУ, міністерств і відомств. Запропоноване профспілковою
стороною переоснащення опалювального обладнання на більш сучасне та економічне,
за оцінками фахівців, має зекономити понад 3 млрд куб. м вітчизняного газу та
спрямувати його на підприємства теплокомуненерго для здешевлення виробництва
тепла та гарячої води населенню.
Зміни у системі соцстраху
Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на
загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (набуває чинності з 1 січня
2011 року) передбачено збільшення (у складі єдиного внеску) розміру внеску на
соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійне
захворювання на 0,1%. Це стало можливим завдяки принциповій позиції профспілок,
які послідовно проводили роботу щодо наповнення бюджету фонду та збільшення
розміру страхового внеску на цей вид страхування.
Основним завданням профспілок у сфері загальнообов’язкового державного
соціального страхування України на випадок безробіття залишається збільшення
обсягів соціальних послуг безробітним та вжиття заходів щодо їх
працевлаштування, забезпечення застрахованих осіб, зареєстрованих у
державній службі зайнятості, належними виплатами за рахунок коштів Фонду
соцстраху з поступовим наближенням мінімального розміру допомоги із безробіття
до прожиткового мінімуму. Завдяки принциповій і наполегливій позиції членів
правління фонду від профспілкової сторони встановлено порядок, за яким розмір
мінімальної допомоги із безробіття підвищується з урахуванням темпів
зростання прожиткового мінімуму.
ПРОЖИТКОВИЙ МІНІМУМ
ФПУ продовжує наполягати на тому, щоб базовим соціальним
стандартом достатнього рівня життя населення був прожитковий мінімум. і хоча
Кабмін зобов’язаний визначати щороку до 1 липня величину прожиткового мінімуму
на відповідний рік за погодженням зі стороною профспілок та роботодавців,
однак розрахунки розміру прожиткового мінімуму на 2011 рік не погоджено зі
сторонами соціального діалогу.
Із 2000 року не переглядалися набори продуктів харчування,
непродовольчих товарів та послуг для визначення розміру прожиткового
мінімуму, хоча статтею 3 Закону україни «Про прожитковий мінімум» визначено,
що такий перегляд здійснюється не рідше одного разу на п’ять років. З ініціативи
профспілок розпочався тристоронній діалог щодо оновлення набору товарів і
послуг для визначення прожиткового мінімуму.
На черзі – забезпечення виконання рішення Конституційного
Суду україни від 22.05.2008 № 10рп/2008 щодо повернення до складу прожиткового
мінімуму, визначеного для осіб, які, відповідно до законодавства, підлягають
обов’язковому державному соціальному страхуванню, суму податку з доходів
фізичних осіб.
ФПУзапропонувала корегування вартісної величини
прожиткового мінімуму залежно від зміни цін. Дані моніторингу свідчать, що
протягом 2007–2010 років офіційна величина прожиткового мінімуму щомісяця
виявлялася заниженою порівняно з фактичним рівнем цін. Наприклад, у вересні
2010 року ця величина виявилася заниженою в середньому на 13 відсотків.
ПЕНСІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Мінімальний розмір пенсії за віком
хоч і дорівнює прожитковому мінімуму для непрацездатних осіб, але відстає від
фактичного прожиткового мінімуму. Так, станом на 1 жовтня 2010 року мінімальна
пенсія становила 723 грн, однак, за даними Мінпраці, фактичний прожитковий мінімум
за цінами вересня 2010 року становив 761 грн, а межа бідності за і квартал 2010
року сягнула 915 грн.
Разом із тим з вересня 2009 року
у зв’язку із рішенням Конституційного Суду України пенсії призначаються без обмеження
максимального розміру, що спричиняє справедливе невдоволення пенсіонерів, оскільки
при мінімальній пенсії в 723 грн окремі пенсії нині призначаються в розмірі
20, 30 тис. грн і більше.
Середній розмір пенсії лише незначною
мірою перевищує мінімальну пенсію (близько 50%) і станом на 1 жовтня 2010 року
становить 1123,58 грн, що свідчить про низьку диференціацію розмірів пенсій залежно
від тривалості страхового стажу та одержуваної заробітної плати, з якої сплачено
страхові внески до Пенсійного фонду.
Незначний коефіцієнт щорічного
підвищення пенсій, відповідно до статті 42 Закону україни «Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування» (не менше ніж на 20% темпів зростання середньої заробітної
плати порівняно з попереднім роком), не відповідає зростанню цін на товари та
послуги та призводить до збільшення розриву в розмірах раніше призначених і новопризначених
пенсій та зниження купівельної спроможності пенсіонерів.
На жаль, залишається неврегульованим
питання перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам. Як у 2009-му, так і в 2010 році
при перерахунку пенсій, відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування», органи Пенсійного фонду застосовують показник
середньої заробітної плати в україні не за рік, що передує року звернення з приводу
перерахунку пенсії, а за 2007 рік. Не мали позитивного результату ініційовані
ФПу протест до генеральної прокуратури та подання уповноваженого верховної Ради
україни з прав людини. доводиться захищати порушені права пенсіонерів у судах.
05.01.2011
Інга ВАЛЕНТИНОВА,«ПВ»
|