Не можна будувати бізнес на крові
«Перспективи
об’єднання наглядових повноважень державних органів у сфері праці, його впливу
на рівень безпеки і захищеність працівників» – під такою назвою 15
лютого в Федерації профспілок України було проведено круглий стіл. Обговорювалась
низка питань, зокрема проекти указів Президента України і пропозиції сторін
соціального діалогу щодо реформування органів державного нагляду в сфері
праці.
У заході взяли
участь заступник Голови ФПУ Сергій Українець, голова Державної інспекції
України з питань праці Андрій Черкасов, голова Державної служби гірничого
нагляду та промислової безпеки України Олександр Хохотва, експерт Міжнародної
організації праці Жоакін Нунеш, представники органів виконавчої влади,
наукових установ, організацій роботодавців та ін.
Учасники круглого
столу висловили занепокоєння негативними тенденціями в питаннях дотримання
законодавства про працю та охорону праці в Україні.
Так, за
інформацією департаменту охорони праці ФПУ, сьогодні в Україні порушуються
права мільйонів працівників. Понад 200 млрд грн зарплати (половина офіційного
фонду оплати праці) виплачується без сплати податків і пенсійних внесків.
Україна має одну
з найгірших позицій щодо дотримання права на безпечні умови праці. Так,
показник виробничого травматизму залишається одним з найвищих в Європі, а
рівень травматизму зі смертельними наслідками за останні два роки зріс.
Поширюється захворюваність і смертність від професійних хвороб, десятки тисяч
випадків виробничого травматизму приховуються, а значна частина зареєстрованих
– безпідставно переводиться до категорій, не пов’язаних із виробництвом.
Усе частіше
спостерігаються факти розслідування нещасних випадків без залучення представників
професійних спілок та безпідставних звинувачень самого потерпілого. Про легкі
травми практично взагалі не повідомляється. Зазначене вкрай негативно впливає
на соціальний захист потерпілих від нещасних випадків на виробництві та сімей
загиблих.
Під тиском
представників бізнесу держава продовжує обмежувати повноваження
Держгірпромнагляду і Держпраці в проведенні перевірок, метою яких є захист
конституційних прав громадян на життя, здоров’я та працю. За словами Сергія
Українця, такі обмеження запроваджено спочатку постановою уряду від 21 травня
2009 року № 502, а згодом – Законом України «Про основні засади державного
нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності» всупереч чинним в
Україні конвенціям Міжнародної організації праці № 81 і 129, якими встановлено
право інспекторів відвідувати підприємства без будь-яких обмежень у будь-який
час доби та здійснювати необхідні дії.
Крім того,
Верховна Рада України, змінивши в 2011 році ст. 19 Закону України «Про охорону
праці», більш ніж у 10 разів знизила рівень обов’язкових видатків роботодавця
на охорону праці, тобто на запобігання виробничому травматизму.
За словами голови
Державної інспекції праці Андрія Черкасова, з усіх підприємств, перевірених
Держгірпромнаглядом і їхньою установою, лише 15–20% одних і тих самих.
«Перетинів у тому, що ми перевіряємо, практично немає. Тобто, об’єднати нас для
чого? Щоб дещо скоротити адміністративний апарат? Я думаю, що реорганізація
затягнеться на піврокурік і нічого не дасть», – зазначив Андрій Черкасов.
А от голова
Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України Олександр
Хохотва вважає, що реформування системи державного нагляду потрібне, але
воно має бути виваженим, а не механічним. Однак, наскільки це можливо в
нашій країні, залишається запитанням риторичним.
Федерація
профспілок України занепокоєна негативними тенденціями в сфері нагляду за
дотриманням законодавства про працю в Україні, спробами через зміни до
законодавства значно обмежити інспекційні можливості відповідних державних органів,
мотивуючи це економічним урегулюванням. Сьогодні як ніколи необхідно зберегти
дієву, впливову систему нагляду (контролю) за охороною праці та не допустити
її руйнування. нині ані Моп, ані конвенція, яка дозволяє інспекторові в будьякий
час зайти на підприємство з перевіркою, не цікавить роботодавців та їхню
охорону, яка про міжнародні норми й не чула! таким чином на один рівень
поставлено, з одного боку, безмежну свободу підприємницької діяльності, а з
іншого – життя, здоров’я, долю родини. Заради економічної вигоди жертвувати
людиною – це аморально, незаконно. так не має бути!
Сергій УКРАЇНЕЦЬ,
заступник голови ФПУ
РЕОРГАНІЗАЦІЯ –
ВИРОК
За роки
незалежності України в Держгірпромнагляді 8 разів відбувалося структурне
реформування, він періодично підпорядковувався то Міністерству праці (нині
Міністерство соціальної політики), то Міністерству надзвичайних ситуацій. Як
правило, щоразу якість відповідного нагляду знижувалася, послаблявся
контроль за дотриманням законодавства в сфері охорони праці, що спричиняло
виробничі аварії і збільшення кількості травм та людських жертв на виробництві.
кожна така реорганізація призводила до додаткових витрат державних коштів та
зниження соціальної захищеності працівників.
Як наслідок, уже
протягом 2011 року через обмеження чисельності та доступу інспекторів Держгірпромнагляду
до підприємств кількість перевірок зменшилась на 18%, зупинок виробництва
через порушення норм безпеки – на 13%. на роботі загинули 685 працівників, що
на 41 особу більше, ніж у попередньому році.
Учасники круглого
столу зазначили, що ініційоване Мін’юстом чергове адміністративне об’єднання
функцій державного нагляду в сфері праці, охорони праці, гірничого нагляду і
промислової безпеки з необґрунтованою зміною підпорядкування цих служб не
забезпечить гарантованого підвищення ефективності нагляду, позитивного
впливу на рівень безпеки праці, соціального захисту працівників. А проекти
актів щодо реформування державних органів нагляду розроблялися без детального
фахового вивчення можливих негативних наслідків такого реформування,
відповідності міжнародним актам, національним умовам, сучасним проблемам у
сфері праці.
Виконання завдань
із забезпечення прав громадян на працю та безпечні її умови потребує посилення
взаємодії на місцевому рівні з профспілками, які мають своїх представників
практично на всіх підприємствах із численними трудовими колективами.
ОСНОВНІ МОМЕНТИ
УХВАЛЕНИХ РЕКОМЕНДАЦІЙ
Учасники круглого
столу констатували, що в Україні в умовах неодноразового та тривалого
реформування державного нагляду в сфері праці, обмеження доступу інспекцій
до об’єктів перевірок спостерігаються поширення нелегальної зайнятості та
випадків виплати зарплат «в конвертах», зниження рівня безпеки праці на виробництві,
зростання кількості профзахворювань, істотні недоліки в розслідуванні й
обліку нещасних випадків на виробництві, їх масове приховування та зниження
соціального захисту. також вони наголосили, що зазначені проблеми наносять
шкоду національній безпеці України в сфері соціальної політики, збереження та
розвитку національного трудового потенціалу, подолання кризових суспільних
явищ, гальмують здійснення реальних економічних реформ.
Учасники круглого
столу вважають за необхідне провести в 2012 році семінар-тренінг профспілкових
кадрів, інспекторів, активістів із запрошенням соціальних партнерів,
присвячений питанням посилення впливу профспілок на прийняття рішень
роботодавцями й урядовими структурами щодо дотримання трудових прав, безпеки
праці і здоров’я працівників, використання міжнародного досвіду розвитку
соціального діалогу в цій сфері.
Сторінку підготувала
Анна РЄПІЧ,
«ПВ»
26.02.2012
|