Канікули – час оздоровлювати дітей
Важливим мотиваційним чинником профспілкового
членства є надання профкомами соціальних послуг із оздоровлення дітей спілчан,
які працюють на підприємствах, в установах, організаціях України.
Н
е секрет, що останніми роками ця робота
ускладнилася через скасування витрат на дитяче оздоровлення Фондом соціального
страхування, зростання податків та зборів на землю, нерухоме майно, високу
вартість комунальних послуг, енергоносіїв і продуктів харчування. Великих
затрат вимагають нині і заходи із забезпечення належної протипожежної безпеки
дітей. Серед інших проблем у низці регіонів – неможливість укомплектувати
дитячі оздоровчі табори в літній період кваліфікованими медичними кадрами
через незацікавленість у цьому закладів охорони здоров’я.
Профспілкова статистика свідчить, що в 2017 році
профспілкові організації в областях змогли оздоровити понад 263 тис. дітей
спілчан, хоча це майже на 100 тис. менше, ніж у 2014 році, коли Фондом
соціального страхування здійснювалось часткове фінансування дитячого
оздоровлення.
Нині дитяче оздоровлення доступне лише для
забезпечених батьків, які працюють на успішних підприємствах, де і
господарники, і профкоми спроможні вкладати в цю роботу значні кошти. У
багатьох галузях господарства профспілкові організації майже припинили роботу
з оздоровлення дітей через неспроможність батьків оплатити зависоку для них
вартість дитячої путівки (текстильна промисловість, лісові галузі,
автомобілісти, геологи, будівельники, працівники річкового транспорту,
газових господарств та ін.). Так, через високу вартість дитячої путівки лише
28% дітей змогли оздоровитися влітку минулого року повноцінно протягом 21
дня, а 42% відпочивали протягом 14 днів або ще менше.
Усі ці питання стали предметом обговорення 19
квітня на засіданні Центрального міжвідомчого штабу з координування організації
і проведення оздоровлення та відпочинку дітей у 2018 році при Міністерстві
соціальної політики України. До складу ЦМШ входять представники зацікавлених
міністерств і відомств, а також Федерації профспілок України. Профспілкові
пропозиції, що мають покращити ситуацію з дитячим оздоровленням, виклав у
своєму виступі на засіданні заступник Голови ФПУ Євген Драп’ятий. Він зазначив,
зокрема, що нині вкрай вважливо повернути частину коштів соціального страхування
для оздоровлення дітей застрахованих осіб і надати державну підтримку тим
підприємствам, які утримують на своєму балансі установи соціальної сфери, в
тому числі дитячі оздоровчі табори, шляхом податкових преференцій.
У період підготовки профспілкових дитячих
оздоровчих таборів до відкриття сезону гострою проблемою є пошук коштів на
встановлення пожежної сигналізації та обробки протипожежними матеріалами
дерев’яних будівель дитячих оздоровниць. Зважаючи на страшні наслідки
минулорічної пожежі в Одеському дитячому оздоровчому закладі «Вікторія» та
пожежі в торгово-розважальному комплексі в м. Кемерово (Росія), під час яких
загинули діти, Уряд України скасував мораторій на перевірки дитячих закладів
державними службами з надзвичайних ситуацій та з питань праці, а також
Держпродспоживслужбою (колишньою СЕС) щодо визначення готовності закладів до
початку оздоровчої кампанії та здійснення перевірок перед початком кожної
зміни. Тому ФПУ внесла пропозицію до рішення ЦМШ щодо створення в регіонах
комплексних комісій з перевірки готовності таборів до відкриття, замість
того, аби здійснювати такі перевірки кожною контролюючою структурою окремо.
Внесено пропозицію і Міністерству охорони
здоров’я України щодо врегулювання належним чином ситуації із забезпеченням сезонних
літніх дитячих оздоровчих закладів висококваліфікованим медичним персоналом,
осучаснення наборів медикаментів для медпунктів цих закладів і наявності в
них антидотів та протиотрути. Адже на минулорічний запит Федерація профспілок
України отримала від міністерства відписку про те, що в штаті таборів
передбачено посади лікаря та медсестри. Раніше заклади охорони здоров’я чітко
дотримувались наказу міністерства № 156 від 20 травня 1997 року, згідно з яким
медичних працівників влітку відряджали в сезонні дитячі оздоровчі заклади,
зберігаючи їм зарплату за основним місцем роботи. При цьому оздоровчий заклад
теж сплачував лікарю, як правило, додаткову зарплату в розмірі 0,5 ставки з
урахуванням того, що він зможе за потреби надавати медичну допомогу дітям
цілодобово.
Якими ж нормами користуватися нині, відповіді від
міністерства немає.
На засіданні ЦМШ прийнято низку важливих рішень, спрямованих
на покращення дитячого оздоровлення. Зокрема, готується доручення Прем’єр-міністра
України головам обласних і Київської міської держадміністрацій щодо вжиття ними
заходів для збереження мережі дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, недопущення
їх перепрофілювання та закриття, підтримки їх шляхом звільнення від сплати податку
на землю та нерухоме майно, а також налагодження системи обліку та контролю щодо
перебування в регіоні організованих груп дітей (у готелях, на базах відпочинку,
в наметових містечках тощо), інформування організаторами відпочинку уповноважених
місцевих органів виконавчої влади не пізніше, ніж за 10 днів до початку їх роботи.
24 квітня у Федерації
профспілок України відбулася робоча нарада представників її членських організацій
за участю заступника керівника департаменту захисту прав дітей та усиновлення
Міністерства соціальної політики України Віктора Древаля, котрий відповів на
низку запитань директорів дитячих таборів київських підприємств та інших
організаторів дитячого оздоровлення. Найбільше гострих запитань щодо роботи
профспілкових таборів в області поставив голова Донецької облпрофради.
На нараді прийнято рішення
звернутися від імені Федерації профспілок України до Кабінету Міністрів
України щодо надання доручень керівникам обласних державних адміністрацій
стосовно сприяння дитячому оздоровленню, виділення належного фінансування на
здешевлення вартості дитячої путівки та вирішення інших актуальних питань.
ДЕПАРТАМЕНТ ПРОФСПІЛКОВОГО
РУХУ ТА
ЗВ’ЯЗКІВ З ГРОМАДСЬКИМИ
ОРГАНІЗАЦІЯМИ
АПАРАТУ ФПУ
Зміни законодавства з питань дитячого оздоровлення
Законом України від 6 червня 2017 року № 2081 «Про внесення
змін до деяких законодавчих актів щодо організації оздоровлення та відпочинку
дітей» внесено зміни до базового закону стосовно створення Державного реєстру
майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку дітей з метою запобігання
ліквідації, передачі під заставу, перепрофілюванню, використанню не за
призначенням таких об’єктів, а також забезпечення доступності та відкритості
інформації про дитячі заклади оздоровлення та відпочинку, послуги, які вони
надають. Нині в Міністерстві соціальної політики України цей реєстр
доопрацьовується, невдовзі туди можна буде вносити дані про дитячі оздоровчі
заклади всіх форм власності та підпорядкування. На місцях слід підтримувати
зв’язок із структурними підрозділами соціального захисту населення для
подання до Мінсоцполітики документів для внесення до Державного реєстру
майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку. Цим підрозділам нині передано повноваження
з питань організації оздоровлення та відпочинку дітей у тих регіонах, де
координацію до цього часу здійснювали департаменти та управління,
підпорядковані МОНу та Мінмолодьспорту відповідно до постанови Кабінету
Міністрів України від 04.04.2018 № 241 «Про внесення змін до Порядку
використання коштів, передбачених у державному бюджеті для організації
оздоровлення і відпочинку дітей, які потребують особливої уваги та підтримки,
в дитячих центрах «Артек» та «Молода гвардія».
Податковим кодексом України встановлено
пільги з оподаткування дитячих оздоровчих закладів. Згідно з пунктом 266.2.2
статті 266 «Податок на нерухоме майно» не оподатковуються:
– об’єкти житлової та нежитлової
нерухомості, які перебувають у власності органів державної влади, органів
місцевого самоврядування, а також організацій, створених ними в установленому
порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідного державного бюджету чи
місцевого бюджету і є неприбутковими (їх спільній власності);
– об’єкти нежитлової нерухомості державних та комунальних
дитячих санаторно-курортних закладів та закладів оздоровлення та відпочинку
дітей, що перебувають на балансі підприємств, установ, організацій, які є
неприбутковими і внесені контролюючим органом до Реєстру неприбуткових
установ та організацій.
Пунктом 282.1.5 статті 269 «Платники земельного податку» від
сплати земельного податку звільняються державні та комунальні дитячі санаторно-курортні
заклади та заклади оздоровлення і відпочинку, а також дитячі санаторно-курортні
та оздоровчі заклади України, що перебувають на балансі підприємств, установ,
організацій, які є неприбутковими і внесені контролюючим органом до Реєстру
неприбуткових установ та організацій. При цьому слід узяти до уваги, що саме
місцевим органам влади надано повноваження стосовно встановлення ставок
податку на землю та нерухоме майно, а також плати за електроенергію та комунальні
послуги. Тому обласним профоб’єднанням та профспілковим організаціям слід
предметно працювати з органами місцевого самоврядування, а не тільки
сподіватися на вирішення цього питання на рівні центральних органів.
За наполяганням профспілкової сторони, народними депутатами
України також внесено пропозиції щодо змін до законодавства, зокрема:
– законопроект № 2245 від 26.02.2015 «Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України (щодо надання соціальних послуг)», яким
передбачено відновлення фінансування оздоровлення дітей у дитячих оздоровчих
закладах за рахунок коштів Фонду соціального страхування України;
– законопроект № 7382 від 08.12.2017 «Про внесення змін до
Податкового кодексу України щодо підтримки дитячих санаторно-курортних та
оздоровчих закладів», де пропонується внести зміни до статей 266 та 282
Податкового кодексу України і звільнити від плати за землю дитячі
санаторно-курортні заклади, які мають ліцензію на провадження господарської
діяльності з медичної практики на надання послуги із санаторно-курортного
лікування, а також дитячі заклади оздоровлення та відпочинку, які внесено до
Державного реєстру і які пройшли державну атестацію.
На жаль, зазначені законопроекти поки не внесено на розгляд
Верховної Ради України.
Федерація профспілок України внесла пропозиції ЦМШ:
– забезпечити публічність процесу оздоровлення дітей, розмістивши
на сайтах міністерства і своїх структурних підрозділів у регіонах результати
перевірок дитячих оздоровчих закладів щодо безпечного перебування у них;
– разом із Комітетом
Верховної Ради України з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму опрацювати
питання щодо можливості внесення змін до пункту 3 статті 2 Закону України «Про
публічні закупівлі» стосовно непоширення його дії на дитячі оздоровчі заклади,
які пройшли державну атестацію, надавши їм можливість здійснювати продаж путівок
шляхом конкурсу, а не тендерних процедур.
ДОСВІД
З огляду на проблеми, з якими стикаються дитячі оздоровчі заклади
та організатори дитячого оздоровлення у зв’язку з реалізацією дитячих путівок
шляхом тендерних закупівель, доцільно запозичити досвід Федерації профспілок
Рівненської області. Шукаючи можливості для здешевлення вартості путівок, ФПО
наполегливо зверталася до обласної, районних державних адміністрацій,
обласної та районних рад, виконкомів міст обласного значення з проханням
передбачити в місцевих бюджетах кошти на дольову участь в придбанні путівок
для оздоровлення дітей в оздоровчих закладах області.
За ініціативи обласного профоб’єднання схвалено зміни до обласної
програми відпочинку й оздоровлення дітей шляхом перерахування коштів з обласного
(районного) бюджету тим дитячим оздоровницям, які обрали батьки дітей. Це
дозволяє уникнути тендерних процедур та дотримувати принцип «гроші ходять за
дітьми». При цьому батьки мають змогу обрати для своєї дитини найкращий
оздоровчий заклад, на відміну від тендерної процедури, де виграють ті, хто
пропонує найнижчу ціну, не дбаючи при цьому про належні умови перебування
дітей.
Завдяки такій
системі влітку 2017 року оздоровлено в стаціонарних дитячих закладах області
2,3 тис. дітей спілчан. Половину вартості дитячої путівки було покрито за рахунок
коштів профспілкових структур, батьківська доплата становила 25% її вартості
(2,1 тис. грн).
Скоро літо…
Організація дитячого оздоровлення та відпочинку є
одним з головних напрямів роботи виборних органів Профспілки працівників
житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування
населення України.
У
2017 році у відомчих та інших оздоровчих закладах
профспілкові організації разом з господарниками забезпечили відпочинок понад
20,5 тис. дітей, на що було спрямовано з різних джерел 88,6 млн грн. Проте,
останніми роками кількість оздоровлених дітей постійно зменшується.
Основною причиною цього стало
скасування Урядом України у 2014 році фінансування санаторно-курортного
лікування і оздоровлення дітей коштами Фонду соціального страхування, а також
зростання вартості енергоносіїв, продуктів харчування, сплата податків на землю
та нерухоме майно для дитячих оздоровчих закладів. Ці та інші чинники, а
також низький рівень зарплати не дозволяють багатьом сім’ям придбати своїм
дітям путівки в оздоровниці.
У таких умовах окремі
профспілкові організації взяли на себе основні турботи щодо організації оздоровлення
дітей. І цей напрям сьогодні є одним з важливих мотиваційних чинників
профспілкового членства.
Провідне місце в цій нелегкій
справі займає Дніпропетровський обком Профспілки, який очолює профспілковий
лідер Анастасія Демідова. Відповідно до постанови президії обкому, нею разом
із соціальними партнерами протягом квітня проведено наради в кожному закладі
оздоровлення та відпочинку («Комунарець», «Орльонок», «Великий Луг», «Евріка»)
щодо стану їх підготовки до відпочинку дітей.
Станом на кінець квітня цього
року виконано значний обсяг підготовчих робіт з ремонту зазначених оздоровчих
закладів завдяки, насамперед, керівникам і профкомам галузевих підприємств
області при сприянні Криворізького, Кам’янського, Новомосковського,
Нікопольського міськкомів Профспілки та Департаменту житлово-комунального
господарства та будівництва облдержадміністрації.
Активно долучилися до надання
благодійної допомоги при підготовці дитячих оздоровниць такі підприємства
галузі, як КП «Кріворіжтепломережа», КП «Теплоенерго», підприємства
«Тепломережа», «Трамвай», «Водоканал» м. Кам’янське, «Аульський водовід», УПП
«Луч» УТОС та ін.
Проте, незважаючи на всі
зусилля, які докладають профорганізації для забезпечення належного дитячого
оздоровлення, є нагальні проблеми, які потребують невідкладного вирішення
державними органами. Так, голова обласної організації Профспілки Анастасія
Демідова вважає, що держава повинна першочергово підтримати власників
підприємств і профспілкові організації, які мають на балансі дитячі оздоровчі
заклади та несуть витрати на їх утримання протягом усього року, передбачивши їм
податкові преференції, встановлення пільгових тарифів на енергоносії задля
збереження існуючої мережі цих закладів та недопущення їх скорочення. Крім
того, державні органи повинні забезпечити дитячі оздоровчі заклади в період їх
функціонування медичними працівниками та охороною, адже здоров’я та безпека
наших дітей – індикатори здоров’я та безпеки нації.
Важливим є також створення
при ФПУ солідарного фонду підтримки дитячих оздоровчих закладів, які
перебувають на балансі виборних профспілкових органів і оздоровлюють за
помірною ціною дітей членів галузевих профспілок, які входять до складу ФПУ.
ЦК Профспілки звернувся до
ФПУ, і ми сподіваємося на допомогу у вирішенні питання дотримання Національною
комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних
послуг, чинного законодавства, зокрема про обов’язкове включення до складу витрат
при формуванні тарифів на послуги теплопостачання, централізованого
водопостачання та водовідведення коштів, які відраховуються роботодавцями
первинним профорганізаціям на культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу
роботу, як це передбачено Законом України «Про професійні спілки, їх права та
гарантії діяльності» та Кодексом законів про працю України. Житлово-комунальна
наразі єдина галузь, де існують протиріччя між законодавчими та нормативними
актами з цих питань. І це потрібно виправляти.
АНАТОЛІЙ КУЛЕША,
ЗАСТУПНИК
ГОЛОВИ ЦК ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ЖКГ, МП, ПОН УКРАЇНИ
|