Діалог уряду і профспілок: «реформи, результативність, добробут!»
Найбільш
актуальні питання соціально-економічного розвитку, підвищення добробуту й
безпеки громадян, регулювання трудових відносин, посилення взаємодії
профспілок і влади в процесі масштабних реформ обговорювалися на зустрічі
Прем’єр-міністра України Миколи Азарова з представниками всеукраїнських
профспілок, яка відбулася 27 січня у ФПУ. Хід обговорення зумовила тема
зустрічі: «Про посилення соціального діалогу між органами державної влади та
профспілками у процесі реалізації реформ в економічній та соціальній сфері».
Захід відбувся на продовження робочої зустрічі Миколи Азарова з Головою
Федерації профспілок України Юрієм Куликом, під час якої було досягнуто домовленостей
щодо подальших кроків у розвитку соціального партнерства.
Публікуємо стислі
виступи профспілкових лідерів та коментарі Прем’єр-міністра Миколи Азарова.
Юрій Кулик,
голова ФПУ
Сьогодні ми маємо
змогу обговорити найактуальніші питання соціально-економічного розвитку,
підвищення добробуту й безпеки громадян, регулювання трудових відносин, посилення
взаємодії профспілок і влади, на що красномовно вказує тема нашої зустрічі:
«Про посилення соціального діалогу між органами державної влади та
профспілками у процесі реалізації реформ в економічній та соціальній сфері».
Особливе
занепокоєння викликають чутливі для трудящих питання, які потребують невідкладного
вирішення. Це подальший розвиток соціального діалогу, посилення взаємодії
профспілок, Уряду та роботодавців для врахування інтересів трудящих у процесі реалізації
соціально-економічних реформ.
Пропоную
розпочати обговорення, щонайменше, із двох питань. По-перше, небезпечною для
суспільства, соціально та економічно не обґрунтованою є поляризація доходів в
українському суспільстві. По-друге, в країні мільйони громадян працюють без
оформлення трудових відносин. Надзвичайно загострилася ситуація з безпекою
праці. Існують і майнові проблеми.
Водночас завдяки
співпраці ФПУ з Урядом у питанні реалізації Генеральної угоди минулого року
розпочато роботу щодо диференціації заробітної плати в бюджетній сфері та
наближення соціальних гарантій до законодавчо визначеного рівня заробітної
плати. Разом із тим розпочалася підготовка до укладення Генеральної угоди на
новий термін.
Указом Президента
України В. Януковича в Україні запроваджено День соціальної справедливості,
який відзначатиметься 20 лютого. Це була пропозиція Федерації профспілок. Нині
слід розпочинати практичну роботу й наповнити її конкретними заходами на
державному рівні.
Шановний Миколо
Яновичу! Прошу підтримати пропозицію СПО профспілок провести найближчим часом
під головуванням Глави Уряду всеукраїнську нараду щодо вдосконалення
колективно-договірного регулювання та подальшого розвитку соціального діалогу в
процесі реалізації системних реформ у 2012 році.
Сергій ТЕСЛЕНКО,
голова об’єднання профспілок Харківської області
Працівники за
власну працю справедливо розраховують на гідну заробітну плату, а також
безпечні умови, належні соціальні гарантії, повагу до законних трудових прав.
Що маємо
насправді? ФПУ ще рік тому передала віце-прем’єр-міністру Сергію Тігіпку
відповідні розрахунки фахівців. Так, частка заробітної плати у витратах на
виробництво продукції становить у середньому близько 9–10%, тобто в 2–3, а то
й у 5 разів менше, ніж у європейських сусідів. Решту привласнюють власники
бізнесу. Чи справедливо це стосовно соціальних партнерів? Погодьтеся – ні!
Вкрай несправедливо!
Робітникам
щорічно недоплачують як мінімум 300 млрд грн. Держава втрачає 45 млрд грн
податків, Пенсійний фонд – 100 млрд страхових внесків. Економіка не отримує
300–400 млрд оплаченого споживчого попиту для інвестування та розвитку. А ми
принижуємося перед Міжнародним валютним фондом заради 2–3 млрд доларів
кредиту.
У цих умовах кожному
з присутніх у залі дуже важко відповідати на запитання трудящих, адже наша
країна володіє унікальним потенціалом. Назвіть хоча б 3–4 із 28 країн
Євросоюзу, які будують магістральні літаки, космічні ракети, кращі у світі
танки, вирощують так багато зерна, виплавляють стільки ж сталі, як ми. Не
назвете... Чому ж у нас людина і держава живуть набагато гірше, ніж там, де
всього цього немає?
Ще одне питання –
недобросовісний бізнес не рахується ні з робітниками, ні з державою. Пропоную
ще раз звернутися до цифр. У країні 22,5 млн працездатних громадян. Статистика
показує 10 млн офіційно зайнятих, які отримують зарплату. Де решта 12? Припустимо,
3 млн – шукають кращої долі за кордоном, іще 1,5–2 млн – учні та студенти.
Офіційно безробітних – іще півмільйона. Решта працює переважно без трудового
договору, нелегально. І тут зарплату ніхто не гарантує. Людина отримує
травму, профзахворювання, а то й гине на виробництві – ніяких страхових
виплат. Це часто трапляється там, де немає профспілкових організацій. Таких
людей, за даними ФПУ, не менш як 2 млн осіб.
Коли ФПУ минулого
року заявила, що обсяг тіньової «конвертної» зарплати становить 120 млрд
гривень, роботодавці швидко виправили нас – 200 млрд! Отже, гроші є, треба
тільки справедливо ними розпоряджатися.
Хочу спинитися ще
на одному важливому питанні, пов’язаному з так званим «тарифним розгулом»,
який потребує Вашого особистого втручання. Адже цієї ситуації могло б не бути,
якби відповідно до Закону України «Про професійні спілки...» ми брали участь
у визначенні політики ціноутворення. Пропонуємо доручити новоствореній
державній інспекції з контролю за цінами, керівникам місцевих державних
адміністрацій забезпечити участь представників профспілок у формуванні рішень
щодо державного регулювання споживчих цін і тарифів на окремі види продукції,
товарів і послуг, а також контролю за виконанням державної дисципліни цін.
КОМЕНТУЄ МИКОЛА
АЗАРОВ
Я згоден, що
частка оплати праці в структурі нашого ВВП досить низька, проте вона не 9,1%.
Підрахуймо разом. У нас валовий внутрішній продукт за минулий рік – 1,3 трлн
грн. Фонд оплати праці у нас приблизно 600 млрд грн. Звідси формуються внески
до Пенсійного фонду. Власні доходи ПФ приблизно 200 млрд – це третя частина.
Цифри дуже добре кореспондуються одна з одною. Таким чином, не 9 і не 10% –
цифра значно вища, хоча вона недостатня, тут я з вами згоден. До речі, грошові
витрати населення на товари, продукти, послуги становлять 850 млрд грн.
Тепер стосовно
так званого «тарифного розгулу». Як ви знаєте, уряд зайняв жорстку позицію у
цьому питанні й висунув вимогу до усіх органів місцевого самоврядування у
2012 році у зв’язку з відсутністю об’єктивних умов або об’єктивних причин на
підвищення тарифів. Так, ваш рідний Харків примудрився їх підвищити в 1,4 раза
(не в 2 і не в 3 рази – не будемо перебільшувати). Тарифи будуть переглянуті…
Дійсно, для
вирішення цієї проблеми необхідна наша з вами взаємодія, тому що місцеве
самоврядування в останні роки вважає, що ніхто не повинен втручатися у їхні
справи. Мовляв, нам Азаров не указ. Але ми знайшли достатньо аргументів, аби
переконати їх у протилежному. Нам потрібно ще багато зробити, щоб питання так
званого «тарифного розгулу» було поставлене на місце. Ми забезпечили минулого
року стабільність цін на газ та електроенергію. Підвищення заробітної плати
відбулося за тими параметрами, які ми встановили у бюджеті, тому кожен випадок
підвищення тарифів має розглядатися дуже уважно і насамперед крізь призму того,
наскільки обґрунтовані витрати цих організацій. Коли ти працюєш з аргументами
– рішення знаходяться дуже швидко.
Катерина ВОЛКОВА,
голова Кримського республіканського комітету профспілки працівників освіти і
науки
Серед численних
проблем скажу про головні для всіх бюджетних галузей. Безумовно – це
злиденний рівень оплати праці. Наша вимога про встановлення величини I тарифного
розряду ЄТС на рівні мінімальної заробітної плати для визначення розмірів посадових
окладів за всіма тарифними розрядами залишається незмінною. Ми вдячні Вам за
увагу до бюджетників, але прийняті рішення про підвищення оплати праці
працівникам бюджетної сфери є ні чим іншим, як індексацією заробітної плати.
Збільшення I тарифного розряду з 1 вересня на 5 грн, XI розряду на 10 грн на
тлі зростання споживчих цін і тарифів на комунальні послуги викликало у
працівників іронію, а часом обурення. Вважаємо за необхідне вжити заходів щодо
скорочення розриву між розміром мінімальної заробітної плати та I тарифним
розрядом у 300 грн, не на 5 грн з 1 вересня, із суттєвим скороченням його вже
з 1 квітня ц. р. Адже нині ставка заробітної плати вчителя найвищої категорії
становить трохи більше 1,6 тис. грн, а молодого спеціаліста – 1,3 тис. грн. Це
не дозволяє забезпечити мінімальні життєві потреби педагога, не кажучи вже про
їхнє інтелектуальне вдосконалення. Марні також наші очікування на поповнення
галузі молодими, творчими кадрами, особливо сільських шкіл, де вчитель немає
повного навантаження. Рівень оплати праці працівників державних установ –
критичний. Так зазначає галузева профспілка.
На засіданні
підсумкової колегії Міністерства освіти в серпні минулого року Ви обіцяли
розібратися з цим питанням і змінити стан справ із січня цього року.
Не кращі справи у
медичних працівників. Із прийняттям Державного бюджету на 2012 рік усі вони
фактично позбавлені прав і пільг, що гарантовані ст. 77 Основ законодавства
України про охорону здоров’я.
Безумовно, успіх
вирішення нагальних проблем галузі освіти залежить від виконання державою
законодавчих гарантій у фінансуванні, а саме – виділення коштів згідно зі ст.
61 Закону України «Про освіту» та науково обґрунтованого їх розподілу між
бюджетами всіх рівнів.
Затверджені
республіканський і місцеві бюджети на 2012 рік забезпечують потребу нашої галузі
всього лише на 80–85%.
В окремих
регіонах зарплата працівників освіти і науки розрахована на 9–10 місяців.
Не передбачено
витрат на винагороду педагогів за сумлінну працю, гарантовану державою, на
капітальні вкладення, пожежну безпеку, охорону праці, інші потреби, не кажучи
вже про перерахування профспілковим організаціям на розвиток культурно-масової
та спортивно-оздоровчої роботи не менш як 0,3%. Це за відсутності путівок на
санаторно-курортне лікування влітку 2011-го і на перший квартал 2012 року.
На наш погляд,
необхідна невідкладна спільна робота для внесення змін до Держбюджету на 2012
рік та їх термінове ухвалення.
КОМЕНТУЄ МИКОЛА
АЗАРОВ
Я переглянув
постанову уряду про підвищення посадового окладу працівника І тарифного
розряду ЄТС. Протягом року ми шість разів підніматимемо рівень по першому
тарифному розряду. Чому шість разів? Це, по-перше, зумовлено можливостями
нашого бюджету. По-друге, тим, що ми уважно стежимо за інфляцією. І, нарешті,
давайте поставимо питання, чи можемо ми підняти удвічі рівень оплати праці у
бюджетній сфері, наприклад, освітянам? Тільки-но ми з вами разом розмірковували,
що у нас ВВП країни 1,3 трлн грн, фонд оплати праці – близько 600 млрд, плюс
200 млрд Пенсійний фонд. Чи можемо ми удвічі збільшити фонд оплати праці? Шлях
лише один – економічний розвиток і прискорене економічне зростання. Будемо
розвиватися на 10% на рік – одержимо можливість підвищувати заробітну плату
приблизно на 15–20%. І так із року в рік, іншого шляху в нас немає. Але в
цілому, справді, повільно ми нарощуємо заробітну плату, але тим не менше ще
рік тому середня заробітна плата в освітян становила 1,583 тис. грн, а наразі
– 2,081 тис. грн. Ми з вами говоримо про І тарифний розряд, а їх 24!
Лінія уряду
спрямована на те, щоб максимально скорочувати розриви між доходами наших
людей. 2004 року ми реалізували реформу системи оплати праці, запровадивши
лінійну шкалу прибуткового податку: був податок 36%, а ми зробили 13%. Чому
ми це зробили тоді? Бо у нас пенсійні внески 32%, три фонди – ще 4% (разом
виходить 36%), плюс прибутковий податок становив 36%. У результаті виходило,
що близько 72–75% з кожної сотні гривень йшло на різні внески. Хто в таких
умовах по-світлому виплачував заробітну плату? Усі її виплачували у конвертах. І
ми прийняли рішення, щоб мотивувати вихід із тіні, встановити лінійну шкалу
прибуткового податку. Відтоді минув уже не один рік, детінізація зарплат
пройшла і поступово почали повертатися: встановили 15%, як ви знаєте,
прибутковий податок. І от тепер, можливо, настав час поміркувати над тим, аби
при надприбутках встановити пропорційну шкалу податків. Пропоную цю ідею максимально
обговорити. Не лише профспілкам, а й роботодавцям. Щоб у нас не вийшло
зворотного ефекту, що ми піднімемо, а сплачувати ніхто не буде. А таке цілком
можливе.
Анатолій ШИРОКОВ,
голова профспілки НаН України
Дозволю собі зупинитися
на двох питаннях. Перше стосується ситуації з оплатою праці в бюджетній
сфері. Безумовно, уряд рухається, як то кажуть, у правильному напрямі. Це
позитив, але заважають усякі проблемні питання.
По-перше,
підвищення посадових окладів не завжди супроводжується збільшенням зарплати.
Це можливо лише за умови збільшення фонду оплати праці, коли, дійсно, підвищення
посадового окладу позначиться на зарплаті. В іншому ж випадку під час
підвищення посадових окладів доводиться зменшувати доплати та надбавки
стимулюючого характеру, частково перекидаючи їх у нові оклади. Або ж існує
інший шлях. Це режимна норма робочого часу або вирішення проблеми за рахунок
відпусток без збереження зарплати.
Як приклад можу
навести Національну академію наук. У 2011 році зарплати в бюджетній сфері
зросли на 11,7%. За офіційною статистикою, у НАН зарплати збільшилися лише на
2,7%, навіть при офіційному індексі інфляції 2,6%. Отже, знову ж таки для
бюджетної сфери загалом підвищення посадових окладів повинне балансуватися подвійним
збільшенням фонду оплати праці.
По-друге,
виникають проблеми через нерівномірність помісячного розпису головних
розпорядників коштів. Ви знаєте, які кошти є в країні на початку року. Але ж
їх потрібно розподіляти рівномірно. Адже диспропорція не може бути такою, коли
фінансування січня–березня 2012 року таке ж, як і фінансування січня–березня
2011 року. Навіть якщо не брати до уваги минулорічне підвищення посадових
окладів, а лише цьогорічне.
І нарешті,
«ідея-фікс» для бюджетників, або ідея вічного двигуна, коли ми все ж таки
зрівняємо ставку першого розряду і мінімальну зарплату. Безперечно, скажемо
відверто, виконати це одночасно неможливо. Але рухатися в цьому напрямі
потрібно.
Ми поділяємо
сподівання уряду, що 2012 рік усе ж таки може стати роком виходу української
економіки на докризовий рівень. Якщо це дійсно буде так, то, можливо, уряду
варто домовитися з профспілками про те, щоб із 1 січня 2013 року вийти на той
рівень співвідношення між ставкою першого розряду та мінімальною заробітною
платою, який існував 2008 року.
КОМЕНТУЄ МИКОЛА
АЗАРОВ
Два роки тому я
виступав на підсумковій сесії Національної академії наук України. Порушувалися
майже ті самі питання, і я намагався на них відповідати. Я тоді запропонував
прийняти спеціальну урядову постанову, яка б надавала право керівникам
академічних інститутів самим встановлювати рівень заробітної плати. Проте, в
межах фонду оплати праці, який ми надавали.
У чому ж був сенс
моєї пропозиції? У тому, що наука створюється певними людьми, здатними
створювати щось нове. Таких науковців, якщо, приміром, колектив інституту
становить тисячу працівників, тут нараховується максимум сотня. Так створіть,
будь ласка, цій сотні людей нормальні умови з точки зору оплати праці.
У НАН існують 200
наукових шкіл, 200 наукових напрямів. Я сидів на тій сесії і міркував над тим,
який напрямок підтримати. І готовий був підтримати, тобто десь забрати кошти
і віддати на його розвиток.
Я запропонував
Борису Патону це зробити, надавши право встановлювати зарплату, розподілити
виділені 2,5 млрд грн на ключові напрями в науці, які забезпечать Україні
прорив, а решту напрямів закрити. Це жорстко, але необхідно.
За останні 20
років, зважаючи на те, що ми дуже мало фінансували науку, лабораторна база
застаріла, не оновлювалися кадри, втрачено підготовчу базу. Давайте до цього
поставимося самокритично, і наявні ресурси спрямуємо на ключові напрями науки,
які сьогодні розвиваються.
Василь МОЙСЮК,
голова ЦР профспілки працівників хімічних та нафтохімічних галузей
промисловості України
Нам відомі факти
позитивних зрушень нинішньої влади – це будівництво доріг, стадіонів,
аеропортів, готелів тощо. Безумовно, це результати титанічної роботи, проте
ще багато наболілих проблем залишаються без уваги урядових структур.
Доки країна
перебуватиме на останніх місцях за рівнем заробітної плати, соціальних виплат,
постачатиме робочу силу для інших держав? Чого варті, скажімо, дії владних
структур, спрямовані на те, щоб із-за кордону в значних кількостях завозилися
ліки, мінеральні добрива, нафтопродукти, багато іншої продукції, яка виробляється
в Україні? І будь-яких змін у цьому напрямі не відчувається. Чому не
розвивається внутрішній ринок? На такі сигнали має бути вичерпна реакція і
конкретні заходи влади, незважаючи на чини!
На превеликий
жаль, мають місце і проблеми в соціальному діалозі. Соціальне партнерство та
соціальний діалог, які в усьому світі стали мірилом соціального миру,
досягнення прагматичних цілей, центральна влада і влада на місцях, по суті,
ігнорують. Невиконання договірних зобов’язань Генеральної угоди, галузевих
угод і колективних договорів набуло хронічного характеру. Це серйозний докір
як уряду, так і профспілкам.
Реформи в Україні
розпочато владою з наміром покращити життя народу та забезпечити входження
нашої держави до топ-20 найбільш розвинених країн світу. Однак становище в
Україні надзвичайно складне, її визнано державою з найнижчим рівнем
справедливого підходу до розподілу загальнонаціонального прибутку. Як результат
– мізерна зарплата працюючої людини, величезні борги із зарплати, 30%
населення перебуває за межею бідності, а кількість мільйонерів щороку зростає.
Це абсолютно несправедливо.
Декілька слів про
адміністративну реформу. Ліквідація міністерства промислової політики, приміром,
призвела до відсутності координації дій промислового комплексу. «Зависли»
питання розробки та впровадження комплексних програм соціально-економічного
розвитку 16 галузей. Тобто, ліквідована саме та ланка управління
промисловістю, яка б вирішувала ці проблеми. Крім того, втрачена можливість
укладання галузевих угод через відсутність повноважного соціального партнера.
Відсутність
координації дій і контролю відповідних органів призводить до невиконання
програм модернізації виробництв. Особливо гостро постає проблема на тих
підприємствах, де частина працівників змушені працювати в невідповідних
умовах праці, на застарілих апаратах і механізмах, зношеність яких у
промисловості становить понад 70%.
На жаль,
доводиться констатувати, що влада залишається доволі закритою структурою для
постійного спілкування. Відповіді на звернення і пропозиції профспілок часто
бувають неконкретними, нагадують відписки, а іноді взагалі ігноруються.
На мою думку,
відсутність системних взаємних і відвертих обговорень становища в
суспільстві, галузях шкодить нашій спільній справі.
КОМЕНТУЄ МИКОЛА
АЗАРОВ
Те, що уряд є
закритою структурою, не зовсім так. Заступник Голови ФПУ Григорій Осовий бере
участь у кожному засіданні Кабінету Міністрів. Чи був хоч один випадок, щоб я
не надав йому слова? Ні, не було. Думка профспілок завжди враховується при
прийнятті урядових рішень.
У своїй промові
Ви порушили кілька важливих питань, на які я хочу дати відповідь.
Розглянемо
ситуацію з хіміками. Ви реалізуєте добрива на внутрішньому ринку по 400 грн
за тонну, на експорт продаєте по 300. Росія ж нам постачає ті самі добрива по
280 грн. Як я можу примусити аграріїв купувати у вітчизняного виробника
добрива по 400 грн замість російських по 280? Ось у чому питання. Я давно б
знайшов шляхи, щоб обмежити імпорт, але для цього треба розробити відповідну
політику.
Друге питання –
нафтопродукти. Припустимо, росіяни повернуть експортне мито на нафту, а це
близько 500 грн. Сама нафта коштує близько 600 грн за тонну, плюс податки,
транспортування. І скільки ж тоді коштуватиме бензин, вироблений на
українських нафтопереробних заводах? Він буде набагато дорожчим, ніж завезений
із тієї ж Росії, Білорусі, Литви тощо.
Усе впирається в
економіку. Якби росіяни зменшили експортне мито, ціна на нафту знизилася б, і
на наших заводах вигідно було б переробляти нафту. Але за нинішньої цінової
політики нашого найбільшого партнера нам, на превеликий жаль, працювати не
вигідно.
Третє питання –
ліки. Ми дуже зацікавлені в тому, щоб самим виробляти ліки, тому що сьогодні в
Україну їх імпортується на суму 2,5 млрд доларів.
Я був на чудовому
підприємстві, в Дарниці. Після чого зібрав фармацевтів і сказав: «Нам важко,
проте ми надамо вам кредит, щоб, приміром, протягом року побудувати один
фармацевтичний завод. Приходьте зі своїми пропозиціями». І що ви думаєте?
Ніхто не прийшов до Кабміну. Тому що не так просто в цьому конкурентному світі
зайняти нішу з виробництва ліків. Але це питання перед нами стоїть і ми будемо
його вирішувати.
Іван КАРПОМИЗ,
голова федерації профспілок Волинської області
Просимо підтримати
звернення нашого губернатора Бориса Клімчука стосовно виділення коштів із
Державного бюджету, а це понад 182 млн грн, для реконструкції,
реставрації та завершення будівництва 22 об’єктів соціально-культурного
призначення. Хотів би також наголосити, що вивільнені кошти з обласного
бюджету будуть максимально спрямовані на реконструкцію дитячого оздоровчого
комплексу «Супутник», що розташований на озері Світязь. Після завершення
будівництва він буде волинським «Артеком» – перлиною Поліського краю.
І ще одне: на
Волині певний час успішно функціонував такий інструмент залучення фінансових
ресурсів, як лізинг. На сьогодні цей механізм чомусь не діє. Через значне
зменшення номенклатури техніки та обсягів фінансування НАК «Укрлізинг» у 2011
році поставки в область фактично припинилися. Тому просимо Вас знову
повернути це питання в аграрний сектор економіки. Це хвилює державу і
профспілки.
Тамара КОСТЮК,
голова Київської міської організації профспілки працівників ЖКГ, місцевої
промисловості, побутового обслуговування населення
Ми підтримуємо
тактику нашого нового Голови ФПУ та Прем’єр-міністра діяти надалі не з позиції
конфронтації, а з позиції конструктивізму та об’єднання, як соціальних
партнерів, враховуючи при цьому, що в кожного соцпартнера є свої конкретні
обов’язки та відповідальність перед суспільством. Тож підсумки першої
зустрічі двох лідерів можна вважати обнадійливими, якщо 2012 рік за їхньою
взаємною згодою дійсно стане початком шляху до соціальної справедливості в
нашій державі.
Саме з цієї
позиції я хочу привернути Вашу увагу, шановний Миколо Яновичу, а також тут
присутніх, до серйозної проблеми, яка торкається інтересів щонайменше 10
галузевих профспілок та практично кожного громадянина нашої країни. А саме до
рівня роботи галузей громадських послуг, зокрема ЖКГ, транспорту, соціальних
чи побутових служб.
Проблема одна,
проте дуже серйозна. Це недостатня увага до цих галузей із боку держави, що
проявляється в незадовільному фінансуванні цього важливого сектору
економіки.
Реальна ситуація на
сьогодні така: практично всі державні програми, які стосуються сфери громадських
послуг, фінансуються в десятки разів менше, ніж реально необхідно й фактично
заплановано.
На засіданні
Комітету з економічних реформ Президент України підкреслив, що процес втілення
реформ в Україні, на жаль, гальмується. І це повною мірою стосується ЖКГ, яке
в економічному, правовому та технічному аспектах уже давно перебуває на критичній
межі і виживає завдяки ентузіазму, професіоналізму, безмежному терпінню працівників
цих підприємств, які натомість позбавлені елементарної мотивації до праці,
отримуючи неадекватну за свою важку працю зарплату, і часто несвоєчасно.
А доцільніше було
б розпочати з галузі міського громадського електротранспорту. За дорученням п’ятитисячного
колективу київських електротранспортників, а також інших регіонів, де ситуація
з невиплатою зарплат призвела до страйку колективів підприємств
трамвайно-тролейбусних управлінь, а саме в Житомирі, Харкові, Черкасах, я звертаюся за
допомогою особисто до Вас, Миколо Яновичу.
Зарплата на КП
«Київпастранс» останні два роки виплачується раз на 1,5–2 місяці. На сьогодні
працівники підприємства не отримали зарплату за грудень 2011го та січень
поточного року. Це вочевидь суперечить підписаному Президентом України Закону
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо строків виплати заробітної
плати» від 23.09.2010, який профспілка вважає обґрунтованим і актуальним.
Парадоксально,
але факт, що цей закон не виконується на підприємствах електротранспорту в
більшості регіонів України з вини Кабміну. Причина – відсутність адекватної
компенсації з держбюджету за перевезення пільгових категорій пасажирів,
затверджених Верховною Радою. Ці кошти фактично відшкодовуються за рахунок
зарплати багатотисячних колективів міськелектротранспорту. Це несправедливо
та протизаконно.
Тому прошу Вас
дати доручення відповідним відомствам провести аналіз ситуації, що склалася
на КП «Київпастранс» та в інших регіонах України, вирішити питання про збільшення
субвенцій і стабільне, а не в ручному режимі, перерахування підприємствам
компенсаційних коштів з держбюджету. Сподіваємося на Ваш особистий контроль
за розв’язанням цієї гострої проблеми.
КОМЕНТУЄ МИКОЛА
АЗАРОВ
Щодо ситуації на
електротранспорті в Харкові. Були страйки, Кабміну доводилося в терміновому режимі
вирішувати й це питання. Влада міста, області серйозно зайнялися цією
проблемою, і ось уже майже рік тут не виникає жодних проблем.
Я не відкидаю ці
питання, тому що проблеми дійсно існують. І зі зношуваністю електротранспорту,
і з перерахуванням субвенцій. Ми тримаємо все це на контролі. Тут присутній
заступник міністра фінансів Сергій Рибак, інші представники міністерств і
відомств, вони все чують та фіксують. Надалі всі питання, які тут порушувалися,
будуть невідкладно вирішуватися.
Питання житлово-комунальної
галузі, скажу прямо, є найболючішим для уряду. Тому що житлово-комунальна
галузь зношена, як жодна інша в країні, і найбільше потребує державної
підтримки. І коли в нас з’являється можливість виділити ресурси на модернізацію,
ми це робимо і будемо робити й надалі.
Наразі з тривогою
і, безперечно, застосувавши організаційні заходи, очікуємо сильних морозів. Ми
вже відвикли від них завдяки теплим зимам, дещо розслабились. А мороз у 33–35
градусів в умовах зношених тепломереж може призвести до аварій. Тому урядом
вжито цілу низку фінансово-організаційних, адміністративних заходів. У всіх
містах, областях створюються необхідні ресурси, і, звичайно, ми орієнтуємося
на те, щоб у цей момент галузь отримала максимальну підтримку. Ми будемо
використовувати всі резерви, які маємо: і Міністерства фінансів, і Міністерства
з надзвичайних ситуацій, і Держрезерву. Усе, що в нас є, буде спрямовуватись
на те, щоб у випадку аномальних морозів ми із ситуацією впоралися.
Хочу запевнити
Вас як голову профспілкової організації ЖКГ, що ваші питання для уряду є
першочерговими. І всі вільні ресурси, які в нас будуть, спрямовуватимуться на
модернізацію галузі.
Учора я мав
розмову з директором-розпорядником МВФ Крістін Лагард. Ішлося про перспективи
нашої співпраці. Користуючись нагодою, я розповів про нашу ситуацію, щоб вона
із перших вуст отримала інформацію. Я поінформував її про те, що в Україні 90%
будинків житлового фонду не мають додаткового теплозахисту. Вони проектувалися
і будувалися в часи, коли природний газ коштував копійки. Сьогодні газ
подорожчав у сотні разів. І якщо ми хочемо дійсно забезпечити енергозбереження,
ми повинні займатися утепленням свого житлового фонду.
Куди не поглянь,
скрізь потрібні капіталовкладення. Маю на увазі житловокомунальну галузь. Її
слід виводити з аварійного стану, в якому вона нині перебуває.
Житлово-комунальне господарство має стати галуззю, куди прийде капітал і
вкладатиме в неї кошти.
Або, приміром,
питання забезпечення населення питною водою. У деяких районах вода подається до
споживачів на відстань до 160–180 км. Піднімаючи її з глибини, скажімо, 700 м і транспортуючи на таку
відстань, скільки потрібно спорудити перекачувальних станцій, і яка при цьому
буде собівартість 1
куб. метра її подачі? Чи можемо ми на цих споживачів
поширювати тарифи, які діють у районах, де вода подається з річки,
розташованої поруч? Ні, не можемо.
ВИСТУП
ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРА УКРАЇНИ МИКОЛИ АЗАРОВА
Я практично відповів
на більшість поставлених запитань. Я готовий до полеміки, готовий до
дискусії, готовий до аргументованого опонування. Абсолютно правий голова
профспілки Національної академії наук, що для профспілок роль опонента уряду
є природною. Це абсолютно правильно. І ми готові до професійної дискусії. Це
наша принципова позиція. Сідаємо за стіл, викладаємо аргументи та знаходимо
спільні рішення. Виходимо з того, що у нас спільні інтереси, спільні завдання.
І, звичайно, те, що сьогодні відбувається у країні: високий рівень тіньових
зарплат, високий рівень соціально незахищених осіб, незважаючи на те, що у нас
існують різні органи контролю.
Разом із тим
мільйони наших громадян працюють без будьякого профспілкового, правового, державного
захисту.
Можна сказати, що
у нас 20 млн активного, пра
04.02.2012
|