ПРОБЛЕМИ ДИТЯЧОГО ОЗДОРОВЛЕННЯ
Наближається
літо, тож профспілкові організації занепокоєні проблемами, з якими можуть стикнутися
дитячі оздоровчі заклади (ДОЗ) влітку 2017 року. Найголовнішою з них є здійснення
заходів, що могли б стримати ріст вартості дитячої оздоровчої путівки. Адже прогнозується,
що вона зросте ще на 25–30% порівняно з цінами минулого року й стане фінансово недоступною
для більшості батьків і профспілкових організацій через неспроможність оплатити
її високу вартість.
О
собливо болісна ця проблема для працівників
бюджетних установ та організацій, котрі мають невисоку зарплату, а роботодавець
не в змозі їм допомогти в оплаті дитячої оздоровчої путівки, бо бюджети цих
установ не передбачають коштів на дитяче оздоровлення. Профспілкові внески
бюджетників також є замалими, і профкоми мало чим можуть допомогти батькам –
членам їхньої профспілки в оплаті дитячої путівки.
Вкрай наболілим є питання тендерних
закупівель дитячих путівок, бо тендер виграє той, хто запропонує найнижчу
ціну. А найнижчу ціну пропонують, як правило, дитячі табори, в яких не створено
належних умов перебування для дітей, на що вони постійно нарікають, а батьки
пишуть скарги.
В рамках підготовки до
дитячого оздоровчого сезону влітку 2017 року 10 березня у Федерації профспілок
України відбулася робоча нарада за участю членських організацій та
представників департаменту оздоровлення і санаторно-курортного лікування Міністерства
соціальної політики України: заступника директора департаменту Віктора Древаля
та головного спеціаліста Ірини Зорі, а також фахівців апарату ФПУ. Головував
на нараді заступник Голови ФПУ Євген Драп’ятий.
На нараді було розглянуто
актуальні питання, які хвилюють членські організації ФПУ напередодні літнього
оздоровчого сезону для дітей. Міністерство соціальної політики України
прогнозує, що цьогорічний оздоровчий сезон буде складним через зростання
вартості путівки внаслідок подорожчання енергоносіїв, води, продуктів
харчування, медикаментів тощо. Тому міністерство радить використовувати
можливості щодо відпочинку дітей у пришкільних оздоровчих таборах з тематичним
спрямуванням (удосконалення іноземних мов чи інші уподобання), а також у
наметових містечках, скаутських центрах.
Тим, хто й надалі хоче
оздоровлювати дітей у стаціонарних дитячих оздоровчих закладах (ДОЗ), рекомендовано
запозичити досвід Полтавської області (голова профоб’єднання – Вернигора Л.М.)
щодо співфінансування дитячого оздоровлення за рахунок місцевих бюджетів,
профорганізацій і батьківської плати. За цим методом обласна рада виділяє
кошти в розмірі прожиткового мінімуму на кожну дитину з числа пільгових
категорій і працівників бюджетної сфери на оздоровлення та відпочинок дітей у
ДОЗ своєї області. Такі кошти виділяються районам за умови, що районна рада
також виділяє аналогічну суму коштів на кожну дитину, що тут мешкає. Тому
профорганізаціям слід терміново налагодити відповідну роботу з органами
місцевої влади.
Публікуємо роз’яснення
фахівців апарату Федерації профспілок України щодо питань, з якими звертаються
до ФПУ її членські організації.
ПОВЕРНЕННЯ КОШТІВ ФОНДУ
СОЦСТРАХУВАННЯ НА ЧАСТКОВУ КОМПЕНСАЦІЮ ВИТРАТ НА ХАРЧУВАННЯ ДІТЕЙ У ДИТЯЧИХ
ОЗДОРОВЧИХ ЗАКЛАДАХ
Для відновлення оздоровлення
дітей застрахованих осіб за рахунок часткового фінансування з коштів соцстраху
було внесено низку законопроектів до Верховної Ради України, зокрема «Про внесення
змін до деяких законодавчих актів України (щодо надання соціальних послуг)»,
реєстр. № 2245. Ще в червні 2015 року Комітет рекомендував Верховній Раді
України прийняти цей законопроект за основу. Проте через спротив урядової
сторони ні цей, ні інші аналогічні законопроекти поки що не прийняті.
Керівництво Мінсоцполітики запевнило, що вирішення цього питання можливе лише
після завершення об’єднання фондів соцстраху. Термін завершення об’єднання
фондів соцстраху – до 1 вересня 2017 року. Отже, сподіватися на допомогу Фонду
соціального страхування в літній оздоровчий період 2017 року не варто.
Позиція Мінсоцполітики полягає в тому, що кошти
соціального страхування якщо й будуть повернуті на дитяче оздоровлення, то
вони мають прямувати за дитиною, яка оздоровлюватиметься в тому чи іншому
дитячому закладі, як часткова компенсація за надану їй дитячу путівку, а не
надходити напряму до дитячих закладів оздоровлення.
ПІЛЬГИ З ОПЛАТИ ПОДАТКІВ НА
ЗЕМЛЮ ТА ЖИТЛОВІ ПРИМІЩЕННЯ
Відповідно до норм Податкового кодексу України
(Кодекс), плата за землю, яка справляється у формі земельного податку та
податку на нерухоме майно, належить до місцевих податків, встановлення яких
здійснюється органами місцевого самоврядування у порядку, визначеному Кодексом.
Так, відповідно до пункту 284.1 статті 284 Кодексу органам місцевого
самоврядування надано повноваження щодо встановлення ставок плати за землю та
пільг щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Відповідно до підпункту 266.5.1, ставки податку
для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у
власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної,
міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із
законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця
розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не
перевищує 1,5% розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня
звітного (податкового) року, за 1 кв. м бази оподаткування.
Підпунктом 266.4.2 також визначено, що сільські,
селищні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад, які створені
згідно із законом та перспективним планом формування територій громад,
встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території з
об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності
фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій,
релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у
встановленому законом порядку та використовуються для забезпечення діяльності,
передбаченої такими статутами (положеннями).
Таким чином, питання звільнення дитячих оздоровчих
закладів від оподаткування земельним податком та податком на нерухоме майно
може бути вирішене в межах чинного законодавства за рішеннями органів
місцевого самоврядування.
Крім того, з 1 січня 2017 року Законом України від
21.12.2016 № 1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо
покращення інвестиційного клімату в Україні» внесено:
– зміни до підпункту 282.1.5 Кодексу, якими передбачено
звільнення від сплати земельного податку дитячі санаторно-курортні та
оздоровчі заклади України, що перебувають на балансі підприємств, установ та
організацій, які є неприбутковими і внесені контролюючим органом до Реєстру неприбуткових
установ та організацій;
– доповнення підпункту 266.2.2 Кодексу підпунктом
«ї», яким передбачено звільнення від сплати податку на нерухоме майно об’єктів
нежитлової нерухомості дитячих санаторно-курортних закладів та закладів
оздоровлення і відпочинку дітей, що перебувають на балансі підприємств, установ
та організацій, які є неприбутковими і внесені контролюючим органом до Реєстру
неприбуткових установ та організацій.
У Генеральній угоді досягнуто узгодженої позиції
сторін щодо вирішення всіх питань дитячого оздоровлення на рівні територіальних
угод, тому профорганізації мали ініціювати їх внесення до таких угод, а також
щодо встановлення нульових ставок земельного податку для ДОЗ усіх форм власності,
а не тільки для неприбуткових організацій.
ОСОБЛИВОСТІ ОПЛАТИ ПРАЦІ
МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ, ЯКИХ НАПРАВЛЕНО ПРАЦЮВАТИ ДО ДИТЯЧИХ ТАБОРІВ У ЛІТНІЙ
ПЕРІОД
На нараді представник Профспілки працівників
охорони здоров’я України запевнила колег, що установи охорони здоров’я мають
керуватися в своїй діяльності з питань організації дитячого оздоровлення нині
чинною постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 № 323 «Про
організаційне і фінансове забезпечення відпочинку та оздоровлення дітей в
Україні». Пунктом 3 зазначеної постанови встановлено, що за місцем основної
роботи працівникам, супроводжуючим і відрядженим для роботи з дітьми в місця
відпочинку й оздоровлення, зберігається середня зарплата, виплачуються добові
та компенсуються інші витрати за нормами і в порядку, встановленому
законодавством України.
На виконання зазначеної постанови Міністерство
охорони здоров’я України 20.05.1997 видало наказ № 156, де пунктом 1.5
передбачено забезпечення медичного супроводження організованих колективів
дітей під час їх переміщення до (від) місця відпочинку з розрахунку на 100
дітей – один лікар педіатр, дві медсестри; комплектацію медичним персоналом
дитячих оздоровчих таборів – на 80–430 дітей – один лікар педіатр, 431 і
більше – два лікаря; 80–280 дітей – одна медсестра, 281 і більше дітей – дві
медсестри.
За особами, котрі супроводжують групу дітей на
відпочинок та оздоровлення, зберігається середня зарплата за місцем їх основної
роботи і здійснюються виплата надбавок та інших витрат за нормами й у порядку,
встановленому чинним законодавством для службових відряджень у межах України.
Разом з тим, практика останніх років засвідчила,
що дитячі заклади охорони здоров’я (дитячі поліклініки та лікарні) не
виявляють бажання направляти лікарів-педіатрів для роботи в дитячих літніх
таборах та оплачувати їм за основним місцем роботи зарплату. При цьому вони
посилаються на вкрай обмежене фінансування їхніх закладів та наявність у їхніх
статутах норм щодо медичного обслуговування лише мешканців певної території,
яку обслуговує цей медичний заклад.
Тому учасники наради дійшли висновку про доцільність
ініціювання зацікавленими профорганізаціями та профоб’єднаннями відповідного
розпорядження управління охорони здоров’я чи органу місцевої влади стосовно
зобов’язань дитячих установ охорони здоров’я здійснювати такі відрядження медичних
працівників для роботи у ДОЗ, а також фінансового заохочення їх до такої
роботи. Кожен директор дитячої оздоровниці має завчасно укласти відповідний
договір із закладом охорони здоров’я.
За підсумками наради заступником Голови ФПУ дано
доручення департаменту профспілкового руху та зв’язків з громадськими
організаціями апарату ФПУ підготувати низку звернень до господарюючих структур
та органів центральної влади стосовно вирішення інших актуальних питань організації
дитячого оздоровлення. Зокрема, до Укрзалізниці – щодо скасування плати за
бронювання квитків для групи дітей, які виїжджають до дитячих оздоровниць, а також
встановлення прямого сполучення Донецької та Луганської областей з територіями,
куди діти можуть приїхати на відпочинок до моря. До Кабінету Міністрів України
– щодо ініціювання внесення змін до статті 3 Закону України «Про публічні
закупівлі» стосовно непоширення його дії на закупівлю путівок у дитячих
закладах оздоровлення, якщо такі заклади пройшли відповідну державну атестацію
(відміна тендерних закупівель). До підприємств-монополістів, які здійснюють
тепло- та водопостачання ДОЗ чи постачання електроенергії, – щодо зниження тарифів,
як до соціально відповідального бізнесу.
З представниками Міністерства соціальної політики
України досягнуто домовленості про надання Федерації профспілок України його
методичних розробок з національно-патріотичного виховання дітей, проведення гри
«Джура» та інших методик для дитячих оздоровниць, оскільки в ФПУ свого часу
було ліквідовано відділ з гуманітарних питань, а фахівців з дитячого
оздоровлення скорочено через брак коштів. Надані в електронному вигляді
матеріали будуть доведені до відома членських організацій ФПУ, і фахівці на
місцях зможуть скористатися ними в своїй роботі.
Учасники наради також дійшли спільної думки, що
тривалість перебування в оздоровчому таборі має становити 18 днів, що є
найбільш оптимальним терміном як для дитини, так і оздоровчого закладу.
Представник Профспілки авіабудівників України в
своєму виступі констатував відсутність державної підтримки підприємств, які
утримують на своєму балансі ДОЗ, що не сприяє проведенню дитячого оздоровлення
на належному рівні.
Департамент профспілкового руху та зв’язків з громадськими організаціями
апарату ФПУ
|