ПРОФТЕХОСВІТА ОПИНИЛАСЯ ПІД ЗАГРОЗОЮ ЗНИЩЕННЯ
29 січня на вулиці Михайла Грушевського в м. Києві більше тисячі
представників професійно-технічних закладів, батьківських і профспілкових комітетів,
учнів, які приїхали з усіх регіонів України, перекрили рух транспорту, протестуючи
проти недостатнього фінансування системи профтехосвіти. Акція розпочалася під
стінами Міністерства освіти і науки України й продовжилася біля Будинку Уряду
та профільного Комітету Верховної Ради.
Протестувальники заявили, що новий держбюджет руйнує систему
профтехосвіти, оскільки галузь тепер фінансуватиметься з місцевого бюджету. Вони
вимагали зустрічі з представниками Кабінету Міністрів та Міністерства фінансів,
щоб отримати відповідь на запитання: що робити в ситуації, коли вже місяць їм не
виплачують зарплати та стипендії, не забезпечують харчуванням дітей-сиріт та погрожують
відключити тепло, воду й електроенергію через несплату. Проте до них вийшов лише
рядовий представник Секретаріату КМУ, який нічого не зміг пояснити. Обурені люди
перекрили вулиці Грушевського та Шовковичну.
Що ж спричинило невдоволення освітян? Після прийняття Закону
України «Про державний бюджет України на 2016 рік» та пов’язаного з ним ЗУ «Про
внесення змін до Бюджетного кодексу України» видатки на фінансування підготовки
робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах були передані
з державного до місцевих бюджетів. Також Кабінету Міністрів України були визначені
завдання забезпечити передачу з державної у комунальну власність відповідних установ,
закладів та організацій професійно-технічної освіти. Одночасно скасовано субвенцію
на підготовку робітничих кадрів з державного бюджету, яка в 2015 році становила
близько 6 млрд грн.
Бюджет України на 2016 рік передбачає, що Кабмін до 1 січня
поточного року повинен був забезпечити передачу видатків на утримання професійно-технічних
навчальних закладів на фінансування з місцевих бюджетів. Представники профспілок
і місцева влада неодноразово заявляли, що в місцевих бюджетах недостатньо коштів
для фінансування профтехучилищ.
За даними Міністерства фінансів, для подальшого фінансування
до місцевих бюджетів передано 755 професійно-технічних навчальних закладів, з яких
до обласних бюджетів – 336 закладів, а до бюджетів міст обласного значення –
419. Загальний обсяг фінансування професійно-технічної освіти з місцевих бюджетів
складатиме 5,8 млрд грн, з яких, за даними Мінфіну, на сьогодні рішеннями відповідних
місцевих рад уже передбачені 3,9 млрд грн. Не затверджено виділення коштів 25 містам
обласного значення.
Згодом до учасників акції протесту вийшли депутати Сергій Каплін,
Антон Геращенко, Володимир Парасюк, Олександра Кужель, Лілія Гриневич.
У конференц-залі Верховної Ради України відбулася Всеукраїнська
нарада з проблем та ризиків подальшого функціонування системи професійно-технічної
освіти в контексті прийняття ЗУ «Про Державний бюджет України на 2016 рік», у
якій взяли участь заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк, представники профільних
міністерств, народні депутати, депутати міських та обласних рад, керівники та директори
закладів профтехосвіти, освітяни, профспілковці, представники громадських організацій,
роботодавці.
У виступах представників професійно-технічної освіти йшлося про
те, що місцеві бюджети не спроможні забезпечити фінансування професійних навчальних
закладів, оскільки передбачуваний рівень їх доходів просто не дозволить цього зробити.
В свою чергу, місцеві ради міст низки областей категорично заперечують можливість
відволікання власних бюджетних доходів та спрямування їх на підготовку робітничих
кадрів у професійно-технічних навчальних закладах. Переважна більшість місцевих
рад планують і мають в розпорядженні кошти для фінансування профтехосвіти на період
1–3 місяці, сподіваючись на повернення субвенції з державного бюджету. Існує велика
загроза зростання вже наявного дефіциту коштів у місцевих бюджетах, що призведе
до закриття закладів, їх нераціонального перепрофілювання, відчуження приміщень
та земельних ділянок, а також скорочення робочих місць для педагогічних працівників.
За словами промовців, прийняті зміни законодавства загрожують
руйнацією системи профтехосвіти на місцях, значним зниженням підготовки робітничих
кадрів з малопрестижних і гостродефіцитних професій, в яких є потреба в інших регіонах.
Крім того, професійно-технічні навчальні заклади виконують значні соціальні функції,
зокрема із 174 тис. учнів 29% потребують соціального захисту.
Освітянам було запропоновано шляхи вирішення даної проблеми.
Так, народні депутати України підготували та зареєстрували два законопроекти –
«Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»
(реєстр. № 3830-3 від 29.01.2016) та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу
України» (реєстр. № 3831-2 від 29.01.2016).
Прийняття законів, розгляд яких має відбутись протягом двох тижнів,
дасть змогу оперативно вирішити кризову ситуацію. І вже після цього провести ґрунтовний
аналіз моделі фінансування професійно-технічної освіти й знайти виважене та правильне
рішення, що дозволить не лише зберегти, а й сприяти її ефективному розвитку.
Тетяна РУБАН, «ПВ»
Фото Кирила ЛАТИШЕВА
Георгій ТРУХАНОВ, голова Профспілки працівників освіти і науки
України:
«У системі професійно-технічної освіти зараз справжній колапс.
Вона опинилася на межі руйнування внаслідок прийняття Закону «Про Державний бюджет
на 2016 рік», у статті 27 якого дано доручення Уряду до 1 січня 2016 року забезпечити
передачу видатків на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних та інших
навчальних закладах на фінансування з місцевих бюджетів без надання їм відповідних
ресурсів. При цьому не розроблено механізмів такої передачі.
Фінансування з місцевих бюджетів підготовки робітничих кадрів
професійно-технічними навчальними закладами та їх переведення з державної у комунальну
власність може призвести до ліквідації частини з них, скорочення обсягів підготовки
кадрів для потреб держави і, як наслідок, поповнення лав безробітних з числа викладачів
та учнів, можливих зменшення розміру зарплат та несвоєчасної їх виплати.
Складна ситуація також із стипендіальним забезпеченням та харчуванням
учнів, особливо дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Гостро
постала й проблема оплати за комунальні послуги, відключення приміщень професійно-технічних
навчальних закладів від тепла та світла через несплату в зимовий період.
Профспілка працівників освіти і науки України ще до прийняття
бюджету застерігала, що така ситуація може призвести до незворотних наслідків і
негативно позначиться на економіці країни та її обороноздатності. Ці застереження
було викладено у неодноразових зверненнях до Голови Верховної Ради України, народних
депутатів, профільного міністерства тощо».
Василь АНДРЕЄВ, голова Профспілки працівників будівництва і промисловості
будівельних матеріалів України:
«25 грудня минулого року був прийнятий Закон України «Про Державний
бюджет на 2016 рік», в якому передбачено передання повноважень з фінансування професійно-технічних
закладів місцевим бюджетам. Звісно ж, без відповідного фінансування за рахунок
держави. Це вже поставило під загрозу всю систему професійно-технічної освіти.
За нашими даними, сьогодні 50 ПТУ перебувають у складному фінансовому становищі
через те, що невеликі міста та селища не в змозі їх утримувати.
Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий 26 січня
направив до віце-прем’єр-міністра України – міністра регіонального розвитку, будівництва
та житлово-комунального господарства України Г. Зубка телеграму з проханням негайно
провести зустріч з оргкомітетом акції та поінформувати про реальний стан і перспективи
профтехосвіти в Україні.
У січні відбулося багато нарад і круглих столів із цього питання.
Також ця проблема порушувалася в рамках Національної тристоронньої соціально-економічної
ради. Проте позитивного рішення немає. Тому 29 січня понад 500 викладачів, представників
батьківських комітетів, профспілкових організацій пікетують Комітет Верховної Ради
з питань науки і освіти, що зібрався на всеукраїнську нараду з питань професійно-технічної
освіти, а також Кабінет Міністрів України.
Основна вимога – зупинити непродуману «реформу» та розпочати
передбачене фінансування професійно- освітніх закладів».
ОФІЦІЙНО
ЗВЕРНЕННЯ
Президентові України
Порошенку П. О.
Голові Верховної Ради України
Гройсману В. Б.
Прем’єр-міністру України
Яценюку А. П.
Вельмишановний пане Президенте!
Вельмишановний пане Голово Верховної Ради!
Вельмишановний пане Прем’єр-міністре!
Звертаємося до Вас у зв’язку з катастрофічною ситуацією, що склалася
в системі професійно-технічної освіти України через прийняття Закону України «Про
Державний бюджет України на 2016 рік». У статті 27 цього Закону дано доручення Кабінету
Міністрів України: до 1 січня 2016 року забезпечити передачу в установленому порядку
видатків на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних
закладах на фінансування з місцевих бюджетів. При цьому не розроблено самих механізмів
передачі закладів системи ПТО на місцевий бюджет. Передача видатків здійснена
без надання відповідних ресурсів бюджетам органів місцевого самоврядування. Це
може призвести до незворотних наслідків – руйнування системи професійно-технічної
освіти в Україні, що негативно позначиться на економіці країни та обороноздатності
нашої держави.
Означені радикальні дії є порушенням окремих статей Конституції
України, зокрема, ч. 3 ст. 142: «витрати органів місцевого самоврядування, що виникли
внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою», а також ч.
3 ст. 53: «держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної
середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних
закладах».
Передбачений в Законі України «Про Державний бюджет України на
2016 рік» за підсумками І кварталу 2016 року моніторинг фінансового забезпечення
професійно-технічних навчальних закладів державної форми власності за рахунок коштів
обласних та міських (міст обласного значення) бюджетів і внесення в разі необхідності
пропозицій щодо змін до бюджетного законодавства може виявитися запізнілим, оскільки
система підготовки робітничих кадрів в Україні опинилася під загрозою припинення
свого існування.
Ігнорування зазначених проблем неминуче загострить і так складний
стан професійно-технічної освіти в Україні. Упродовж 1990–2015 років мережа державних
навчальних закладів та установ професійно-технічної освіти скоротилася на 34%,
а обсяг підготовки кваліфікованих робітників зменшився на 56%. Майже не фінансується
оновлення матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів.
Бюджетних коштів, що виділяються на утримання професійно-технічних навчальних
закладів, вистачає лише на основні захищені статті видатків (заробітна плата з
нарахуваннями, комунальні послуги та енергоносії в неповному обсязі, стипендія,
харчування та обов’язкові виплати дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського
піклування). Заробітна плата педагогів і стипендія учнів професійно-технічних
навчальних закладів – мізерно малі та зумовлюють низьку престижність професійно-технічної
освіти в суспільстві.
Незважаючи на наявні проблеми, система професійно-технічної
освіти України забезпечує національну економіку висококваліфікованими робітниками.
Нині у понад 800 професійно-технічних навчальних закладах державної форми власності
здобувають професійно-технічну освіту більш як 300 тис. осіб за 35 напрямами та
видами господарської діяльності з 500 професій. Окрім того, система професійно-технічної
освіти виконує важливі соціальні функції, зокрема, забезпечує професійну підготовку
дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей із неповних сімей,
дітей з особливими освітніми потребами тощо, а також безробітних.
Радикальна зміна фінансування може призвести до ліквідації багатьох
професійно-технічних навчальних закладів, що спричинить зростання соціальної напруженості
в суспільстві, погіршення криміногенної ситуації, занепад економіки та позбавить
Україну не лише євроінтеграційних перспектив, а й взагалі – перспектив зберегти
статус економічно розвиненої держави. Обмежені можливості держави у фінансуванні
професійно-технічної освіти можуть бути розв’язані шляхом вивчення та запровадження
ефективних зарубіжних практик фінансування: цільове нормативне фінансування (Франція),
фінансування за результатами (Великобританія, США), пряме фінансування приватних
осіб через освітні ваучери, гранти, позики тощо (Великобританія, Австрія, Бельгія,
Франція), багаторівневе фінансування (США, Франція), дуальна система навчання, що
поєднує державне фінансування із внесками роботодавців (Німеччина, Данія), фінансування
через різноманітні схеми оподаткування підприємств, прибуткову економічну діяльність
закладів освіти (у більшості країн світу) тощо.
На основі викладеного пропонуємо:
• у 2016 році продовжити фінансування професійно-технічних навчальних
закладів у формі освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам;
• визначити перехідний період упродовж трьох років
(2016–2018 рр.) для здійснення оптимізації мережі закладів системи ПТО;
• визначити категорії навчальних закладів, які можуть бути передані
на місцевий бюджет, й ті, які мають залишитися на державному фінансуванні, що пов’язано
зі специфікою підготовки фахівців з певних напрямів (гірничо-видобувна, металургійна,
машинобудівна, транспортна, оборонна галузі, зв’язок тощо).
Просимо Вас підтримати наші пропозиції, що дасть змогу зберегти
роль держави в забезпеченні доступності та якості професійно-технічної освіти,
сприятиме задоволенню потреб національної економіки у висококваліфікованих, конкурентоспроможних
та професійно мобільних робітничих кадрах.
Заступник голови Ради
Федерації роботодавців України
О. В. МІРОШНИЧЕНКО
Голова Федерації професійних спілок України Г. В. ОСОВИЙ
Голова Профспілки працівників освіти і науки України
Г. Ф. ТРУХАНОВ
Академік-секретар Відділення
професійної освіти і освіти дорослих НАПН України, дійсний член
НАПН
Н. Г. НИЧКАЛО
Голова Всеукраїнської Асоціації працівників професійно-технічної
освіти
В. П. ГОЛОВІНОВ
Члени Президії Федерації профспілок України
ЯК ЗБЕРЕГТИ СИСТЕМУ НАВЧАННЯ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ?
Відповідно до статті 27 Закону України «Про Державний бюджет
України на 2016 рік» уряд мав би забезпечити «передачу видатків на підготовку робітничих
кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах на фінансування з місцевих
бюджетів» до 1 січня 2016 року, проте передав органам місцевого самоврядування
лише обов’язок фінансування. Отже, діяльність вітчизняних ПТНЗ у 2016 році має здійснюватися
на основі фінансування з бюджету органів місцевого самоврядування.
Такі радикальні дії є порушенням окремих статей Конституції
і чинного законодавства України та можуть призвести до невиправних наслідків
– руйнування системи професійної освіти та неминучого скорочення робітничих кадрів,
занепаду економіки країни і послаблення її обороноздатності. Така ситуація склалася
через низку причин.
1. Для реалізації ухвалених рішень недостатньо розроблена законодавча
база. Передача обов’язків фінансування видатків на місця здійснюється без забезпечення
відповідними ресурсами, що призводить до істотного додаткового навантаження на
бюджети органів місцевого самоврядування.
2. Практично не розроблено механізмів передачі закладів системи
профтехосвіти на фінансування місцевим бюджетом, що неминуче спричинить затримку
у фінансуванні ПТНЗ і може призвести до зниження рівня матеріально-технічного
забезпечення закладів профтехосвіти, погіршення соціального становища учнівської
молоді та педагогів, викликати зростання соціального напруження в суспільстві.
3. Вищезазначена стаття закону України суперечить частині
3 статті 142 Конституції України, у якій мовиться: «Витрати органів місцевого самоврядування,
що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою»,
а також ч. 3 ст. 53 Основного Закону: «Держава забезпечує доступність і безоплатність
дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних
і комунальних навчальних закладах».
4. Наведені пропозиції чинного законодавства руйнують підґрунтя
реформування місцевого самоврядування, зокрема, порушують принцип субсидіарності,
який вимагає, щоб рішення у державі приймались на нижчому можливому рівні, і верхні
ланки управління можуть вдаватися до будь-яких дій тільки тоді, якщо їхні дії будуть
ефективнішими за відповідні дії нижчих ланок.
5. Передача всіх ПТНЗ на місцеве фінансування неодмінно призведе
до заміни пріоритету державних потреб регіональними, що негативно позначиться на
розбудові промислових галузей, у тому числі у сфері оборонно-промислового комплексу.
6. Передбачений статтею 27 ЗУ «Про Державний бюджет України
на 2016 рік» моніторинг фінансового забезпечення ПТНЗ державної форми власності
за рахунок коштів обласних і міських (міст обласного значення) бюджетів і внесення
пропозицій щодо змін до бюджетного законодавства також може виявитися запізнілим,
а система підготовки робітничих кадрів в Україні припинить своє існування.
Для запобігання викладеним загрозам необхідно вжити таких заходів:
1. Протягом 2016 року розробити та апробувати механізми передачі
фінансування закладів системи профтехосвіти місцевим бюджетом. До визначення таких
механізмів припинити дію статті 27 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2016 рік».
2. Визначити категорії навчальних закладів, які можна передати
для фінансування за кошти місцевого бюджету, а які слід залишити на держфінансуванні,
що пов’язано зі специфікою підготовки фахівців певних напрямів (гірничо-видобувна,
металургійна, машинобудівна, оборонна галузі тощо).
3. Визначити перехідний період протягом трьох років (2016– 2018
роки) для вирішення питання оптимізації мережі закладів системи профтехосвіти.
07.02.2016
|