Чи потрібні реформи профспілкам?
Питання, винесене на
засідання Ради ФПУ 15 березня 2012 року, «Про позицію профспілок щодо
державної політики оплати праці та посилення колективно-договірного
регулювання оплати праці» є одним з найактуальніших. Якщо проаналізувати кількість
різноманітних заходів, присвячених захисту соціально-економічних прав та
інтересів спілчан, засідань і заяв органам центральної влади та представникам
місцевих виконавчих органів влади і самоврядування, отримаємо вражаючі цифри,
які виражаються тисячами. І тут виникає логічне й цілком справедливе запитання:
які ж наслідки всіх цих зусиль виборних органів профспілкових організацій? Щоб
отримати відповідь, достатньо поглянути на констатуючі частини рішень цих
засідань. То чому ж профспілкові зусилля із захисту соціально-економічних прав
спілчан не приносять вагомих результатів?
Відповідь на це запитання
пов’язана з іншим: чому поляки, чехи, словаки, угорці, зрештою, три народи
Прибалтики, з якими ми вийшли зі спільної імперії, змогли за 20 років успішно
розбудувати державу, забезпечити належний рівень демократії та умови життя
своїх громадян, максимально наблизити їх до загальновизнаних європейських
стандартів і приєднатися до Європейського Союзу, а наша з вами Україна, за
оцінками західних експертів, зокрема «Дойчебанку», маючи чи не найкращі
стартові умови на початку 90-х років для свого успішного розвитку, сьогодні
опинилася за багатьма показниками і, що найгірше, рівнем життя людей на
одному з останніх місць у Європі?
За згадані роки представники політичних партій, які в
результаті виборів приходили до влади, говорили на загал правильні речі, проте
їхні справи зазвичай розходились із заявами і не сприяли розвитку держави.
Експерти мають із цього приводу власну думку, зауваживши, що люди, які
керували і керують країною, не є її патріотами, вони здебільшого – космополіти,
ментально залишаються соціалістично-радянськими, не сприймають і не розуміють
викликів сучасного світу.
Хочу висловити власне бачення з приводу того, що робити, аби
принаймні спробувати щось змінити в нашому суспільстві, змінити ті засади та
цінності, які формують олігархи-космополіти. За 20 років, досить малий проміжок
часу, радянське соціалістичне суспільство з тотальною державною власністю,
колоніальною за структурою, раптово, з мільярдним обкраданням пересічних
громадян, стало всуціль капіталістичним.
А чи змінилась відповідним чином ідеологія профспілкового
руху? Де-що змінилась, але зміни ці вкрай незначні. І тут вимальовуються дві
проблеми. Перша – профспілкові функціонери вищого ешелону живуть у власному
віртуальному світі, не відчуваючи того, що коїться в низових структурах профспілок.
Багато важливих аспектів життя суспільства вони оминають або вдають, що їх
немає. Друга – дуже часто рядові спілчани нас, функціонерів, називають
профспілкою і кажуть: «Ви там, профспілки, нічого не робите!»
Щодо першої проблеми, сподіваюся, що вище керівництво
профспілок і Ради ФПУ із собою розберуться. Другу слід вирішувати на місцях,
але, на мій погляд, це не так просто. Складнощі полягають у тому, що сьогодні
люди здебільшого не готові активно захищати свої соціальні права. Враховуючи
українські реалії життя, одним із основних завдань профспілок є навчити своїх
спілчан не боятися і вміти відстоювати свої законні права. У різних галузях ця
проблема має свої особливості. Традиційно шахтарі в нас найбільш готові до
масових активних дій. Останнім часом свою згуртованість показали громадські
організації афганців, чорнобильців, малий і середній бізнес. Якщо ж узяти
державних службовців нижчої і середньої категорії, а це 74,3% усіх службовців,
робота яких оцінюється як прибиральник чи працівник без кваліфікації, то вони
чинними законами позбавлені будь-якої можливості захищати свої соціальні
права. Влада залишила їм єдине право – звертатись до неї з листами і заявами,
отримуючи натомість формальні відписки. А якщо когось не влаштовує мізерна
платня – звільняйся. Таким чином, будь-який профспілковий орган і державний
службовець у нинішній соціально-економічній ситуації залишаються безправними.
Найбільшим здобутком профспілок у минулі роки, на мою
думку, було досягнення домовленості з урядом про укладення Генеральної угоди.
Проте, нам удалося це зробити не тому, що тодішній уряд був настільки
поступливим, вирішальний вплив тут мала демократична зарубіжна громадськість,
а не розуміння наших можновладців.
Чи працює Генеральна угода? Якщо бути чесним та об’єктивним,
то вочевидь за всі роки підписання таких угод можна знайти певні здобутки
представницького органу профспілок. Проте, за оцінками фахівців ФПУ,
генеральні угоди виконувались приблизно на 30%. І такий результат має свої
причини, які необхідно усунути. Так, текст Генеральної угоди слід суттєво
скоротити, не дублювати в ньому норм чинного законодавства (во-ни й так повинні
працювати), не намагатися охопити всі сфери життя суспільства, не
використовувати в записаних зобов’язаннях дієслів: сприяти, забезпечити, вжити
заходів, підвищити, посилити і т. ін.
Представницький профспілковий орган повинен добиватися від
уряду зобов’язань щодо вирішення найважливіших проблем спілчан: рівня
зарплати, недопущення заборгованості з її виплати, створення здорових і безпечних
умов праці, домагатися від Кабміну ефективних рішень для залучення іноземних
інвестицій у нові виробництва, подолання в Україні тотальної корупції. Вкрай
важливими для нашого суспільства є питання створення нових робочих місць, розвиток
вітчизняного виробництва, що стане запорукою суттєвого збільшення відрахувань
до бюджету, відповідних фондів, сприятиме працевлаштуванню молоді, поверненню
на батьківщину мільйонів заробітчан.
Але для цього зобов’язання, взяті урядом, мають бути
підкріплені відповідними коштами, відображеними в окремому рядку державного
бюджету, і відповідними фінансовими зобов’язаннями бізнесу, роботодавців.
Аналогічну роботу слід провести з регіональними угодами. У
них не потрібно повторювати того, що визначено функціями відповідних структур
ОДА, не вносити різні програми, які ОДА розробляють і реалізовують. У
регіональних угодах мають міститися зобов’язання влади і роботодавців,
найбільш нагальні для регіону. Мають бути визначені три-чотири проблеми, їх
економічно обґрунтоване вирішення і місце в обласному бюджеті. Такий підхід до
угод принесе суспільну користь, і люди це відчують.
Щоб найвищий профспілковий орган якомога ефективніше
впливав на вирішення питань, що належать до сфери діяльності профспілок, йому
також потрібно реформуватись із урахуванням нинішньої суспільно-політичної ситуації
в країні. З цього приводу пропоную наступне.
По-перше, створити в апараті ради ФПУ потужний центр
аналізу економічних процесів і тенденцій, які продукуються урядом,
Президентом, Верховною Радою України. Одержавши об’єктивні дані, вже на етапі
прийняття законів та рішень можна буде максимально впливати на їхню соціальну
спрямованість. По-друге, подібний аналітичний центр має працювати в правовій
сфері і запобігати ухваленню неприйнятних для суспільства законів. По-третє,
він має відстежувати, які тенденції відбуваються в гуманітарній сфері
суспільства, як задовольняються духовні потреби, як ведеться
національно-патріотичне виховання гро-мадян.
Ознайомившись із матеріалами зустрічі профспілкового активу
з Прем’єр-міністром України 27 січня цього року, був прикро вражений тим, як
Микола Азаров говорив про тіньову економіку. Це був вияв такого собі жалю...
На завершення він констатував: «Ситуацію в країні ускладнює великий відсоток
тіньової економіки». Поставив Микола Азаров риторичне запитання про вивіз
великих обсягів капіталу з України в так звані «офшори». Сам же і відповів:
«Щоб цьому запобігти, необхідно змінити умови оподаткування». Вкотре постає
логічне запитання: чому уряд, Президент і Верховна Рада України не виводять
економіку з тіні, не змінюють умов оподаткування? І чому профспілкам із цього
приводу не висловити своєї позиції? Адже за цим приховані великі гроші, яких
так не вистачає уряду.
Твердо переконаний, що профспілки не мають права залишатися
осторонь гострого для українців питання щодо вибору цивілізаційного напряму
свого розвитку. Мені, звісно, закидатимуть, що це питання політичного
спрямування, а профспілки політикою не займаються. Але йдеться не просто про
політику, а й про життя і розвиток української нації в сім’ї європейських
народів.
Переконаний, що в цій статті багато хто знайде відповіді на
гострі питання нашого життя. Не претендуючи на істину останньої інстанції,
запрошую вас, колеги, до конструктивного діалогу на сторінках газети.
Мирон ІВАНКІВ,
член ради ФПУ, Голова Львівської обласної організації
профспілки працівників державних установ
Першочерговим завданням для профспілок є створення
страйкового фонду. Доки пожадливі олігархи не прибрали до рук те майно, яке ще
залишилось у профспілок, пропоную, як і на VІ з’їзді ФПУ, частину доходів від
нього використовувати для формування такого фонду.
27.03.2012
|